Seuraavasta asiasta voimme varmaankin olla samaa mieltä. Mikäli mopon kallistusta lisättäessä alkaa kääntyvien jalkatappien lisäksi raapia jokin muu osa rataan, mennään nk. kolmella pisteellä. Tuo kolmantena rataan osuva osa on yleensä kova, ja siten joustamaton: pakoputki, koneen poski/kate, jalkatappirunko, sivutuki, rata-ajoon varustelluissa pyörissä kova jalkatappi jne. Silloin kallistusta ei kannata lisätä, muuten jompi kumpi renkaista alkaa irrota radasta tuon kolmannelle tukipisteelle siirtyvän painon vuoksi, pito katoaa, ja mennään nurin.
Mutta jos keskiseisontatuki ei ole se kolmas piste, ei se ole sitä kovemmalla tai hiljaisemmalla mutkanopeudellakaan. Eikä se kolmas piste taida edes typerästi ajaen muuttua, on vauhti, renkaiden pito tai vaikka kuun asento mikä tahansa. Jos keskari ei ota kolmantena pisteenä tonttiin, niin keskari ei sitten vaan ota kolmantena pisteenä tonttiin. Helppoa. Ja sitten on huonosti suunniteltuja mopoja, joissa ko. vempele kuulemma raapii.
En ymmärrä mikä mörkö tuo oiva varuste on monelle.
Kuten aiemmin mainitsin, pidän ajoa haittaamatonta keskiseisontatukea loistavana ja monia asioita helpottavana varusteena parin kilon lisäpainosta huolimatta.
Yksi vinkki tuli mieleen jota mielestäni en nähnyt ketjussa? Jos näet kynnetyn tai vastaniitetyn pellon, niin oleta automaattisesti että sieltä on traktori tai puimuri tullut tielle. Sattaa olla melkoinen mutapaakkuvana kaistan poikki. Kaveri vaihtoi tuollaisesta läjästä kuskista matkustajaksi Marjoniementiellä![]()
Honda Transalp XL700 ABS -08
Jos tarvii askarrellapaskarrella tiiviste itse niin tällä helpolla kikalla saa siistin.
Ensin leikataan tiivistepahvista sentin pari tulevaa tiivistettä isompi pala ja leikataan "sisäpuolelta" turhat pois niin että sillekin puolelle jää tarpeeksi ylimääräistä. Tehdään muutaman pultin/tapin kohdalle reiät jotta tiivistepahvi kestää paikoillaan. Aihio paikoilleen pulteilla/tapeilla kiinni. Sitten varovasti naputellaan pallovasaralla tiivistepahvia työstettävän palikan reunaa vasten, pahvi leikkautuu yllättävän siististi. Jos täytyy naputella tiukkaa mutkaa niin helpottaa kun leikkaa saksilla säteitä mutkaa kohti.
Oman pyörän kytkinremppaan sain väärän tiivisteen joten piti itse naputella tiivistepahvista ja ihan siisti siitä tuli, eikä vuoda. http://tsup.fi/~zubatin/Magna/kytkin/k9.jpg
kiitokset vinkistä menee Tsärvon Fixukselle![]()
Honda GL1800 -06
Vanhat: VF750C, GL1500C
Vesipöllyssä tihrustaminen alkaa ajaessa pitemmän päälle v:tuttaa. 5 sateesta litku auttaa auton tuulilasissa, vesi valuu pois isoina pisaroina niin ko hanhenselästä,miksei mopon plexistäkin. Uskaltaiskos tuota laittaa visiiriinki vai sullaakhan se poissa ? http://tekniikanmaailma.fi/autot/muu...wax-5-sateesta
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
GSX 1250 FA -13
GSF 1250 Sa -07
GSF 600 S -03
Olen tota käyttäny. Ei ole niin hyvää mitä Arain visiirssä on uutena ja mikä siitä hiipuu pikkuhiljaa… Ihan ok, paljon parempi kui ei mitään, kannattaa laittaa reilusti. Musta täällä oli jossain jotain tehokkaampaakin tököttiä mainittu? MIten tulee mieleen että Varustelekasta olis löytyny?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Varustelekan vaihtoehto, tuli hommattua molemmat huurteenesto ja tuo visiirivaha. Ensimmäisillä kerroilla toimi ihan ok, jotenkin tuntui että huurteeneston teho hiipui tai sitten visiiri pitää välillä pestä jollain pesuaineella. Yleensä tuo huurtuminen vaivannut enemmän...
Jos olet aloitteleva, epävarma tai muuten vaan vihjeetön mopokuski, etkä uskalla ajaa muuten kuin pitkät päällä, vaihda ne lyhyille noin 250 metriä ennen vastaantulijaa. Vähän niinkuin ajaisit autolla yöllä.
Samalla vahalla olen vahaillut kypärän ja visiirin, mitä koko pyöränkin.
Hyvin toimii, hylkii vettä ja raatoja.
Tuohon valoasiaan on muutama muukin kikka.
1. Jos sinulla on motonet/biltema jälkiasennusxenonit pyörässäsi, heitä ne roskikseen.
2. Suuntaa ajovalot
3. Valoisalla ajettaessa pitkien ajovalojen käyttö on perseestä ja lain vastaista.(http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19810267#L2P36) Jos haluat lisää näkyvyyttä, niin pue mustan nahkarotsisi päälle kirkas huomioliivi ja mieti, onko se lisänäkyvyys pakollista.
Tuosta voisi tehdä EU:lle kehitysehdotuksen, että pyöriin pakolliseksi nykyisten valojen lisäksi vielä puna-vihreät äärivalot sivuille, 1m korkea vilkkumajakka ja peruutusvalo. Luulisi ainakin muiden tienkäyttäjien huomaavan motoristin.
Ja niin vain minäkin mieleni pahoitin.
En tiedä onko tästä kirjoitettu aikaisemmin, mutta mikäli kahvat on liian kovat tai ohuet, niin helppo ratkaisu on kierittää kummankin kahvan ympärille joko tennis- tai sählymailan grippiä (sählymailan gripeissä on samaan hintaan yli tuplasti aika pitkälti samanlaista grippinauhaa kun tennismailassa). Pehmeyttä saa geeligripillä, jota tosin Suomesta on vaikeaa löytää.
Ducati Diavel
Toi olikin hyvä vinkki, mä olen paksuntanut noi kahvat aina sähköllä lämpenevillä kahvakumeilla.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Voiko kyydissäolijan hihnaan luottaa, ettei katkea moottoritiellä? Onko teillä kyytiläinen kiinni kuskissa vai hihnassa? Siis oletan, että on tehty sitä silmälläpitäen, mutta hirvittää ajatus, että katkeaa kiihdytyksessä.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Hopöhöpo! Kyllä pkz oli ihan oikeessa. Olen ihmetellyt, että miten joku voi olla niin (vtun!) tyhmä, että ajaa AINA pitkillä valoilla. Suosittelen kaikille autoilijoille täräyttämään ylivalopää"motoristia" kohtaan ihan kaikki mitä autosta löytyy valoja.
Katotaan ketä harmittaa kun tää kausi on jo pikkuhiljaa vaihtumassa...
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Pitkät päällä ajelussa on sekin vielä, että mitäs sitten vilautat, kun tarttiskin yhtäkkiä saada extrahuomiota? Lyhyttä vai?
ER5
Moottoripyörä menee sinne minne katse ohjaa. Ei siis kannata tähdätä niihin valoihin. Se vaan, että toisinaan ne valot joutuu kohtaamaan mutkassa eikä auta vaikka kuinka yrittäisi olla katsomatta. Kovin pitkään ei voi antaa katseen harhailla ties missä.
Tosi v-mäistä on se, että joku ajaa perässä pitkät päällä. Varsinkin matalalla autolla ajellessa. Ei auta edes peilien vääntely.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Meitsin kikka tuossa tilanteessa on avittaa ohitus ja sekuntien päästä saa taas ajella ihan rauhassa itekseen.
ER5
Joo samaa mieltä olen itsekkin noiden pitkien käyttämisestä. Huomioni kiinnittyi vain siihen että jos moinen asia noinVITUTTAA
niin taitaa omassa maailmassa olla asiat muuten aika hyvin....
Oma lähtökohta liikenteessä on sellainen lähtökohta, että "kukaan ei näe minua" ja suhteuttaa oman ajamisen siten. Ei tarvii siirtää huomioimisen vastuuta muille pitkillä valoilla, vilkkuliiveillä tai kirkkaankeltaisilla kypärillä kun pitää itse huolen itsestään eikä oleta että "kyllä toi mut varmaan näki/näkee". Olettamus on kaikkien mokien äiti.
With Great Power Comes Great Responsibility
Ei riemulla rajaa kun Ässällä ajaa
Tuolla menolla Chelios päädyt käyttämään turvaliivejä. Noh, varmaan Sulla on jo.
On totaalisen virheellinen kuva moottoripyoräilystä, että "jos ne huomaa"... Pistä huomaamaan! Pari vinkkiä:
Pykällät vähintään 4 kertaa pienempää kun ohitat. Jos ei sitä ääntä tajua niin johan on kumma.
Keulit ohittaessa. Ja tarpeen mukaan muutoinkin, se "välähtelevä valo" antaa hyvän huomioefektin.
Ajat aina ylinopeutta. Sillä saa paheksuntaa ja huomiota.
Muista näyttää aina keskaria.
Splittaa aina, mutta älä jää käkkimään.
Mutta kuitenkin tuo pitkät päällä ajaminen on niin vakava asennevamma, että kai pitää hankkia AUTOon kunnon lisävalot... Talvellahan niistä on hyötyä etenkin poronhoitoalueella yms.
Ps. Jos moottoripyöräily pelottaa niin mikset hankkisi tilalle vaikka mopoautoa? Sen huomaa kaikki kun valtaosa dorkista ei pääse edes siitä ohi.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Vinkit lukee jokainen ja omaksuu jokainen tavallaan, tuo ohitukseen lähdettäessä pienempää sisään on mielestäni aika oleellinen juttu.
Kun Honullakin ajelee leppoisaa tourinkia 6-vaihteella alaväännöllä ja tulee tarve lähteä ohituksiin, niin pudotus viitoselle, jopa neloselle on erittäin hyvä asia. Näet kierrokset koneessa nousevat silloin väh. 5000 - 6000 RPM ja voimaa = suorituskykyä = aktiivista turvallisuutta on käytössä. Jos silmänräpäyksessä tuleekin tilanne, että parasta lähteä ja liukkaasti - alta pois.
Tuo pitkät päällä tuntuu toisilla olevan kuin tauti. Kiva ajaa letkassakin, jos perämies erehtyy käyttämään pitkiä.
<p>.</p>