Näitä peruuttelijoita saa varoa henkilöautoissakin. Viime suvena parkkiksella tavallinen kotilokuski lähti ruudusta kääntämään ulos, ja melkein tuli päälle kun olin takana.
Kun alla olevassa pyörässä töötti on semmonen surkea piipitys, niin kuin mp:issä yleensä on, niin likellä oli ettei tullut.
Tilanteen lauettua välitön haastattelu tuotti kommentin: "Oli miulla vilkku päällä, että olen kääntämässä ruudusta ulos". Ja pää ei kääntynyt paskan vertaa.
Tuonkin asian takia sitä kaipaa kunnollista tööttiä. Muttei suoria putkia.![]()
<p>.</p>
Matkailusta. Eli omaan puimuriin kun laitoin tankkilaukun niin askartelin tankin suojaksi "koulukirjojen" kalvosta suojan.
Eli aluksi vahaa enemmän kuin riittävästi pintaan.
Sitten saksimista kalvosta ns esileikattuja paloja.
Sumutinpulloon käsitiskiainetta vettä, sitä tankin pintaan ja kalvot paikoilleen. (mahdollistaa siirtelyn ja sovittelun)
Lopuksi lastalla tai vst ilmakuplat pieniksi ja "föönillä" kuivaksi ja avot, näin oli väliaikainen suoja/t paikoillaan.
Kumminkin reissussa hiekka, pöly, vesi muodostaa hienon hieontatahnan tankin ja laukun väliin joka v.. tuutta kun kotiin päässyt..
Tää nyt mikään "kikka" ole, mutta kun käväsin tuossa pyssykylän apteekissa täydentämässä mieliala lääkitystäni niin sattui silmään tällainen kiva peltinen pastillirasia. Mieliala koheni kertaheitolla ja ajattelin käyttää rasiaa korvatulppien ym. säilytykseen. Pastillitkin jopa jotenkuten sulivat ikämiehen suussa.
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
Mulla yleensä korvatulpat sellasessa "kindermunan sisuksessa"...
Tussilla teksti kenen on, ja sielä ne on suojassa, myös vesitiiviisti.
Märkä korvatulppa on ikävän tuntunen korvassa...![]()
Se oli jo rikki...
fjr:n takapenkin ja -valon välistä on löytynyt jo monta vuotta pullollinen ikkunanpesuvaahtoa, sekä kuituliinoja. Noilla sekä visiirin, että pleksin putsaus sujuu hyvin. Tilaan mahtuu myös pikkusatikkakin, jonka alle sujautua ainakin turus lauttaa odotellessa ollu mukava.. Siellä kun mopot pääsee vasta kaikkien muiden jälkeen.
Edit... Pyydän kohteliaimmin anteeksi tökeröä huolimattomuus virhettäni, tarkoitin lautan odotusaikaa.. Satamassa kun on vain taivas kattona..kuten monissamuissakin satamissa.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Mopo alas keskiseisontatuelta, varsinkin raskaat pyörät. Sivuseisontatuki valmiiksi alas ja nyt kun niiauttaa pyörän alas keskiseisontatuelta niin se kallistuu varmasti ja nätisti sivuseisontatuelle. Asia korostuu jos on kuormaa päällä, takalaukussa muutama kilo ja ehkäpä tankkilaukussakin.
<p>.</p>
Minä en koskaan ota pyörää alas keskiseisontatuelta muutoin, kuin kertomallani esimerkillä, tietysti huolellinen pitää olla. Toki pyörätyypeissä on eroja.
Edit, Itse asiassa ed. pyörän päästin nutulleen, kun otin sen alas keskiseisontatuelta ja rupesikin kallistumaan oikealle, niin
kyljelleenhän se meni.
Ja juuri nyt kun sattuneesta syystä on oikea kylki saakelin kipeä eikä kärsi minkäänlaista rasitusta, niin jos vähänkään lähtisi pyörä kallistumaan varsinkin oikealle sivussa seisten, niin ei mitään mahdollisuutta pitää.
<p>.</p>
Kun otat raskastakin pyörää keskiseisontatuelta, niin käännä ohjaustankoa vähän oikealle. Näin pyörä nojaa alastullessaan kevyesti vasemmalle. Jos taasen vähänkään käännät tankoa vasemmalle, lähtee koko pyörä kallistumaan vastapuolelle ja siitä et saa kiinni enään. Ja sivujalka aina ylhäällä, vielä erityisemmin raskaasti lastatulla pyörällä.
-juha-
Paras tapa ottaa pyörä pois keskiseisontatuelta on rälläköidä se keskiseisontatuki helkkariin jos semmoinen turhake sattuu pyörässä olemaan. Rälläköinnin jälkeen voi ne roippeet laittaa emänännän vanhoihin sukkahousuihin ja lingota stratosfäärin.
Viimeksi muokannut: Heksa; 29.05.2013 klo 11:16.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Minäkään en ymmärrä miksi keskiseisontatukea ei ole kaikissa mopoissa. Ainoa haitta on kahden(?) kilon lisäpaino, joka sekin sijoittuu varsin alas. Etuja on paljon: toisiovedon hoito ketjuvetoisissa on todella helppoa, takavanteen irroitus onnistuu ilman pukkeja tai liinavirityksiä, etuvanteen poisotto järjestyy millä tahansa sopivankorkuisella pönkällä, pyörän muukin huoltaminen on mukavampaa kun kapine on pystyssä, jopa takahaarukan irroitus ja takapumpun huolto tai vaihto onnistuu ilman mitään ylimääräisiä virityksiä. Radallekin voi ajaa mopolla, käyttää lämppäreitä, ja kaikki tarpeellinen kulkee mukana varsin pienissä nyssäköissä.
Haluaisin seuraavaan mopoonikin keskiseisontatuen, mutta uudemmissa sporttipyörissä ei valitettavasti tuota äärimmäisen kätevää varustetta ole.
Ei, mikäli keskari on hyvin suunniteltu kyseiseen pyörään. Edellisessä mopossani (RC36B) alkoi sivujalan tassu raapimaan, ja silloin orkkis jousikuormainen jalkatappi oli jo aivan pystyssä. Keskari ei siis osunut missään vaiheessa rataan. Nykyisessä keksinnössäni (CBR600F4i) ei varmaankaan mikään kohta jalkatapin jälkeen ota assuun ennenkuin ko. raato on kyljellään. Arvelen jalkatappirungon siis kaatavan mopon ennen muita kosketuksia.
Huonosti suunniteltuja/toteutettuja keskareita on kuulemma paljonkin, omalle kohdalle niitä ei ole sattunut. En edes uskalla ajatella millaisia kelvottomat tarvikekeskarit voivat olla...
Viimeksi muokannut: -TH-; 29.05.2013 klo 16:41. Syy: Lisätty lause selvyyden vuoksi
Meikäläisellä raapii Rytkösessä sivukatekin maahan maksimikallistuksessa, joten on aika vaikea kuvitella miten keskituen saisi sijoitettua niin ettei se raavi. Tuossa sun Ceebrassa raapii jalkatapit ihan pirun aikaisin asvalttiin, joten uskoisin, että sieltä löytyy jotain muutakin niiden jälkeen maata raapimaan ennen kuin pito katoaa. Saatan toki olla tapani mukaan myös väärässä.
Superbike #7
No, mun mopossa on ehkä jostain käsittämättömästä syystä geometria tätänykyä muuttunut hieman alkuperäisestä. Kallistusvaroja on siis enemmän. Mutta olet oikeassa, vakiokuntoisen seepran tapit ottavat rataan liian aikaisin, keskari ei. Eikä ota vieläkään. Ihan vain pysyäksemme alkuperäisessä aiheessa![]()
Keskijalka on sama kuin huoltopukki kiinnitettäisiin pyörään. Se sotii mp perusaatetta vastaan. onhan se kätevä, mutta niin olisi kattokin sateella.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tommosessa matkajuhdassa kun tuo Honu, niin tavaran lastauksessahan se on ihan kätevä, mutta olen raapauttanut sen mutkissa asfalttiin, niin peljästyyhän sitä ihan hemmetisti, kun tuppaa aiheuttamaan takarenkaan kevenemistä ja pidon heikkenemistä.
Mutta - suo siellä ja vetelä täällä.
<p>.</p>
jep, ei enään ikinä keskituelta alas sivulta ohjaten, on muuten suht raskasta pitää pystyssä JOS lähtee kallistelemaan oikealle puolelle... Aina satulassa istuen tipautetaan alas renkailleen. Joko vaihteella tai jaloilla pukaten.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99