Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Joskus tallissa oli talvehtimassa Solifer SM80 ja kun se oli siellä ollut päivän, niin ei samassa tilassa voinut olla hetkeäkään karmean hiilivetyhajun takia. Ei auttanut muovipussituskaan => lensi lumihankeen.

    Nyt taloon tuli Yamaha XVS650 kaasarivehje vm 2000. Autokatoksessa se haisee bensalle pirusti. Mitenkähän on, että jos siitä tyhjentää talveksi tankin ja kaasarit, niin haiseekohan mokoma sisätiloissa?

    Onko vaikka äänenvaimentimeen pesiytynyt haju?

    Toinen mopo (ruisku ja katti) on ollut tallissa eikä haise yhtään. Siinä on tankki ollut kyllä täynnä bensaa aina, että miten lie auttaa tuo kaasarivehkeen bensojen poisto hajuun. Onko tuo katti pitänyt hiilarit pois pakoputkesta eikä haise siksi.

    PS dieselin ja bensan ja öljyjen kanssa tässä lutrataan eikä olla mitään nirppanokkia, mutta tuo Solikan haju oli ihan mahdoton.
    <p>XV1900</p>
  2. #2
    Väittäisin että kaasareissa on ollut vuotoa.

    Itellä on kaasaripeli ollut korjaamisen takia tallissa välillä pari vko osia odotellessa ilman että bensan käry olisi haitannut.
  3. #3
    Lainaa TPV kirjoitti Katso viesti
    Nyt taloon tuli Yamaha XVS650 kaasarivehje vm 2000. Autokatoksessa se haisee bensalle pirusti. Mitenkähän on, että jos siitä tyhjentää talveksi tankin ja kaasarit, niin haiseekohan mokoma sisätiloissa?
    Eipä sen sitten ja muutenkaan pitäisi haista. Mulla viimeisimpinä kaasaripeleinä (kun päätin olla ostamatta niitä enää kuin pakon edessä) oli Honda CB ja Jammu XJR. Ei mitään sen kummempaa hajua lähtenyt kummastakaan. DT haisi kuin rankkitynnyri, kun bensansuodatin oli saumasta sökö. Gilera ei haise millekään.

    Epäilen myös vuotoa ja senhän ei tartte olla kovin iso, että haisee.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  4. #4
    Jostain vuotaa. Itsellä ollut omassa tallissa aikanaan useita kaasaripelejä, ei ikinä mitään hajua paistsi kun aikanaan Honda CB500F -76 bensahana vuoti vaikka oli kiinni. Silloin onneksi kohojen neulat piti ettei valunut bensat koneeseen.
    FJR -17
  5. #5
    Lainaa TPV kirjoitti Katso viesti
    Nyt taloon tuli Yamaha XVS650 kaasarivehje vm 2000. Autokatoksessa se haisee bensalle pirusti. Mitenkähän on, että jos siitä tyhjentää talveksi tankin ja kaasarit, niin haiseekohan mokoma sisätiloissa?
    Jos tyhjennät talven ajaksi tankin ja kaasuttimet, niin keväällä kun täytät tankin ja käynnistät, vuotaa sitten jokainen kuivunut kumitiivisteliitos, alkaen hanasta aina kohokammion kansiin n. puoli vuorokautta.
    Nimim."Kokemusta on".
  6. #6
    Sisätilat puuttuu mutta...

    kyllä mulla kaikki kaasarivehkeet haisee bensalle - muttei paljoa. Kohokammiosta kun on suora yhteys ulkoilmaan jonkinsortin huohotuksen kautta. Tuntuu se haju tasaantuvankin aika pian - kevyimmät ainesosat haihtuneet ? Vaan jos ei tilassa pysty olemaan hajun vuoksi niin jossain on vuoto.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  7. #7
    Ok, kiitos vastauksista.

    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Jostain vuotaa. Itsellä ollut omassa tallissa aikanaan useita kaasaripelejä, ei ikinä mitään hajua paistsi kun aikanaan Honda CB500F -76 bensahana vuoti vaikka oli kiinni. Silloin onneksi kohojen neulat piti ettei valunut bensat koneeseen.
    Tässä on jo vähän päässyt nämä asiat unohtumaan, vaikka on aikoinaan tullut puljailtua, niin jos bensahana vuotaa tuolla tavalla ettei vuoda ulos, niin miksi aiheuttaa haisemista? Eihän tuossa tilanteessa kai kaasari tulvi mihinkään huohottimeenkaan, jos neulat pitävät, vai?

    Olisikohan tuo Solifer-mopo aikoinaan sitten haissut pakoputkeen pesiytyneen töhnän takia. Ei sekään bensaa ulos vuotanut. Bensatankin korkki olisi saattanut vuotaa, mutta teippasin sen ympärille muovin eikä auttanut.

    Jos tuo XVS650 haisee, niin voikohan siitä tukkia huohotusletkun? Veneestä kerran kaavailin tukkivani polttoainetankin huohotuksen, ettei tulisi kondenssia tankkiin talvella ulkosäilytyksessä, mutta merkkihuolto kielsi ehdottomasti.
    <p>XV1900</p>
  8. #8
    Lainaa TPV kirjoitti Katso viesti
    Tässä on jo vähän päässyt nämä asiat unohtumaan, vaikka on aikoinaan tullut puljailtua, niin jos bensahana vuotaa tuolla tavalla ettei vuoda ulos, niin miksi aiheuttaa haisemista? Eihän tuossa tilanteessa kai kaasari tulvi mihinkään huohottimeenkaan, jos neulat pitävät, vai?

    Olisikohan tuo Solifer-mopo aikoinaan sitten haissut pakoputkeen pesiytyneen töhnän takia. Ei sekään bensaa ulos vuotanut. Bensatankin korkki olisi saattanut vuotaa, mutta teippasin sen ympärille muovin eikä auttanut.

    Jos tuo XVS650 haisee, niin voikohan siitä tukkia huohotusletkun? Veneestä kerran kaavailin tukkivani polttoainetankin huohotuksen, ettei tulisi kondenssia tankkiin talvella ulkosäilytyksessä, mutta merkkihuolto kielsi ehdottomasti.
    Kaasuttimessa on huohotinletkut, joiden funktio on paineentasaus. Tarkoittaa sitä että niistä kyllä vuotaa bensa pois jos kaasarin kääntää kyljelleen. Näin ollen bensasta on ilmatie ulkoilmaan. Seisonnassa kaasuttimet kyllä kuivuvat bensasta, tämän takia jo 70-luvun alipainebensahanoissa on PRIME-asento jolla kaasarin saa täyteen. Jos hana vuotaa niin bensaa päätyy kaasareihin jatkuvasti lisää tilalle niin kauan kuin sitä tankissa riittää. Toisaalta olen havainnut sen, että huonosti toimiva bensahana kovin usein jo hikoilee itsessään ja saattaa olla merkittävä hajun lähde. Sillä ei ehjä kaasutinmoottoripyörä kovin kummoisesti haise vaikka se olisi juuri pysäköity.

    Varsinaista katkua toimiva kaasuttimien tai tankin huohotus ei mielestäni tee. Tallissa on paljon neli- ja myös kaksitahtipyöriä, melkein kaikki kaasuttimilla. Kaverin F4i-Honda aiheutti pahimman bensan käryn kiinalaisen tuning-korkin asentamisen jälkeen. Sehän ei ollut ollenkaan tiivis, vuoti aivan huolella ajossa, ja paikallaankin efekti oli melkein sama kuin jos olisi avonainen bensakanisteri tallissa.

    Kaasuttimien huohotusletkut voi kyllä tukkia. Silloin pyörä ei käy, kun kaasuttimien bensapinta ei pääse normaaliksi. Bensatankin huohotuksen tukkimisesta voinee seurata lommo tai pullistuma tankkiin. Mielestäni toimenpide on joko hätävarjelun liioittelua tai jonkin vian peittämistä. Uskon nimittäin, että Soliferissasi ei ollut teippailuista huolimatta polttoainepiiri täysin tiiviinä. Eivät ne vanhatkaan laitteet kamalalta toimivana haise. Yksi saman aikakauden Tunturi Tiger Aquaa vastaavalla tekniikalla varustettu lasten cross on tallissa ja kyllähän se haisi niin kauan kun bensakorkin huohotin oli aivan sökönä. Korvasin vuotavan korkin nipan uudella lähdöllä ilman sen kummempia takaiskuventtiileitä ja vedin ehjää letkua korkista emäputken sisään. Ei haise enää.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  9. #9
    Olisikohan tuo Solifer-mopo aikoinaan sitten haissut pakoputkeen pesiytyneen töhnän takia. Ei sekään bensaa ulos vuotanut. Bensatankin korkki olisi saattanut vuotaa, mutta teippasin sen ympärille muovin eikä auttanut.
    Muovit harvemmin on täysin kaasutiiviitä ja aika monesta muovilaadusta bensan käry tulee läpi, kuin tyhjää vain. Jopa nuo muoviset bensakannut käryävät sisätiloissa juurikin tuosta syystä.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  10. #10
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Muovit harvemmin on täysin kaasutiiviitä ja aika monesta muovilaadusta bensan käry tulee läpi, kuin tyhjää vain. Jopa nuo muoviset bensakannut käryävät sisätiloissa juurikin tuosta syystä.
    Mulla oli vanhaan hyvään aikaan keväällä ajokauden alkaessa vajassa 300l venäläistä bensaa kanistereissa ilman minkäänlaista käryä.
  11. #11
    Bemarit ja hussen voisi tuoda vaikka olkkariin, mutta molemmat Italian ihmeet käryää. Eivät kuitenkaan ole ikinä merkanneet alleen. Voipi olla, että korkin kautta käryä (siis tuoksua) pääsee ilmoille.
    HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r

    Ex
    Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
  12. #12
    Alkaa ajankohta lähestyä, että pitää tuo Yamaha XVS650 ottaa sisälle (josta siis bensan haju toisen mopon yhteydessä tuli seinän "läpi" talon puolelle).

    Aikalailla oli yksimielisyys tässä, että tuon XVS:n tyyppisen nelarin ei pitäisi haista vaikka on kaasari. Ei tuo pihassa nyt enää ole niin tuntunut haisevan. Ehk kesäkuumalla bensa höyryisi enempi.

    Olisiko vielä kokemuksia kaasarinelarin sisähajuasiasta?
    <p>XV1900</p>
  13. #13
    pussittakaa ne moponne jos meinaatte niitä ihan tosissaan soffan viereen, ettei tuu ikävä
  14. #14
    Aikalailla oli yksimielisyys tässä, että tuon XVS:n tyyppisen nelarin ei pitäisi haista vaikka on kaasari. Ei tuo pihassa nyt enää ole niin tuntunut haisevan. Ehk kesäkuumalla bensa höyryisi enempi.

    Olisiko vielä kokemuksia kaasarinelarin sisähajuasiasta?
    Onko pyörässä muovinen bensatankki. Ne tahtovat laskea bensanhajua läpi.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  15. #15
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Onko pyörässä muovinen bensatankki. Ne tahtovat laskea bensanhajua läpi.
    Kanistereissa olen huomannut saman, haisee jopa tallissa.

    Ennen mopon sisääntuontia olen poistanut normibensat (sen mitä lapolla lähtee), laittanut tilalle pienkonebensaa ja käytellyt ulkona sen verran lämpimäksi että puhallin herää. Ei käryä yhtään, vaikka tankki on muovia.

    Tjaa, pari vuotta sitten Multikin oli sisällä hetken kun talliin ei mahtunut. Silloin se alkoi muutaman päivän jälkeen antaa hajua ja sai lähdöt. Nyt kun muistelen niin siinä oli todennäköisesti 98 tankissa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  16. #16
    Pienkonebensa ei sitten sovi kaikille mopottimille. 80-lukuinen Honda aloitti melkoisen kaasarin ja bensahanan vuoto-operaation pienkonebensalla, mutta onneksi korjaantui vaihtamalla moottoribensiinille. Jäi hankittu tiivistesarja käyttämättä.
  17. #17
    Miten se pienkonebensa siihen vuotamiseen liittyy?
    Mäkin otin taannoin fernettiä ja päihdyin, mutta tuskin se päihtymys siitä fernetistä johtui, veikkaan tähtien asentoa.

    Pienkonebensaa löytyy ainakin täältä päin ihan pumpusta. Olisko ollu jotain 2,5€-2,7€ litrahinnalla. Maailman helpoin ajella syksyllä tankki vähiin, käydä täyttämässä pienkonebensalla ja sit ajella talliin talvehtimaan.
    Ei tartte läträillä millään litkuilla. Ja muutenkin hiukan kyseenalaistan ton säilytysaineen toimintaperiaatteen. Estääkö tuo aine jotenkin bensan haihtumisen, tai veden sitoutumisen bensiinin etanoliin?
  18. #18
    Pumppubensasta tulee talven aikana pienkonebensaa, kun ne helposti haihtuvat, syttymistä parantavat aineet haihtuu tankista
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  19. #19
    Pienkonebensiini tai alkylaattibensiini ei oikeastaan edes ole bensiiniä muuten kuin markkinointinimeltään.

    Perinteisessä moottoribensiinissä on suuruusluokkaa 70-90% kansainvälisesti bensiiniksi luokiteltua hiilivetyseosta, joka sisältää mm. erilaisia parafiinijohdannaisia yms. ja niiden lisänä eettereitä, etanolia ja metanolia. Alkylaattibensassa nimensä mukaisesti on suurin osa sisällöstä erilaisia alkylaatteja, lisänä isomeraatteja, n-butaania ja isopentaania.

    Koska bensiini ja pienkonebensiini ovat kemiallisesti täysin eri aineita, ei ole mitenkään odottamatonta, että jotkut tiivistemateriaalit reagoivat niihin eri tavoin ja vuotoja voi syntyä.
  20. #20
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Miten se pienkonebensa siihen vuotamiseen liittyy?
    Mäkin otin taannoin fernettiä ja päihdyin, mutta tuskin se päihtymys siitä fernetistä johtui, veikkaan tähtien asentoa.

    Pienkonebensaa löytyy ainakin täältä päin ihan pumpusta. Olisko ollu jotain 2,5€-2,7€ litrahinnalla. Maailman helpoin ajella syksyllä tankki vähiin, käydä täyttämässä pienkonebensalla ja sit ajella talliin talvehtimaan.
    Ei tartte läträillä millään litkuilla. Ja muutenkin hiukan kyseenalaistan ton säilytysaineen toimintaperiaatteen. Estääkö tuo aine jotenkin bensan haihtumisen, tai veden sitoutumisen bensiinin etanoliin?
    Pienkonebensa kuivattaa tiivisteitä ja irrottaa vanhoista letkuista mustaa töhnää jota löytyy kaasarin täydeltä, been there and done that. Kyseessä oli vanha Mercury 2t-perämoottori 3-syl kahdella kaasarilla.
  21. #21
    ei haise jos on kunnossa, mutta tommosessa 2000vm vehkeessä pitäs vaihtaa kaikki letkut, tiivisteet, myös bensahanan ja bensatason mittarin tiiviste vaihtaa. ja ehkä myös bensahana. bensahana kannattaa olla kiinni jos kaasarin uimurin vena vuotaa.

    mutta haisee todella helposti pienikin vuoto, esim pisara pari jossain päivässä tuntuu haisevan jo paljon.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  22. #22
    Pienkonebensa kuivattaa tiivisteitä ja irrottaa vanhoista letkuista mustaa töhnää jota löytyy kaasarin täydeltä, been there and done that. Kyseessä oli vanha Mercury 2t-perämoottori 3-syl kahdella kaasarilla.
    Kaveri säästi ja osti kiinalaisen yamaha-kopion, perämoottorin siis. Sen bensaletkut ei kestäneet ollenkaan kotimaista bensaa vaan letkut piti vaihtaa nykybensaa kestäviksi. Alkoholi on pahasti joillekin kumilaaduille ja siksi noissa pienkoneissa kannattaa käyttää mielummin 98E5 kuin 95E10.

    Olen myös kuullut huhun, että tietynmerkkinen (en muista mikä) pienkonebensa olisi pahasta kaasarin kalvoille. Pienkonebensa ei myöskään ole aina samaa laatua, kun sen luokittava standardi on aika joustava. Eli yhden valmistajan tuote saattaa toimia ja toisen ei. Meillä on pienkonebensa toiminut mökkikäytössä (moottorisaha, raivaussaha, ruohonleikkuri, perämoottori yms.) ihan hyvin ja sitä käytettäessä vehkeet on toimineet ja käynnistyneet keskimäärin 11kk seisonnan ja pakkasessa varastoinnin jälkeen.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  23. #23
    Eli 95 ja 98 bensojen sisältämä etanoli ei vaikuta mitenkään tiivisteisiin, mutta pienkonebensiinin koostumus sitten vaikuttaa?

    Mun pointti oli se, että kun olette tehneet empiirisiä kokeita vanhoilla vehkeillänne, niin tuossa voi hyvin olla sata muuta syytä, mistä oireet johtuvat.
    Laitoin joskus stabilointiainetta talvisäilytyksen ajaksi tankkiin, eikä meinannut keväällä lähteä käymään sitten millään. Mutta en mä tuu julistamaan, että se stabilointiaine siihen oli syynä

    Kaivataan kemistiä paikalle.
  24. #24
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Laitoin joskus stabilointiainetta talvisäilytyksen ajaksi tankkiin, eikä meinannut keväällä lähteä käymään sitten millään. Mutta en mä tuu julistamaan, että se stabilointiaine siihen oli syynä
    Ainoa kokemus stabilaattoreista on veneen moottorin kanssa: Pari syksyä sitten lurautin Motulin stabilointi aineet veneen tankkiin, viimeiseen vajaaseen tankilliseen. Heitin siinä vielä lenkin ja ihmettelin että moottori alkoi hieman nypyttää täydella kaasulla. Siitä säilöön ja keväällä hirveä sahaaminen käyntiin. Nykiminen lakkasi muutaman tunnin jälkeen kun tyhjäsin tankin ja ajoin tuoreella bensalla. Moottorina aikas tuore 50 japsinelari joka on toiminut ihan pomminvarmasti.
    En ollut tätä ennen stabilaattoreita käyttänyt, enkä niihin ole sen koommin koskenut.
    -
  25. #25
    Alkylaattibensassa nimensä mukaisesti on suurin osa sisällöstä erilaisia alkylaatteja, lisänä isomeraatteja, n-butaania ja isopentaania.
    ilmankos haisee pakokaasukin enemmän kuin nestekaasua polttaisi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  26.  
  27. #26
    Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin nyt kun tuo XVS on ollut varastossa, niin pari kertaa on talon sisälle tullut bensantuulahdus, mutta onneksi ei ole häiritsevä. Itse varastossa on pienen pieni bensan haju, mutta pystyy hyvin olemaan siellä.

    joten no problems.

    PS missään ei näy vuotoa, että tulisiko huohottimesta sitten
    <p>XV1900</p>