Tätä tuli testattua ja hyvin toimii..kun vaan muistaa sitä lappua kirjoittaessa, että jättää vähän tyhjää siihen kohtaan mistä lyö avaimen läpi. Oli hiukka hankalaa vauhdissa koittaa selvittää että mitähän tossa repeämän ja avaimen kohdalla lukikaan(greatLeo @ Elo. 03 2009,21:17) kirjoitti
![]()
Ex CBR 600F
Ducati Monster 620
Eipä sattunu silmään että tota ois vielä sanottu, mutta jos reppu on sitä mallia missä on kaks vetoketjun nappulaa siinä isoimmassa taskussa, niin: niissä on useimmiten sellaset reiät päässä niissä nipukoissa, ne voi kätevästi kiepauttaa kii vaikka rautalangan pätkällä. Jos haluu hifistellä nii sit joku pyörän/kypärän/ajopuvun väriin mätsäävä klipsipikalukkosysteemi.
jep. pyöräily aloitettu tässä keski-iän kynnyksellä ja täytyy myöntää, että tämä ns. vanha kortti on kyllä melkoinen pommi
Autolla miljoona kilometria takana ,mutta tuntuu käsittämättömälle näin jälestä päin ajateltuna ,että saa ajella vaikka tonni neljäsatasella samantien. Onneksi tuo pyöräily pelotti aluksi niin perkeleesti ettei uskaltanut ajaa kuin juuri ja juuri satasta.Vastaohjauksesta tms. jutuista ei ollut mitään tietoa. Nyt tuntuu, että vastaohjaus alkaa jo sujua (n. 3500 km takana.) Jarrutuksia pitäisi harjoitella ja harjoitella, pari kertaa on naisautoilija ajanut alle taajamassa.
Vaarallisin tilanne varmaan kun boxi aukesi satasessa(huolimaton lukitus) ja peite lensi kuorma-auton keulaan, tämän huomatessani väistin liikaa oikealle aikeina hiljentää tienlaitaan. Siinä valkean viivan päällä ajaessani tajusin,ettei ole varaa yhtään tai ollaan hiekalla, olin kai hetken luullut että ajan polkupyörällä...Vilkkua vaikea muistaa ottaa pois ,vaikka yrittää kuinka ja vaikea tajuta että kun on kapea ajoneuvo voi joku lettipää aja todellakin vaikka oikealta ohi juuri kun olet siirtymässä kaistan vas. reunasta oikealle eli tutkimus että vanhemmat motoristit jää yliajetuiksi pitää paikkansa, ainakin aloittelevat vanhemmat. Vauhti pitää siis olla sama kuin muillakin liikkujilla. Edelleen pelottaa kaikki sivutien risteyset, että joku tulee alle.syytä on kai pelätäkin?
Älä odota että olet kokonaan pois risteysalueelta, vaan ota tavaksi painaa se aina pois keskellä risteystä jo kääntyessäsi.(leinoan @ Syys. 13 2009,09:50) kirjoitti
Vilkun tarkoitushan on kertoa aikeesta kääntyä. Ei sitä sitten enää tarvitse kun kaikki jo näkevät että kas, tuo tuossa kääntyy.
Ja/tai yhdistä vilkun pois painaminen vaikka isommalle vaihtamiseen risteyksessä/siitä pois kiihdyttäessä, niin että "menee selkärankaan" tehdä ne aina samalla.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Hienoa, että olet aloittanut tämän antoisan harrastuksen!(leinoan @ Syys. 13 2009,09:50) kirjoitti
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että ilman koulutusta on aika vaarallista lähteä isolla pyörällä ajelemaan liikenteen sekaan. Olen itsekin aikanaan saanut A-kortin ilman mp-koulutusta. Silloin ajoin pyörällä, joka oli paljon kevyempi ja tehottomampi kuin nykypyörät. Sitten tuli n 25v tauko, kunnes viime vuonna päätin ryhtyä uusiomotoristiksi. Se olikin kuin olisi aloittanut ihan alusta. Tosin se taito, jonka oli nuorena oppinut palautui melko pian.
Kokemuksesta suosittelen pyytämään alussa kokeneempaa motoristia opastamaan ja näyttämään miten homma sujuu. Siitä on valtavasti apua.
Monia temppuja - jopa kaarreajoa - voi myös harjoitella opastavan kaverin kanssa esim. isolla parkkialueella . Jarrutukset, väistöt, liikkeellelähdöt, hidasajo, jne. ovat paljon miellyttävämpiä harjoiteltavia muualla kuin liikenteessä. Kun kaveri näyttää ensin mallisuorituksen ja sitten harjoittelet itse ja kaveri seuraa suorituksiasi sekä antaa objektiivista palautetta, opit kummasti enemmän ja nopeammin kuin itseksesi harjoitellen. Kun kaveri on kertonut mitä missäkin suorituksessa on kehitettävää, voit saman tien keskittyä sen hiomiseen. On äärimmäisen tärkeää oppia alusta pitäen oikeat suoritukset, koska juurtunut väärä suoritus on paljon hankalampi korjattava.
Lainatakseni prof Bernt Spiegelin opusta: "Hyvä kuljettaja muuttuu huonoksi kuljettajaksi silloin kun hän lopettaa taitojensa jatkuvan kehittämisen".
Kuten foorumilla joku on osuvasti asian ilmaissut, on liikenteessä syytä pelätä kaikkea liikkuvaa vauvasta vaariin ja suhtautua muihin tiellä liikkujiin kuin he eivät havaitsisi sinua milloinkaan.
Ei ole mikään häpeä tunnustaa sitä, ettei jotain osaa - päinvastoin. Kukaan ei voi olla seppä syntyessään. Ja tyhmiä kysymyksiä ovat vain ne, joita ei kysytä.
Rattoisia kilometrejä!![]()
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Sateen alkaessa kesken ajon, saa näkökentän nopeasti pimeäksi, kun pyyhkäisee hyttysten tahrimaa visiiriä hanskalla heti sateen alettua, eikä anna niiden huuhtoutua veden avulla pois.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Ennakoivan ajon kursseilla on kaikenkarvaista kuskia eli sekaan vaan. Se 100-200 eur johonkin ajokurssiin auttaa paljon enemmän kuin vaikka turvaliivi eikä tarvitse sen kaverinkaan kiroilla siellä parkkiksella(AXP @ Syys. 13 2009,21:43) kirjoitti
e: ja kenties voit sitten kaveriakin opastaa
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Ostin elämäni ensimmäisen moottoripyörän parisen kk sitten, jossain 40-kriisissä kai
Koska en ennen ollut edes ajanut niin homma alkoi sillä et mulle opetettiin kuinka sen saa käyntiin, missä on vaihteet, jarru jne.
Joten nää vinkit on tullut tarpeeseen
Harmi että talvi on tulossa just kun pääsin vauhtiin![]()
Yamaha Virago 535
löytyykö tosta" vastaliikkeestä "mitään video matskuu! 90 luvun mopo koulussa ei opetettu tota asiaa !
Tarkoitatko vastaohjausta kääntämiseen?
tuubista lisää
Ja hakusanat motorcycle countersteering tuo reippaasti lisämatskua.
SuperDuke 2011.
Tärkeimpiä ohjeita liikenteeseen, johon olen kiinnittänyt huomion nyt kuluneena keväänä:
Sinä ajat moottoripyörällä, et mopolla, joten aja moottoripyörälle kuuluvalla paikalla! Älä aja ihan tien reunassa, koska ei sinua sieltä näe niin hyvin ja autoilijat ohittavat sinut aivan vierestä jopa auton tullessa vastaankin. "Pakota" auto ohittamaan sinut oikein ajamalla keskempänä omaa kaistaasi, eikä sinua sekoiteta mopoon ja eteen ajamisia voidaan näin varmasti ehkäistä.
Terveisiä esim. Kajaanissa asustavalle Yamaha Virago 125:n omistajalle, aika kauhulla katselin sinun menoa tässä n. kuukausi sitten, kun autot pystyivät kerrankin splittailemaan.
Toisena neuvona minä vaan edelleen sanoisin sitä, että pitääkä lyhyet valot päällä kun ajatte päivällä, valopallon lähstyessä on vaikeampi nähdä etäisyyttä/nopeutta mitä silloin kun nään myös moottoripyöräsi. Myös moottoripyörän valo häikäisee.
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Kiitoksia aivan mahtavista vinkeistä ja ohjeista. *
Aloittelen vasta moottoripyöräilyä kolmen vuoden skootterilla ajelun jälkeen. Miehen takana pyörän kyydissä on tullut istuttua tarpeeksi ja "aika kokeilla omiakin siipiään".
Lyhyenä ajamiseen kokemattomana ei enää nuorena naisena tämä foorumi on kyllä ollut niin kullanarvoisia vinkkejä ja ohjeita täynnä.
Skopan jälkeen ostin Virago 250 sen vuoksi etten koskaan ennen ole ajanut tai tietänyt es. miten niitä vaihteita vaihdetaan (nauttinut ainoastaan kyydissä olemisesta). Kurssille tai tunneille on myös suunnitelmissa mennä.
Pieni toive olisi.... kun kirjoitatte tänne aloittavalle motoristeille viestiä niin voisitteko laittaa sellaista tekstiä, että sen "hölmökin" ymmärtää (vaikka en blondi olekkaan).
"pienin seuraus woblaaminen- tai tankslapper ja housupyykki" yms. kokeneille (ja varsinkin miehille) on ihan selvää juttua. Mahtaako täältä foorumeilta löytyä "käsite" ja slangisanastoa ollenkaan?
Mukavaa ja turvallista kesää
ps. jos joku nainen ei kättä nosta ohittaessa saattaa se johtua siitä, että on niin "tuore kuski" pyörän päällä ja keskittynyt tai muuten jännityksestä kankeana *![]()
KLICK(Virago @ Touko. 26 2010,01:41) kirjoitti
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Jeps ajoharjoittelu päivä käyty ja ei voi kun kehua...
Jälkikommenteissa oli monenmoista..."Luulin osaavani ajaa, mutta en taida osatakaan" "Olisi pitänyt tulla jo ajat sitten" jne... Itsellä parani itseluottamus jarrutuksissa ja väistöissä + oppi tuntemaan omaa mopoa.siis kyllähän se taipuu ja pysähtyy, kun tietää mitä tekee ja uskaltaa.
Suoittelen ehdottomasta ja ensi vuonna uusiksi.
Mikä todennäköisyys tossakin voi olla? Paska tuuri..(Tex @ Tammi. 27 2004,15:10) kirjoitti
Suitzuki
minigrip-pussi on motoristin ystävä... *(CriticalShitta @ Syys. 01 2009,21:04) kirjoitti
edit- pitää paperit/lompakot/kamerat/tupakat yms kuivana ja auttaa myös pitämään pikkuosat tallessa ja järjestyksessä moottoria purkaessa. Ja sopiva koko löytyy melkein mihin vaan..
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ei tarvii olla paska säkä,mull on muutama kerta sattunut just tommonen läheltä piti ettei kaatunut,kerran jopa pohjoisnorjas.(Adelaide @ Kesä. 16 2010,09:46) kirjoitti
Heti ku on pikkasenkin uudempi pikitie tai parkki niin kyll se sinne vajoaa kunhan aurinko porottaa vaan tarpeeks.
En katsellut "kaukaa"näitä juttuja.
Minulla on AINA mukana,ajotakin vasen tasku pyöreä vaneerilevy! *Ei mopo kaadu. *Toki en ole sitä usein tarvinnut,mutta silloin tällöin! * Nurmikko on pahin,uusi asfaltti myös. * Ennen tätä ko levyä mopo kaatui (vuonna 2004),kun olin hakemassa kiveä tuen alle!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Mulla ei ole varmastikkaan tarjota mitään kikkaa, mitä ei olisi jo mainittu, mutta haluaisin oppia motskarimyyjäni suorittaman kikan.
Siellä liikkeessä kun on ne pyörät ahtaassa rivissä, niin hän työns vain pyörän pois rivistä, siihen käytävälle ja katsoi, että pyörällä on tilaa "pyöriä" ja nappas sitten jotenkin seisontatuen avulla pyörän 180 - astetta ympäri.
Siis pyörän nokka osotti väärään suuntaan, niin se rykäs vain vähän toiselta puolelta ja pyöräytti pyörää seisontatuen varassa 180 - astetta paikoillaan, siten että nokka osotti oikeaan suuntaan, potkas seisontatuen takaisin ylös ja talutti pyörän ulos.
Miten se teki sen?![]()
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
^Taitaa onnistua jotenkin näin:
1) Pyörän sivulla seisoen, nosta ohjaustangosta vetämällä etufillari maasta irti. Pyörä siis seisoo takasen ja sivutuen varassa.
2) Nosta takafillari maasta irti, ja tadaa: mopo on sivutuen varassa.
3) Kaada pyörä kyljelleen kun innostuit kuitenkin liikaa saavutuksesta ja keskittyminen/ote herpaantui/sivutuki antoi periksi.
Ja eikun kokeilemaan.
Superbike #7
Mopokorttia ajaessa opettaja pyöräytti pyörän tuolla tyylillä ympäri, mutta enpä sitä ole itse rohjennut kokeilemaan. Senhän tietää, että nurin menisi kuitenkin...![]()
Näin se kääntyy, itse en uskaltaisi kokeilla..
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Tuo on aika helppo homma, ei ole voimalaji kun vaan ei päästä kallistumaan liikaa...(Mouru @ Kesä. 17 2010,11:03) kirjoitti
Tämähän opetettiin jo autokoulussa aikoinaan.
Kovin pehmeällä asfaltilla ei ehkä kannata kokeilla, saattaa sivutuki upota.
En se minä ollu, ja sitäpaitsi se oli vahinko
Meillä näytettiin videolta, itse ei saanut kokeilla. Bölli näytti omalla pyörällään kerran että kääntyy se kolmattasataa painavakin..(GSFN @ Kesä. 17 2010,11:11) kirjoitti
Pitäisi kyllä kokeilla omalla pyörällä vaikka valvonnan alaisena, uskallusta ja tekniikkaa tuo varmasti on, vähän kuin yleensä keskituelle saaminenkin. Eihän sitä voimalla sille revitä.
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Toi on ihan jokapäiväistä hommaa, esim autokatoksessa pyörä kääntyy kätevästi tuolla konstilla. TÄytyy vaan muistaa vetää samalla aavistuksen verran taaksepäin, että sivutuki ei luista alta pois.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Tässä hyvä opetusvideo aiheesta:
- klik -
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Kohta on meikäläisen pyörä kylellään. Pakkohan tuota on yrittää(3JJ @ Kesä. 17 2010,12:46) kirjoitti
![]()
"If speed kills, I'm a dead man"
Tosa versiossa ei edes tarvita sivujalkaa *
http://www.youtube.com/watch?v=bH3Nf9VeCKs
Yhtäkkiä ja mistään selvästä syystä alkanu visiirin "huurtuminen" ei olekaan huurtumista vaan rankkasaderintama *![]()
Onneksi sisäinen ääni käski himmata ennen mutkan tuloa, muutoin olisin vauhdin perusteella löytynyt useina kappaleina motarin suojakaiteilta. Pistin tuo "huurtuminen" erityisesti ihmetyttään kesken menon, kun harvemmin tuo pinlock ei toimi.