Aloittaessani sain kultaisen vinkin kokeneelta kuskilta: AJA AINA NIINKUIN OLISIT NÄKYMÄTÖN...ts.lähde olettamuksesta, että sinua ei huomata, varo kaikkia liikenteessä!
"Four wheels move your body, two wheels move your soul"
Itse olen kehittänyt tuota vielä eteenpäin: Varaudu kaikkeen mahdolliseen yllättävään, myös siihen taivaalta syöksyvään sateelliitti-romuun.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Mjoo, sillon ku moottoripyöräilyä alotteli niin oli takana jo 10 000km mopolla, niin tuli toi vilkku ihan itsekseen. Viimekesänä tilanne oli yli 100 000km takana autoilua ja vuoden tauko moottoripyöräilystä niin tilanne oli aivan toinen. Meinaa unohtua vilkku kokonaan tai jäädä ainakin päälle. Oon siirtyny tohon ajoittaiseen vilkun naksutteluun, niin muistaa edes kiinnittää huomiota asiaan.
990 SM -08
Miten muuten kannattaa toimia jos tien päällä vaikkapa puhkeaa rengas? Soittoa hinausfirmaan vaan vai? Itsellä ei ole kaluja eikä taitoa paikkailla tien päällä.
Tässä ei nyt ole allekirjoitusta.
Paikkaus sinällään ei ole vaikeata (tubeless renkaalla), mutta harva kantaa pumppua mukana millä renkaan saisi taas täyteen, paikatulla renkaalla vois sitten varovasti nilkuttaa liikkeeseen. Mut melkeen pakosta menee hinurihommiksi jos katupyörästä puhutaan.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
^Ei mene pakosta hinausauto hommeleiksi katupyörälläkään. Itse olen selvinnyt eteenpäin paikkauspullon voimilla sekä Alpeilla että kotonurkilla. Pysyvä ratkaisu paikkapullo ei tietenkään ole, mutta sen avulla matka yleensä jatkuu (ellei reikä ole tolkuttoman kokoinen).
Ei tuo renkaan paikkaus reissussa ole mikään turha taito.
Jos ei muuten halua paikatulla ajaa niin pääseepähän parhaimmillaan ehjän renkaan luo tai mukavampaan paikkaan uutta kyytiä odottelemaan.
Tai jos paikkaus ei aiheuta sen suurempia henkisiä ongelmia niin reissu voi taas jatkua.
Jo tuollaisella muutaman euron pumpulla saa renkaaseen ilmaa riittävästi.
Eikä mittari sen kaveriksi maksa sekään montaa ropoa, ja tuostahan voi olla muutakin hyötyä.
Paikkasarja renkaan tyypin mukaan tai vaahtopullo, sisärenkaalliselle vielä lyhyet raudat, eikä liukastusta sovi unohtaa.
Tubeless rengas nousee takaisin vanteelle vaikka kuormaliinalla kiristämällä, useammmankin kerran toimivaksi nähty konsti.
Karkeampi kumi pysyy vanteella isoilla nippusiteillä vaikka ilman sisäkumia...
Jostain syystä rengasjumppaa on tullut niin kesällä kuin talvellakin, lähellä ja kauempana...
Viimeksi muokannut: Seikkailu_R; 12.04.2012 klo 16:22.
Tuolta saa sekä paikat että ilman renkaaseen. Menee pieneen tilaan ja on helppo.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=80-8832
Face the Power
Kapseleiden kaveriksi kannattaa kyllä ostaa pieni pumppu...
Noi tupakkatöpselikäyttöiset 12V minikompurat on kanssa yllättävän pieniä ja toimivia. Kerran reissullani päristin semmosella yhden pienen naislauman pikkuauton takarenkaan täyteen.
Ja suurin osa noista muuttuu vielä pienmmäksi kun heivaa muovikuoret roskiin ja säilyttää kompuraa sopivassa pussissa.
Huoltokin on helpompaa kun ei ole turhia katteita ympärillä...![]()
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
No itteasiassa se oli sen pikkuauton varustukseen kuuluva, kun siinä ei ollu vararengasta, paikkavehkeet vaan. Lopputuloksena oli kumminkin vaan valkosta mähmää pitkin tietä ja työt ei ollu tyytyväisiä. Tosin ei se mun vika ollu, ja naisekkin sen ymmärs, se oli vaan niin halki se rengas ettei paikkanesteet pysyny sisällä.
Eikä sitten koskaan kannata mennä ostamaan halpaa digitaalista rengaspainemittaria. Persdynollakin saa paineen tarkemmin kohdalleen. Itselläni vastaava rimpula on koristeena, näyttää n. 0.5 baria liikaa, eli jos sen mukaan täyttää niin ajaa aina vaarallisella alipaineella!!! Itse luotan enemmän niihin mekaanisiin putkimalleihin, ja toki jos on rahaa niin voi ostaa (kalliin) kalibroidun mittarin. Mutta ei ikinä halpaa ja elektronista. Se ei yksinkertaisesti toimi, koska sensoreiden toleranssit on mitä on ja kahden euron mittaria ei hullukaan tehtaalla kalibroi.
youtube.com/user/mototuomas
Meillä oli pitkään tommone ns. halpismalli ja sitten vähän parempi kun nyt on rengasteollisuudessa käytettävä kalibroitu tommonen paineilmaan lykättävä mittari ...
Rahalla saa ja mopolla pääsee.
Intohimoinen motoristi est.1995
Ei tällä hetkellä omaa pyörää, vuokraan käytännössä joka kesä aktiivisesti erilaisia.
kyllä ne halvatkin mittarit näyttää suht tasasesti saman lukeman joka kerta,mutta kannattaa käydä rengasliikkeessä kattomassa oikea paine ja sit vaan pitää erotuksen mielessä.
rakentaja Rane
Esim. motonetin 10€ mittari toimii ihan hyvin kun vaan vertaa sen antamaa lukemaa kalibroituun mittariin. Oman kokemuksen perusteella tuo halpis mittari näyttää aina 0,05bar tarkkuudella samaa lukemaa, mutta heittoa kalibroituun voi olla 0,3bar. Virhe pysyy aina samana, joten kun vain tietää, että mihin suuntaan mittarin antamaa lukemaa pitää korjata, pärjää tuollaisella vallan mainiosti.
Superbike #7
juu siis tuo mittarihan on meillä sen takia kon löytyy noita koneita niin niihin saa ilmoja mutta esim. mönkijällä on mukana tommonen tikkumitta ja suunnitelmissa hommata tommonen basic mitta pyöränkin mukaan.
Mutta vinkkinä niin pitää huolen että on mukana ainakin Ruuvimeisselit (kaikki kärjet mitä pyörästäsi löytyy mutta risti ja taltta min)
Pihdit ja mielellään sivuleikkurit samassa,
varapolttimot eteen, taakse, vilkkuihin,
varasulakkeita niillä Amppeereilla joita pyörästäsi löytyy ja mielellään useampikin,
Taskulamppu, valotikku, hätäsoihtu etc. on meinaan pirullista tehdä mitään jos ei ole valoa.
ja suositeltavaa muttei pakollista: rengaspaikkakamat, perus EA-tarpeita,
itselläni vielä 50cm johdonpätkä sekä muutama apico-liitin koska ei sitä koskaan tiedä.
aika moni kaveri on sanonut että ei tarvitse olla tuommoosia mukana jos pyörä toimii mutta ei ole 1 eikä 2 pyörää kun n noilla kamoilla fiksattu.
sitten jos pitkälle löhtee niin asia erikseen mutta tuommoosia mulla on mukana ja on oikeasti tarpeensa todistanut.
Rahalla saa ja mopolla pääsee.
Intohimoinen motoristi est.1995
Ei tällä hetkellä omaa pyörää, vuokraan käytännössä joka kesä aktiivisesti erilaisia.
Tuo johdonpätkä on tosiaan ihan hyvä ja helppo pitää mukana. Helatorstaina kaverin pyörästä simahti akku korvessa, vaikka oli vain 2,5neliömillin piuhaa 30cm pätkät niin akku irti pyörästä ja minun pyörän akkuun kiinni ja siitä latausta. 5-10min latausta niin saatiin käyntiin ja kaveri kotiin 100 kilsaa...
Honda XL1000VA 2006
Tinttaa päähäs täysvalkonen kypärä.
Autoilijoiden käytös siistiytyy sua kohtaan, et saa pesunesteitä naamalle eikä autosta tule tupakantumpeista lähtien rojua syliin...
Itte nakkasin hyllylle uuden kypärän (jotain teinigrafiikkaa kuviona) ja hain vanhan täysvalkosen "nolo-nolanin" takasin käyttöön.
Kummasti aamuhärdellissäki sai ajaa iha rauhassa.
Haittapuolena voidaan pitää sitä, jotta tienpäällä jos vanhat papat huomaa siinä nissanin taustapeilissä valkosen haulin, nopeus tippuu noin neljäänkymppiin ja alkaa hirvee show. Nypitään turvavyötä, varmistetaan kolme kertaa että on valot, vissi hiljennetään radioo, siivotaan kojelauta ja järjestetään hanskalokero...
Se oli jo rikki...
Morotus..
Edellisestä "mopoilusta" aikaa liikaa (15v). Silloin kurvailtiin 1998-2001 uudella BMW K1200RS vermeellä 38tkm.
No se mitä oppi sen kanssa kotimaan ja euroopan liikenteestä ja sitä ennen "täystehosella" satapiikkisellä.
Rekkojen tai pakettiautojen perässä kun kurvailee kannattaa muistaa se että jos et näe ajoneuvon peilejä niin se rekan kuljettajakaan ei välttämättä tiedosta että olet takana. Mentiin sitten maantiellä tai liikennevaloissa odottelua, eli tee itsesi nähdyksi niin elää pidempää..
Asiasta voi olla jo foorumissa mainintaa mut tulipa avattua eka viesti..
Nyt tutkimaan joko olisi BMW K1300S tai toisen ääripään KTM RC8:n omistamisen mahdottomuutta tai mahdollisuus...
Näin on! Joskus varmaan tähän ketjuun kirjoittanutkin asiasta, mutta ilmeisesti tästä ei voi muistuttaa liikaa!
Juuri viime viikolla aamuruuhkassa pakettiauto peruutteli päälleni, kun yritti antaa kääntyvälle tilaa. Siinä sitten tyhmänä töötöttelin ja yritin lykkiä pyörää taaksepäin. Eturenkaaseen se jysähti, mutta sain onneksi pidettyä pyörän pystyssä. Ohittaessani pakun huomasin, että kuski puhuu vielä puhelimessa.![]()
<p>Hävittäjälentelijä vuodesta 2011. Supermatoilija vuodesta 2008.</p>
Vaikka eika monet tutkimukset väittää ettei puhelimessa puhuminen lisää onnettomuuksia merkittävästi, niin oman kokemuksen mukaan aiheuttaa sählinkiä ja läheltäpititilanteitea senkin eestä: Kaistaa vaihdetaan kattomatta, ilman vilkkua, motarille kiihdytetään täyteen 65km/h sit tuo edellinen ja vähän ajan päästä +20km/ erolla ohi, risteyksissä ei pääkäänny kuin toiseen suntaan ku puhelin suojelee toiselta suunnalta tulijoilta jne jne .
- Ehkä ne varsinaiset onnettomuudet vältetään sillä että ne jotka ajelee puhelin korvalla hortoilee sen verran et muut osaa varoa.
Eli jos auton liikkeeet on epämääräisiä - oo tupla varovainen. (olet näkymätön ja ne yrittää ajaa sun päälle + tolla random liikkeelä yrittää hämätä sua ette voi väistää ajoissa)
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät