Satulan alla rekisteriote ja hieman käteistä muuten tyhjässä Berocca-putkilossa. Taatusti vedenpitävä.
Br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Laitoin tuohon hyosungiin sen hälyyn tuolla takimmaisen jakkaran alla olevaan boxiin ja joutu sähköjen
Takia tiivistäminen sen ja laittaan tiivisteet ym. Niin totesin sen kulkevan siellä ihan mukavasti noin niinko
yleisesti mutta joskus on omassa muovitaskussaan takin taskussa, tosin nyt tulee
Todennäköisesti matkustamaan tankkilaukussa kun semmosenkin hankin...![]()
Rahalla saa ja mopolla pääsee.
Intohimoinen motoristi est.1995
Ei tällä hetkellä omaa pyörää, vuokraan käytännössä joka kesä aktiivisesti erilaisia.
Pitkistä valoista..
Kyllähän se niin on, ettei mp-kouluttajat ym. asiaan oikeasti perehtyneet pitkien valojen käyttöä päivällä suosittele, sillä..
- kirkas valopallo vaikeuttaa lähestyvän pyörän etäisyyden arviointia
- vaikeuttaa myös lähestyvän pyörän nopeuden arviointia
- vilkut näkyvät huonosti, tai jopa todella huonosti
- häikäisee vastaantulijaa jopa aurinkoisella kelillä, pilvisellä kelillä ja metsäisillä mutkapätkillä tilanne ei ainakaan parane
- pitkä valo kiusaa myös edellä ajavaa peilien kautta
- ***uttaa muita tiellä liikkujia vähintään saman verran kuin turhaan päällä olevat sumuvalot
- kiellettyä, eli saattaapi saada jopa turhat sakot
Ehkä olisikin parempi, jos asiasta toista mieltä olevat pitäisivät pitkien käytön ihan omana "kikkanaan"
Jos omaan näkyvyyteen haluaa parannusta, niin hyviä ja halpoja kikkoja riittää.. Tässä vaikka kolme sellaista:
1. Mittaa jännite lampun kannasta ja jos on matala, niin kytke valot uudelleen releiden kautta. Ei montaa euroa maksa ja homma on helppo sähköistä yhtään tietävälle. Pienellä mielikuvituksella siitä selviää lähes tietämätönkin.
2. Vaihda lähivalopolttimo xenoniksi. Maksaa muutaman kympin ja homman tekee vaikka olisi peukku keskellä kämmentä. No joo, laitonhan se yleensä on.. Vaan eipä noihin kukaan puutu, kun ei katsastaakaan tarvitse.
3. Laita pyörääsi hyväksytyt päiväajovalot, kunnollisiin sellaisiin ei kovin montaa kymppiä tarvitse uhrata.
Rekisteriotteesta sen verran, että mulla se kulkee satulan alla samassa pussissa, jossa on pyörän huoltokirjakin. Käytännössä en vaan muista milloin rekisteriotetta olisi edes kysytty, näppituntumalla ehkä joskus 20 v sitten. Eikä ole korttiakaan ratsioissa kyselyty, pitääköhän ne enää ajokorttiratsioita lainkaan..? Pilliä suuhun tarjotaan kyllä pari-kolme kertaa vuodessa, lienee tuo työmatkan reitti siihen syynä..
Viimeksi muokannut: J@ck; 21.01.2012 klo 12:54.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Luin läpi koko viestiketjun. Tosin kaikkia linkkejä en aukaissut ja toiset eivät auenneet. Olen suorittanut moottoripyöräkortin kuljettajatutkinnon kautta 1966. Kun ei ollut varaa autokortiin. Ei ollut minkäänlaista kurssia. Kirjalliset harjoittelin itse ja ajamista opetusluvalla. KLO 7 - 21 välisenä aikan oman pitäjän aluella max 40 km /h. No nuo ehdot ei käytänössä ihan täyttyneet. No tunnustan, kirjallinen meni läpi vasta 4. kerralla. Siihen oli eri syitä. En tiennut asioista yhtään mitään. Setäukko, joka oli ammatiltaan poliisi, otti minut "luokalle" ja sitten alkoi homma etenemään. Paljon hyvää asiaa. Mullakin on rekisteriote ja käyttöohjekirja samassa minigrippussissa sivulaukussa. Ja se sivulaukku on kiinteä. Mikä on pyörän merkki?
Viimeksi muokannut: J@ck; 24.01.2012 klo 10:44.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kesä tulee pian! Ja kärpäsetMuutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen on usein visiiri jo niin tukossa ettei tahdo nähdä eteensä. Ja vielä jos koittaa hanskalla pyyhkäistä nassua puhtaaksi, niin sitten vasta ei näekään mitään, perkele. Mikä siis avuksi "kenttäolosuhteissa"? Oliskos noista kosteuspyyhkeistä (tai vaikka niistä vauvojen peppupyyhkeistä) mihinkään? Ei sitä viitsisi ihan joka huoltsikalle pysähtyä visiirin pesulle.
Niin ja se huurteenpoisto-viesti aiemmin oli loistava vinkki! Täytyypä käydä urheiluliikkeestä kysäisemässä sellaista troppia.
Tässä ei nyt ole allekirjoitusta.
Jos öttömökiäisiä tulee visiiriin niin paljon että täytyy pyyhkijöitä käyttää, niin silloin kannatta pysähtyä ja vetää rööki. (jos ei polta niin sitten jotain muuta)
Suoraan silmän edessä läsähtäneen kimalaisen voi varovasti pestä pois syljellä.
Visiiri naarmuuntuu yllättävän herkästi.![]()
Jep, kaatosateen sattuessa koitin uusien Rukkan hanskojen peukalossa olevaa "visiirinpyyhintä". Toimii ihan ok kun saa sen oikeaan asentoon. Seuraavan ajolenkin jälkeen tilasinkin sitten uuden visiirin, mikä Araihin on varsin halpa ulkomailta tilattuna – vähän reilu viiskymppiä.
Niin, vinkkipalstalla kun ollaan, niin kehitelläänpä semmonenki sitte. Uteliaana luonteena aloin kerran pilkkomaan osiin tuommaoista perus LV-rollerball antiperspiranttipurkkia kun semmonen tyhjentyi. Vessan lavuaarille vaan pienen ruuvimeisselin kanssa ja kampeamaan sitä kuulaa pois. No sehän lähtikin koko hässäkkä aika näpsäkästi, ilman että mitään hajosi. Laite koostuu absoluuttis-empiirisen tutkimuksen mukaan säiliöosasta, pallonpidikeosasta, pallosta ja kierrettävästä korkista. Pallonpidikeosa, missä pallo pyörii, lähtee vetämällä irti säiliöosasta, kuten pallokin siitä pidikkeestä.
No, nythän voisi aljatella, että täytetään se säiliöosa laimealla astianpesuainevedellä ja tungetaan sopivan pehmeää vaahtomuovia tms. perään. Korkki kiinni. Nyttenhän meillä onkoin mukava dödö-pullosta tehty vaahtomuovipäinen visiirinkostutin, jollä voi vedellä kostuketta pintaan ja sitten pyyhkästä t-paidan kulmalla puhtaaksi. Operaatiosta jää yli se pallo, sillä voi pelata extreme-pingistä, sillä se on pari milliä pingispalloa pienempi, painavampi ja kovempi – muuten hyvin paljon pingispallon oloinen pomppiessaan rappuja pitkin alas anopin jalan alle.
Edit: Anoppi ja raput on huumorin tuotetta, en suosittele pallon sijoittamista kenenkään jalan alle.
Viimeksi muokannut: shyhander; 17.02.2012 klo 11:00.
Noissa kosteus/käsien puhdistus pyyhkeissä on monesti jotain rasvantynkää ja tahtoo tahmata visiirin. Mutta muistaakseni Ajax:lla on sellasia puhdistuspyyhkeitä joissa on vain lasinpesunestemmäistä pesuainetta. Nuo tulee yleensä sellasessa tarralla suljetulla pussipakkauksella, tuo ei ole hyvä koska pyyheet kuivaa herkästi. Paras ottaa pyyhkeet helvettiin ja laittaa suoraan minigrip pussiin niin pysyvät kondiksessa ja ei muutaku "takakonttiin" siihen powerkomentajan viereen. Tupakin ajaksi tuon kun painaa visiirin päälle ja ku tumppi on tallattu niin vetasee vain kärpäset hiivattiin, hyvin on lähteny.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Pieniä pumppupulloja saa optikkoliiikeestä silmälasien pesuun tarkoitettuna. Sen voi sitten aikanaan täyttää kuten haluaa, itsellä lantrattua ikkunanpesuainetta ja mikroliina kuten edelläkin jollain oli.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Mul on vaa penkin alla motonettia ja riepu.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kuuluukohan tämä nyt tänne kikkaketjuun sitten, voi sen pyörän näinkin startata jos työntäminen ei nappaa. Kiinnostais tietää onko joku tätä joskus kokeillu
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Motoliikkeistä ostettuja semmosia ihme visiiripyyhkeitä oon käytelly mutta sitten löyty paras yhdestä krossikamaliikkeestä raumalta ja siin on kaks pussia yhdessä, toisessa on alkoholipyyhe jolla liuotetaan ja toisessa kuiva mikrokuitunen,, ei menny peilikään miksikään, mutta sitten kärpäsiin on toiminut kun hesasta on varustelekasta hakenyt sitä ihme waterrepellent wahaa niin ei pysy vesi eikä itikatkaan kun ohjeen mukaan laittaa.
Rahalla saa ja mopolla pääsee.
Intohimoinen motoristi est.1995
Ei tällä hetkellä omaa pyörää, vuokraan käytännössä joka kesä aktiivisesti erilaisia.
Muistakaa ottaa se ...tun vilkku pois päältä - kiitos!
On se kumma että niitä kiilaavia mulkkukotiloita on niin paljon - ei me pyöräilijätkään syyttömiä olla (tai ollaanhan me)
Tästähän vois tehdä uuden "olitko se sinä?" triidin ko. Kilpi ylös ja palstalle... Josko tulis tulevalle kesälle edes yksi mälli vähemmän..
Käsissä känsiä, tupen väännöstä - mistäs muusta?
Tuo on jännä. Itse pelkäsin, että unohdan vilkun uutena kuskina ja autokoulussa (vai pitääkö sanoa mp-koulussa?) jatkuvasti päälle, kun tarinoita luki. Ehkä sitten juuri tämän pelon takia ei ole tainnut kertaakaan jäädä päälle. Ajotunneilla oli kyllä välillä vaan niin kiire, että se jonkun aikaa jäi vilkkumaan, mutta heti kun oli aikaa, sen kyllä muisti ottaa pois. Eikö näillä unohtelijoilla sitten näy se vilkkuminen kojetaulussa? Kyllähän sen siitä huomaa.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Itselläni uutena mp-kuljettajana meni ainakin keskittyminen liikenteeseen ja itse ajamiseen niin ei tullut paljon vilkuiltua alas mittaristoon.. Varsinkin keskusta alueilla.. Muutaman kerran saattoi hetkeksi jäädä mutta autokoulussa opettaja sanoi että painelee sitä vilkun katkaisijaa muuten vaan vähän väliä niin näin ainakin varmistaa ettei se ole jäänyt päälle![]()
Siitä vilkun napin painelusta tulee helposti tapa jota ei edes itse huomaa tekevänsä kun on muutaman ajokerran aikana tietoisesti rämpytellyt sitä.
Hidasajoa kannattaa treenata punaisiin lähestyessä, mut tämän kaikki varmaa jo tiesikin ;)
Kawasaki zzr 1100 -99
Kawasaki ZRX 1100 -99 "Steady-Eddie"
Yamaha XJR1300 -04
Suzuki VX800 -97
Kawa zzr600 -92
Honda CB K5 -75
Yleensä vilkku jää päälle ihmisillä jos on istunut pitkään esim valoissa vilkku päällä, unohtuu koko juttu.
Onneksi on itselle iskostunut tapa naputella vilkkua jokaisen risteyksen jälkeen ja vähän muutenkin![]()
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Paitsi että vituttaa paljon enemmän kuin jonkun amis-pojun somiste-sumuvalot. Sumarit kuitenkin harvemmin on niin päin vittua säädetty että häikäisisivät yhtä paljon kuin vajaataitoisten kuskien polttamat pitkät.
Vinkki meille jotka ovat opetelleet hallitsemaan pyöräänsä siinä määrin, että uskaltavat ajaa päivällä lyhyillä valoilla:
Kun vajaataitoinen kuski tulee pitkät päällä vastaan, vaihda itsekin pitkät kohtaamisen ajaksi. Älä moikkaa.
Kikka kolmonen keittiöön (ehkä tällä verukkeella saa myös uudet ajohanskat hankittua?): Jossei meinaa purnukat aueta millään ja ote vaan luistaa ni ajohanskoista saa lisäapua, sen jälkeen se on vaan omista voimista kiinni![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07