Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    Joko löytyy öljyärrään vakio kokoon valmiita turbo mäntiä vai vieläkö pitää sorvata itse? Pauttiarallaa 8:1 olis aikas kohtuullinen puristus suhde.
    Ne mitä olen löytänyt ovat aikas paljon ylikokoon porattavaa mallia ja ei tuo kuutioiden kasvatus oikein kiinnostais.
    Lainaa (Jarrupala @ Tammi. 09 2004,08:07) kirjoitti
    Joko löytyy öljyärrään vakio kokoon valmiita turbo mäntiä vai vieläkö pitää sorvata itse? Pauttiarallaa 8:1 olis aikas kohtuullinen puristus suhde. *
    Ne mitä olen löytänyt ovat aikas paljon ylikokoon porattavaa mallia ja ei tuo kuutioiden kasvatus oikein kiinnostais.
    Et ole harkinnu paksumman tiivisteen laittamista sylinteriryhmän alle? Se ei ole tietenkään paras ratkaisu tehon ja kulutuksen kannalta, mutta puristukset saa kyllä alas halvalla..

Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
    Joo. Peltiä ryhmän alle ja männistä pois. Nehän ne ovat perinteisiä puristuksien lasku konsteja, mutta ne valmiit männät kiinnostais.
    Lainaa (Tylyttäjä @ Tammi. 09 2004,09:12) kirjoitti
    Joko löytyy öljyärrään vakio kokoon valmiita turbo mäntiä vai vieläkö pitää sorvata itse? Pauttiarallaa 8:1 olis aikas kohtuullinen puristus suhde. *
    Et ole harkinnu paksumman tiivisteen laittamista sylinteriryhmän alle? Se ei ole tietenkään paras ratkaisu tehon ja kulutuksen kannalta, mutta puristukset saa kyllä alas halvalla..
    No ei todellakaan. Puristussuhde kyllä tippuu mutta muuten perseestä moottoriteknisesti.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Moottoriteknisenä idioottina kysyn, kun kiinostaa, että paljonko mäntien päissä on tavaraa, meinaan että mitä siinä riskeeraa jos lähtee vakiomännästä vaikka milliä paria koittaan hioa poikkeen?
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
    Lainaa (B12 @ Tammi. 09 2004,21:48) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Tammi. 09 2004,09:12) kirjoitti
    No ei todellakaan. Puristussuhde kyllä tippuu mutta muuten perseestä moottoriteknisesti.
    Juu sitä meinasinkin. Moni tekee kuitenkin niin..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

Kymppi puristeiset vakiokokoiset takomännätkin kelpais.
    Nyt havaitsin oivan paikan oppia lisää moottoritekniikasta... miten tuo ratkaisu on moottoriteknisesti perseestä? En pidä itseäni mitenkään erityisen hyvänä moottoritekniikan tuntijana, mutta yleisesti tekniikan ala on jotenkuten hallussa. Itselläni ei tule nopeasti mieleen mitään muuta vaikutusta kuin nokkaketjun kiristyminen ja kiristäjän toispuoleisuudesta johtuva ajoituksien muuttuminen, josta päästäneen eroon noilla säädettävillä nokkapyörillä, kuten joku mainitsi. Onko jotain muuta asiaa, jossei oteta huomioon jäähdytysvesikanavien pitenemistä korkeamman tiivisteen vaikutuksesta?
    Lainaa (MadMan @ Tammi. 12 2004,11:54) kirjoitti
    Nyt havaitsin oivan paikan oppia lisää moottoritekniikasta... miten tuo ratkaisu on moottoriteknisesti perseestä? En pidä itseäni mitenkään erityisen hyvänä moottoritekniikan tuntijana, mutta yleisesti tekniikan ala on jotenkuten hallussa. Itselläni ei tule nopeasti mieleen mitään muuta vaikutusta kuin nokkaketjun kiristyminen ja kiristäjän toispuoleisuudesta johtuva ajoituksien muuttuminen, josta päästäneen eroon noilla säädettävillä nokkapyörillä, kuten joku mainitsi. Onko jotain muuta asiaa, jossei oteta huomioon jäähdytysvesikanavien pitenemistä korkeamman tiivisteen vaikutuksesta?
    Tässä B12 kertoo minkä takia se ei ole järkevää:
    http://www.bomber.fi/forum....uish%2A

Okei, tässä lainaus B12:n tekstistä:

Lainaa kirjoitti
    Kyllä se kone käy korotuspalankin kanssa, mutta moottoriteknisesti kannen nostaminen ei ole hyvästä. Paljevälys kasvaa liian suureksi ja "squish band" lakkaa toimimasta. Moottorin hyötysuhde laskee melkoisesti. Turbosarjoissa usein käytetään välilevyä, sillä se on halpa ja helppo bolt-on-ratkaisu, joka onnistuu nakkisormeltakin.
    No sitten vähän googletettuani luulisin saaneeni selville, että tuo squish band ja paljealue ovat sama asia. Kyseessä siis lienee tuo palotilan reunalla oleva "matalampi" alue, jonka välys männänpäähän nähden yläkuolokohdassa on hyvinkin pieni. Tämän välyksen kasvaminen taas lieventänee efektiä, joka sen on tarkoitus saada aikaan. Tuo efekti taas lienee se, että tuolta "raosta" purskahtaa puristustahdin lopussa suurella nopeudella seosta sinne muun seoksen sekaan luoden seokseen turbulenssia tasaisemman palamisen aikaansaamiseksi.

Näin se homma siis toimii. Ja jos meinaa männän laelta kamaa poistaa puristusten laskemiseksi, pitää kamaa poistaa muualta kuin tuolta paljealueelta.

Menikö homma näin, vai onko tuo paljealue joku muu?

En sit tiedä mille poraukselle nää on, ja onko nää jo myyty:
    http://www.bomber.fi/forum....s+turbo

Tollanen JE tekee kait matalemmilla purituksilla olevia mäntiä. http://www.hardracing.com/Misc/JEPiston.htm

Suomen MP-palvelussa noita ilmeisesti myyvät. Tollasesta numerosta kun kyselet 0400-555885.
    Kiitän.Soitin ko. paikkaan ja sieltähän niitä mäntiä saa, tosin mittatilaus tavaraa.Hintaa kertyy JE-takomännille 8:1 puristuksilla 810€. Toimitusaika piiiitttkkkääää......!!!!
    Wiseco vois olla yks vaihtoehto.
    Pain is just weakness leaving the body
    Ei taida wisecolta löytyä muita kun korkeammilla puristuksilla. Voi olla kyllä että oon väärässä.
  16.  
    JE:ltä saa tosiaan mittatilauksesta melkein millaiset takomukit vain, hinta silti palttiarallaan sama kuin wisecolla ylikoko. JE on Wisecon sisar tms. yhtiö ja mm. McXpressin käyttämä.
    Hayabusan männät ovat Xpressin Ericin mukaan hyvänmalliset 1127 gixxerissä turbokäytössä. Ei hajuakaan joutuuko työstämään/poraamaan niiden kanssa, enkä ota selvää.