Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Onkos monikin rukkaillu noitten välityksien kans? Mielessä muhii ajatus et jos laittais joko pienempää eteen tai isompaa taakse seuraavan ketju/ratas hässäkän aikaan. Ihan vaan yhden hampaan eroa ajattelin... Nyt on vähän turhankin pitkä toi ykkönen esim. Entäs huippuihin? Mitä vaikuttaapi? Meinaan kun toi tuulen vastus on niin pirullisen kova puolinakussa ja muutenkin, niin jaksaako vetää vaihteilla paremmin sit huippuja? Joo... Mielipiteitä ja ennen kaikkea KOKEMUKSIA!!!
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  2. #2
    Lainaa (Yamaha1 @ Tammi. 06 2004,19:38) kirjoitti
    Onkos monikin rukkaillu noitten välityksien kans? Mielessä muhii ajatus et jos laittais joko pienempää eteen tai isompaa taakse seuraavan ketju/ratas hässäkän aikaan. Ihan vaan yhden hampaan eroa ajattelin... Nyt on vähän turhankin pitkä toi ykkönen esim. Entäs huippuihin? Mitä vaikuttaapi? Meinaan kun toi tuulen vastus on niin pirullisen kova puolinakussa ja muutenkin, niin jaksaako vetää vaihteilla paremmin sit huippuja? Joo... Mielipiteitä ja ennen kaikkea KOKEMUKSIA!!!
    Tällä näkee hyvin miten vaikuttaa:

    http://home.t-online.de/home/sven.sc...e/geardata.htm

    Datoissa ei valitettavasti ole valmiiksi FZS 1000:a, joten joudut vähän näpyttelemään arvoja sisään..

    Yleensä bensankulutus hiukan kasvaa, mutta kiihtyvyys paranee usein.. Ei tietenkään aina, jos alkuperäiset välitykset on osunu just nappiin.

    Kandee varmaan pistää 1 piikin pienempi eturatas, niin vanhat ketjutkin käy. Sulla taitaa olla 16 piikkiä edessä ja 44 takana. 44/16=2.75, eli edessä yhden piikin pienennys vaikuttaa samoin kuin 2.75 ~ 3:n piikin lisäys takana.. Huiput laskee n. 15km/h olettaen, että ennen ja jälkeen muutoksen on jaksanut kiertää suurimmalla vaihteella rajoittajaan. Jos sulla on aikasemmin ollut 6. vaihteella 100km/h vauhdissa n. 4300rpm(?), niin sitten on n. 4600rpm, eli kiekat nousee 300rpm.

    15 piikkiä pienempää eturatasta ei kannata enää laittaa. Alkaa olemaan ketju jo liian kovilla.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  3. #3
    Juu, en ole testannu mut vahvasti epäilen et ei jaksa 6.lla kiertää tappiin asti. Jos tosiaan löis ton 15.sen eteen sitte ja kattois kuin käy... Thanks
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  4. #4
    Mä luulin että noi ratas viritykset kuluu mopo osioon. Eipä ole tullu viritettyä rattailla ikinä, mut olen vierestä katsonut kun muut sählää niillä ja en kyllä suosittelisi.Eikö tohon kulkemisen parantamiseen löydy parempia lääkkeitä.Ketjut ja rattaat kuluu toistensa pareiksi tosi nopeasti ja jos menet vaihtamaan jonkun niistä erikseen niin muiden elinikä vähenee huomattavasti.
    <p>Joopa Joo</p>
  5. #5
    Lainaa (Jopo @ Tammi. 07 2004,07:54) kirjoitti
    Mä luulin että noi ratas viritykset kuluu mopo osioon. Eipä ole tullu viritettyä rattailla ikinä, mut olen vierestä katsonut kun muut sählää niillä ja en kyllä suosittelisi.Eikö tohon kulkemisen parantamiseen löydy parempia lääkkeitä.Ketjut ja rattaat kuluu toistensa pareiksi tosi nopeasti ja jos menet vaihtamaan jonkun niistä erikseen niin muiden elinikä vähenee huomattavasti.
    Kyselin omaan pyörään ennen talviteloille vientiä samaa asiaa ja myyjä sanoi että kyllä ne välitykset on harkiten tehtaalla mitoitettu ja katsottu parhaaksi, välitysten vaihtaminen tosin voisi olla kyllä mielenkiintoinen sillä tuo yamaha1:n fasu kyllä omaa hyvin pitkän ykkösen joka on minun mielestä aika hyväkin asia (paitsi kaupunkiajossa jolloin tuntuu että tyhjäkäynnilläkin mennään reipasta vauhtia) *



    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  6. #6
    Lainaa (Nightwolf78 @ Tammi. 07 2004,08:55) kirjoitti
    Kyselin omaan pyörään ennen talviteloille vientiä samaa asiaa ja myyjä sanoi että kyllä ne välitykset on harkiten tehtaalla mitoitettu ja katsottu parhaaksi...
    Juu, onhan ne tarkkaan harkittu ja valittu parhaaksi kompromissiksi. Eli jokaisen käyttäjän vastuulla on vaihtaa rattaita sen verran, että saa haluamallaan tavalla käyttäytyvän mopedin, mikäli asiaan tahtoo vihkiytyä. Ei turha toimenpide lainkaan, vaikka itsekään en ole välityksiä liiemmin vaihdellut muuta kuin mopediaikana.
  7. #7
    Mulla tulee ainakin ihan tarpeeseen. En tarvitse 295km/h huippuja kovinkaan usein, nyt ne putoaa 277km/h:n. Ykkönen on ollut liian pitkä, sillä sai mittariin n. 150km/h. Varsinkin radalla nuo lyhyemmät välitykset ovat varmasti jees.

    Onhan noista tehty testejä esim Performance Bikesissä, ja kovasti ollaan kehuttu. Kiihtyvyys on usein parantunut yllättävänkin paljon.

    Ei ne tehtaalla aina onnistu nappiin, ihan hyvin niitä voi omien mieltymysten mukaan vaihdella. Tehtaalla kun ei välttämättä ole intresseisssä paras kiihtyvyys tms.. Monessa pyörässä on hiukan liian pitkä välitys tehoon ja vääntöön nähden..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  8. #8
    Lainaa (MadMan @ Tammi. 07 2004,09:19) kirjoitti
    Lainaa (Nightwolf78 @ Tammi. 07 2004,08:55) kirjoitti
    Kyselin omaan pyörään ennen talviteloille vientiä samaa asiaa ja myyjä sanoi että kyllä ne välitykset on harkiten tehtaalla mitoitettu ja katsottu parhaaksi...
    Juu, onhan ne tarkkaan harkittu ja valittu parhaaksi kompromissiksi. Eli jokaisen käyttäjän vastuulla on vaihtaa rattaita sen verran, että saa haluamallaan tavalla käyttäytyvän mopedin, mikäli asiaan tahtoo vihkiytyä. Ei turha toimenpide lainkaan, vaikka itsekään en ole välityksiä liiemmin vaihdellut muuta kuin mopediaikana.
    En sanonnutkaan että toimenpide olisi turha..lähinnä mielenkiintoinen.
    Voipi olla että itsekkin laitan pienemmän rattaan eteen seuraavan ketju/ratas paketin myötä.
    Se mitä lehdet kirjoittaa antaa lähinnä vaan osviittaa HEIDÄN mielipiteestä..jokaisellehan oman mopon hanskaan sopivus on tärkeintä.
    Ja onhan se kiva kun mopo keulii helpommin
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  9. #9
    Rattailla kannattaa pelailla, mutta kannattaa myös muistaa tuo ketjulinjan säilyvyys, eli jos liian pientä eturatasta laittaa niin ketjulinja laskee ja alkaa laahaamaan ketjuohjuriin isommalla voimalla ja näin ollen syömään sitä. Itse muuttaisin ennemmin isompaa takaratasta ensiksi ja vasta sitten pienempää eturatasta. Siis jos ketjut antaa vaan myöden tehdä moisen tempun!

    Kilpuripuolella noiden välityksien kanssa pelaillaan pitkin viikonloppua ja paljon!
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  10. #10
    Itse heitin aikoinaan Susnan Dr800:n takarattaaksi pari piikkiä isomman ja oli pelkästään myönteinen kokemus. Ykkönen lyheni (= ryömintä poluilla ja keskustassa helpottui) ja vakiona turhan harvalla viitosella jaksoi kiertää etenkin kaks' päällä paremmin. Kiihtyvyys ei ainakaan heikentynyt ja jopa huippua tuli himppa lisää.
  11. #11
    Fazertekniikkaa

    siellä näkys olevankin excelissä tollaanen: kalkulaatiota

    Sieltäpä vain laskeskelemaan sopivia...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  12. #12
    Lainaa (parjan_fin @ Tammi. 07 2004,10:54) kirjoitti
    Rattailla kannattaa pelailla, mutta kannattaa myös muistaa tuo ketjulinjan säilyvyys, eli jos liian pientä eturatasta laittaa niin ketjulinja laskee ja alkaa laahaamaan ketjuohjuriin isommalla voimalla ja näin ollen syömään sitä. Itse muuttaisin ennemmin isompaa takaratasta ensiksi ja vasta sitten pienempää eturatasta. Siis jos ketjut antaa vaan myöden tehdä moisen tempun!
    Juu! Ja tietysti kannattaa muistaa myös se ketjulenkkien välille syntyvä kulma siellä eturatasta kiertäessään ja se, ettei rattaiden piikkimäärtä ole toisillaan jaolliset. Kaikki nämä varmaan jo muistaa, mutta pitipähän muistuttaa ja päästä pätemään.

    Ja suomennettuna vielä siis, että mieluummin pari piikkiä lisää taakse kuin yksi pois edestä.
  13. #13
    Lainaa (xjrrrrräyh @ Tammi. 07 2004,12:06) kirjoitti
    Fazertekniikkaa

    siellä näkys olevankin excelissä tollaanen: kalkulaatiota

    Sieltäpä vain laskeskelemaan sopivia...
    Hmm...Vähintäänkin mielenkiintoista. Tattista
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  14. #14
    Liittyi May 2003
    aina iloinen itä-helsinki
    Ite laitoin kuussatkuun fazeriin piikkiä pienemmän eteen, (on tosin jo 14 ja syö ketjua kuin hullu näkkileipää) Ja kulkee ihan saman verran kuin vakioväleillä. Kun jaksaa vetää tappiin asti kutosella. Ja keulii kakkosella hienosti. Ykkösellä kevyesti kaasusta. Jota kuussatku ei vakiona ainakaan mun alla tehnyt.

    Pitäis vaihtaa 520-ketjut että voi käyttää 14-piikkistä, tilasin 14-50 -välit ja ketjut Stormilta joskus lokakuussa, sanoivat että 2 viikkoa menee ja sitten soittelevat, no, ei ole mitään kuulunut.

    Tarvii varmaan mennä käymään.
  15.  
  16. #15
    Piti kaivaa vanhaa juttua esiin mut vastausta ei löytyny.Mistä löytyis fasuun tuo 15-piikkinen eturatas(mieluummin kotimaasta).Tällähetkellä on nuo originel rattaat/ketjut...
    <br />