Lueskelin tuossa Honda-foorumista vastaavaa juttua ja tuli mieleeni TM:ssä jokin aika sitten ollut K 1200 GT:n koeajo. Moitteita sai pyörän vaikea nostaminen keskituelle??
Lueskeltuani jutun piti ihan käydä kokeilemassa omaa RS:ää, joka on oikeastaan aivan sama pyörä kuin GT:kin.
Vaikka kuinka kokeilin, niin en millään voi pitää keskituen käyttöä raskaana, tai mitenkään hankalana.
Eihän pyörää koskaan NOSTETA keskituelle, vaan omaa painoa apuna käyttäen ikään kuin kammetaan pyörä ylös. Ei kai kenenkään voimat riitä nostamaan >280 kg painavaa pyörää keskituelle yhdellä kädellä!
Mielestäni Bemu nousee keskituelle ihan itsestään, enkä koskaan ole kokenut keskituen käyttöä hankalaksi, vaikka pyörässä olisi ollut laukut täys tavaraa ja tankki täynnä.
Mites muilla, onko vaikeuksia? Jos on, niin teknikkaa se vaan vaatii, ei voimia.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
kyllähän se keskituelle nostaminen on tekniikka- eikä voimalaji. Siinähän nimenomaan PAINETAAN se pyörä keskituelle eikä nosteta. Mulla itellä on kawa zzr1200, jonka paino tankattuna about 270 kg, eikä ikinä ole ollut vaikeuksia.![]()
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Tekniikkalaji, seurasin tyttärieni ähellystä ja 10kg kevyempi hiffas homman ensin ja sen jälkeen kun liikerata oli opittu niin ei ongelmia.
Sorry, of topic, ei olo vielä bmw.tä vaan kawa.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Olen ihan samaa mieltä tuosta, vaikka itselläni on tollainen kevyempi bemu eli kampeamalla vain ja yleensä istun pyörän kyydissä jolloin voi vielä vetää pyörää taaksepäin kun painaa tuen alas. pala kakkua
Itselläkään ei tosin (vielä?) ole puimuria, mutta mitenkäs tuo tuelle asettelu pitäisi suorittaa ns. "oikeaoppisesti"?Itse lähinnä seison oik. jalalla keskituen kammen päällä, oik. käsi tavaratelineestä kiinni ja vas. stongassa. Tuosta kun pikkasen vielä nostaa, niin pyörä ikäänkuin "kolahtaa" tuelleen. Mutta kun vertailukohtanani on 50cc/95kg cityskode, niin tuntuuhan se 210kg pyörä toki raskaalta
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuntuu siltä että siitä GT:stä oli pakko sanoa jotakin negatiivistä, ainahan Bemareita mollataan. Yhdessä lehdessä moitittiin vanhanaikaisia mittareita, Pan europeanissa oli muka paremmat paitsi että ne ei näkynyt auringonpaisteessa??? Minusta nämä testit kertovast usein enemmän testaajasta/lehdestä kuin testattavasta pyörästä. Oma GT painaa lähelle 300 tankattuna.
Sen keskituelle nosto on niin helppoa että ei ole ajatellut koko juttua ennenkuin joku nosti sen esille TM:ssä.
Tässähän ei käsitelty muuta kuin GT/RS keskitukea.
Joo, ja ihan tarpeeksi monesti on saanut kuulla "käsittämättömistä" vilkkunamiskoista.(pomppe @ Joulu. 31 2003,09:49) kirjoitti
Tosin nykyisessä GS:ssäni ompi ihan perinteiset.
K100 RS sujahti ainakin jalalle hyvin, ja iso kiitos siitä kuuluu kätevälle kahvalle(piiloon taittuva) mistä saa kunnon otteen, onko uudemmissa sellaista?
Tuo nykyinen GS:äni ei mielestäni nouse yhtä keveästi.
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Helposti tuo omakin k100 menee keskituelle oikealla tekniikalla. Puolihuolimattomasti kun yrittää niin saahan sitä vääntää.
Mutta... nyt on BMW 1200 LT varustettu hydraulisella keskituella. Se kait nousee tuelle napin painalluksella?
Saattaa olla naurussa pitelemistä kun ensimmäisen kerran kokeilen moista aparaattia![]()
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Monet tyytyvät väärään tekniikkaan siks et saa just ja just nostettua sillä omansa keskituelle... Lopputulos monella ratkaisee eikä tyylin helppousMutta hupaisaa katseltavaa se monen ähellys pyöriensä kanssa... Mun jammu pompahtaa tuelle melkein ilman käsiä... Pitäähän tyttöä tietty tukea ettei kyljeleen pompsahda mut siinäpä se. Kerrankin insinöörit keksiny jotain yksinkertasta ja toimivaa
Tokihan tossa jalan suunnittelussa voi olla eroja, tekniikoissa niitä ainakin on
![]()
![]()
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Jep kyllä mullakin tonninen cebari ekaa korimallia heilahti helposti keskiseisonnalle ja voimaa ei juurikaan tarvinnut, toisaalta oma elopainoni saattaa helpottaa siinä pedaalin polkaisussa! Luulen kuitenkin ettei se tuota kenellekään ongelmia jos ja kun teknikka on hallussa.
Stoneking! Osta enduro niin et tarvitse katua
Ajan aina nopeusrajoituksia hipoen!
Voin omasta kokemuksesta sanoa, etta ainakaan K1200LT:ta ei keskituelle aivan pikku nykaisylla nosteta. Vaikka hyvalla tekniikalla parjaakin pitkalle niin mikaan aivan rimakeppi ei siina tempussa kylla onnistu. *![]()
Jyrki
Kuten moneen kertaan on jo tullut todettua - tekniikkalajihan tuo keskiseisontatuelle "nostaminen" on. FJ1100 aikanaan oli hyvä esimerkki oikean tekniikan merkityksestä. Jos pyörä on hankalahko, tai kuskin voimien/tekniikan/taidon rajoilla, kannattaa aina katsoa myös alusta, jolla tuota seisontatuelle nostaa. Parin sentin kohouma asfaltissa juuri pyörän keskellä saattaa tehdä tempusta mahdottoman. Parin sentin painuma vastaavassa paikassa tekee tuelle vedon naurettavan kevyeksi. Pyörän siirto tuelle ylämäessä helpottaa huomattavasti, mutta pullistaa ehkä otsasuonia kummasti seisontatuelta pyörää laskettaessa.
<p>2002-2014</p>
Entisenä customkuskina(Honda Shadow 750 -83 n.240kg) sanoisin että
helposti nousee1100 GS -98 n.240 kg). Eikä toi oikea hiha
paljon vasenta paksumpi ole, vaikka Honda aika paljon raivoa
vaatikin. Viidessätoista vuodessa on siis tapahtunut kehitystä
muuallakin kuin hauiksessa.
Kyl se täst sit lakka helpottamast
Muuten samoin, mutta käytän kyllä vasenta jalkaa, on asento luonnollisempi...ja Bandit nousee kevyesti...(HiTec @ Joulu. 31 2003,09:29) kirjoitti
Uuttani en oo vielä kokeillut...mut siinä on kahva helpottamassa hommaa![]()
Asiaan vaikuttaa tietty myös keskituen suunnittelu. Mm. Kawan Z650:ssa tuo suunnittelu on epäonnistunut - vipuvarsi liian lyhyt eli pyörän joutuu todellakin nostamaan tuelle. Siinäpä sitä kuntoliikuntaa, kun peli painaa 230 kiloa. Z750:ssa on jo parempi tuki ja nykyinen Kawa GT750 nousee tuelle melko kevyesti painosta (243 kiloa) huolimatta.
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
K1200LT painaa n. 380 kg ja se on varmasti syyna siihen, etta saa olla tarkkana keskituen kanssa. Kylla sen keskituellekin saa kammettua jos tekniikka on kohdallaan, mutta ei se silti ilman hyvaa yhteistyota hauiksen kanssa onnistu. * *![]()
Jyrki
Hyvä, ettei ole kevyessä pyörässä keskitukea. Yksi ongelma vähemmän. *![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Keskituelle ja siitä pois siirtäminen muuttuu myös renkaiden ja jousitusten muutoksien myötä.
Venture (yli 350 kg) nousee hyvin keskituelle, mutta sitä ei pieneenkään ylämäkeen ei yhden ihmisen voimilla tuelta pois.
Ilman lapsia ei ole huomista.
Kylla niissa keskitukien suunnittelussa varmasti jotain eroja on silla ainakaan LT:ta ei todellakoon ole mitenkaan helppoa vaantaa keskituelle. Siksi esim. vuoden 2004 malliin saa (lisavarusteena ?) sahkolla toimivan keskituen !
Muistan hyvin kuinka yritin ensimmaista kertaa nostaa LT:ta keskituelle eraana aamuna, ja ensimmaisella varsin reippaalla nykaisylla se ei hievahtanutkaan. Olin aivan varma, etta joku h*****i oli kaynyt yon aikana pulttaamassa pyorat kiinni autotallin lattiaan tai sitten hauis on vain paassyt kutistumaan taysin olemattomiin. Mutta onneksi pienen kyselyn jalkeen kavi ilmi, etta kyse ei ole pelkastaan liian pienesta hauiksesta vaan LT:n keskituelle nosto vaatii vain hieman omanlaisensa tekniikan. Ei se vielakaan aivan hymyssa suin onnistu, mutta nousee sentaan sen verran varmasti etta voisin jopa uskaltaa kokeilla temppua aivan julkisellakin paikalla. *![]()
Jyrki
Ai niin. Enpä nyt jaksa lukea koko ketjua alusta läpi tarkastaakseni onko joku tämän jo maininnut, mutta sellainen "itsestäänselvyys" kuin vaihteen päällä-/vapaalla olo vaikuttaa kummasti.... Vaikka tuo takapyörä ei pyörähdä kuin muutaman sentin taaksepäin, on se pitkä matka, vetää tuota nahkoineen...
![]()
<p>2002-2014</p>
*Hehheh,Pitää sitten käydä elvisteleen...
Vaikka ny oonkin tälläinen pieni ja hento naisihminen(lue:varttitonnari *),niin kyllä Puimuri on sieltä kevyimmästä päästä ollut keskituelle kiskoa.
Ja höhhöhhöö,kun tuota kokemusta ei juurikaan ole kuin just siitä bemarista,omasta ja miehen moposta.Joista toinen on tietenkin painavampi.
No tulihan mainostettua...![]()
jawanainen: ränttätänttää sen olla pitää!!! Mummoillekin!
VOL 1 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * VOL2
Kuu Kotarista kesään, * * * * * * * * * Kuu piikkisestä kesään,
puoli kuuta customista, * * * * * * * * puoli kuuta vaunupyörästä.
sivuvaunullisesta vähäsen. * * * * * *Kyykkypyörästä vähäsen,
Museopyöristä ei päivääkään! * * * *faitterista ei päivääkään!
MoTukka *-olkapäänä motoristilta motoristille. www.smoto.fi
Ja minäkö (kin) saisin nostettua mun kawavanhuksen keskituelle?? Ei tuu kesää...Mutta koska omat voimat/ tekniikka/ äly (?) ovat riittämättömät, pitää tarpeen niin vaatiessa turvautua ulkopuoliseen apuun.
Nätisti kun kysyy ja hymyilee, niin eiköhän meikämamman pärrä ole pikapuoliin keskituella. Kyllähän sinäkin, J@ck, minua auttaisit, eikös vaan?
![]()
On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
No mikä ettei, milloin harjoitellaan..![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eipä toi LT:nkään keskituelle nosto vaatinut mielestäni mitään ihmeellisyyksiä. LT:ssähän on vallattaoman pitkä vipu verrattuna näihin köykäsempiin, mitä normaalisti nostelee. Ainakin minun massalla (90kg) nousee LT "suht helposti", sitä massaa täytyy vaan todellakin käyttää hyödyks. Lisäksi avittaa vielä käsillä niin no problem.
TL1000R
Nyt se on sitten uskottava, Moto lehdessäkin on lyöty asia kiinni - GT on raskas nostaa keskituelle. Olen GT:n omistaja, itse en ole sitä vielä huomannut.Kun Saano sen sanoo asia on näin.![]()
No, nythän tääkin foorumi on ratkaistu(pomppe @ Tammi. 30 2004,20:58) kirjoitti
![]()
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S