Tuntuupa antavan hiukan jo haastetta. Jep. Ei kannata laskea ilmoja järjestelmään. R 1100 RT:n vanhemman mallin jarruja on tullu hämmennettyä. Nissä taisi olla keskusyksikön ilmaruuvit mukaanlukien ainakin viisi ruuvia. Mutta ei mitään ihmeitä silti. Eikä ole ilmeisesti näissä uusissakaan. Ihmisen tekemiä on nekin. Ilmaruuvien suuri määrä vain kertoo sen, että on useampia sopukoita järjestelmässä.
Tosin yhdenkin ruuvin järjestelmän kanssa on oltu aikanaan nesteessä...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Huhhuh!Jopas! *Tosin aikojen alussa jo totesin,että jokaisella on ristinsä,mulla se on tuo bemaristi...
Ja mietinkin kummat ovat fanaattisempia: Helvetin Enkelit vai bemaristinperkeleet....
Jarrukeskusteluun:
Onneksi tuossa vanhusparassa on jarrut,jotka saa vaikka naisimmeinen yksinkäsin ilmattua.Senverran on vuosien varrella tämä vanhain boxeribemujen tekniikka tullut tutuksi. *![]()
Muuta huomioineena:
Assistenttina kun on joutunut hääräämään muuannen bemarin ympärillä kontillansa,ruuvari,lenkkiavain tms.hyppysissä,pakkia kaivelemassa,osia noutamassa ja paljon ja monessa hauskassa tilanteessa. *
OK,jotkin ovat päättyneet karmaisevaan huutoonkin.Varsinkin vähän kärsivällisyyttä vaativammat(temperamentti ei ole suomenhevosruunan luokkaa,paljon pahempaa),ei ikinä kuitenkaan bemarin rassaaminen ole hermoja tykkänään vienyt,
sen todistanee sama sukunimi,samassa osoitteessa,postiloodassa.Ruuvaaminen ja korjailu on mielestäni älyttömän kivaa.
Omakohtaista:
Ja piti se oma bemukin saada pihalle. -ääää- siis kotipihalle.Ja sehän se meni sitten pihalle,siis siitä muuannesta mutkasta.Jonka vuoksi korjauslistalla on näitä raajoja ja se bemu itse... *![]()
Sen voin kyllä sanoa,ettei katteitten hiominen takapihalla kuulunut niihin lemppareihin...eipä mitä:onhan ammattilaiset olemassa(turvauduin niihin,puolisalaa... *)
Kaikesta huolimatta: ajan mielummin pyörällä,jonka käyttövarmuus on hyvä tai vielä parempi.Kokemusta on riittämiin noista itäisten maitten ihmeistä.Ihmeitä sattuu: Jawa on ollut kuitenkin hyvä,vaikka vingutankin sillä melko railakkaasti. *Kunhan vaan kykenen...
jawanainen: ränttätänttää sen olla pitää!!! Mummoillekin!
VOL 1 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * VOL2
Kuu Kotarista kesään, * * * * * * * * * Kuu piikkisestä kesään,
puoli kuuta customista, * * * * * * * * puoli kuuta vaunupyörästä.
sivuvaunullisesta vähäsen. * * * * * *Kyykkypyörästä vähäsen,
Museopyöristä ei päivääkään! * * * *faitterista ei päivääkään!
MoTukka *-olkapäänä motoristilta motoristille. www.smoto.fi
Kukaan meistä ei ole seppä syntyessään,eikä kannata lähteä soitellen sotaan.Kyllä Bemu on ihmisen kehittämä tai oikeastaan saksalaisen insinöörin.
Pemarin jarruista löytyy hyvät ohjeet jälleenmyyjien hyllystä,eri juttu on kenelle niitä näytetään.
Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja väittäessään että,integraalijarrujen yleistyessä niitä seisoo jarrut tyhjäksi pumpattuna korjaamoitten pihassa.
Kyllähän sitä huoltoa senverran löytyy varmaan suomestakin että jarrunesteet voi käydä vaihdattamassa jossain liikkeessä, jopa Mototripissä, kun muut huollot tekee ite.
Kuulostaa kieltämättä hiukan hankalalta tuo jarrunesteiden vaihto integraalijarruissa, onneksi omassani on vain "normaali" ABS.
Ketjun aloittajalle vielä, kuten joku jo sanoikin, "pyörän osto ei ole ikinä virhe"![]()
Nuo RS:n integral-absit on jotain aivan muuta kuin vaan "tehostetut jarrut"(r1150r @ Joulu. 22 2003,11:06) kirjoitti
Joteski näin:
Järjestelmässä ei ole perinteistä alipainetehostinta vaan hydraulipumppu. Kahvalla ohjataan ainoastaan sitä tietokonesäätöistä hydraulipumppua ja se taas linkittää etu- ja takajarrut yhteen, niin että molemmat pyörät jarruttavat. Tietokone laskeskelee siinä samalla parasta mahdollista jarruvoiman jakaantumista etu- ja takapyörän välillä ja lisäksi ABS ehkäisee pyörien lukkiutumisen. Jarrupoljin vaikuttaa (onneksi) vain takapyörään.
Tään integroidun ABS 2-piiritietokonehydraulipumppujärjestelmän lisäksi systeemiin on vielä mahdutettu varajarrujärjestelmä häiriötilanteen varalle.
Kyllä tällaisiin ja vastaaviin hommiin tarvitaan paljon enemmän kuin perustekniikan tietoja ja ihan suosiolla jätänkin ammattilaiselle kyseiset huoltotoimet.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Oma mielipiteeni on, että aina kannattaa jättää huolto- tai korjaustoimet, jos ei tunne oloaan mukavaksi niitä tehdessään. Huoltotöiden menestyksellistä läpivientiä tukevat myös kunnon ohjekirjat, hyvälaatuiset työkalut ja runsas aika ja kärsivällisyys ja realistinen näkemys omista kyvyistä... Viiden pennin mekaanikko tekee helposti kympin vahingon...(J@ck @ Joulu. 25 2003,16:32) kirjoitti
Ei kuitenkaan pidä ehkä aliarvioida itseään. Kyllä noissa huolloissakin melkoisen pöyristyttävää harrastelijamaisuutta tavattu ja kun itse huolellisesti huollat, tiedät taatusti mitä on tehty tai jätetty tekemättä.
Olen samaa mieltä siitä, että en ehkä ensimmäisenä alkaisi purkaa integraalijarrujen venttiileitä, pumppuja tai kolvaamaan uudelleen erilaisia säätöyksiköitä. Rutiinihuoltoihin kuuluva jarrunesteen vaihto ei kuitenkaan ole varsinaista tähtitiedettä ja pienellä harrastuksella ja ohjeiden tavaamisella tuon varmasti tekee myös kotikonstein. MUTTA yhä edelleen: Jokainen tekee valintansa itse ja juuri tuosta syystä tarvitaan toimivaa huoltoverkostoa.
<p>2002-2014</p>
Väliaikatietoja:
Käväisin tänään TR-Pyörässä (siis Turussa) ja kertoivat BMW:n huollon säilyvän niillä vastaisuudessakin.
Eli hieman helpotusta turkulaisbemaristeille.
Tulin, näin, koitin