Yritin jo tuossa toisella osastolla saada vastausta kysymykseeni mutta laihoin tuloksin.
Siis onko jollain omakohtaisia kokemuksia laitteesta? Vastaako se lastun vaihtoa, onko se jopa parempi, vai jotain siltä väliltä? Olen suunnitellut vaihtaa putken ja lastun mutta olisko tällainen Power Commander siis asiallinen vaihtoehto?
Ohessa tekstiä kauppiaan mainoksesta.
Power Commander, mikä se on?
Power Commanderilla ei ohiteta pyörän alkuperäistä polttoaineensuihkutusta tai sen ohjelmaa millään tavalla. Sen sijaan PC:llä korjataan alkuperäisen ruiskuohjelman vikoja ja puutteita. Pieleen säädettynä sillä voi myös pilata loputkin hyvät ominaisuudet. Näin ollen sen lopullinen säätö vaatii aina ammattilaisen asialle.
Power Commander -yksikön asennus on helppo. Yksikkö asennetaan pyörän oman johtosarjan ja polttoaineensuihkutusyksikön väliin. PC:n sisällä on kartta tai kaksi, riippuen siitä onko malli III vai IIIR. Tavallisessa mallissa on pelkästään polttoaineensyötön säätömahdollisuus. R-mallissa voidaan säätää myös sytytysennakkoa. Internetistä voi ladata valmiita karttoja Power Commanderille mutta ne harvoin toimivat parhaalla mahdollisella tavalla suomalaisella polttoaineella ja meikäläisessä säässä.
Mitä Power Commander sitten tekee?
PC säätää ruiskusuuttimien päälläoloaikaa. Jos tällä hetkellä päälläoloaika tietyllä kaasunasennolla ja kierrosluvulla on vaikkapa 100 aikayksikköä ja ammattilainen muuttaa karttaan kyseiseen kohtaan -5 olisi päälläoloaika jatkossa vain 95 aikayksikköä. Ts. tältä kohdalta moottori menisi ilma-bensaseossuhteeltaan laihemmalle. Vastaavasti +5 tarkoittaisi 5% rikkaampaa seosta. Power Commanderilla voidaan säätää seosta kaasunasennon ja kierrosluvun mukaan todella laajalla alueella. Näin ollen tarvittaessa pyörän käytös pystytään räätälöimään pitkälti asiakkaan toiveiden mukaiseksi.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No tuossahan se on aika tarkasti selitetty miten se toimii. Ei ole mitään liioiteltu tms.
Power Commander antaa paljon paremmat mahdollisuudet kuin pelkkä lastu. Lastussa kun tuo säätö on "lyöty lukkoon", sitä ei enää säädellä tarpeen tai mieltymyksien mukaan. Se voi tuurilla osua aika lähelle optimia, mutta todennäköisesti ei. Jollain tietyllä yksilöllä ja kokoonpanolla se on hyvä, mutta taas toisessa tapauksessa ei..
Toki voi olla jotain aparaatteja joilla lastuihinkin saadaan "flashattyä" uusi ohjelma, mutta enpä usko että kovin monella sellasia löytyy.. Lisäksi lastun joutuisi aina ottamaan pois, flashaamaan uuden ohjelman sisään ja taas kokeilemaan.
Power Commanderilla voit itsekin pelleillä säätöjen kanssa. Olis helvetin hauskaa latailla netistä erilaisia säätöjä ja kattella miten ne toimii omalla kokoonpanolla.. Omakohtaista kokemusta ei ikävä kyllä ole, mutta Suzukin oma ruisku on säädettävä, joten ei ole ollut tarvetta.. Voin sanoa, että säädön vaikutukset huomasin valehtelematta heti kun lähdin dynopajan pihasta, niin paljon herkemmäksi pyörä tuli varsinkin osakaasulla.. Nyt se on jopa liian herkkä esim mukulakivillä, kun pienet kuopat ja tärinä tahtoo liikuttaa kaasukättä niin että menosta tulee nykivääMutta sellanen sen pitää ollakin mun mielestä...
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Elikkäs siis se olis sun mielestä kaiken puolin parempi kuin lastu.. Niinhän minäkin ajattelen mutta kunhan tässä vaan varmistelen.
Kaiken lisäksi se olis jopa hieman halvempi kuin lastu, joten tuollaisen joutunee hankkimaan. Tuntuu vaan tuolla virityspuolellakin olevan ammattilaista joka lähtöön ja hitto kun ne kaikki on niin varmoja asiastaan. Esim. monet kehuu vapaavirtaussuodattimista saatavaa hyötyä, eräs ammattilainen sanoi kuitenkin: Ei mitään vaikutusta!
Ota näistä sitten selvää *
Ja sitten vielä, kun näitä kaverien neuvoja riittää. Siellä on hyvä paja, toisessa on taas Suomen paras säätäjä ja kolmas on varmasti se ainoa oikea, neljännessä parhaat säätölaitteet jne...
Tuo Viaber Dynocenter kyllä vaikutti asialliselta. Paikat siistinä ja järjestyksessä sekä vehkeet kunnossa. Ja asiantuntevan vaikutelman sain säätäjästäkin.
Vielä kun sais jonkun sellaisen kommentin, jolla olis ihan omia kokemuksia ko. laitteesta..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
vuosi sitten käytiin aika pitkä keskustelu aiheesta, löytyypi Täältä
Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
Kunhan tuo takuu menee rastaasta umpeen niin PC3 ja sliparit asennukseen...![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Kiitoksia(Puuhis @ Joulu. 12 2003,01:14) kirjoitti
En vaan tainnut viisastua yhtään![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.