93 vuoden gsx-r 750 tökkii pienillä kierroksilla. Esmes valoista lähtiessä on put-puttia siihen asti ku kierrokset nousee 3tonniin, siinä nykäiseekin kunnolla ja ei enää mitn ongelmaa.
Saman tekee joka vaihteella, eli kierrokset alta 3000 niin se on put-put-töks-tökkiä.
Mistä vikaa pitäisi lähteä hakemaan, tahtoo pyörän kuntoon![]()
Me Quit!
-Oscu
Tekeekö se koko ajan sitä vai esim. vain kunnolla lämpimänä? Hiukan saman tuntuinen vaiva kuin omassa 600 banditissa. Tai mä kyllä aiheutin sen ihan itse kun vaihdoin isommat suuttimet ja samalla säädin seoksia rikkaammalle, että toimii sliparin kanssa. Meni sitten vissiin vähän liikaa auki ne seokset, enkä oo vielä saanu aikaseks säätää niitä kiinni päin. Jos siinä pyörässä on kaikki ihan vakio-osia ja säädöt kunnossa, niin likanen ilmanputsari vois kans ahdistaa sen verran, että se menee rikkaalle ja alkaa helposti tukehtuun pienillä kierroksilla. Jospa näillä pääsis ainakin alkuun tutkimuksissa... Luonnollisestihan sulla on hyvät tulpat siinä ja kaasarit on puhtaat.
Sama homma sekä kylmänä, että lämpimänä. Ihan vakio-osilla en ole liikkeellä, pyörässä on tehoputki ja dynojetin suutinjarja. Ilmansuodattimena on K&N vapaavirtaussuodin.
Eilen sain kaverilta vähän lisäinfoa ja epäili että jos kaasareita ei ole synkrattu(?) niin voi johtua tuon vapaavirtaussuotimen takia sit siitäkin. Millainen homma tuo synkraus on, voiko joku tee-se-itse -tuttu hoitaa sen, vai pitääkö viedä liikkeeseen ja säästää taas vähän bensassa?
Me Quit!
-Oscu
Kuulostaisi, että vika on tyhjäkäyntisuuttimessa... Eikös se huolehdi bensan annostelusta juuri tuonne 3000 kierroksen paikkeille? Minähän en sitten ymmärrä mitään tekniikasta, joten nämä kommentit voi ottaa siltä kannalta... Olen vaan kuunnellut "isojen poikien" juttuja...![]()
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Kannattaa tietysti tarkistaa se kaasareiden synkkauskin, mutta tuntuisi kyllä, että se ei aiheuta tuota vaivaa koska se esiintyy vain pienillä kierroksilla. Synkronoitaessa kaasarit, säädetään se, että kaikki pytyt saavat saman verran tavaraa ja se vaikuttaa muutenkin kuin pienillä kierroksilla. Ei ole mikään iso homma tehdä itse, jos viitsii askarrella läpinäkyvästä letkusta, migin suuttimista ja sopivasta nesteestä itselleen toimivan nestepatsaspaine-eromittarin. Tarkempia ohjeita löytyy, jos kiinnostaa, mutta kaikki tuntuvat ennemmin luottavan johonkin bilteman halpismittareihin kuin varmasti tarkempaan nestepatsaaseen, joten en viitsi niitä tähän kirjoittaa. Ja löytyyhän ne netistä, mutta paikkaa en muista. Omasta mielestäni ei mitään järkeä maksaa liikkeelle tollasesta työstä, mutta jos ei parempaa käyttöä rahoille ole niin siitä vaan. Yhteensä mittarin teon kanssa meni jotain 1,5 tuntia koko hommaan ilman kiirettä tehtynä.
Jos kerran pyörässä on noi tavalliset viriosat, niin joku on varmasti aikanaan säädellyt myös seosruuveja. Varmista, että seosruuvit ovat kaikki saman verran auki. Kuvauksestasi päätellen vaikuttaa, että seos on liian rikkaalla, kone saa liikaa bensaa pienillä kierroksilla eikä ehdi polttaa kaikkea ja näin ollen alkaa tukehtua. Korjaukseksi riittää siinä tapauksessa ruuvien kääntö hiukan kiinni päin.
Olethan jo kuitenkin pessyt ilmanputsarin, koska sekin saattaa olla tukossa ja aiheuttaa sen, että seos on rikkaalla? Ennen kuin alkaa säätämään mitään, kannattaa tehdä perushuollot kuntoon. Muuten ei varmasti saa muuta aikaan kuin oikeat säädöt hukattua.
Jos noi ei auta, niin eiköhän joku täällä keksi lisää ideoita. Mäkin voin koittaa, vaikken mikään mekaanikko olekaan.
Teho/racing-putkien ongelmana on alhaisilla kierroksilla juuri tuo tökkiminen. Löytyykö vielä vakioputki ? Kokeile sen kanssa ennenkä alat isompaa remppaa tekemään.
Olen kanssasi samaa mielipuolta...toi "virittäminen" on ns.kompromissin etsimistä....eli mitä haluaa kun laittaa putken,suuttimet,syttypyörän,jne jne....jossain teho lisääntyy huimasti esim.alavääntö...toisaalta juuri matalilla röpöttää,jolloin on vaikeaa ajaa kaupungilla.Tästäkin mahdollisesti johtuu "vikasi"...sullahan oli suuttimia vaihdettu ja putkikin...joten..hmm kuinka tämän sanoisi...suuttimia vaihtelemalla ja testaamalla löytyy kompromissi joka toimii myös kaupungissa ajettaessa(en vaan ymmärrä miksi pitäs)Kärsii sen mitä tekee matalilla,koska silloin toimii paremmin keski- ja yläkierrrosalueella.Monesti näin,ei tosin aina.Onhan Siukola esim. olemassa...(Guest @ Touko. 28 2003,14:42) kirjoitti
![]()
Mä nyt avaudun täälläkin.(oscu @ Touko. 27 2003,15:36) kirjoitti
Mullakin samaa ongelma, ja sitten tukehtuu isolla vaihteella ku antaa hanaa siinä 4500-5500 rpm teinoilla.
Kuulemma suuttimet tukossa, ja seokset päin mäntyä.
Mun mopottimeni on edelleen se gs 750 F, mutta kone on sama(?)...
KAupungissa ajaminen on tuskaa...nykii, pätkii ja yskii...
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Mulla sama homma. Kaasarit on synkattu just että oletan sen puolen olevan kunnos. Vakio osat. Ei oo häirinny mua käytös.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Sama täällä. -97 GSXR 600 nykii ja röpöttää alle 4000 kiekoilla jos ei väännä kunnolla hanaa kiihdyttäessä. Ilmansuodattimen phdistus auttaa kyllä jonkin verran, etenkin jos se on hyvinkin paskainen. Normaalit viritykset on tässäkin pyörässä (slipari, suutinsarja, ilmansuodatin). Kaasarit avattiin (putsattiin tyhjäkäyntisuuttimetkin), synkattiin ja muutenkin seokset pistettiin kuntoon viime kesänä mutta ei ollut juurikaan apua.
Rohkenen olla sitä mieltä että ne alakierrokset saadaan kyllä toimimaan tavalla tai toisella, eikä kannata tyytyä siihen että "se ny ei vaan yksinkertaisesti toimi"-selityksiin. Itse olen taistellut aika paljon säätöjen kanssa kun en millään ole viitsinyt viedä säädettäväksikään. Ensinnäkin nuo Dynojetin sarjat tuuppaa (ainakin omien kok. perusteella) aiheuttamaan todella rikkaalla käymisen kautta koko rekisterin, vaikka olis asennettu täsmälleen ohjeiden mukaan. Itselläni meni muutenki täysin hermo Dynojetin kanssa, ja aloin leikkimään alkuperäisillä mikunin pääsuuttimilla, vakio neulalla, jäykemmillä sliidien jousilla, ja seosruuvien ruuvaamisella. Oikea pääsuutinkoko löytyikin loppujenlopuksi yllättävän läheltä alkuperäistä kokoa, neulaa pikkasen ylös, bensanpintaa pikkasen ylös (1mm) ja seosruuvit pikkasen kiinnipäin. Tämä kiinnipäin ruuvaaminen ei halunnut minulle mennä oikein jakeluun, mutta se vaikutti olevan ainoa keino saada pois tuo ryppyily 2500-4000 rpm alueelta. Mulla ne on jotain 1 1/4- kierrosta auki tällä hetkellä. (jos vastaavasti joutuu avaamaan enemmän kuin n.4 kierrosta, on tyhjäkäyntisuutin liian pieni). Säätöohjeet löytyi factorypro:n kotisivuilta, ja suosittelen lämpimästi ohjeiden mukaista ruuvailua
. Ai niin... kysessä oli Gsx-r 750 89´+ K&N + suora Laser -putki 1100:sta Ärrästä. En osaa sanoa miten teidän hypermodernit pyörät tykkää vastaavanlaisesta ruuvien hypistelystä
. Ja ne Dynojetit joutaa mun puolesta roskiin *
![]()
Voisitko kertoa miten se mittari rakennetaan tai netti sivu mistä ohjeet löytyy...(jb600 @ Touko. 28 2003,14:29) kirjoitti
-Osta 5 m 4-5 mm sisähalkaisijaltaan olevaa kirkasta kumiletkua
-Hanki jostakin n. 2 m puulistankappale
-Hanki 2 kpl 5 mm pulttia/kierretangon pätkä (20-25 mm/kpl) ja poraa n. 1 mm reikä pultin keskelle, katkaise kanta pois. (tai osta MIG hitsin langansyöttöpultti 3mk/kpl)
-Kiinnitä ontot 5 mm kierretapit letkun päähän, jätä n. 5 mm matkalta kierteitä näkyviin.
-Mittaa letkun keskikohta
-Kiinnitä letkun keskikohta listan alaosaan ja siitä päät ylöspäin vierekkäin n. 1.5 m:n matkalle, jätä letkun päille pituutta, jotta ne ylettyvät kurkkuihin.
Täytä mittari jollakin värikkäällä nesteellä siten, että lankkua pitkin alhaalta ylöspäin molemmissa letkuissa on 0.5-0.7 m ainetta. Poista nesteestä kaikki ilmakuplat, bensasta lähtee helposti, mutta öljyä kokeillessani kuplia ei saanut helposti pois... Itse laitoin bensaa, koska koneeseen joutuessaan siitä ei ole siellä haittaa. Ei tosin nesteet karanneet koekäytössä. -Laita mittarisi kiinni kahden mitattavan kaasuttimen kurkkuihin, pidä lankkua pystyssä. Suzukissa ja hondassa pitäisi olla 5 mm:n pultille paikka, ehkäpä muissakin?
-Käynnistä pyörä ja katso onko nesteen pinnat molemmissa letkuissa samalla tasolla, jos ei ole, säädä kaasuttimen synkkausruuvista... Oman kokemuksen mukaan jos nestepintojen tasot saa alle 5 cm sisään toisistaan, käy mopotin jo hyvin
tälläistä ohjetta löytyi baja hillin sivuilta.
itse olen jo ostanut tarvikkeet, vain testaus puuttuu
nämä tarvike määrät on siis kaks pyttyselle....
Suzuki RF600 -96
(Suzuki GS500EZ -82)
Yamaha PW50
PITSIÄ PINTAAN SISKOT!! ;)
Vakio huollot kannattaa ekaksi suorittaa ennen ku alkaa mitään isompaa remppaa tekee, esim ilmanputsarin puhdistus, tulppien vaihto, venttiilien tarkistus jne.
I dont have enemies, i killed them all!
ÖHÖM....
Kesä ohi ja ajotkin melkein....
JOKO Oscu olet moposi kuntoon laittanut....?
*utelee iki-ihana ystäväsi joka tietää ettet muuta tee kuin valitat vaan*![]()
Tosimotoristi käy turvallaan ainakin kerran uransa aikana.... NIINHÄN?!?!?
*Osku,Osku,Osku Usko jo!Vie se pyöräs Heikkiselle säätöön ja samalla huolto ni loppuu ongelmat,eihän tästä olla mainittu kuin vain joka viikko KOKO kesän ajan.. *
![]()
tyhjäkäynti seoksissa vikaa seosruuveja ruuvailemalla vika korjaantuu ei minunkaan bandiitissa ole ne ohjekirjan mukaan auki paljon enempi ja minulla ei pelannut dynojetin ohjeittenkaan mukaan piti ainakin 1/2 isontaa ja kerran yhtä enska hondaa säätelin kun olivat Jämsän huoltokaksikossa asentaneet Dynojetin satsin päin persettä oli alakierroksilla liian rikkaalla ja siitä taasen piti hieman laihentaa seosta ja aika helppo ala ja keski alue on kadulla säädellä mutta maksimi eli pääsuuttimen koon selville saamiseksi tehopenkki on makee kun kadulla ei viitsi kaasupohjassa ajella ja voipi kokeilla neulan säätöä vääntökäyrään ja syttöpyrää ja kaikkee jännää itse olen kokkolassa penkitellyt PekkaP ja hyvin rosvo kulkee vaikka on sadankilon lisäpaino päällä.