onhan se tietysti hienomman näköistä kun vanhat kulahtaneet mustat...mutta mutta, saako kaikista vanteista edes siistin näköiset eli mitä löytyy maalipinnanalta, entä kun kiillotus on suoritettu, eikös se vanne ruostu ja mene huonon näköiseksi. pitääkö sitä sitten vahata usein. *![]()
pohdin vaan pitäisikö hommaan ryhtyä ja laittaa vanhan kawan vanteet säihkymään *
niin...tiedä onko siinä järkeä,mutta hienot tulija vahauksesta en henk.koht.ota stressiä,pesen ja puunaan kuitenkin pyörän kesäisin parin päivän välein.sv:n vanteiden maalipinnan alta löytyi kaunis sorvattu pinta,johon käytin vain ja ainoastaan autoglymin metalpolish hiomatahnaa ja kyllä kiiltää.tämän jälkeen vain laadukas vaha pintaan ja avot!!!
Haluutko laittaa vähän enemmän infoa, että miten homman teit?! Kiinnostais kanssa, mutta ei oikein tiedä miten alottais...pitäis vaan saada alkuun...(svheebo @ Joulu. 03 2003,11:53) kirjoitti
Hioitko vanteet kokonaan vai ns. lipit?
jepjep.eli ise hinkutin maalit pois nitomorsella ja tiskisienellä(eli sieni jossa toinen puoli karkeampi).näin siksi että en halunnut naarmuttaa vannetta,koska jokaista syntyvää naarmua saa hinkuttaa 10:n kertaa kauemmin(Planet @ Joulu. 03 2003,20:33) kirjoitti
ja vanha ovela kettu kun olin niin vein vanteen(vaiheessa jolloin maalit olivat poissa)näytille faw-desingiin ja siellä sanoivat että ompas helppo nakki,hienoin lumppu riittäisi mainiosti,arvio työn teettämisestä heillä noin 50 egee...eli jo maalin poistamisella itse säästää rutosti rahnua
sitten ajattelin kokeilla sitä glymin tahnaa vähäsen et miltä näyttää ja yllätys oli suuri kun jälki olikin ns.pro luokkaa.eli tahnalla kävin vanteet läpi 3 kertaa ja sen jälkeen vahat päälle.pinta ei ole aivan peilikirkas,mutta se ei ollut tarkoituksenakaan...näin ollen jos vanteeseen tulee naarmua,kulumaa,hapettumista tms,voin itse pyyhkäistä vanteet kiiltäväksi ihan itse.autoglym ei suosittele metal polishia peilikiilloitetulle pinnalle,koska pinta jää harmaaksi(sisältää hiovia ainesosia)sitä en tiedä onnistuisko lumpun kanssa,mutta itse olen tyytyväinen tulokseeni
niin,ja kiilloitin vain vanteen sorvatun osan eli puolat ja kapea kaistale vanteen keskellä maalattiin uuteen väriin
![]()
Ei kuulosta kovin vaikeelta...taidan itse ryhtyä hommaan tässä talven aikana. Tulee melko pienellä vaivalla hyvää jälkeä...(svheebo @ Joulu. 04 2003,14:30) kirjoitti
Mites tota paljon Fawilla ottivat vanteiden keskiön ja puolien maalamisesta. Haluisin kans omani eri väriseksi kuin alkuperäiset, jos ei oo hirveen hintasta. Tekivät sen samalla kun kiillottivat loppuun?
Onpahan sitten jotain tekemistä talvella...
Kiitos neuvoista kaikille!
maalauksen hinnasta fawil en tiedä,maalautin itse tutulla automaalarilla...ja itse kiilloitin vanteen loppuun asti,kävin edm.paikassa vain kysymassä arvion vanteen viimeistelylle,joka olisi ollut se n.50 egee+mahdollinen maalaus(Planet @ Joulu. 04 2003,22:45) kirjoitti
mut jos aikaa ja kärsivällisyyttä riittää niin kiilloitusta suosittelen kokeileen itse.saa siitä ainakin tekemisen ilon
![]()
Joo kyllä mä itse aion kiillottaa, mutta maalaamista en aio itse tehdä. Pitää kysellä, minkä hintaista maalauttaminen on Fawilla ja jos on ihan sikahintasta niin sit jää tekemättä tai sitten jonnekkin automaalaamoon...kiitos vinkeistä!(svheebo @ Joulu. 05 2003,09:38) kirjoitti
Millä ootte rajanneet vanteita, kun ootte käyttäneet Nitro Morssia vanteiden reunoihin? Miten käy esim. tavalliselle maalarinteipille, sulaako ihan täysin?
Kiitoksia vastauksista!![]()
En oikein ymmärtänyt *minkälaiset vanteet oli kyseessä (alumiini- vai tavalliset pinnavantteet), kun puhuttiin jopa maalamisesta?! Itsellä ei oikeastaan ole vanteitten (taka) kanssa ongelmia kun on toi "kartaani" *
. Säännöllisesti olen pessyt ja vahannut pyörän. Kromin ja vanteitten hoitoon AutoGymiä tai POLin Metal-polish ja jo kiiltää
.
Kawan vanteissa on sopiva kulma siinä sileän ja rosoisen pinnan välillä. Vetäisin Nitromorsin pensselin kanssa vapaalla kädellä em. kulmaan ja siistit tuli. Tein koko homman renkaat paikoillaan. Tahnan levityksen jälkeen riittävän pitkä odotus ja lopuksi painepesurilla maalit ja tahnat veks. Toistetaan homma kunnes kirkas alumiinipinta paistaa..(Guest @ Joulu. 07 2003,20:10) kirjoitti
TL1000R
mun ei tarvinnu rajata,koska vanteet menivät maalaukseen maalin poiston jälkeen.luulen et teippi ei kestä.(Guest @ Joulu. 07 2003,20:10) kirjoitti
Mun omassa mopottimessa ei kuitenkaan ole kunnollista reunusta siinä vanteessa joten pitänee kokeilla vaikka jeesusteippiä siihen rajaamiseen... Toivottavasti ei sula se teippi tai muuten pääsee koko vanteen kiillotukseen.
itse otin renkaat pois vanteeltakin sen takia,että soittelin nitromorsin maahantuojalle ja sanoivat että kannattaa ottaa kumit pois tai sit olla todella huolellinen ettei ainetta jää renkaalle ainakaan pitkäksi aikaa.epäilivät että voi haurastuttaa rengasta,luulen et teippi ei kestä sitäkään vähää.mut jos joku tietää,vastatkoon(Guest @ Joulu. 08 2003,18:15) kirjoitti
![]()
svheebo: No hemmetti! en mä ainakaan rengasta meinaa vanteelta ottaa, mut pitää tota teippi juttua kokeilla johonkin koe palaan, et miten sille käy. Se tuskin kestää jos rengaskin rupeaa haurastumaan...![]()
Kiitos vaan kun kerroit niin ei ainakaan yllätyksenä tule!![]()
kunnollinen puhdistus ja pakkausteippiä reunoihin. kyllä kestää nitromorsen.
siihen kiillotukseen tulee sitten addiktio ja pikkuhiljaa alkaa näyttää paremmalta kokonaan putsattuna... ja sitten otetaankin renkaat pois ja soitetaan lähimpään lasikuulapuhaltamoon... kehakeha. näin mulla.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Jep, kumi ei kestä nitromorsia. Eli tarkkana saa olla jos meinaa hoitaa homman gummi vanteella..
TL1000R
Tässä ohjeessa on ainakin käytetty ihan perusteippiä. Taitaa olla jotain ihan maalarinteipin tapaista. Luulis sen kestävän, jos sit ei hirveesti siihen teipille sivele ja laittaa pari kerrosta teippiä. Muutenkin ihan hyödyllinen ohje toi, vaikka siinä on ihan samoja asioita, mitä täällä on tullut jo esille...
Itse eilen illalla maalarinteippasin. Ei se ainakaan silmissä sula, kuten maali tekee![]()
Huolella teippaat ja varovasti sivelet ainetta, ei pitäisi tulla ongelmia. Jos jeesuteipata tahdot, ei sekään yhtään sen tyhmempi vaihtoehto ole, varmasti päinvastoin.
Kiitos vastauksista!
Eiköhän se homma onnistu! Huomenna täytyy kokeilla sitä jeesusteippiä. Pitää teipata myös ne renkaan sivut hyvin ettei pääse ainetta renkaan kylkeen.
SVHeebo, haluaisitkos olla ystävällinen ja vinkata, millä ihmeen keinolla sait alimmaisen maalikerroksen pois vanteelta? Mulla kupli Morsettamalla se päällimmäinen kerros ilman mitään kitinöitä, mutta itku ja parku, ei sieltä paljastunut muuta kuin alempi kerros maalia (liekö polttomaalattu?) joka ei ole enää moksiskaan Morsesta. Puutikulla kun rahnuttelin Morsen kyllästämää vanteenpintaa, niin kyllä sieltä kiiltävääkin pintaa löytyi.
Mutta ongelma on, miten päästä helpommin käsiksi kiiltopintaan? Puutikulla kaapiminen ei vaikuta järkevältä vaihtoehdolta.![]()
lunkku:mulla ei tainnut olla sit kuin yksi maalikerros,kyllä se lähti kun laitoin morsen pintaan ja annoin olla noin 15.minuuttia...mulla vaan ei maali kuplinut millään lailla.pariin kertaan kun kävi läpi niin alumiini näkyi.itse en kaapinut millään sitä maalia,ostin vain kaupasta pari pakettia niitä aikaisemmin mainitsemiani tiskisieniä(maksoi muistaakseni 85 senttiä paketti/10kpl)ja suoraan sillä sienellä ilman vettä kun pyyhkäs niin kyllä alumiini paljastuisieni vaan menee pirun nopeasti tukkoon ja siksi kannattaa ottaa niitä riittävästi.
Täytynee sitten käydä gaubamajassa nappaamassa tommosia karheita sieniä, josko ne ajais saman asian kuin puutikulla rahnuttelu. Jää vain harvinaisen härskin näköiset vanteet muuten ;) Kiitos.(svheebo @ Joulu. 11 2003,18:26) kirjoitti
No nyt on sit etuvanteen reunat kiiltävät. Vielä kun tietäs et lakkauttasko noi vanteet automaalarilla vai antas olla ilman lakkaa? Onko mielipiteitä asiasta?
itse jätän lakkaamatta.lakka ei välttämättä pysy kiinni kiilloitetussa pinnassa ja jos siihen väliin pääsee likaa niin ei ole kovin korean näköinen...auton vanteissa kävi niiin.eli seuraavaksi kiilloittelen kotiloni vanteen reunat(Guest @ Joulu. 14 2003,18:17) kirjoitti
![]()
Itse olen tuossa kiilloitellut alumiini osia vanteet ym. olen soitellut ympäri suomea tuosta lakkaus asiasta. toiset ovat vastaan toiset puoltaa asiaa. Tossa yksi tuttu automaalari sanoi että on lakkaillut kiillotettua alumiinia+kuparia+messinkiä standoxin kevyt metallilakalla ja hyvin on pysynyt ei muuten suositellut mitään tavan autolakkaa. Kaveri on muuten maalannut ammatikseen 30vuotta.
Juttelin tänään juuri tämän kawan omistajan kanssa
http://www.mp-foorumi.com/gallery....a63.jpg
Kehuskeli et oli vaan sit tuhannen piukassa maali vanteessa. Kauhja homma.. Pakko myöntää et mieli tekis mut oon vaan NIIN laiska et eipä taia jaksoo..
Kipu on väliaikaista, Kunnia ikuista!
Mitä vahaa olette laittaneet vanteelle kiillotuksen jälkeen? Normaali autovaha kai vaan himmentää kiiltoa kun se on tarkoitettu maalipinnalle..![]()
1290 Super Duke R
Normaali Autoglym ei oo ainakaan mun mielestä mitenkään himmentänyt, päinvatsoin.
TL1000R
Saman tein minäkin, eli levitin pensselillä nirto morssit vanteelle ilman mitään rosoisen alueen teippailuja, hyvin onnistui. Ja vaikka tuota irrotustököttiä meni välillä siihen rosoilellekin pinnalle, niin ei se siitä maalia irroittanut, maalit lähti pelkästään tasaisilta pinnoilta.(ZR-7herwood @ Joulu. 08 2003,15:42) kirjoitti
Tiskisienillä putsailin kuplivat maalit poies, niitä meni 9r:n vanteiden puhdistukseen about 20 kpl.
Pinnat viimeistelin rautakaupasta ostetulla porakoneeseen käyvällä kiillotussetillä, jossa on yksi lanka- ja yksi rättilaikka vahoineen, hinta n.15 €. Lopuks vielä tuota autoglymin vahaa pintaan ja jo kiiltää...
Helppo homma.