No niin olen tässä alkamassa huoltopuuhiin ja olisisn näin etukäteen tiedustellut että millainen homma on FZ750 1FN:n nokkaketjun vaihtotyö ja millaisen määrän kilometrejä ketjukestää?? Oman tutkimustyöni ajattelin aloittaa katsomalla että onko ketjunsäätäjässä varaa, eli jos on niin hyvä. Mutta jos säätövara loppu niin ketjulle olis varmaan jotain tehtävä. Onnistuuko helposti yläkautta vanhaan ketjua käyttämällä "uittamaan" uuden paikalleen ettei suurempia ongelmia tulisi. Konehan ei siinä tarttis pyöriä jolloin ajoitukset pitäis pysyä kohdallaan.
Venttiilivälykset ajattelin tarkastaa ja tarvittaessa tietty säätääkkin. Joten yläpää tulee jokatapauksessa avattua kun ei ole dokumentoitua tietoa milloin venat olis tsekattu. Mopottimella kun on 84 tkm kruisailtu.
Voihan se olla että kuskaan mopon yläpää valmiiksi avattuna jolekkin asiantuntjalle ja vaihdatan ketjun hänellä säästän euroja kun ei tartte häiritä tätä asiantuntijaa purku- ja kasaustöillä.
Ja jos jollain FZ asiantuntijalla on tiedossa jotain mitä kannattaa tollaisesta tarkastaa/korjata niin tietoa otetaan vastaan.
ps. Omistan momenttiavaimen ja jakoavainta en käytä.![]()
Palkka juoksee....minä en
Etsippä huoltomanuaaleista jakoketjun-venymän toleranssiraja, niin voit mitata ketjun paikallaan ja todeta onko vielä tehtaan suosituksissa. Samalla näet onko palat kuluneita.
Jos on kulumaa, kannattaa ehkä vaihtaa myös ketjurullat koneesta.
Ketju mitataan esim. 20:n niitin matkalta, joten se on helppo tehdä tarkasti.
Itse vaihdoin koneen keskelläolevan Kawa 900:n ketjun Jim Goosen ammattitaitosella avustuksella 140.000 km:n jälkeen (se onkin kawa!). Silloin katkaistiin vanha ketju, otettiin nokat vek, vedettiin uusi ketju vanhalla paikoilleen, nokat takasin, liitettiin niittaamalla (tässä tarkkuutta!!), laitettiin ajoitukset kohdalleen + säädettiin kiristin ja venat.
Taas mennään ja pitkälle..
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Jos 1FN:n ja 2MG:n koneet ovat samanlaisia (aika liki tuntuvat olevan) on kiristäjän tilanne helppo katsoa, sehän on siinä lohkon päällä, varmaan kaikissa ketjuvetoisissa rivinelkuissa samassa paikassa. Keskiruuvi auki, sivuruuvit auki ja kiristäjä ulos. Itselläni oli viime talvena 65kkm ajetussa koneessa liikevara ~puolessa välissä. Sinänsä ketjun vaihto ei varmaan kovin paha homma ole jos a) ketju on katkaistavaa mallia ja b) niittauksen saa tehtyä kunnolla. Ajoitusten laittaminen takaisin kohdalleen ei ole paha homma, mutta kannattaa koittaa käsin konetta pyörittämällä ilman tulppia että meni oikein.
Venavälykset on syytä katsoa, varsinkin ellei historiasta ole tietoa. Omasasni olivat kutakuinkin aisoissa, hoiukan matalahkoja, mutta palojen siirtelyllä & olikohan-kuuden palan ostolla selvisin. On muuten sitten sellainen homma jossa järjestys kannattaa pitää...
Petri
Ajattelin että voisin sen kiristäjän katsoa myös niin että löysään noita sivuruuveja eli jos se nousee ylöspäin niin kiristysvaraa on jäljellä. Mut toisaalta jos teen noin kuten neuvoit niin jäähän se siihen asentoon missä oli kun jousi ei kuormita.(PetriH @ Marras. 12 2003,12:25) kirjoitti
Joo venttilien vlykset olis tosiaan katsottava kun ei edellinen omistaja osannut sanoa että milloin ne oli katsottu/säädetty. Ja toisaalta luottaako myyjän puheisiin.![]()
Täytyy ottaa digikamera mukaan kun lähtee tallille jotta saa ikuistettua miten osat oli. Vaikken usko siinä ongelmia tulevankaan.
Palkka juoksee....minä en
Mullakin on FZ:ssa samat hommat vielä edessä. Ajattelin aloittaa helpommasta päästä eli ventt.välysten tsekkauksesta. No sit sen jälkeen tarvii varmaan kajota säätöpaloihin (korjausmanuaalissa sanotaan että nokat veks, ei oo muuten tilaa...) ja sittenhän sitä vois kattoo sen ketjunkin. Mopon mittarilukema luokkaa 57 tausend kilometer.
Tein ekan liikkeen ja hankin venakopan tiivisteen. Kohta on maaliskuu ja sittenhän se duuni onkin jo pakko tehdä...![]()
Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.