Pakko lisätä vielä että huvittaa kun löytyy tyyppejä jotka jakelevat neuvoja alustan säätämisestä ja ehdottomasti ovat sitä mieltä että esijännityssäädön löystäminen pilaa pyörän ajo-ominaisuudet täysin ja tekee siitä vaarallisen vaikka eivät edes tiedä mikä on lähtökohta eli pyörän takajousituksen tämänhetkinen painuma. Saatikka että tuskin ovat edes ikinä käytännössä kokeilleet kuinka paljon esijännitysten säätäminen todellisessa elämässä vaikuttaa pyörän ajo-ominaisuuksiin...(Tylyttäjä @ Marras. 12 2003,09:57) kirjoitti
Ja sen tekstin jonka Sebu oli tuonne lainannut olin aikoinaan
kirjoittanut vastaukseksi henkilölle jolla oli vanha stereoperäinen Z500 kawa ja kyseli esijännityksen tarkoituksesta ja siitä mitä tapahtuu jos hän säätää pyöränsä takajousituksesta esijännityksen minimiin ja vaimennussäädön täysille.
Katu (ja rata) käytössä alustahomma lähtee _aina_ siitä että ensin mitataan mikä on alkutilanne painumien suhteen ja sitten vasta aletaan miettimään muutoksia. Kuten jo kertaalleen tuonne kirjoitin, voi hyvin olla että takapää tippuu sentin-pari sillä kun esijännitys säädetään ko. kuskin painolle oikeaksi.
Tonnisesta suzukista en tiedä (muuta kuin että sen takapään jousitus tuntuu paikallaan pumpatessa aivan kummalliselta vaikka ajossa toimiikin hyvin) mutta sporttipyörissä kun yhä yleisesti käytetään takana jousta joka on jäykkyydeltään sopiva jollekin satakiloiselle. Tämä johtuu siitä että pyörää suunniteltaessa otetaan huomioon että käytännössä niillä ajetaan myös 2 päällä.
Ratasäädöistä täällä ei ole onneksi puhunut kukaan, sehän tästä olisi vielä puuttunut......vai osaako joku kertoa kuinka pyörän alusta kuuluu säätää radalle?![]()
Joopati joo.
Tuosta vastaus"metsästä" tulkitseminen voi olla jollekin vaikeaa.
Ducatin Öhlari-persus säätyy sekä esijännityksen että vaimennuksen osalta todella helposti nupeista kääntämällä ja itselleni olen säätänyt yksin ajoon esijännityksen minimiin ja vaimennuksen hyvin lähelle minimiä koska siten jalat yltää maahan, eikä satula hakkaa kuopissa ristiselkää ja progressiivinen jousi ei silti ikinä pohjaa. Keulassa myös muutama napsaus löysemmälle kaikkia suureita.
ST4s alusta on edelliseen viestiin hyvä todiste, koska pyörä on todella tehty 2 päällä ajettavaksi. Aika jäykkä yhdelle tehtaan säädöissä.
Ajo-ominaisuudet maantiellä tuntuvat kyseisessä sitä paremmilta, mitä pehmeämmäksi alustan säätää ja radalla voi sitten naksutella lisää kovuutta alle jos tarve vaatii.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Ei, ei noin! Ei esijännitystä säätämällä saanut säätää korkeutta(Italowestern @ Marras. 12 2003,17:47) kirjoitti
![]()
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
myös jyrille pisteet mies puhuu asiaa
vähän vielä tuollaisen -02 kilosen vessan jousista.
takajousi ei todellakaan ole suzukissa 100 kiloiselle, vaan ideaali 73 kiloiselle. jousen jäykkyys on 7,7 kg/mm. eli hyvin kohdallaan alkuperäisen kysyjän painoiselle kaverille.
tylyttäjä täällä vastaili aika hyvin noihin säätöihin koskeviin viesteihin, joten en niihin sen enempää sano kuin: ruuvatkaa niitä jousia ja säätöruuveja ja katsokaa miten ne vaikuttaa. ei ne mitään korkeampaa tiedettä ole ne jousitusten säädöt. se haitta tosin siitä ruuvaamisesta voi tulla että saattaa saada omakohtaista kokemusta asiasta, eikä aina tarvitse huudella mutua. tosin jousen säätäminen saataa vaatia haka-avaimen tai vastaavan erikoistyökalun.
loppuun pieni kalluppi: kuinka moni tähän ketjuun vastannut on koskaan säätänyt pyörästään jousien esijännityksiä, tai vaimennuksia?
oon säätänyt enkä kyllä yhtään tiedä onks mun vessan säädöt edes oikeella kinkeripiirilläkään, tuntuu että mä olisin aina tekemässä säädöt just värin päin...
...Er..Houston we have a problem here...
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
KTM 525 exc -03, SuperMoTo
Suzuki RM50 -80, kisacrossi
Pappa Tunturi -71,
Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
Tulee säädettyä sen mukaan ajaako mamma, ajanko minä vai mennäänkö molemmat.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Samoin kaikkia niita on kans tullut ruuvattua, pyorasta jopa tuli huomattavasti paremmin toimiva sen jaljilta, tosin oliko kyseessa sattuma vai pelkka hyva saka, en tieda.
Ja jottei keskustelu ihan hiljentyisi, niin toinen "galluppi" loppuun: selittakaapa milla ihmeen tavalla jousen esijannityksen lisaaminen lisaa kaytettavissa olevaa ulosjoustomatkaa ?![]()
'Like a soul without a mind
In a body without a heart
I'm missing every part'
Täältä löytyy monenlaista jousitukseen ja vaimennukseen liittyvää juttua. Näillä ainakin pääsee ruuvailun alkuun...
Yllättävän moni muuten ajelee tehdasasetuksilla, lienevätkö tehtaiden paino- yms. standardien mukaisia, **tuskinpa kuitenkaan...
Mutta jos ovat tyytyväisiä, niin mikäpäs siinä.
zx-6r 636 -03
Kiitos erittäin hyvästä linkistä(yoke @ Marras. 23 2003,13:10) kirjoitti
edit: ja galluppiin: olen säätänyt jousitusta vaikka kuinka paljon, mut harvoin huomannu juurikaan eroa. Ei taida ihan hanskassa olla toi säätäminen
www.trackpunkracing.com
Ette sattuis tietää et onks mitää eroo gsx-r 1000 03 ja 04?
Muuta ku värityksis vai onks niiskää?
Suzuki GSX-R 750 SRAD -96