Eli nyt pitäs saada takalampuksi semmonen modernihko led-lamppu. Onko semmosia valmiina myytävänä ja jos on niin kellä. Ja tietysti semmosia misä on valo ja jarruvalo.
Vinkkejä kaivataan ja jos jollaki lojuu hyllysä ylimääränen voi kaupata aivan vapaasti.
No joo
Kyllä niitä ainakin joihinkin merkkeihin on valmiina saatavilla:
LED VALOT XV1600
![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Louis.de löytyy ainakin yhdenlainen ledi-takavalo....![]()
![]()
Tuolta löytyy muutama malli: http://www.performancemotorcycleparts.co.uk/
Huh, enpä arvannu että ne on noin arvokkaita. No se on sitte alettava tekeen ite. Helposti kannava ratkasu...
No kiitti vinkeistä!
Olis mukava jos joku olis jo rakennellut ja voisi jakaa tietoa täällä. Olisin myös kiinnostunut, katselin tuossa jo Partcolta minkä hintaisia ledit olis. Joku näppärä vaan syövytteleen piirilevyjä ja myymään niitä shopin kautta.![]()
Palkka juoksee....minä en
No itse olen mopoon (Derbi senda r) tehnyt takavalon ledeistä. En itse jaksanut alkaa tilailemaan ledejä mistään, saati sitten piirilevyä syövyttelemään. Ostin suoraan Hong-Kongista autoihin tarkoitettuja lisäjarruvaloja. Jokaisessa piirilevyssä on jo kaikki vastukset mukana, voi liittää suoraan 12 V akkuun virtalukon kautta. Omassa valossa kolme lisäjarruvaloa, eli kolme piirilevyä päällekkäin, jokaisessa levyssä 14 punaista, erikoiskirkasta lediä. Keskimmäinen niistä palaa koko ajan, eli normaali takavalo ja ylimmäinen ja alimmainen palaa jarruttaessa. Itse kytkin valon suoraan akkuun, koska en kerennyt laittaa virtalukon kautta. Itse taivuttelin kopan pellistä ja porasin siihen reiät vilkuille. Kaikki kolme piirilevyä liitin lasikuitukitillä yhteen. Tämä projekti jäi hieman keskeneräiseksi, koska myin mopon pois pari viikkoa sitten ja valo jäi minulle. Kokonaiskustannukset jäivät 25 euroon. Kai näitä ohjeita joku voi käyttää myös isomman mp:n takavalon rakentamiseen. Ja kuvia http://www.bikepics.com/members/razorblade/91af1/ Kuvat siis sendan takavalosta. Itse olen todella tyytyväinen tuohon lopputulokseen, luonnossa näyttää hienommalta! Toivottavasti edes joku tajusi.
Itse rakensin takalaukkuun lisäjarruvalon ledeillä.
Käytin neljää superkirkasta valkoista lediä kytkettynä sarjaan, Laukussa oli valmiina jarruvalon paikka joten valkoiset ledit kävivät hyvin. Valkoisten ledien kynnysjännite on noin 3.6 V joten sarjavastusta ei tarvitse ollenkaan. Jos käyttää punaisia ledejä, niiden kynnysjännite on noin 1,6 V. 7 lediä pitäisi kestää ilman sarjavastusta. Tavallisessa ledissä ei riitä kirkkaus, tätyy käyttää superkirkkaita. Kustannukset on vain ledien, liitinten ja johtojen hinta.![]()
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Ei, ei. Älkää nyt vain täälläkin aloittako tuota Teinixiä ledeistä ja niiden viritelmistä
Buddha: Et sitten ole kovin paljoa ledien kanssa pelaillutLedi on valoa lähettävä diodi. Diodeilla on tyypillisesti kaikkien muidenkin puolijohteiden tavoin erittäin jyrkkä päästösuunnan virran kasvu jännitteen funktiona => pienikin jännitteen nousu aiheuttaa valtaisan virran nousun => pienikin jännitepiikki mopossa ellei tapa lediä suoraan, ainakin leikkaa sen elinikää merkittävästi => oikein mitoitettu esivastus korjaa tämän ongelman ja on siis välttämätön kytkennän luotettavalle toiminnalle
Sama tietty toimii myös toisinpäin, eikä pidä unohtaa akun napajännitteen (kone seis) ja latausjännitteen (kone käy) välistä lähes 2V eroa
Niin ja unehtu noista piirilevyistäEli 1-puoleisia on erittäin helppo tehdä jopa jyrsimällä ellei lilluilla leikkimisestä tykkää - viimeisimpänä jyrsin leditakavalon Givi E450:eeni
Tai jos lilluilla tykkää leikkiä, ei optinenkaan valmistus ole kovin hankalaa - valoherkkää lakkaa, uuni kuivatusta varten, filmikalvo halutusta työstä, UV-valotus, lipeä-kehitys ja syövytys. Itse duunasin valotuslaatikon muutamasta palasta lastulevyä ja valolähteeksi ilmastoinnista itikantappo-loisteputket
Niin ja tietty ohjelma tuolle jyrsimelle tai file printterille syntyy helposti kunnon piirilevy-CAD:llä tai hätätapauksessa vaikka jollain piirto-ohjelmalla. Tosin CAD:ssa on sekin hyvä puoli että fileensä voi lähettää Extended Gerber -formaatissa (RS-273X) mille tahansa piirilevylafkalle valmistettavaksi => RealPro-Look levyt tinalyijyisine juotosalueineen ja vihreine juotteenestopinnoitteineen
Myös tätä ProLook -tapaa on tullut henk.koht. käytettyä mm. PIC-pohjaisissa sattiviritinkorteissa 0.8mm paksulle lasikuidulle (FR4) - ja mokomat jopa toimi! - aina niin kauan kunnes lähetykset siirtyi digiaikaan
Jaa että kuis näin tekstisuoli taas kupliNo elektroniikka on ollut lähellä sydäntä yli 25v ajan ("ura" alkoi jo peruskoulun ala-asteella), josta viimeiset 10v olen tienannut leipäni "eräässä" suuressa kotimaisessa tietoliikennelafkassa nimenomaan tuotekehityksen piirilevysuunnittelussa, piirilevy-CAD:ien ylläpidossa ja piirilevyalihankkijoiden ja -suunnittelutoimistojen koordinoinnissa
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
HiTec: Olet oikeassa, en ole paljon pelaillut ledien kanssa, enkä aio pelaillakkaan. Lisäjarruvaloni kuitenkin pelaa edelleen ja se on rakennettu tarpeeseen. Laskin esivastusta neljälle valk. ledille ja tulos on 0 V. Ja siis jarruvalo pelaa edelleen. Laukussani oli valmiit paikat 4:lle ledille, siksi käytin neljää, ja lediä. En näe mitään syytä laittaa esivastusta ko kytkentään. Ledit kestävät myös akkulaturini syöttämän virran mikä on huomattavasti enemmän kuin mp:ni laturista irtoaa.
Rakennelkaa ihmeessä ja kokeilkaa kaikkea, myös ledejä, siitä voi syntyä vaikka elekroniikkaharrastus
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Kirjoitustaitoni on, jos mahdollista, vielä huonompaa kuin elekroniikantaitoni. Laskin etuvastuksen arvoksi siis noin 0 ohmia en volttia.![]()
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Mitenkäs on noitten itse rakennettujen takavalojen laillisuus?
Kiinnostais vähän ittekin rakennella semmonen talven pimeinä iltoina...
Kaikki uusi kiinnostaa...
NO Hitec paa ny sitte selkeä rakennus ohje tänne jos oot kertta alan asian tuntija! Ja eikö tuota piirilevyä voi jättää pois ja panna vaan suoraan langat osien väliin?
Rakenne mahdollisimman yksinkertainen ja kotelointi on jokaisen oma ongemalma. Eli elektroniikka lähinnä kiinnostaa.
No mitä teinixiä täsä on? Täähä on aivan normaalia pikkupoikine mopo harrastusta.
Eli jos olisit niin hyvä niin oikeat ohjeet kehiin!
No netistä löyty ainaskin tämmöset elektroniikan alkeet minkä avulla varmaan onnistuu![]()
Ducati SS1000DS
Condor A 350
Ledille käsittääkseni pitäisi aina laittaa etuvastus rajoittamaan virtaa. Näin ainakin koulussa opetettiin. *![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Jos tavallisssa ledissä on 2 v jännitehäviö, ja kytket seitsemän lediä sarjaan, jännitehäviötä on 14 v. Loppu jännite jää etuvastuksen varaan muutettavaksi lämmöksi. Siis kuinka monta volttia? R on U/I ja jos U kerran on nolla on mun mielestä myös R nolla. Ja edelleen mun lisäjarruvalo pelaa ilman etuvastuksia ja piirilevyjä. Ainoastaan 4 3,6 V lediä sarjassa johdot väliin juotettuna.
Ducati SS1000DS
Condor A 350
http://www.metku.net/index.h....ex Siinä kätevä ledien etuvastuslaskuri.
kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
No tuossa dokkarissahan ne jo tulikin - ja metkun laskuri oikein havainnollistaa tilannetta(Peltsi @ Loka. 13 2003,11:49) kirjoitti
Itse käytin tuossa takaboxissani 1.3V punaisia UltraBright ledejä, 6kpl sarjoissa, 6kpl rinnan => 36 lediä ja 6kpl 220 ohmin vastusta => kustakin ledipatterista menee virtaa läpi riittävästi että ne palaa myös koneen ollessa seis, mutta toisaalta virtaa ei mene liikaa koneen käydessäkään => kytkentä ikuinen eikä pelkoa ledien käpsymisistä
Piirilevy ei todellakaan ole välttämätön, mutta tässä(kin) tapauksessa levy oikein muotoiltuna istui paikalleen kuin siihen tehtynä => pystyin käyttämään alkuperäisiä lisäjarruvalon kiinnitysruuveja. Ja tuli muuten aika komia kun päällystin piirilevyn kultatarralla ledien alta ja itseasiassa samalla tarroitin tuolla kultakalvolla koko valkoisen muovihärpyttimen laukun suuren heijastimen takaa => huomattavasti kirkkaampi heijastin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No joo, täytyypä ottaa kantaa kun on kokemusta tasan yhden takavalon "apinoimisesta"...
Kun Transalpiin moista led-takavaloa suunnittelin, päätin toteuttaa sen mahdollisimman yksinkertaisesti kuuntelematta "myyntimiesten neuvoja". Niinpä lampsin Tampereella Bebek-nimiseen elektroniikkatarvikemyymälään ja kerroin aikeeni. Siellä myyjä kertoi millaiset vastukset lediin kytketään jotta se toimisi. Siis kourallinen vastuksia ja toinen kourallinen linssillä varustettuja kirkkaita ledejä mukaan ja talliin. Hondan takavalo irti, muovisen umpion pohjaan haluttuihin kohtiin ledin kokoiset reiät, ledit painelin takakautta paikoilleen, kolvi lämpiään, vastusten ja ledien tinailu yhteen, johdot, umpio ja valaisimen lasi kiinni. Itse "projekti" vei aikaa kaikkiaan n tunnin (ei ole laskettu sitä liikkeessä käyntiaikaa) ja valot toimii halutulla tavalla. Todettakoon ett minkäänlaisia laskukaavojakaan en tarvinnut, johtuiskohan siitä ett uskalsin kertoa myyjälle aikeeni ja kysyä asennusohjeita
Niin, mitä sitten tällä halusin kertoa..? Lähinnä sen ett asiat voi tehdä niin kovin monella tavalla, ja silti "oikein"... Ainakin lopputulos omalla kohdallani oli toivotunlainen ja näin elektroniikasta lähes mitään tietämättömänä, se osaamisen riemu oli sanoinkuvaamaton...
![]()
![]()
![]()
![]()
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
No joo. Kiitosta kovasti. Kyllä määki nytte sen osaa tehä. Mukavaa että tietäjät löysivät kärsivällisyyttä puupään neuvomiseen.
No se siitä sitte.