Ketjut ja rattaat pitäis uusia, ja suurin takaratas jota oon löytäny tohon fasuun on Renthalin 52-piikkinen. Eikö muka kellään valmistajalla oo isompaa? Ja mistäs päin Suomea saa Renthalin rattaita, muuta siis kuin Snellman racingilta, onko Turussa jälleenmyyjää?
Ja mitäs mieltä olette jos tunkis 13-piikkisen eturattaan, mahtaako se enää kestää mitään?
Niin, no 14-52 on varmaan tuleva ratastus(ellei taakse löydy isompaa), alkup. on 15-48. Pitääköhän ketjujen olla pidemmät? 14-50 menee kuulemma alkup. ketjuilla ainakin.
Tolleen karkeesti laskien edestä tulee ketjuun ylös ja ajas puolen lenkin verran löysää ja taakaa toi 14-52 ratastus kiristää kaks lenkkiä. Eli napa siirtyy noin puolentoista lenkin verran eteenpäin vakioketjulla. *=> tod.näk vaatii pidemmät ketjut.
TL1000R
oletkos ajatelut karpani, että jo se 14 hampainen on katuajoon kettingile liian rasittava. kilpureissa se menee kyllä.
Ohan se mielessä käynyt. Katotaan nyt miten käy ens kaudella 13/52-ratastuksella..
Jatketaampa vielä.. Tähän mennessä isoin löydös taa olis 52 ja sekin raakaratas, renthalilla olis tohon suoraan sopiva 52.
No, mikä on isoin 530 raakaratas jota saa Suomesta, ja mistä sen sitten sais? Stormilla ei ollu kuin 52-piikkistä raakaa ja sekin olis maksanu 75e. Plus sorvaamisen vaiva.
Renthalilla isoin 530 ketjulle taitaa kyllä olla 50 piikkinen. 520 ketjulle löytyy 54 piikkiseen asti. Ainakin 14-50 välitykset menee varmasti orkkisketjuilla. Miksi mielessä niin lyhyet välitykset kuin esim. 13-52?(Karban @ Loka. 23 2003,14:15) kirjoitti
Ainakin niiden nettisivuilla kerrotaan että 52 vois saada. Lyhyet välitykset siks että mun mielestä mopon ei tarvi kulkea kunhan se kiihtyy.(Guest @ Loka. 23 2003,14:59) kirjoitti
Renthalin rattaita saa nopeasti www.bandcexpress.co.uk Renthal ei tee omaan varastoon rattaita lainkaan vaan ainoastaan jälleenmyyjien/maahantuojien tilausten mukaan. Tuo yllämainittu on iso jakelija briteissä ja niiltä löytyy suoraan varastosta suht hyvä valikoima.(Karban @ Loka. 24 2003,08:35) kirjoitti
Käytännössä kiihtyvyyden suhteen 14/50 on muuten varmasti parempi kuin esim. 13/52 (tai 13/50 tai 14/52) jo(t)ka menee niin lyhyiksi että kaikki aika menee vaihteiden ronklaamiseen. Noin lyhyillä välityksillä pyörän käyttökelpoinen nopeusalue / vaihde menee liian kapeaksi asvaltilla ajeluun. Oletko koskaan kokeillut crossipyörää kadulla?
13/52 välityksiä en kadulle laittaisi senkään takia että rattaiden hammasluku on tasajaollinen keskenään (4*13=52) joka taas ei ole suositeltavaa ketjuvedossa.
No ei se välttämättä oo ees se kiihtyvyys, vaan se mitä tapahtuu ku vääntää hanaa. eil uskoisin, että Karbankaan ei hae mitään sekunttilukemien optimointia vaan yksinkertaisesti sitä, että vielä nelosellakin voi runtata kokkaa pystyyn ja piirtää viivoja asvalttiin. Tai se on ainakin se mikä mulle merkkaa. Mut en tiiä viittinkö tohtorista välkkiä pienentää, se kiljuu jo nyt motarinopeuksissa vähä ikävästi. Mut jos rahaa riittää, niin erittäin kokeilemisen arvonen juttu toi välitysten reilu pienentäminen.
Ja tosiaan toi 14/52 ois ketjujen kulumisen kannalta hyvä ja siinä ois vielä seki etu, että se eturataski kestäis ehkä vähä paremmin. Vaikka eipä kai nää moottoripyörien rattaat tuppaa halkeilemaan sillai ku mopojen aikanaan...
Niin joo onhan se varmaan hienoa kun voi sanoa kavereille että mun pyörä keulii nelosella ja teillä vaan kakkosella...ja ajella sitten "normaaliajot" temmi otsassa moottorin huutoa kuunnellen kun kutosvaihde on lyhyempi kuin orkkis nelonen.....(MadMan @ Loka. 24 2003,10:45) kirjoitti
Eikös olis järkevämpää lyhentää just senverran että keula nousee kakkosella herkästi?
13 eturattaan kanssa ongelmat tulee siinä että ketjun nivelkulmat tulee kovin suuriksi eli siis se kuinka paljon lenkin nivel kääntyy kun ketju menee rattaan ympäri. Eturatas kyllä kestää mutta ketjun elinikä lyhenee taatusti. Tosin jos pyörällä harrastaa vaan keulimista ja polttamista niin tuskin silläkään on mitään väliä.
Normaaliajot on muutenkin "temmi otsassa".
14-48 on nyt ja kakkosella nousee hyvinkin mut ei ilman kytkintä. En mä varmaan edestä pienennä yhtään enää mut olis se kiva saada ainakin 50 ja mielummin toi 52. Siks toisekseen muuten ei onnistu mikään ulkomailta tilailu kun ei oo mitään visaa ja en halua maksaa etukäteen mihinkään hevonkuuseen.
Snellman racingille koitin meiliä lähettää mut sieltä tulee vaan jotain delivery failuree. Jippii.
Suomesta voi olla aika nihkeää saada mitään, tosin onhan tässä talvi aikaa. Snellmanilta saat ehkä Renthalin rattaan ens kevääksi kunhan vaan ensin tavotat sieltä jonkun.....Kannattaa soittaa. Tosin B&C:ltä saat saman rattaan todennäkösesti halvemmalla ja nopeemmin kotiovelle toimitettuna eli jos joltain kaverilta luottokortti löytyy, niin...
Noiden välitysten kanssa kun pelaa niin kannattaa kyllä samalla harkita vaihtamista 520 ketjuihin, rattaiden saanti on huomattavasti helpompaa kun FZR:n ja Catin kisarattaat käy suoraan. Suurin takaratas mitä 520 ketjulle saa tohon taitaa olla 54. Vahvimmat 520 XW rengas tms. ketjut kestää 600 fazerissa varmaan ainakin saman kuin perusmallin O tai X rengas 530 ketjut mutta rullaa paljon herkemmin ja on kevyemmät.