olis tarkotus lähtee kesällä ahvenanmaalle, mut sain kuullaa et lautat ei mielellään otais pyöriä kyytiin. Onko kellää mitää kokemuksia? *![]()
Taitaa olla Esson baarin puheita... ainakin tuolla matkareitti foorumissa kertoilevat viisaammat että mukaan mahtuu... Itelläkin olisi tarkoitus lähteä käymään samalla suunnalla ja toivon että lauttoihin mahtuu... *![]()
Life sucks and then you die...
Kuolema kuittaa univelat...
Hyvä niin... Eipä tarvi sen takia sit perua suunnitelmia *![]()
Puhutteko te losseista vai autolautoista?
Losseja mää lähinä tarkotin.
Sama vika! Saariston kautta sinne ja isolla laivalla kotiin. *![]()
Life sucks and then you die...
Kuolema kuittaa univelat...
Kuulostaa tooodella paljon p*skapuheelta. Miksi ne ei huolisi pyöriä?(NOPSA @ Huhti. 07 2005,21:53) kirjoitti
![]()
Jälleen suzukisti
Viimekesänä ajettiin vaimon kanssa ahvenanmaan saariston kautta Ruotsiin. AINA ja toistan siis AINA pääsi mukaan lauttaan vaikka autoja ei enää mahtunut moottoripyörille oli aina tilaa ja matkailuopas sanoi, ettei yhtään moottoripyörää ole jätetty kertaakaan rannalle vaikka ei autopaikkaa lautalle olisikaan varattu. Jos haluaa olla 100% niin varaa paikan lautalle silloin ei ainakaan tule ongelmia.
Lossiakin kun odoteltiin niin oltiin ajoissa ja päästiin hyvissä ajoin lossiin, jonossa kauempana oli moottoripyöriä jotka hetken emmittyään tulivat jonon ohi siihen kärkeen ja lauttaanhan ne otettiin kun meidän paikalle mahduttiin kaikki 3. Jos olisivat ujostelleet jonossa olisivat jääneet rannalle + vieneet yhden kotilon paikan seuraavasta lossista.
Yhteenvetona siis moottoripyörää parempaa kulkuvälinettä ei saaristoon löydy![]()
Semper omnia haerent!
jostai vakuutus syistä ku on kuulemma kaatunu aika paljon pyöriä![]()
Enpä usko että ovat puhuneet kokemuksesta. Se tuli kyllä yllätyksenä, että apua ei pyörän kiinnitykseen tullut. Joskus toivat liinoja toisissa paateissa niitä oli valmiina ja kiiloja renkaiden alle. Omapa on syy jos ei sitä riittävän hyvin sido. Mulla oli mukana kaks 2E räikkäliinaa ja osoittautuivat varsin hyödyllisiksi kun mentiin maarianhaminasta ruotsiin Eckerö linjenin lautalla niin siellä ei ollut liinoja ollenkaan. Ja ilman liinoja pyörän jättäminen tuntui hieman hurjalta ajatukselta. Eikä nuo kaksi liinaa vie tilaa käytännössä ollenkaan.
Hymyä huuleen ja matkaan varmasti onnistuu.. Jos epäilyttää suosittelen soittamaan suoraan sille firmalle joka hoitaa ahvenanmaan lauttaliikenteen. Sieltä saat ensikäden tietoa asenteista ja ajatuksista. Meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmia. Puh numeron yhtiöön löydät netistä en nyt muista osoitetta mutta veikkaisin, että google auttaa tässäkin asiassa.
Niin ja jos ihan losseja tarkoitat niin minä ainakin istuin lossimatkojen ajan pyöräni päällä niin eipä se siitä mihinkään pääse kaatumaan.. Ensin keskiseisontatuelle ja sitten mies selkään.
Semper omnia haerent!
eli liinat on välttämätön matkavaruste![]()
Juu ja tosiaan kun eivät vie tilaa ja maksoivat 2e/kpl niin ei oo iso sijoitus siihen että saa rauhassa hörppästä kahvinsa kun lautta ajelee. Ei tarvitse olla kummoinenkaan tuuli kun se lautta keinuu jo ihan huomattavasti. Hyvää reissua vaan teille siellä on makeita pätkiä ja maisemia!
Semper omnia haerent!
Kiitos neuvoista, taas viisaampana kohti matkaa.
Noihin ahvenanmaan lauttoihin olen kyllä päässyt aina kyytiin, oli sitten varattu paikka tai sitten ei, aina sieltä on jostain löytynyt moottoripyörän mentävä rako jostain.
Kannattaa huomioida että osassa ahvenanmaan losseissa on hyvin voimakkaasti pyöristetyt kannet, eli kun laittaa lautan oikealle laidalle pyörän sivuseisontatuelle on pyörä käytännössä aivan pystyssä ja vasemmalle laitettaessa pyörä on todella kallellaan.
Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
Meidät ne suorastaan viittoivat ajamaan jonon ohi jotta pyörät saatiin sinne reunoille missä fillareitakin pidetään. Ei vie yhtään autopaikkaa. Todella joustavaa toimintaa. Ei ollut mitään varattuja paikkoja.
Omat liinat on ihan ehdottomat koska ne lauttojen liinat voi olla kohtuullisen rasvaiset/paskaiset... Älä kuitenkaan osta niitä ihan halvimpia, niin voi ne räikkäosatkin pelata paremmin.
BMW R nineT -17
On aina ennen kyllä huolineet. Kannattaa kiinnittää pyörä kunnolla ettei käy makailemaan kesken matkan.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Viime kesänä kävin motarilla Maarianhaminassa ja takaisin,matkustin vesiesteet lautoilla ja yhteysaluksilla. Mun mielestä paras kulkuväline tuolle matkalle on kylläkin polkupyörä (liikkuminen pitää tapahtua polttomoottorilla tai ei sitten ollenkaan), koska 4-5 kertaa pyörän sitominen ja avaaminen laivan runkoon kiinni muutaman tunnin sisällä käy urheilusta. Lisäksi ne pikkusaaret eivät tuo mitään ihmeellisiä ajonautintoja kun ne ajaa parissa minuutissa läpi (keula pystyssä tietty=)). Ens kesänä otan laivan alle mikä menee väliä TKU-MHAMINA ja ajelen suoraan niillä punaisille asfalteille.Siellä ahvenmaalla on kylläkin mahtava ajella,upeat asfalttitiet ja tipuja polkemassa ylämäkiä pikkuuikkareissa pikkuhiki päällä=)..kahtasataa motarilla ohi ..ei mua tiput kiinnosta vaan kuiva asfaltti.
Paskapuhetta sanon minä! Kuka sulle tuollaista soopaa on syöttäny?(NOPSA @ Huhti. 07 2005,21:29) kirjoitti
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Kyllähän mm. vikinglinen sivustolla on moottoripyörä "ajoneuvoluokka" - valikossa. Olen myös varannut tulevalle suvella pyörälle + kuskille paikan paatista.
Tähän pitäisi varmaan sitten kirjoittaa joku tosi tiedostava lause? Mieluiten latinaksi tai englanniksi....
Mulla on samanlaisia kokemuksia autoja jäi rannalla,mutta mopot mahtu aina jonnekin rakoon(tjarvi @ Huhti. 07 2005,22:27) kirjoitti
![]()
Ei tässä nyt ymmärtääkseni Viikingistä tms. laivoista ollut kyse, vaan saaristolautoista. Ne saaristolautat ei muuten ole mitään losseja. Lossi on sellanen, jossa on ohjausvaijeri. Kapulalossi taas (oli) sellanen, jossa sitä lossia vedettiin käsipelissä sitä vaijeria pitkin sellasilla kapuloilla.. (oliko ne sitte niitä losseja..? En tiä)(Anselmi @ Huhti. 08 2005,15:28) kirjoitti
Kattoo oikeen kapulalossin TÄSTÄ
Ja saaristolautan TÄSTÄ
Jos semmottista oikeeta viikinkiä ei oo vielä nähny, niin sellasen kuva löytyy TÄSTÄ
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.