Tyhmä kysymys mutta pakko kysyä.
Miten noi poliisi kamerat toimii? siis onko niissä joku sisäinen tutka joka mittaa ylinopeuden vai onko ne tarkotettu vaan hätistelemään ihmisiä bussikaistoilta?
Entä näkyykö prätkän rekkari kunnolla jos ajaa esim ihan kaistan reunassa?
Kiitos vastauksista!
![]()
"peli on menetetty"
Ainakin useimmat teiden varsissa olevat nopeuden valvontakamerat eivät sisällä mitään tutkaa, vaan hieman ennen kameraa on kaksi anturia (jotka monesti näkyvätkin tiessä kahtena urana), joiden perusteella sitten mitataan kauanko menee aikaa näiden antureiden ylitykseen ja tästä saadaan laskettua nopeus. Voi olla, että on myös kehittyneempiä malleja (?). Prätkän rekkari näkyy kuvassa melko huonosti, koska kuva otetaan vain edestä ja edessä ei ole prätkässä kilpeä... Uudemmissa järjestelmissä kuva otetaan myös takaa, mutta tietääkseni näitä ei ole suomessa käytössä (täällä kuvasta pitää pystyä tunnistamaan ajaja, pelkkä rekisterinumero ei riitä. Näin kai, ainakin toistaiseksi?)(Grango @ Syys. 28 2003,10:15) kirjoitti
Korjatkaa joku, jos olen pahasti hakoteillä![]()
Tienvarsikamerat eli valtateiden varrella olevat kuvaavat vain edestäpäin. Mutta tiedot ylinopeuksista menevät reaaliajassa ko katuosuuksilta suoraan valvonta keskuksiin. Ja jos niissä huomataan että joku ajaa kohtuutonta nopeutta voidaan sieltä ilmoittaa partio ottamaan vastaan(onneksi poliiseilla on resurssipula).
Helsingissähän (saattaa olla muissakin kaupungeissa) on joitakin risteyksiä joissa on kamera valvonta. Ja niiden kuvaotosten perusteella on sakotettu punaisia päin ajanutta motoristia.
,
Tjaa...Olenkin tossa kesällä monesti miettinyt että kuinkas nämä prätkät kun ei rekkaria tosiaan edessä ole? Eli tällää haavaa ei huolta kameroista vai? Jees...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Kameroita tai poliisia tarvii pelätä vain jos ajaa liian lujaa
Eihän meillä siis ole mitään hätää![]()
![]()
![]()
Jos helsingissä pelkäätte noita jokapaikkoihin tulleita kamerakuvia joissa lukee alakulmassa poliisi (esim. tuusulantien loppu,mäkelänkatu, ja kaikki muut melkein mis on bussikaista) niin niissä ei ole kameraa.Niitä risteyksiä poliisi valvoo noin kerran kahdessa viikossa, ja antaa sakkoja.Hyvä keino tosin pelotella toi kamerankuva.
Itä-Suomen liikkuvilla on käytössään uusi hieno valkoinen matala Ford Transit, jossa kamerat edessä ja takana. Eli voi ylinopeus- yms. tapauksissa kuvata myös prätkää, siis takaapäin. En sitten tiedä pitääkö motokuskin kasvot nähdä vai riittääkö pelkkä rekkarin tunnistus huviverolipun aiheeksi. Eipähän tuo kypärän sisällä olevan naaman tunnistaminen ole kovin yksinkertaista vaikka kuvailisi päätä kummasta suunnasta hyvänsä.(kaikas @ Syys. 29 2003,11:56) kirjoitti
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Eikös se ollu niin että sakko lähetetään aina ajoneuvon haltijalle - lainaan mopoas ja kaveri täräyttää kameraan (siis näihin autosysteemeihin jotka kuvaa taaksepäinkin), sakko tulee postissa sulle ja pakko maksaa vaikket itse ajanutkaan.
![]()
![]()
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Kesällähän joku motoristi saatiin kuvattua monessa kamerassa takaapäin. Olikohan se Mikkeli jossa kuvattiin myös edestäpäin, punaisia päin ajo. Ajopuvussa oli erikoiset merkit joilla tunnistettiin muista kameroista otetut kuvat. Kaahailusta tuli mainintaa jossain lehdessä.
Eipä ole ihan niin.. Itse olen tuollaisen lipun saanut (autolla tosin). Mukana tuli kaavake johon tulee täyttää sen henkilön tiedot, joka ajoi ajoneuvolla kyseisellä hetkellä. Ikäänkuin "tunnustuskaavake" siis *(flack @ Marras. 04 2003,15:38) kirjoitti
Mä täytin sen lapun ja kirjoitin siihen vain isolla "En tiedä kuka ajoi, autoa on koeajettu" ja pistin takaisin postiin. Seuraava vaihe oli sitten se, että pääsin pällistelemään kuvaa asemalle.. En tietenkään tunnustanut vaikka minähän se siinä olin aika selkeesti.. Sanoin vaan, että ehkä tukan värin saa selville, mutta on niin suttuinen kuva etten osaa sanoa olenko siinä.
No, homma ei tietenkään jäänyt siihen, vaan kyttä pisti vittuuntuneena tulot tarkistukseen ja tuli määräys uusintakuulusteluun..
Tällä kertaa pääsin oikeen tutkijan luokse.. Siellä sama kuva näytettiin tietokoneen ruudulta, joka oli aika paljon selkeämpi kuin paperille printattu, jota näytettiin ensimmäisellä kerralla. Ei auttanut muuta kuin myöntää, koska seuraava askel olis ollu sitten mennä käräjille. Kuva oli kuitenkin aika selkeä, joten ei kannattanut.
Jos kuva olisi ollut suttuisempi, niin tuossa kohtaa kytät olis varmaan luovuttanut. Silloin mun tehtäväks jää enää auttaa kyttiä saamaan selville kuka autoa on silloin sitten ajanut jos ei itse. Tuon koeajojutun avulla siitäkin olisi luultavasti selvinnyt, harmi että oli niin selkeä kuva..
Tiivistettynä homma menee siis niin, että he eivät voi kirjottaa sinulle sakkoja ennen kuin tunnustat. Ja jotta sinun kannattaa tunnustaa, kuvan tarvitsee olla selkeä. Velvollisuudeksi jää auttaa kyttiä selvittämään kuka ajoneuvoa on ajanut, mutta kukas sitä nyt koeajajan nimeä olis tullu kysyneeksi, tai ehkä se on päässy unohtumaan *![]()
En usko että prätkän tapauksessa saadaan koskaan niin selkeää kuvaa pärstästä, että tarttis tunnustaa. Antaa siis palaa vaan tolppien kohdalla *
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Useita kohtia lainattu.(häpi @ Marras. 04 2003,12:46) kirjoitti
1. Muistaakseni kameravalvonnasta pitää ilmoittaa. Mutta jos muistin väärin, niin kyllähän tuo hyvin muistuttaa siitä, että valvontaakin poliisi suorittaa pullakahvitaukojen välillä.
2. Sakkoa ei voi määrätä pelkän kilven perusteella, täytyy olla varma tunnistus ajoneuvonkuljettajasta. Se taasen vaatii kohtuuttoman paljon työtä poliisin suunnasta. Tulos/työ -suhde tulee liian kalliiksi. Tärkeämpiäkin tehtäviä poliisilla on, kuin selvitellä jotain rikesakkoa. Tietty jos kyselyyn kertoo kuka ajoi, niin sehän on kuin tunnustus.
Tätä "kilpisakottamistahan" nyt yritetään saada mahdolliseksi, mutta se sotii aika pahasti suomalaista oikeustajua vastaan. Tiedä häntä meneekö lakimuutos joskus läpi.
Hassu poikkeus on pysäköintivirhemaksu.
3. Syytetyn. Tässä tapauksessa tylyttäjän ei tarvinnut kertoa, kuka ajoi, ilmiselvästihän tylyttäjä oli epäiltynä rikkeestä. Koska syytettynä/epäiltynä olevan henkilön ei tarvitse pysyä totuudessa voi vallan hyvin sanoa ettei tunnistanut kuljettajaa. Todistajanhan täytyy aina pysyä totuudessa.
Tietty tuohan oli vasta tiedustelua, joten se syytetyn raja oli häilyvä. Mutta kun joutui tutkijan luokse ihan kuulusteluun asti, niin siinä vaiheessa täytyi kuulustelijan kertoa mikä kuulusteltava on epäilty tai todistaja.
Tuossa vaiheessa oli ihan hyvä kyllä kertoa totuus, koska se ei enää maksa kuin sakon verran. Käräjillä syyttäjä olisi voinut tuottaa kaikenlaista asiantuntijatodistajaa tylyttäjää vastaan. (esim. todistamaan kuvien oikeelisuudesta)
Ja jos kerta kuva oli niin selkeä, että siitä tunnisti kuljettajan... varma häviö ja kaikki kustannukset omaan piikkiin.
Jep, ja koeajojuttu toimii... kaverilla on kokemuksia *
Yllä oleva teksti on ns. maalaisjärjen ja jonkinmoisen yleissivistyksen tulosta (Tv, lehdet, kirjat, omat ja kaverien kokemukset ja jne)
Joten suhtaudu tietojen ja termien oikeellisuuteen pienellä varauksella.![]()
Korjatkaa ihmeessä, jos on puutteita
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Tekniikkapuolesta vielä (jos jotakuta kiinnostaa)...
Linkki:
http://www.vtt.fi/rte....nta.pdf
Automaattisissa kameroissa laukaisijana toimivat joko pietsosähköanturit (valkoiset ´viivat´ tiessä) joissa impulssi syntyy auton painosta viivan päällä tai induktio-silmukat (tummia silmukoita tiessä) joihin ylittävä rautamöykky (auto, polkupyörä, mp) indusoi virran taajuuden muutoksen. Samoja silmukoita käytetään liikennevalo-ohjauksessa.
Suomessa noita kamerapönttöjä on muistaakseni 800 tiekilometrillä. Nuo kamerayksiköt eivät ole yhteydessä mihinkään poliisin keskussysteemiin vaan niiden tiedot (kuvat, nopeudet) kerätään käymällä paikan päällä. Lisäksi kamera/salama/ohjausyksikkö on kallis paketti eli vain osassa kameratolppia on kamera. Puhumattakaan sitten kuvien analysointi- ja syyllisen etsimiskustannuksista. Uusien digitaalisten järjestelmien käyttöönotto on suunnitteilla/vaiheessa, kuten tuo haltijavastuukin.
Kaupungeissa olevat liikennevalokamerat ja liikutettavat yksiköt ovat asia erikseen.
Totaa.. mulla on sellainen mielikuva, että joskus olisi ollut puhetta moottoripyöriin pakollisiksi tulevista eturekisterikilvistä...? Olikohan niin, että EU penää niitä... Korjatkaa, jos höpisen omiani! *![]()
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
Joo, tuloillaan se on. Lisää aiheesta TÄÄLLÄ. Mainittakoon, että viimeisimmässä EU:n liikenneturvallisuuskomitean (Comittéé de Sècuritèe de Circulation d'UE) kokouksessa asia oli taas kertaalleen pöydällä. Suomi anonee poikkeuslupaa ja tullee sen myös saamaan, koska Komitea haluaa nähdä, toimiiko homma käytännössä. Jos toimii, kilvet määrättänee pakollisiksi v. 2007 alusta. Mikäli ei toimi, on vaihtoehtona pyörään kiinteästi asennettava tunnistemikrosiru.(SuperBBXX @ Huhti. 09 2005,15:52) kirjoitti
Eikös se laki vasta muuttunut? Sakko rapsahtaa kilven mukaan ja jos olet eri mieltä joudut vasikoimaan jonkun toisen. Maksaa pitää joka tapauksessa. Sepä kätevää tietysti että kannattaa käyttää vaikka vaimon korttia jos omassa liikaa sakkoja tai jos vaikka olisi pienemmät tulot
Mikrosirun ne laittaa kohta meille kaikille![]()
Eipä kannata kuitenkaan kiusata niitä tienvarsikameroita huvin vuoksi. Uskokaa vaan niin päättäjän voivat helpostikin tehdä jonkin lain ja vaatia sen perusteella prätkään rekisteritunnisteen myös eteen. On tämä sen verran poliisivaltio :-/
Vastaus nimimerkillä "kokemusta on": Hyvin toimii...
![]()
aina noit menee...noit menee aina.
Noo sitten jos tulee tunnistemikrosirut niin eiköhän kohta saa jostain tilattua piraattisiruja jolla saapi sakot vaikka naapurin kontolle *(kaasunalle @ Huhti. 09 2005,17:42) kirjoitti
![]()
Hesitation kills and the speed is cure.
Suzuki -> Kawasaki -> KTM -> Husaberg -> what's next....