Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    olen aloittamassa mootoripyörä harrastuksen ja tarvisin tietoa millaiset ajovarusteet minun kannattaisia hankkia???
    lähdetään siitä että mulla on jo kypärä ja ajokengät.



  2. #2
    Tärkein on tietysti kypärä, ja heti sen jälkeen sanoisin että kengät. ... Takki, housut ja hanskat on tietysti myös tärkeitä.

    ..Muista sitten se, että kun kerralla ostaa kunnolliset niin ei heti tartte olla uusimassa ja ajelukin tuntuu paljon kivemmalta.
  3. #3
    Aika laaja kysymys.
    Nahka on ehdottomasti turvallisin ajoasu, mutta kylmemmillä ja sadekeleillä tarvitset myös GoreTex ajoasun joka pitää kylmää ja vettä. Ja siis ajoasun tulee olla varustettu CE-hyväksytyillä kyynär-, olkapää-, polvi jne suojilla.
    Kypärä ilman muuta, turvallisin on ns. umpikypärä.
    Kypärää hankkiessa kannattaa muistaa, että sen pitää tuntua tiukalta uutena.
    Kunnolliset nahkaiset ajokengät, joissa on vahvikkeet oikeissa paikoissa ja mielellään vedenpitävällä GoreTex -kalvolla varustetut.
    Ajohanskat nahkaa. Niitäkin löytyy sekä paksuja että ohuita ja vedenpitäviä, erilaisilla Kevlar ja muilla vahvikkeilla varustettuja.
    Kaulasuojus, jotta viima ei käy kaulaan.
    Kypärähuppu, pitää kypärän puhtaampana, ja helppo pestä.

    En suosittele harrastuksen aloittamista, jos ei varusteet ole kunnossa.

    Ja liikkeissä osaavat neuvoa lisää.



    ©
  4. #4
    Lainaa (Petri12r @ Syys. 11 2003,10:07) kirjoitti
    Nahka on ehdottomasti turvallisin ajoasu, mutta kylmemmillä ja sadekeleillä tarvitset myös GoreTex ajoasun joka pitää kylmää ja vettä.
    ..Ja tätä ei kannata ihan ottaa todesta, pelkällä nahkallakin pärjää. Tai vastaavasti pelkällä gorella.

    Ja kun näytät olevan Tampereelta, niin käypä tuolla R.M.Heinolla, siellä osataan varmasti auttaa!
  5. #5
    Toi on kyllä aika paha, nahkat suojaa paremmin, kesällä mukavammat, mutta syksy ja sateet taas menee goreilla mukavammin, nahkojen päälle pitää kiskoa sadeasua heti jos alkaa kunnolla tulemaan vettä...
    Rakastan Itseäni
  6. #6
    Makuja, tyylejä ja suosituksia on monta, mutta tässäpä omia mielipiteitä, mitä tulisi vähintään olla:

    - Hyvä kokokypärä, josta näet myös hyvin sivuille näkökentän rajoille ja joka istuu kuin hanska.
    - Hyvät, vankat ajosaappaat. Ei haittaa vaikka olisi goret.
    - Tukevat, suojaavat hanskat.
    - Suojilla/pehmusteilla varustettu ajorotsi. Gore tai nahka,
    mistä itse tykkää.
    - Hyvät ja lämpimät pöxyt.

    Kaikki muu on sitten sitä, mitä haluat sijoittaa omaan turvallisuuteesi ja mukavuuteesi. Ja ehkä myös tyyliisi

    Gore/nahka keskustelua on käyty iätajat. Tosiasia on, että lipoissa nahka ehkäisee paremmin asfaltti-ihottumalta kuin tekstiili, mutta gore taas päihittää säänkestollaan.
    Nahkoilla reissatessa tarttee olla sadeasu messissä erikseen.

    Itse kyllä diggailen enemmän nahkaa...
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  7. #7
    Lainaa (Gixxerrr @ Syys. 11 2003,10:42) kirjoitti
    nahkojen päälle pitää kiskoa sadeasua heti jos alkaa kunnolla tulemaan vettä...
    Ei kyllä pidä paikkaansa. Halvarssonilla on malleja, joissa on veden pitävä kalvo. Toimii.
    PS. En halua aloittaa Nahka vs. Gore keskustelua



    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  8. #8
    Lainaa (raider @ Syys. 11 2003,10:51) kirjoitti
    Lainaa (Gixxerrr @ Syys. 11 2003,10:42) kirjoitti
    nahkojen päälle pitää kiskoa sadeasua heti jos alkaa kunnolla tulemaan vettä...
    Ei kyllä pidä paikkaansa. Halvarssonilla on malleja, joissa on veden pitävä kalvo. Toimii.
    PS. En halua aloittaa Nahka vs. Gore keskustelua
    Aa, saattaa olla, mutta yleisesti kun katsotaan merkkien IXS, Dainese jnejne... nahkapukuja, niin kestävät toki vettä jonkun aikaa, mutta ei niillä pidempään aja.

    Onhan niitä farkkujan gorekalvolla, mutta yleisesti miellän farkut ei-vedenpitäviksi...
    Rakastan Itseäni
  9. #9
    Kunnon hanskat on välttämättömät, ettei kätöset kohmetu ja putoa pois.
    Loput voi improvisoida sitä mukaa kun tulee kylmä/märkä.
  10. #10
    Kukkaron nyörien antaessa myöten, kannattaa toki hankkia Gore-puku, mutta kyllä muillakin tekstiilipuvuilla pärjää. Toki niille ei luvata 10 bar:n vesisuihkun läpäisemättömyyttä. Tällä vaan halusin tuoda esiin sen, ettei aloittelemassa oleva henkilö luule, etteivätkö muut puvut kuin Gorella varustetut pidä vettä laisinkaan. CE-hyväksytyt suojat on varmasti hyvä olla.
    Pakkanen kesyttää nudistin
  11. #11
    Hanskat muuten kannattaa ostaa hyvät, joissa kunnon suojat kämmenissä ja muuallakin. Nyt on nähnyt niin monta "hiihtohanskaa" jotka ovat palaneet/revenneet ja käsi sen näköinen. Nahkaa hanskoissa, danx.
    Rakastan Itseäni
  12. #12
    Lainaa (optossav @ Syys. 11 2003,11:03) kirjoitti
    Kukkaron nyörien antaessa myöten, kannattaa toki hankkia Gore-puku, mutta kyllä muillakin tekstiilipuvuilla pärjää. Toki niille ei luvata 10 bar:n vesisuihkun läpäisemättömyyttä. Tällä vaan halusin tuoda esiin sen, ettei aloittelemassa oleva henkilö luule, etteivätkö muut puvut kuin Gorella varustetut pidä vettä laisinkaan. CE-hyväksytyt suojat on varmasti hyvä olla.
    Jos hankkii gore tai muun puvun, niin kannattaa sitten katsoa, että varmasti on riittävän vahvaa materiaalia. On nimittäin muutamat "tuulipuvut" nyt nähty, mitä jälkeä tulee, kun vetää lipat.
    ©
  13. #13
    Lainaa (Petri12r @ Syys. 11 2003,11:08) kirjoitti
    Jos hankkii gore tai muun puvun, niin kannattaa sitten katsoa, että varmasti on riittävän vahvaa materiaalia. On nimittäin muutamat "tuulipuvut" nyt nähty, mitä jälkeä tulee, kun vetää lipat.
    Jep. Unohtui tosiaan mainita että Cordura tms materiaali on hyvä olla pinnassa. Tosiaan jos puku ulkoapäin jo näyttää "tuulipuvulta" kannattaa olla varovainen hankinnassa. Nahkapuvut olkoon tässäkin asiassa omassa kategoriassaan.
    Pakkanen kesyttää nudistin
  14. #14
    Ja varusteissa EI KANNATA säästää...
    Rakastan Itseäni
  15. #15
    Eikös se näin ole, että ensin ostetaan varusteet ja lopulla rahalla sitten se pyörä, jonka saa.
    Pakkanen kesyttää nudistin
  16. #16
    Lainaa (optossav @ Syys. 11 2003,11:14) kirjoitti
    Eikös se näin ole, että ensin ostetaan varusteet ja lopulla rahalla sitten se pyörä, jonka saa.
    Näinhän sen teoriassa pitäis mennä.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  17. #17
    Yksi pieni käytännön asia usein unohtuu, kun annetaan hyviä neuvoja varusteista ja ensimopoista: parhaisiin vehkeisiin ja vermeisiin hyppääminen kylmiltään edellyttää aika hulppeata kukkaroa. Mutta varsin vaatimattomillakin pääsee alkuun, ja voi kokeilla, kiinnostaako homma tosissaan. Siinä sitten pikkuhiljaa oppii tunnistamaan omia mieltymyksiä ja tarpeita ja voi varojen ja kokemuksen lisääntyessä täydentää varustuksia ja vaihtaa pyörääkin.

    Meille tuli ensin yksi pieni pyörä (kaksipuolikas virago) ja kypärät, nahkatakit ja buutsit oli omasta takaa. *Sillä pääsi alkuun ja tuli huomattua, että tämä taitaa tosiaan olla meidän juttu. Ja, tuota, sen jälkeen sitten onkin ostoslista ollut loputon...



  18. #18
    Lainaa (FarAway @ Syys. 11 2003,11:20) kirjoitti
    Yksi pieni käytännön asia usein unohtuu, kun annetaan hyviä neuvoja varusteista ja ensimopoista: parhaisiin vehkeisiin ja vermeisiin hyppääminen kylmiltään edellyttää aika hulppeata kukkaroa. Mutta varsin vaatimattomillakin pääsee alkuun, ja voi kokeilla, kiinnostaako homma tosissaan.
    Harvinaisen oikeassa olet. Ne kalleimmat varusteet ja värkit eivät tee kenestäkään parempaa motoristia.
    Pakkanen kesyttää nudistin
  19. #19
    Lainaa (optossav @ Syys. 11 2003,11:25) kirjoitti
    Ne kalleimmat varusteet ja värkit eivät tee kenestäkään parempaa motoristia.
    Eivät todellakaan. Mutta yleensä ne ovat hyödyksi silloin kun liittyy jo kaataneiden klubiin. Mutta eihän niitä tarvii koskaan, jos pysyy ikuisesti tulevien kaatajien klubissa.
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  20. #20
    Lainaa (FarAway @ Syys. 11 2003,11:20) kirjoitti
    Yksi pieni käytännön asia usein unohtuu, kun annetaan hyviä neuvoja varusteista ja ensimopoista: parhaisiin vehkeisiin ja vermeisiin hyppääminen kylmiltään edellyttää aika hulppeata kukkaroa. Mutta varsin vaatimattomillakin pääsee alkuun, ja voi kokeilla, kiinnostaako homma tosissaan.
    Kannattaa myös käytettyjen vaatteiden hankkimista miettiä. Saa sitten kalliimmatkin vermeet halvemmalla.
  21. #21
    Kypärässä ei ainakaan kannata säästellä, kunnon umpikypärä, mielellään tuplavisiirillä. Huurtuminen on nimittäin tosi ärsyttävää. Osta vehkeet asiantuntevasta liikkeestä, jotta saat kerralla oikean kokoiset. Irrotettava vuori takissa ja housuissa ei ole huono... Jos siis et nahkalinjalle ole lähdössä.

    Syksy ja talvi näyttäisivät olevan ihan hyvää hankinta-aikaa. Jokapuolella on kaikenlaisia tarjouksia ja kauppiailla on kiire saada vanha mallisto ulos uuden tieltä.
    Piaggio Vespa LX125 -05
    Suzuki SV650S -03
    Suzuki SV650S -02
    Yamaha XJ600 Diversion -94
  22. #22
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (raider @ Syys. 11 2003,11:16) kirjoitti
    Lainaa (optossav @ Syys. 11 2003,11:14) kirjoitti
    Eikös se näin ole, että ensin ostetaan varusteet ja lopulla rahalla sitten se pyörä, jonka saa.
    Näinhän sen teoriassa pitäis mennä. :D
    Laitoin tämän periaatteen myös käytäntöön. Vetelin hyllystä tavaraa raskaimman mukaan hintalappuihin katsomatta, ja sitten jäikin pyörän hankinta seuraavaan kesään. Noh, tässä vaiheessa ei kaduta yhtään.

    Ai paljonko meni? Jossakin vaiheessa eka numero vaihtui kakkoseksi, niitä kolmea muuta en enää muista. Koko rahalla nahkaa kovilla suojilla + kypärä.

    Sen verran vielä jatkaisin tuota suojauskeskustelua, että se kolmas suojaus sään ja liukumisen lisäksi on asfalttiin ja muihin koviin kohteisiin iskeytymisen varalle. Tässä ei pelkkä nahka tai tekstiili paljoa auta, vaan kunnon suojat pitää löytyä ja vielä oikeista paikoista, jos aikoo pitää luunsa edes suunnilleen ehjinä. Hinnat alkaen -puvuissa suojat ovat lähinnä humpuukia, joskin huimasti tyhjää parempia.

    - Tero
  23. #23
    Kypärä se on joo tärkein. Ja sitten joko nahkaa tai sitä gorea, riippuen kumpi tuntuu istuvan tyyliin paremmin.

    Jos niihin Gore-asuihin päädyt, niin kannattaa katsoa, että niissä on kunnolliset suojat kyynärpäissä jne. Ajattele asiaa niin, että ostat sellaiset ajovaatteet, missä voisit kuvitellä säilyväsi mahdollisimman vähin naarmuin asvaltilla liukumisesta. Ne ei välttämättä ole hirmuhintaisia. Vedenpitävyys olisi kanssa kiva asia, mutta toisaalta onhan niitä sadeasujakin. Mutta niinkuin joku jo sanoi, liikkeessä osaavat neuvoa enemmän.

    Monet liikkeet muuten antavat ajoasusta jne alennuksia kun ostat pyörän samalla...

    Hauskoja ajokilometrejä!
    -Älä tee sitä tänään, minkä voit jättää tekemättä huomennakin-
  24. #24
    Ei selkäsuojastakaan haittaa ole, siis jos takissa ei sellaista vakiona ole. Meinaan ruoto on sellanen mesta, että jos se naksahtaa niin... * *Itselläni on yhdistelmä dainesen nahkatakki ja lyhyttä mallia olevat dainesen tekstiilihousut, jotka saa liitettyä vetskarilla toisiinsa. Olen ollut tyytyväinen *

    Ja hanskat... aivan ehdottomasti nahkaset+hyvät suojat! Itse olen kokeillut kaatua kangashanskoilla, eivätkä olleet edes mitkään huonot, mp-asun "paras" malli. Hiljanen vauhti(ehkä 50km/h), hanska ihan repaleiseksi, ja kynsiä irti *
  25. #25
    Lainaa (Plagis @ Syys. 11 2003,20:38) kirjoitti
    Ei selkäsuojastakaan haittaa ole, siis jos takissa ei sellaista vakiona ole. Meinaan ruoto on sellanen mesta, että jos se naksahtaa niin...
    ...vähän jo katsoinkin, etteikö kukaan aio ottaa selkäsuojaa esille kun melkein 70%:a .orgilaisista sellaista käyttää. Eli ilman muuta kannattaa hankkia sellainen. Eikä kannata ajatella sen olevan hätävarjelun liioittelua.

    Menemättä nahka/gore-keskusteluun, otitpa kumman tahansa, yleensä vähemmälle huomiolle jäävä seikka on asun väri. Tässä kannattaa ehkä miettiä muitakin seikkoja kuin pelkkää "viileää"-tyylikkyyttä ja mustaa asua. Itselläni on käytössä kaksi nahkatakkia, toinen musta, toinen keltainen. Saattaa olla, että kuvittelen, mutta ainakin tuntuu siltä ettei keltaista takkia käyttäessä muut tienkäyttäjät törttöile niin paljoa eteen. Oma näkyvyytesi on kuitenkin osa turvallisuuttasi.
  26. #26
    Et maininnu ootko custom-kuski, kyykkypyörä tai siltä väliltä-kuski. Jos customin omistat on tyylikäs nahka ainoo oikee asu. Muuten voi ajella vaikka goreillakin...
  27. #27
    Mun taktiikka oli sovittaa mahdollisimman monia vermeitä eri liikkeissä. Olin jossain kohtaa päätynyt Goreen irroitettavilla vuorilla. Kävin aina kun oli mahdollista myös housujen ja takin kanssa pyörän päällä istumassa. Valitsin mukavimmat.
    Hintaa kerty (takki, housut, saappaat, hanskat, windstopperi ja eukolle samat + kypärä) lähes 3000 egee *

    Mutta hetkeäkään ei ole tuntunut epämiellyttävältä (jollei kassalla käyntiä lasketa *
  28. #28
    En ihan ymmärrä loppuun nykyisten ajoasujen värivaihtoehtojen köyhyyttä. Musta on (mielestäni) liikenteessä mahdollisimman huono väri.

    Mitä ajoasuihin yleensä tulee niin mielipiteitä on varmaan yhtä monta kuin asujen käyttäjää. Varmaa on että ajoasun/varusteen istuvuus ja toimivuus on tyylikyyttä tärkeämpää. Kypärässä, suojissa ja hanskoissa varsinkaan ei kannata säästää.

    Ottamatta mitenkään kantaa goren tai nahan paremmuuteen (millä arvolla sitä sitten mitataankin) mielestäni nahka on kuumilla kesäkeleillä selkeästi miellyttävämpi; sateella ja kylmällä taas gore. Vaikka hengittävistä kalvoista sanotaan mitä tahansa, niin eivät ne päästä kosteutta ulos sitä mukaa kun käyttäjä hikoaa.
    Ajohanskoina suosin nahkaa ajotuntuman ja hikoamisongelman takia ja kylmillä keleillä goretexiä. Mulla on huonoja kokemuksia MP-asun ajohanskoista, joissa ei ollut gorea vaan joku muu "vedenpitävä" kalvo. 100 km rankkasateessa opetti että ne todella pitävät vettä sisäpuolella. Tosin sateella mistä tahansa hanskoista tuppaa vettä hieman sisään varrensuusta.

    Saappaissa kunnon suojat ja pitää muistaa että uudet saappaat tuntuvat aina vähän tiukoilta ainakin vaihdepolkimella mutta kyllä ne siitä venyy. Kunnon ajosaappaat on suunniteltu nimenomaan ajoa eikä mitään patikkaretkeä varten.

    Kypärän pitää olla uutena tiukka. Makuasia minkämallisesta pitää; integraali taitaa olla kaikkein hiljaisin.
    Ja lopuksi rätti kaulaan viileällä ilmalla ja pitemmillä matkoilla ehkäisemään niskakipuja. kaularätti vähentää myös kypärän suhinaa.
    Tulin, näin, koitin
  29. #29
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (kameli3 @ Syys. 11 2003,23:07) kirjoitti
    En ihan ymmärrä loppuun nykyisten ajoasujen värivaihtoehtojen köyhyyttä.
    Värimäärää rajoittaa nahan kohdalla se, että läpivärjääminen onnistuu vain melko rajatulla värisetillä. Pintavärjäämisessä tuskin olisi mieltä. Toisaalta kyllä vaikkapa keltaisella päävärillä olevia nahkapukuja saa (esim. Dainese Motodrom), mutta niitä ei välttämättä löydy täkäläisistä liikkeistä. Musta myy vissiin parhaiten, joten sitä on helppo ostaa sisään.

    Toisaalta vaalea tekstiilipuku saattaisi näyttää aika mielenkiintoiselle (lue: katu-uskottavalle) ajokauden loppua kohden mentäessä. Tämä ilmeisesti generoisi jatkuvaa pesutarvetta ja peseminen taitaa edelleenkin haurastuttaa vaatetta ja sehän ei tässä touhussa ja näillä hinnoilla ole kovin suotavaa. Tosin se hiljattain markkinoille tullut heijastava tekstiilipuvun pinta ajanee asiansa enemmän kuin hyvin?

    - Tero
  30.  
  31. #30
    Lainaa (thannula @ Syys. 12 2003,12:25) kirjoitti
    Toisaalta vaalea tekstiilipuku saattaisi näyttää aika mielenkiintoiselle (lue: katu-uskottavalle) ajokauden loppua kohden mentäessä.
    Voin henkilökohtaisesti taata, että myös keltainen nahka, varsinkin jos takissa on vielä valkoisia somisteita, näyttää yhden kauden jälkeen erittäin katu-uskottavalta.

    Mutta toisaalta, mikäs sen parempi sopivassa kapakassa? Ääh. Käytettyyn ajorotsiin verrattuna eri trendi-mestojen "leikkiajotakit" näyttävät juuri siltä mitä ovatkin - leluilta. Mutta löytyypähän rakkaalle ajotakille silloin muutakin käyttöä kuin pelkkä ajelu...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen