Nyt kun on "uusi" (BMW K1100LT -95) pyörä itsellä, niin sitä on poikkeuksellisen tarkkana kaikista ylimääräisistä äänistä.
Bensapumppu (tankin sisällä) vinkuu, kun tankki on tyhjä (n.1litra tankissa). Onkohan kyseessä ominaisuus vai onko kyseessä viallinen bensapumppu?
Kun tankkaa pyörän täyteen, niin ääni häipyy.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Täydellä tankilla varmaan tankissa oleva bensa vaimentaa pumpun surinoita.
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Uudemmassa Ärrässä tuo huutaa täydessäkin tankissa kuultavasti.
<p>2002-2014</p>
Joo, näin tekee. Välillä sitä uskoo jo, että jotain olisi vialla(Seppo@R850R @ Syys. 08 2003,17:13) kirjoitti
Mutta eihän Bemussa *
![]()
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Pensapumpussa pyörii kuula joka aiheuttaa äänen,sen voi ottaa pois.(toimii ilman kuulaa)
Onko joku purkanut K100 tai K1100 pyörän öljypumppua?
(Onko helppohomma?)
Onko siitä helposti saatavilla (esim. rasvaamalla) hiljaisempaa.
Sirisee kun takki on tyhjä.
Ylläolevista kommenteista huomaa, että kyseessä on ominaisuus, mutta uskon että pikkufikauksella siitä voisi saada hiljaisemman.
Mikähän toi kuulajuttu yllä on. Tietääkö joku aiheesta tarkemmin?
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Enpä oikein usko. Tuo täsmälleen sama vihellys on autojen korkeapainepumpuissa, mutta tankin ollessa isompi ja taaempana / piilossa, niin se ei kuulu niin kuin tuo koipien välissä oleva. AInoa tapa, jolla tuosta hiljaisemman saat, on tehdä siihen paksummat kuoret, jolloin se tietty täyttää tankkia enemmän = vähemmän tilaa bensalle.
Nuo painepumput tietty ovat saattaneet (ehkä?) saada siipeensä, jos niitä on laulatettu tankki tyhjänä. Yhden autopumpun olen moisen jälkeen kuullut pitävän tosi rujoa ääntä ja saamani selitys oli juuri tuo edellä mainittu. Tiedä sitten mistä osasta pumppua tuo ääni tulee? Eihän tuo kuitenkaan bensaa voiteluaineena käyttäne...
<p>2002-2014</p>
Tuo nimenomaan käyttää bensaa "voiteluaineena". Pumppu on nk. rullakennopumppu, joka ui kauttaaltaan bensassa, eli sähkömoottorikin on täynnä bensaa. Vaikka kyseessä on periaatteessa tavallinen hiiliharjallinen moottori, ei se ole "tulenarka" koska koko vekotin on suljettu eli sisällä ei ole ilmaa.
Autoissa vastaava pumppu kestää 150-500tkm eli sanoisin että mopossa se on lähes ikuinen. Mutta tuo tyhjänä vinguttaminen, eli aina tankin lähes tyhjäksi ajaminen varmasti kuluttaa pumppua enemmän kuin se että tankkaa ajoissa.
Suodattimen vaihtovälihän on 40tkm, mutta sanoisin että sekin on vähän liioittelua. Olen purkanut autossa olleita suodattimia joilla on ajettu yli 200tkm ja suodatinpaperi on sisällä ollut aivan puhdasta, eli bensan seassa ei ole ollut epäpuhtauksia.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000