Kokemukset Blackbirdistä ja kestävyys
* Runsaimmat ajomäärät ennen koneremonttia
* Mikä hajoaa pyörässä ensiksi
* Tyyppivikoja
* Minkä haluaisit muuttaa.
Kertokaa kokemuksistanne tai tietojanne.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Vähän on kokemusta (vielä)
Ostin keväällä uuden XX:n ja vein sen alkuviikosta talvisäilöön
Kilsoja tuli kesän aikana 12250. Eikä mitään murheita
1000 ja 6000 km kohadalla piti käyttää öljyn( ja suodattimen )vaihdossa yht. 85 egeä, kun 1000 km huolto kuului ostohintaan. 12000 km huolto kuuluu talvisäilytykseen. "Muutama" tankillinen menovettä on myös tankattu kesän aikana.
Jopa takakumi näyttää siltä ettei heti alkukesästä tarvii murehtia vaihtoa....
HYVÄ pyörä
![]()
Ei omakohtaista kokemusta ko. prätkästä, mutta kyllä tuolla maailmalla on pyöriä, joilla on ajettu 100.000 mailia ilman koneen avaamista ja matka jatkuu.(FJ20 @ Syys. 03 2003,21:21) kirjoitti
Se on seuraava prätkä, ku toinen nykyisistä häviää ja vaihtoraha on valmiina.
Olen sinnikkäästi kärttänyt käyttäjiltä ja huoltajilta jotain negatiivista, mutta eivät suostu haukkumaan. Eivät millään ...
... jotain piti muistaa
Tuota samaa tässä itsekin mietin ja siksi kyselen. Lisäksi tietysti kiinnostaa se miten kuski (kädet + ranteet ym) väsyy pitkillä ajomatkoilla ja viihtyykö takapaksilla istuja niin, ettei tule eroa.(seku @ Syys. 04 2003,15:08) kirjoitti
Kertokaa vielä.
Alkukesästä olisi Turun kauppa myynyt "hyllystä" iskemättömän uuden hintaan 17500. Puuttui semmoinen irtoraha silloin.Olis pitäny vaan ostaa. Kattellaan kun lumet seuraavan kerran sulaa.
Zimmy on oikeassa. Omaa merkkiä kehutaan aluksi eikä harmeja muistella.
Kertokaa vielä vaan.
Mulla on murheita käsien (=kämmenten) väsymisen kanssa, mutta yllättäen vain Coretex hanskojen kanssa (Yoko). Lienee liian jäykät? Nahkahanskoilla ajaminen on yhtä juhlaa!(FJ20 @ Syys. 04 2003,16:42) kirjoitti
Menee tankillinen (>300 km) yhtäsoittoa.
Speed-limiter (=vaimo) valittaa +100 nopeuksissa pyörteilyä takana, oon kartoitellut toisenlaisen plexin kokeilemista
Mun takana istuja (vaimo hänkin) nukahtelee, jotta kypärä kolisee. Jos epämukava siellä >>>> epämukavaa mulla >>>> tuskin ihan eroon asti.(JyXX @ Syys. 04 2003,21:11) kirjoitti
Kaikki tähän asti pelkästään kehuneet. Saa kehuakin.
No jotkut ovat sanoneet että polvikulma on jyrkkä mutta se riippuu täysin ihmisen pituudesta.
Itse olen ollut oman pyörän kyydisä ja kyllä siellä viihtyy hyvin...
Ranteiden väsymisestä..joo...no väsymistä oli "vähemmän" edellisessä pyörässä 1000 F mutta sen ajoasentokin oli aivan erilainen....ajeltiin Savonlinnaan kotkasta lähes yhtä soittoa ja ei vielä pahemmin puutunut
olen itse 180cm ja kaikki vaikutaa kuten esim pituus paino ja sellainen kuinka paljon puristaa ja hanskat ym ym..
XX on toistaiseksi parasta mikä on vastaan tullut, olisin ehkä kallistunut kilogixerin tai xz12r suuntaan jos en tekis pitkiä heittoja likkakaverin kanssa, mutta koska pidän reissaamisesta 2 päällä niin XX oli valinta.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Tässä osittaisia vastauksia omakohtaisista ja isoilta pojilta kuulluista kokemuksista:
XX:n kestävyys huippuluokkaa, oikein kohdeltuna ongelmia/koneen rivahduksia ei pitäisi tulla.
Tyyppivikoja: Käsittääkseni päällimmäisenä on (tai ainakin ollut aiemman vuosikerran vehkeissä) nokkaketju/ketjukiristin.
Kädet/ranteet puutuminen: ei ainakaan omalla kohdalla. XX:llä olen pystynyt vetämään tankillisen (n.300 km) yhtäsoittoa ilman sen kummempia puutumisia, avioliittokin on vielä voimassa, joten kaiketi tuo nopeudenrajoitinkin kohtuuhyvin viihtyy takana.
Minkä haluaisin muuttaa: Muutin jo osan.
Eli
1. Putkisto äänekkäämmäksi (lapsettaa) 4-1 kokosatsi ja 15 kg painoa pois samalla (suuttimet, säädöt ja K&N filsut tms toki samalla).
2. Keskituki pois, näyttää paremmalta ja painoa alas.
3. Takapään korotus, iskarin yläpäästä 6mm, huikea vaikutus ajo-ominaisuuksiin, taipuu selkeästi vikkelämmin mutkiin, olematta kuitenkaan rauhaton.
Vielä tekemättä:
1. Dual-jarrujärjestelmän purkaminen, aluksi tykkäsin, mutta on aiheuttanut pari happipaikkaa (koska omassa ajotavassahan ei voi olla vikaa).
2. Etupään uudelleen kasaus, pikkasen jäykempää stuffia putkiin.
3. Takapään esteettinen modifikointi, pienet vilkut, undertay, hugger.
Paljonko tuli kuluja noista, noin about?(Axu @ Syys. 05 2003,09:06) kirjoitti
Hyvä hyvä. Kyllä lapsettaa saa ja pitääkin. Itse olen vielä keskenkasvuinen kakara.
Kiinnostavia asioita kaikki. Niistä vielä tuo 6 mm perän korotus ja mitä suuttimien vaihtoja teit ja miksi. Miten paljon nuo sun muutokset tulivat maksamaan, vaikka karkea muistelu.
Lisää kokemuksia ja mietteitä kiitos.
Blackbirdihän on loisto peli täysin muuntelemattakin, mutta mitä noihin muutteluihin tulee niin yhden hampaan pienempi eturatas tuli vaihdettua ihan hetki sitten. Taisipa kiinnostus hommaan alkaa tuolta "välitysten muuttamis keskustelusta".
Mielipiteet kokeilusta ihan positiiviset ja kaikki samat erot huomasin mistä oli jo puhuttu. Eli varsinkin vaihtaminen tuli jostain syystä notkeemmaksi ja koko pyörä jotenkin "näppärämmän" tuntuiseksi. Jos vähänkään tykkää kikkailla etusella niin juuri siihen toimintaan vaikuttaa kunnolla !![]()
Onko ollu minkälaista ongelmaa ton Dualin kanssa. Itse könäsin 70:n kympin vauhdista, kun jarrutin etujarrulla ja kun närkkäsin takajarrua, silloin mentiin (etupyörä lukkiutui)! Nyt kun otettiin taasen käyttöön, kokeiltiin samaa temppua, elikkä jarrutettiin etujarrulla voimakkaasti, närkättiin takajarrua, meni etupyörä taasen lukkoon ja kolme metriä mustaa asfaltissa ja könäsy taasen lähellä! Maahantuojan mukaan jos eturengas on lähellä lukkiutumista takajarrun käyttäminen saattaa lukkiuttaa etupyörän. Hengenvaarallinen yhdistelmä, oiskohan jossain venttiilissä vikaa?(Axu @ Syys. 05 2003,09:06) kirjoitti
Itsellä kokemuksia XX:llä noin 16 000 km verran. suurimmat puutteet
- Dual-jarru on syvältä
- Alustan onneton säätömahdollisuus (tuon hintapyörän ja varsinkin sport tourer, pitäis olla säätömahdollisuus niin matka.-ajoon kuin rata-ajoon)
- kone alkaa vääntämään vasta 5000 rpm jälkeen
- alhainen litrateho, vrtaa eism hayabusa tai ZX 12R.
No noista 2 ensimmäistä on pahimmat. muut on sitten pikkujuttuja.
Muuten ok pyörä. Alusta olis , vaikka sitä ei pahemmin voi säätääkkään, kokolailla ok.
...Er..Houston we have a problem here...
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
KTM 525 exc -03, SuperMoTo
Suzuki RM50 -80, kisacrossi
Pappa Tunturi -71,
Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
Litratehot: (Bike 2003 kuvaston tiedoilla.)(Zam64 @ Syys. 07 2003,09:59) kirjoitti
Hayabusa:134,7 * ZX 12R:148,5 *ja *XX:144,2.
Eli Suzukissa selvästi pienin. Kawa ja Honda varsin lähellä toisiaan. Tosin korkea litrateho normaalikäytössä ei liene erityisen tavoittelemisen arvoinen asia?
Kertokaas vaan enemmän. Mikä olisi "parempi" kahden istuttava väsyttämätön matkapyörä kuin Blackbird, jossa tehoja/kykyjä kuitenkin saman verran.
no voihan räkä, piti puhua tehoista eikä litratehoista. Vaikka...(nyt heitän mutua ja dementoituneeseen muistiin perustuvaa) olikohan biken testi jossa laskin takarengastehoista lasketut litratehot olleen XX:lle huonommat kuin busalla ja ZX12R:lle. Voi olla että varhaisdementian ja hallusinaatioiden yhdistelmä iskee.(jjn XX @ Syys. 08 2003,17:36) kirjoitti
Se mikä minua Hayabusassa on viehättänyt, on ollut koneen todella onnistunut vääntökäyrä, tasainen mutta silti suht korkea.
Muistelen nähneeni Biken testin jossa Busan vääntökäyrä n 3000 rpm kohdalla oli suurempi kuin XX:n max vääntö. Ja sen huomaa myös ajaessa.
Tosin Busa ja Zx12R on tehty hieman eri tarkoitukseen kuin XX, kai...
No mitäpä noista, XX on silti erinomainen matkasportti.
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
Pappa Tunturi -71,
Onko niin kuin kaverini kertoo, että Hayabusalla on vaikea ajaa esim I-kehän ruuhkassa mateluvauhtia ja että veto alkaa vasta esim. 3000 kiekan paikkeilla. H. ei kai olekaan tehtykään kahdelle matkapyöräksi vaan yhdelle johonkin muuhun.(Zam64 @ Syys. 09 2003,14:34) kirjoitti
Bläkkäriä on kai turha verrata busaan ja 12r:ään. Lähimpänä on kai kawan zzr1200, jonka minä valitsin viime vuonna koeajettuani pariin kertaan molemmat. Suurin syy oli just jarrut eli bläkkärin dualjarrut. Lisäksi zetorissa on hieman tilavampi ja pystympi ajoasento ja hieman paremmat väännöt. molemmat on suht samanlaisia mutkatiellä. takana on n.16000 km ilman mitään ongelmia, mutta nyt tuli tauko kun kaadoin zetorin.
PS. Ne on molemmat upeita ja erinomaisia matkasportteja.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Ei todellakaan ole sen vaikeampi ajaa kuin millään muullakaan pyörällä. päin vastoin. Laakea vääntökäyrä tekee ajosta todella mukavan ja miellyttävän.(FJ20 @ Syys. 09 2003,16:24) kirjoitti
Tosin...ajaminen on tylsää(*V*I*T*S*I*) 6-vaihteella voi vedellä ihan rauhassa ohituksia melken mistä nopeudesta vain.
niin tai rauhassa ja rauhassa..kokoajan pitää katsoa mittariin ettei nopeus karkaa ..
Honda CBR 954RR -02
Suzuki S1 -91, SuperMoPo
Pappa Tunturi -71,
BMW K 1200 RS. Tehoa riittävästi ja käyttöominaisuudet loistavat.(FJ20 @ Syys. 08 2003,17:41) kirjoitti
Ilman lapsia ei ole huomista.
Parempi myöhään kun ei milloinkaan:
Muutosten hinnoista:
Putkisto about 660 Euroa, tilattu Briteistä Performancemotorcycleparts.com:ista, loistoputiikki, suosittelen. Vaiho ilmainen, jos rystysnahkoja ei lasketa kustannuksiksi.
Suuttimet ja K&N filsu vaihto/asennustöineen ja penkkiajot/säädöt yhteensä 400 Euroa, jamppa nimeltä Olli Reiman, muistaakseni Salon Pyörä ja Mopo oli putkan nimi. Luotettavan oloinen jannu, katu-uskottavuutta lisäsi se, että hallista löytyi myös paljon kisapelejä.
Mitä suuttimia vaihdettiin: Ne mitä tarvii (totuus, ei aavistustakaan)
Miksi: Syöttöjä lisää, tuo putkisto & filsu veti kohtuu laihalle, joten seosten kohdalleen saaminen vaati isompaa suutinta
Dual jarruista: Ei onneksi ole tullut vielä könyttyä, mutta pari kertaa on ollut lähellä. 2 ongelmaa omalla kohdalla: 1) voimakkaassa jarrutuksessa (vain etujarrulla) pienetkin epätasaisuudet tiessä keventää perää entisestään ja takanen menee lukkoon, pakko höllätä etujarrua jolloin jarrutus on ollut vähällä mennä pitkäksi ja 2) tuo edellä kuvattu etupään lukkiutuminen kun polkasee vanhasta tottumuksesta takajarrullekin.
Korotuksesta: en voi muuta kuin jatkaa suosittelua, kustannukset alle euron jos prikkaviritys, ero on huikea.
Ja lopuksi, Busa, zx12R jopa zetori loistavaa seuraa, mutta älkää nyt Bemareita tähän sotkeko...![]()
Näin on!(Axu @ Syys. 10 2003,10:29) kirjoitti
![]()
![]()
Hayabusa K8
alias buslake
Ja miksikäs bemari ei sovi joukkoon? Jos itse hakisin matkasporttia, olisi RS tai GT varmasti yksi vauhtiehto.(raider @ Syys. 10 2003,10:52) kirjoitti
Ilman lapsia ei ole huomista.
(kesken työpäivän)
Mun tarpeeni on suunnilleen näin:
* Luotettava prutku/pitkäikäinen
* Matkapyörä, kaksi päällä + laukut tavaroineen.
* Kohtuullinen väsyttämätön ajoasento itselle.
* Hyvät olot tarakalle = mammelille
* Voimaa huimasti (nyt on 130...135 hp)
* Kyky myös hermostuttavaan mateluajoon ruuhkassa
* Ei hirmukyykky (väsyttävä ajo ?)
Näistä ja eräistä muista syistä kyselen Blackbirdista. Mun kaverilla on uusi Kawa zzr 1200 ja se tuntuu vetävän OK.
Prutkutellaan yhdessä maaseutukiertoja. Oli valinnut sen ajoasennon vuoksi. Mulle BMW oli aikaisemmin hyvä.
Se on se sana sportti.(Maalaistollo @ Syys. 10 2003,13:01) kirjoitti
![]()
![]()
Hayabusa K8
alias buslake
Ajoasento ja se,etten tykännyt bläkkärin dualjarruista, ratkas mun valinnan zetorin hyväksi.(FJ20 @ Syys. 10 2003,13:21) kirjoitti
Hayabusa K8
alias buslake
Minkä merkkisen putkiston hommasit, kuulostaa edulliselta?(Axu @ Syys. 10 2003,10:29) kirjoitti
Oletko muuten koittanut tuota pienempää eturatasta, mielestäni ihmeen huikea vaikutus silläkin! Muuttuu lähdöt ym. matkasportista pykälän "oikean" sportin suuntaan.![]()
Micron "Full race" putkisto, en muista tarkkaa tyyppimerkintää, perusrosteria tuo takapönttö kuitenkin oli. Hiilaria / titaania olisi saanut hiukka korkeemmalla hinnalla...kirjoitti
Tuon ratastuksen aika tulee pian (lue talvella) ainoa mikä mietityttää on etu vai takaratas? Ymmärrykseni mukaan takarattaan suurentaminen "rasittaisi" konetta vähemmän??? tiedä häntä? *Onko kelölään kokemuksia/tietoa ? Siis oikeesti, eikä "mutua", sitä on omastakin takaa...![]()