Onkos kukaan ratastanut hayabusaa?
Vakio rattaat ovat edessä 17, takana 40 piikkiset. Nyt kun omassa kettingit alkavat olla finaalissaan, pitäisi päättää mitä noille välityksille tekee... vai tekeekö mitään...
Esim. Performance bikes lehti suositteli 43 piikkistä takaratasta. Se laskee hivenen huippuja mutta tekee vempeleen ketterämmäksi.
Riittääkö takahaarukassa säätövara vakiomittaisella ketjulla vai pitääkö ottaa pari palaa pidemmät? Kertokaas kokemuksia jos olette ratastelleet kyseistä muovivatia...
Ise en ole kyseistä mopetia ratastanna,vaikka sellaisen omistankin...mutta olen keskustellut erään Busa-ownerin kanssa aiheesta ja hänellä ollut eturattaana 15 piikkinen ja kehui kovasti!!En nyt ole varma alkuperäisistä rattaista,mutta muutama piikki pienempi etunen kuulemma tekee ihmeitä....
Eikös se silloin tee suhteen 15/43?
Jos 40 takaratas vaihdetaan 43 piikkiseksi, koko kasvaa 7,5 %.
Jos 17 piikkinen eturatas muutetaan 15 piikkiseksi, muutos on 11,8 prosenttia. Kaksi piikkiä eturattaalla kuulostaa jo aikas paljolta.
Toisekseen itse en oikein ole ainakaan tässä pyörässä eturattaan vaihdon kannalla. Itselläni on nyt vakiovälitykset. Vempele tuntuu venyttävän ketjua aika halusta... kiristää saa tiheään. Nyt jos vaihdan eturattaan pienempään, kone kiskoo ketjua vielä entistä lujempaa. Sen sijaan ennemmin tulee mieleen että kannattaa vaihtaa takaratasta. Silloin ketjulle ei tule sen enempää vetoa mutta takarenkaalle saadaan enemmän työntöä.
Kannattaa vaihtaa isompi takaratas. Ehkä yhden piikin pienempi eturatas vielä menee, mutta siitä pienenpään ei varmaan kannata mennä. Ketjut kuluu enemmän ja ketjunohjaimet/laaharit saattavat kulua pois... Ja bussi tuskin ottaa nopeusmittarin lukemaan eturenkaasta? eli varmaan joudut alkaa etsimään keinoja korjata mittarinvirhe rattaiden vaihdon jälkeen...
www.trackpunkracing.com
Noin tehokkaassa pyörässä on varmasti pitkäikäisempi ratkaisu todellakin laittaa isompi takaratas, ja hintaero ei tällöin ole kovin merkittävä kun kaikki kuitenkin vaihdetaan kerralla.
Omaan pyörään vaihdettiin uutena yhtä piikkiä pienempi eturatas, koska se ei paljoa maksanut ja vaikutus oli positiivinen. Isompi takaratas tosiaan tekee saman asian, mutta pidemmällä ketjulla tietty. Nuo ratassarjat ja ketjut on sitten oltava laadukkaita, jos ei ole alkuperäisiä eli esim. parhaat JT:n rattaat ja DID/IRIS ketjut niittilukolla. Muuten on kohta taas vaihdettava.
Ketterämmin kulkee ja myös sopii kuutonenkin rajoitusten puitteissa päälle..
Unohdin mainostaa, että shopista saa tilaamalla oikeat ketjut ja rattaat edukkaasti, kunhan ensin päätät tuon välityssuhteen.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Jepu.. tuolla on eturattaalla hall-anturi. Antaa pulssia pihalle. Taajuudesta ja jännitetasoista ei vielä ole tietoa mutta jos talvella jääpi aikaa niin selvitän sen ja teen taajuusmuuntimen anturin ja mittariston väliin millä voi säätää esim. (-20%....+20%). Silloin saa säädettyä näyttämän kohdilleen. Noissahan on vakionakin nopeusmittarissa heittoa tosinopeuteen nähden. Näyttää ylleensä enemmän kuin mitä on. En ole katsonut paljonko matkamittari heittää ja onko heitto sama kuin nopeusmittarissa mutta hällä väliä. Kunhan nopeus on kohdillaan.. se riittää.kirjoitti
Mulla ainakin suomen nopeuksissa näyttää tasan todellista. Sitten kun lähetään +200 niin sitten alkaa mittari heittää enemmän. Tässä vähän nopeuksia mitä nopeusvaikutus on rattaan vaihdoilla. Nämä siis teoreettiset nopeudet:
eturatas * * *takaratas * *nopeus
---------------------------------
17 * * * * * * *40 * * * * * * *322km/h
16 * * * * * * *40 * * * * * * *302km/h
15 * * * * * * *40 * * * * * * *283km/h
17 * * * * * * *42 * * * * * * *306km/h
17 43 299km/h
17 * * * * * * *44 * * * * * * *292km/h
17 * * * * * * *46 * * * * * * *278km/h
Mutta teoreettiset aina eroavat vähän , kuten todettiin lentokentällä kun vaihdettiin kaverille eturatas yks pienempi ja piti kulkea 302 km/h niin eipä kulkenutkaan rajoitin nappas jo aikasemmin ja huipuksi tuli 291km/h. Kaveri ajoi toisenkin kerran ja tasan sama luku tuli. Bussi muuten ei ota nopeutta eturenkaasta. Vaan se oli muistaakseni vaihdelaatikosta.
busanistit +200mph club finland
juu kyllä näin on,nopeusanturi on laatikon kupeessa.
ei siis mittaa eturenkaasta...
jännä homma toi teoreettinen nopeus...käytäntö aina ihan toinen juttu...
ilman kosteus,tuuli jne vaikuttaa yllättävän paljon suurissa nopeuksissa...
![]()
![]()
![]()
Vakio mittanen ketju riittää vielä 17-43 kompinaatiolle, joten ei tarvitse välttämättä pidempää ketjua. Eteen en lähtisi vaihtamaan pienempää kuin 16 piikkinen. Mielummin edessä vakio ja taakse isompaa. *![]()
Käy ostamassa 43 takaratas ja testaa mahtuuko ja miten se toimii. Rattaathan on edullisia ketjuun verrattuna.
![]()
Olin päättänyt että laitetaan se 43 takis eli tein nyt sitten seuraavasti.
Vakio vitja on 112. 114 pitäis riittää takuuvarmasti mutta kun liikkeessä oli hyllyssä sillä hetkellä vain 116 mittainen ja oli tietysti pakko saada just silloin se ketju niin..... Menee tässä nyt vielä jonkin aikaa että pääsen asentamaan mutta pätkin tuosta niin paljon pois kun on tarve. Sain hinnan sillain ok tasolle että se nyt oli minulle sama onko 112 vai 116 kunhan menee paikoilleen.
Vanha vitja oli alkuperäinen ja kesti n. 22 tkm. Olen todella laiska rasvakannun käyttäjä. Ensin ei tarvinnut paljoa kiristellä. Sitten vitja alkoi yhtäkkiä venyä ja sitä saikin olla kiristelemässä 1-2 tkm välein.
Sitten kun saan "hamassa tulevaisuudessa", siis kevään aikana vaihdettua nuo niin ilmoittelen minkä mittaiseksi vitja jäi.
Tietty hienoo jos riittää 112. Keulii helpommin kun on akseli enempi edessä.... hehe....jiiihaaa.....![]()