Meikalaista on vuosien varrella hieman ihmetyttanyt moottoripyorien korkeat vakuutusmaksut. Olen kuitenkin aina mielessani ajatellut, etta paasyyna tahan on moottoripyoraonnettomuuksien seurauksena syntyvat henkilovahingot ja niiden korkeat hoitokulut.
Se mika minua kuitenkin oudoksuttaa on se, etta maksut perustuvat melko puhtaasti pyoran kuutiotilavuuteen. Tama puolestaan aiheuttaa sen, etta vaikka et itse kuuluisikaan pahimpaan riskiryhmaan niin maksat aina raskaimman paalle. Jos vaikka olet ikamies ja ajelet suurikuutioisella matkapyoralla niin maksat saman kuin juuri kortin saanut saman kokoisella katuohjuksella ajeleva kahvankaantaja. Uskaltaisin kuitenkin vaittaa, etta riskikerroin naiden kahden motoristin valilla on varsin erilainen.
Onko ajatuksia aiheesta ?
Pitaisiko pyorien vakuutusmaksut kohdistaa nykyista tarkemmin sen mukaan millaisen tilastollisen riskin motoristi aiheuttaa vai onko nykykaytanto mielestanne hyva ?
Jyrki
Kyllähän tämä nykymeno hirvittää, vielä kun nuo bonusten siirtämiset auton ja mopon välillä lopetettiin niin lompakolle käy. Olisi edes mahdollista ajella yhdellä henkilökohtaisella vakuutuksella useammalla omalla mopollaan.
Ihmetyttää myös tuo liikkeiden myyntiä tukeva kiinteähintainen suht edullinen liikennekasko, ei ole mitään väliä hinnalla, kuulut sitten mihin "riskiryhmään" tahansa
Jospa liikennevakuutuksen voisi ottaa vapaasti muusta EU-maasta... (vaikka korvausten yhdenmukaisuudesta en tiedäkään)
Nii-in, käytäntö lienee vanha, mutta uskon sillä silti olevan syynsä. Kyllähän autovakuutuksessakin sakotetaan moottoritilavuuden mukaan. Mikä olisi parempi jako/miksi ylipäänsä jako on olemassa? Suurempi laite, kovemmat korjauskustannukset/kuskin vauriot? Ähh... Uskon myös, että onnettomuusriski jossain määrin kasvaa moottoritilavuuden kasvaessa, mutta oikeassa olet verratessasi matkamotoristia ja riskiryhmää eli alle 20-vuotiaita.
Mun mielestäni mikään ei ole oikeudenmukaista, mitä vakuutusmaksuihin tulee, mutta toisaalta ymmärrän, etteivät aivan minimaalisiakaan voi olla. Ja ovat kyllä olleet tarpeen myös omalla kohdallani.
Kasvankohan mä ikinä isoksi?
Eikös a*toissakin mennä moottoritilavuuden mukaan? Eli johdonmukaisuus tullee siitä.
Kovin vaikeaahan mielestäni olisi lähteä muuten kuin iän puolesta karsinoimaan meitä mopoilijoita. Eikä kaikki nuoretkaan reikäpäitä ole.
Tietysti jonkinlainen EAK-kurssi/motopassi/pakollinen mp-ajokortti voisi tuoda jonkinlaista pisteiden keräyssysteemiä, mutta ainakin jenkkimallinen toiminta (kokemus 4 vuotta) ei vaikuta kovin järkevältä omasta mielestäni.
Loppujen lopuksi kait voisi ajatella, että moottoripyöräily on kuitenkin 99% käyttäjistä täysin harrastus. Harrastukset maksaa ja vakuutus siinä ohessa taitaa kuitenkin olla suht pieni osa, kun lasketaan _IHAN_ kaikki kulut mitä moottoripyöräilyyn kuuluu.
Perustan ajatteluni omaan mielipiteeseeni siitä, että bensa on ollut aina suomessa kallista ja mitä luultavimmin aina tulee olemaankin. Vanhempani pitivät kahden markan litrahintaa aikoinaan kalliina ja me nyt 1.10 euron hintaa kalliina. Eli "kaikki kiva maksaa" tjsp![]()
Ei oikein ole koskaan ollut sellainen olo, että ansaitsisi 900 euron vakuutuspotin per kesä... Kyllä se vakuutus taitaa olla se suurin nimittäjä tällä maksupuolella.(XJ600 @ Maalis. 11 2004,20:08) kirjoitti
Eipä Suomessa tunnu vakuutuksiin vaikuttavan juurikaan mikään. Eivät edes uudet tehorajat tai ajoneuvojen hankintahintojen laskeminen. Jos vakuutusyhtiöiden perustelut pitävät paikkansa, niin ainakin veroalen olisi pitänyt vaikuttaa.
Pakko kai alkaa haalia tämänkin kesän kolikoita jostain.
Desmo Jugend
Eikö Suomessakin pitäisi siirtyä Saksan malliin, että vakuutusmaksut määräytyvät kilowattien mukaan eikä suinkaan kuutiotilavuuden mukaan. Suomen nykyinen järjestelmä sorsii varsinkin custom-kuskeja, koska heillä on usein suuri kuutiotilavuuksisia pyöriä, joilla kuitenkin ajellaan varsin taatia tahtia!
Tarkoitin tuolla kyllä sitä, että että se mopokin maksaa aikalailla. Varusteet (ei tosin tarvitse uusia joka vuosi), bensa, huollot, korjaukset jne. jne. Vakuutusmaksu on osa tuota pottia, minkä kaikki tietävät jo ennen harrastuksen aloittamista.(verner @ Maalis. 11 2004,21:36) kirjoitti
jocephin kanssa olen saamaa mieltä: Tehojen perusteella, ei kuutioiden olisi oikeudenmukaisempaa.
Jep. Kyllä se tehojen mukaan sais mennä ennemmin. Eikai se niin vaikiaa oo. Käsittääkseni autoissakin on semmoisia laitteita tai malleja joissa on suurempi maksu kuin muissa saman kuutiotilavuuden omaavissa autoissa. Esim. BMW ja Honda taitavat olla semmosia. Ja esim on kuulemma Mitsu Galant se uusi malli vaikka on saman kokonen auto kuin esmes Vectra tai Carina niin se Mitsun maksuluokka on paria pykälää isompi ko mitä siinä opelissa.
Jos se toimii noin autoissa niin miksi se ei vois toimia mopoisa?
Henkilöautoissa vakuutuszydeemit on luokittain. Kaikki maahantuodut autot on merkattu johonkin luokkaan ja se siitä. Katsastuksella taasen valvotaan että auto pysyy tuossa luokassaanPakettiautoissa tilanne on "prätkämäisempi", sillä niissä ei vastaava malliluokittelua ole ja ainoa määräävä tekijä on konekoko
Eli mitä tästäPrätkät voitaisiin toki luokitella henkilöautojen tavoin, mutta se tietäisi myös prätkien pakollista vuosikatsastusta lähes automaattisesti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyllä aina kannattaa vähän valittaa eli yhdyn Saksan malliin välittömästi(joceph @ Maalis. 11 2004,21:42) kirjoitti
![]()
(...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
Niin tai sitten customilla vois antaa ajaa ilmaiseksi, siinähän ollaan jo viimeisellä matkalla, kun jalat edellä mennään.
Voishan tuo olla teho/paino suhteeseenkin sidottu, kun matka pyörät painaa enemmän kun uudet tonniset kyykyt.
Tai sitten voi ostaa piikkisen, jos vakuutusmaksut huimaa eikös niitäkin nykyään ole custom mallisina?
![]()
![]()
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Taitaa vaan olla nyt niin, että vakuutusyhtiöt ovat löytäneet meistä joka kesäisen lypsylehmän!
Eli ei ne maksut ihan helposti tipu tai edes järkeisty!
Kukany lypsävän lehmän tappais??![]()
Kun ainoa työkalu on vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta.
Ensimmäinen asia, joka tulisi korjata, on, että tulisi luopua ajoneuvokohtaisista vakuutuksista ja siirtää vakuutus henkilökohtaiseksi.(Fum28 @ Maalis. 12 2004,01:58) kirjoitti
Mielenkiintoista silloinkin olisi vakuutusperusteen määrittely, kun peli vaihtuilisi alla vaikka monta kertaa päivässä, mutta ainakin LIIKENNEvakuutus -se lakisääteinen, maksettaisiin vaan tiettyyn luokkaa. TÄMÄ pitäisi tuoda suuresta maailmasta tänne, niin useamman prätkän yhtäaikainen pito helpottuisi.
... jotain piti muistaa
Noinhan asia ei ole. Tämä lienee yksi harvoja asioita, jossa ikärasismi toimii käänteisesti.(JHBMW @ Maalis. 11 2004,18:40) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Ainakin itse olen huomannut, että vakuutusmaksut ovat aivan toista kuin 10 vuotta sitten. Siis reilusti halvemmat. Ei kai kukaan mopoon vakuutusta ota vakuutusyhtiön hinnastohinnalla. Tarjouksia saa pyytämällä aika hyviäkin. Itselläni tonnisessa fasussa vakuutukset ovat vuosimaksuilla verrattuna halvemmat kuin 1,6 litraisessa Golfissa, joten...
- vesku -
"viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
No ei sitten niin missään nimessä! Silloin maksaisin jokaisesta omistamastani kulkuneuvosta (3 a*toa) ja mopo SEKÄ omani ETTÄ vaimon maksut. Siihen päälle vielä se, että jos haluaa esim. kotilon vakuuttaa kenen tahansa ajettavaksi oli kyse sitten ruokakunnasta tahi sen ulkopuolella olevista niin maksat itsesi _TODELLA_ kipeäksi. Tuo on mielestäni juuri jenkkijärjestelmän onnettomin puoli maksajan puolelta.(seku @ Maalis. 12 2004,08:38) kirjoitti
Toisaalta olisihan siinä sitten helppo sanoa, että et ole vakuutettu ajamaan tätä mun laitetta, joten edes tyyppejä et ota :P
EDIT: Kännikuskiksikaan ei joutuisi, joskaan niitä mistään ei myöskään saisi
EDIT2: Niin, niin. Olisihan sitä kaikilla se henkilökohtainen vakuutus, JOS olisi.
Onko ne vakuutukset niin kalliita? Busaan puolen vuoden vakuutukset reilu 400€, siis liikenne ja täyskasko. A*tonkin vakuutukset on enmmän. Miks kukaan ei itke niistä? Ja jos vakuutukset tuntuu kalliilta ainahan sen "kalliin" kaskon voi jättää pois ja ajaa pienemmällä mopolla, taas tuli säästöä. Itse jokainen sen valinnan tekee.
Kannattais ehkä tuo itkeminen ennemmin kohdistaa bensan hintaan. Mulla ainakin menee kesässä enemmän rahaa bensaan kuin vakuutuksiin.
Mun mielestä kuutioihin perustuva vakuutusluokittelu on just oikee. Ihan hyvä että customisteja vähän potkitaan.Enemmän v*tuttais jos tehojen takia potkittais.
Nim. Tyytyväinen vakuutusmaksuihin ja mopon kuutioihin![]()
![]()
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Fantastista!
Ihan julmalauta loistavaa, että nämä eri näkökohdat tulevat esille! Olisin taipuvainen ajattelemaan, että vaimojenkin tarvitsee jotain maksaa. Toisaalta naiset tulee aina kalliiksi –tavalla tai toisella.
Kotilon voisi vakuuttaa kenen tahansa ajettavaksi munkin mielestä, mutta jos moponsa haluaa vakuuttaa kenen tahansa ajettavaksi, siitä musta tulisikin maksaa itsensä TODELLA_ kipeäksi.
Tämähän olisi vakuutustuote. Sen ei siis välttämättä tarvitsisi syrjäyttää nykyistä järjestelmää, vaan laajentaa vakuutusvaihtoehtoja.![]()
... jotain piti muistaa
Kuulostaapa edulliselta...ja omavastuuko 5.000 EUR ?(Sepe @ Maalis. 12 2004,09:25) kirjoitti
Tuollalailla voisi toimiakin. Olisi erilaisia vaihtoehtoja ja näin esim. yksineläjät säästäisivät kyllä isoon ruokakuntaan nähden. Kun sitten perhe tulee mukaan voisi katsella itselleen toisenlaista vakuutustapaa.(seku @ Maalis. 12 2004,09:30) kirjoitti
![]()
Not. Ihan perus 150€.(Köpi @ Maalis. 12 2004,10:01) kirjoitti
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Vaikka olis mimmoset bonukset, niin silti...siis oikeesti väität että ½ vuoden vakuutuskulut yhteensä??(Sepe @ Maalis. 12 2004,10:09) kirjoitti
Niin,(Köpi @ Maalis. 12 2004,10:13) kirjoitti
Sama mulla xx:ssä puolivuotta noin 500€. Kaskon kanssa. Omavastuu 150 paitsi kolari osassa 400€.
Samaa keskustelua oli jo jokunen viikko sitten täällä
Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
Jep, näin väitän. Pikku kikkailuahan se vaatii. Täydet boonukset, kerhoalennukset... Ja kaiken tämän lisäksi vielä erikoisturva balttian maihin. *(Köpi @ Maalis. 12 2004,10:13) kirjoitti
Ei se If/Pohjola linja aina kannata jos koskaan.
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Taitaa kuitenkin bonuksia olla jonkin verran enemmän mopossa. Ilman bonuksia tollasen normaalin perheauton auton vakuutukset on noin 1500 eur per vuosi ja mopon siinä 4500eur. No, eihän kukaan kokonaan ilman bonuksia ajele, mutta onhan tossa jonkin verran eroa.(Sepe @ Maalis. 12 2004,09:25) kirjoitti
400€ / puoli vuotta tarkoittanee, että molemmat bonarit (llikenne/kasko) on melko tapissa. Jos niin onnellinen tilanne on päällä, niin eihän se sitten paljon kirpaise...
Justiinsa avasin postiljoonin tuoman ilosanoman ;
henkilöauto -03 2.0L. täyskasko 70 % 349 €/v. n. 25.600 €
mp. -03 750ccm. täyskasko 70 % 701€ /v. n. 11.000 €
Elikkä puolessa vuodessa joutuu maksamaan mp.stä saman ,
kuin autosta koko vuonna . Eikä pyörän arvo ole puoliakaan
auton arvosta !
Liikennev. em. auto 590 € /v.huomioimatta bonuksia ja
mp. 1368 € /v. - " -
Jokin tässä tuntus olevan pielessä , millän en vaan keksi
että mikä ?
Joo, eiköhän tuo bonussiirto-oikeuden tappaminen jo huolehtinut siitä että monilla vakuutusmaksut nousi kerralla sen mitä ne nousisi indekseillä kymmenessä vuodessa. *Silti nyt vuodenvaihteessa tuli samat korotukset perusmaksuihin kuin ennenkin ties mihinkä plaaplaahan perustuen *
Joten oli maksut tariffoitu miten tahansa, on ne silti aivan *, sikamaisen kalliita ja aina nousussa -oli sulla sitten kyykky tai customi.
Ja on se kumma kun jostain VAT-hyväksytystä lukosta saa alennusta kaskoon. Sensijaan *EAK-kurssista ei hyvitetä centtiäkään kaskosta saati liikennevakuutuksesta. Kurssien hyödyt on vakuutusyhtiöidenkin näkökulmasta on kiistattomat! *
Ja vielä kummallisemmaksi vakuutusten hinnottelu menee kun autojen ja mopojen veroale tuli niin sekään ei hillinnyt vakuutusten hintojen nousua![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Tuollaisia mp-maksuja ei kenenkään kannata maksella. Kilpailuta ihmeessä vakuutusyhtiöt tai liity sopivaan kerhoon, jonka kautta saa kunnon vakuutukset kohtuulliseen hintaan. Edelleen vertaan siihen että 1,6 litraisessa Golfissani on kalliimmat vakuutukset kuin pyörässäni.(suzukiähvä @ Maalis. 12 2004,11:14) kirjoitti
- vesku -
"viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
Ai, ompa "halpaa"...Mansessa XX:n 1/2-vuotta kustantaa 850e kun bonuksina on 20% liikenne, 70% kaskossa..(Sepe @ Maalis. 12 2004,09:25) kirjoitti
Alueelliset erot on näköjään vielä bonushyvityksiäkin suuremmat....![]()
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums