Moro..
vedettiin 30 helteellä sitten reissussa jonon ohi ja niin
alkoi paukkua ja tukehtua intru..eikä loppunut kuten yleensä
vaan tien poskeen ihmettelemään.Tulpat oli ok, valkoharmaat kylläkin ja bensan puutteelle vaikutti.300 km olen kotimatkan ajanut ryyppy täysillä päällä, ainoa tapa päästä eteenpäin,vielä kulki suht ok.Tänään säädin puolipuristimen kun oli noita käynnistysongelmiakin.Hyvä tuli.Etukaasarin sain irti, mutta ei ainakaan meikä saanut ristipääruuveja auki jotta olisi päässyt suuttimia katsomaan.Tarviiko hankkia iskumeisseli?
Olenko oikeilla jäljillä? Voiko bensapumppu tehdä tällaista? Miten se testataan?
Paljonkohan tuo kaasarin avaus maksaisi korojaamossa?
t juhani tuhatnelejäsataa
Moro..
vedettiin 30 helteellä sitten reissussa jonon ohi ja niin
alkoi paukkua ja tukehtua intru..eikä loppunut kuten yleensä
vaan tien poskeen ihmettelemään.Tulpat oli ok, valkoharmaat kylläkin ja bensan puutteelle vaikutti.300 km olen kotimatkan ajanut ryyppy täysillä päällä, ainoa tapa päästä eteenpäin,vielä kulki suht ok......
Itsellä bensapumppuongelma ilmoitti itsestään aina kun tankissa oli vähän bensaa...about varasäiliön verran...
mites sulla koneen hyytyessä??....
Voiko bensapumppu tehdä tällaista? Miten se testataan?
Omassa koneessa pumppuongelman ilmetessä ei kyllä päässyt ryypylläkään eteenpäin,mutta ilmaus/testaus tehdään seuraavalla tavalla....
Liitin pumpusta irti,mustavalkoinen johto maihin ja toiseen johtoon akulta 12V.Jos töksäyttää kerran kaks,niin kaikki on kunnossa...Jos pärisee pitempään ja sitten hidastuu kunnes pysähtyy niin olet juuri onnistunut täyttämään kaasarit...voi olla,että joutuu toistamaan pari kertaa...Omineen ei linjat tunnu "ilmautuvan" vaikka olisi tankki täynnä..Kannattaa putsata liittimet ja "virittää" niitä vähän tiukemmiksi...toimi itsellä...Kuitenkin täyttelen tankin ennen varasäiliötä edelleen..
Jos nuokaan ei auta niin eikun kaasarien kimppuun paineilmalla puhdistaen....
Etukaasarin sain irti, mutta ei ainakaan meikä saanut ristipääruuveja auki jotta olisi päässyt suuttimia katsomaan.Tarviiko hankkia iskumeisseli?
Tarkoitat varmaan kaasarin kannen ruuveja??
Jos alat iskemään muista tukea kaasari hyvin jotta isku kohdistuu vain ruuviin...
Toinen hyvä keino on käyttää papukaijapihtejä(hyviä!) kovemman vääntömomentin saavuttamiseksi.....
Myös Hiltinaula josta on kärki teroitettu ja alusrikka poistettu on loistava lyönti piikki...ei tylsy vähällä eikä lipeä...
Parin iskun jälkeen(eri puolilta ruuvia) aukeaa yleensä jo ruuvarilla ,vaikkei ruuvi näyttäisi pyörineenkään...
Oireet kyllä viittaisivat tukkeutuneisiin suuttimiin,mutta mihin on näillä tiedoilla vaikea arvailla... Noilla tiedoilla nyt ensi alkuun...Onkos sulla korkattu vai alkuperäinen intru??
-Olen pysytellyt tähän asti erossa jeesuksesta ja poliiseista sekä väittelyistä naisten kanssa,enkä aio hyväksi havaittua elämäntapaani muuttaa.-
Kiitos vihjeistä!
Sain ruuvit auki, yhden tosin jouduin poraamaan auki.Ja kohokammio oli likaantunut, teelusikallisen verran hiekan tuntuista mönää.Suuttimet olivat auki, mutta kai siitä irtosi ajoittain kamaa.Tsekasin kyllä bensapumpun liittimetkin samalla.
Kyllä oli ilo kun kone kävi kuin...Intrun kone vain käydä voi!
Täytyy varmaan vielä toinenkin aukaista ihan varoiksi, löytynee
sitä sieltäkin.En avannut sitä luistin? päätä vielä.On ruuvit näet tosi tiukassa siinäkin (se pyöreä).
Nyt tarvii enää saada sitä ääntä lisää,harmi kun kovin mielenkiintoisia putkia Intruissa ei ole näkynyt,tiedätkö ketään jolla olisi mielestäsi suositeltavat putket?
t rymy
Kiitos vihjeistä!
Sain ruuvit auki, yhden tosin jouduin poraamaan auki.Ja kohokammio oli likaantunut, teelusikallisen verran hiekan tuntuista mönää.Suuttimet olivat auki, mutta kai siitä irtosi ajoittain kamaa.Tsekasin kyllä bensapumpun liittimetkin samalla.
Kyllä oli ilo kun kone kävi kuin...Intrun kone vain käydä voi!
Täytyy varmaan vielä toinenkin aukaista ihan varoiksi, löytynee
sitä sieltäkin.En avannut sitä luistin? päätä vielä.On ruuvit näet tosi tiukassa siinäkin (se pyöreä).
Nyt tarvii enää saada sitä ääntä lisää,harmi kun *kovin mielenkiintoisia putkia Intruissa ei ole näkynyt,tiedätkö ketään jolla olisi mielestäsi suositeltavat putket?
t rymy
Putkista sen verran ,että mulla ainakin homma lähti käsistä siinä vaiheessa kun käyttelin pyörää pelkillä käyrillä....
Eli nyt on avarretut silvertailit varastossa ja suorat rosteriputket kiinni pyörässä...Tulossa thunderbike.de :stä yksseinämiset käyrät(orkkiksissa sisäputki melkein mehupilli),ja niitä odottaa AD:n kromiset 2.5" 580mm putket joissa valmiina slashcutit..putkilla hintaa noin 20euroa/kpl..
Varoituksen sana!! Paluuta entiseen ei ole!!!
Kannattaa liittyä TEAM CUSTOMIIN siellä on paljon intru asiaa lisää...Ja vielä kerran SUURI KIITOS JUSSILLE,jolta sain hyvät ohjeet korkkausta varten...suosittelen jos ei ole vielä korkattu!!
-Olen pysytellyt tähän asti erossa jeesuksesta ja poliiseista sekä väittelyistä naisten kanssa,enkä aio hyväksi havaittua elämäntapaani muuttaa.-
Kiitos itselles monista vinkeistä myös...(STUG @ Elo. 17 2003,11:52) kirjoitti
Juhani1400: Hyvä kun saadaan lisää intikkamiehiä remmiin mukaan niin kokemus ja tietotaito karttuu aina joka jäsenen myötä
Tuossa ääniasiassa ei ole kuin yksi tie - enemmän ääntä koko ajan!Porailin STUGin malliin Silvertailit auki mutta ei riitä, ei riitä... Ajattelin talvella hakata ne kokonaan jollain ilveellä auki + hankkia myös yksiseinämäiset käyrät, josko niillä alkaisi 120 dB rikkoutumaan
![]()
Mulla on noi orggis putket porattu kokonaan auki,aluksi tuntu riittävän,mutta kyllä ens kesäks maailma saa lisää ääntä!![]()
Kaasuttimien puhdistuksesta sen verran, että paineilma on ehdoton väline kun haluaa pilata kaasarit lopullisesti. Hiuskanavat on helppo tukkia paineilmalla, sillä mahdollinen epäpuhtaus, tavallisimmin polttoaineen haihtumisesta syntynyt hartsikide, lukkiutuu lähtemättömästi paikoilleen.
Vanha ja toimiva konsti on liottaa totaalisesti purettuja kaasuttimia vuorokausi pari tinnerikylvyssä. Muovi- ja kumiosille kylpy ei sovi, joten ne pitää puhdistaa muuten.
Sen jälkeen kaikki kanavat puhdistetaan ohuella teräslangalla, niin kyllä pelittää.
Intikan kaasuttimet ovat hieman vaikeasti purettavissa, mutta kärsivällisyys kannattaa. Kokoamista varten pitää muistaa, mitä kautta kaikki putket ja vaijerit on vedetty. Ylimääräisiä pituuksia ei paljoa ole.
Putkista sen verran, että tähän kyseiseen mamman pyörään hankittiin Germaaniasta toinen orggisputkipari. Niistä takalevyt irti ja äänen lisäksi kasvoi kiihtyvyys sekä huippunopeus. Kaasuttimia säädettiin hieman rikkaammalle. Pyörän luonne muuttui todella. Alkukäyrät ovat originaalit.
Sinullahan Jussi1400 oli pyörässäsi se isompi tankki. Ihastelin sitä Academican takapihalla heinäkuussa. Olin tuolloin tosin kotilolla liikkeellä.
![]()
Omista kokemuksista sen verran että ensitöiksi moponi saatuani (sakslandian tuomisia) laskin kaasarit tyhjiksi ja seuraavana talvena putsasin tankin. Kaasarit olivat puhtaat, toisin kuin vanha saksantuliainen 750cc ja bensaongelmia ei ole ollut.
Kun mopoani kesällä 2002 penkitettiin, törmäsimme samaan ongelmaan kaasareiden luistien kansia avattessa, mutta ongelmaan auttoi se että ruuvit lyötiin alustavasti auki taltalla hieman säteisuuntaan sisään lyöden. Pikku napautus taltalla, ja ruuvit aukesivat meisselillä sen jälkeen todella helposti! Tämän vinkin painoin talteen visusti.
Puolipuristussäätö kannattaa katsoa myös, sillä olen nähnyt mopoliikkeissä Intikoita, joissa tuo säätö on päin sitä itteään jo ihan paljaalla silmällä katsottuna => välys = 0
Mun mopo on pelannut kuin enkeli, kun olen tehnyt seuraavat toimenpiteet n. 4000-5000 km:n välein:
Kaasareiden synkronointi (1000 & >2000 rpm)
Öljyn ja suodattimen vaihto
Tulppien putsaus/tarkastus (Iridium)
Peräsmiesöljyn vaihto
½-puristussäädön tarkistus
Aina pesun jälkeen: kaikkien vivustojen ja vaijereiden päiden öljyäminen + keulan stefojen ruiskuttelu kosteudenpoistoöljyllä
.. sitten mulla on tietyt pulttienkiristysproseduurit, jotka teen 25 ajotunnin välein (tanko & pakoputkisto, peilit), mutta ne ovat sitten ihan omia juttuja.
Ilmansuodattimet (vapaavirtaus) pesen ja huollan kerran vuoden aikana.
Noilla eväillä en ole toistaiseksi vielä tienpäälle jäänyt ja mopo kulkee ja kiihtyy kuin perkele itte *
Kiitos Intrumiehet hyvistä vihjeistä.
En tiedämiten sen salasanan sinne customporukkaan saisi?
Joo, kyllä ääntä pitää saada pyörään, sillä siihenhän liittyy se
ainut tapa kapinoida joka on meissä jokaisessa sisäänrakennettu juttu.
Miten ne saksan tilaukset on hoidettava, luottokorttia vaan peliin?Olisi kyllä hyvä kuunnella ensin jotain erinomaisen hyvin onnistunutta ratkaisua.Tietysti sisäkalut voisi repiä hittoon,
ei kait niitä originelleja kuitenkaan koskaan tarvitse..
Mulla on uunituore *intikka 1400 ja vähän samoja oireita ilmenee, joten panen saman otsikon alle. Vm on -88 ja sain todella syyshintaan, mutta ehkä juuri näiden pätkimisten takia. Mopo saattaa yhtäkkiä hyytyä kesken ajon - pätkii ja nykii ja sitten hyytyy tienposkeen. Tyhjäkäynnillä pysyy käynnissä, mutta jos annat kierroksia niin sammuu heti. Vähän aikaa kun odottelee ja käynnistää niin alkaa taas pelaamaan. Käynnistettäessä auttaa kun heiluttelee pyörää. Pyörä saattaa kulkea sata kilsaa ilman mitään ja sitten pätkiä useasti 5 km välillä. Pitänee tehdä samat tarkistukset kuin edellä mainittu, mutta hoksaako joku em. oireista mitään uutta? Pyörän heiluttelu viittaisi että roskat alkavat liikkua ja röörit aueta ja bensa virrata. *![]()
Tässä tuskin vika, mutta tsekkaa että piuhat akun navoissa ovat kiinni. Mun vanhassa ne aukesi vähän väliä.
Laske kaasarit tyhjiksi tai sitten peräti avaa ja putsaa ne. Siinä selviää ainakin että onko roskista kyse.
Jep. akun napoja kannattaa tarkistella. Itselläni 750:ssä hapettuu toinen napa ihan "sikana" ja aiheuttaa juuri kuvaamasi kaltaista käyntiä....
Ei oo ollu aikaa juuri mopoa rassailla, mutta sen verran kokeilin että aattelin akunnavat putsata kun olivat ruuvit umpiruosteessa. CRC:tä reippaasti ja meisselillä vääntään. Ei liikahdustakaan, ruostuneet kiinni. Paikallisen huoltamon välineillä saatiin ruuvit liikkumaan, mutta ei irti. Tässä mallissa onkin vastamutteri palikan toisessa päässä, joka pyöri ruuvin tahtiin ja josta ei tietysti saanut mitään otetta millään aseella. Akkua taas ei voinut irrottaa kun oli piuhat kiinni. Tähän loppui aikani, mutta aion irrottaa maadoitusjohdon toisen pään rungosta ja ottaa akun piuhoineen alas ja irrotella sitte ruuvit ja mutterit (jos onnistuu). Erikoiset kiinnitykset, en oo ennen törmänny moisiin. Tai sitte ne mutterit oli kiinteinä ja irtos hitsauksestaan kun väänsi ruuvia irti. Ruuvit irtos tietty sen verran etten saanu pyörää enää käyntiin huoltamon pihassa...Toivottavasti pätkiminen johtuu tuosta. Pitää kuitenki kaasarit vielä tsekata.
Nyt oon jo rassannu pyörää sen verran että alkaa olla tilanneraportin aika. Mystiseltä tuntuu. Akku on ok, putsattu ja kunnossa. Pensahana ja suodatin ovat kunnossa. Löpöä virtaa ennen pumppua normaalisti (ainakin kokeiltaessa). Etumaisen kaasarin irrotin ja katsoin, ei ollu töhnää ja suuttimetkin näytti olevan auki. Bensapumppu vaan epäilyttää. Taitaa toimia vaan ajoittain. Pumpun oon testannu laittamalla piuhan akusta pumppuun ja toisen maihin, toimii kun saa toimimaan. Saa hieroo jonkin aikaa ja saattaa kipinöidä maadoitusjohto ja sitten hyrähtää käyniin ja täyttää kaasarit normaalisti. Kun sitten käynnistää pyörän ni jonkin aikaa kestää kierroksia kunnes kaasarit tyhjenee ja sama juttu, sammuu kierroksilla. Tuntuu ettei etumainen pytty saa bensaa. Kokeilin ottaa pumpun jälkeisen johdon irti ja käynnistelin, pumppu toimi ja pensaa virtasi normaalisti, mutta kerran käynnissä ollessaan hiljeni eikä tullu mitään. Voiko pumppu tehdä sen että toimii ajoittain ja sitten sammuu ja pensaa tulee omalla painollaan että tyhjäkäynnin kestää. Homma on pahentunut koko ajan. Aluksi pätki ajoittain ja ajo jatkui, nyt ei pääse ajamaan lainkaan. Onko edessä pumpun vaihto vai olisko vielä jotain ideaa mitä vois kokeilla. Pumpun liittimiäkin kokeilin ja suihkutin crc:llä. Mistähän tollasen pumpun vois hommata ja mitä maksanee? Pelkään vaan pahinta sen hinnan suhteen... Onko pumppu sama kuin pienemmissä intikoissa?![]()
Jaahas....ootko "tiukannu" ja putsannut bensapumpun liittimet?Samoten bensapumpun releen liitokset....Rele about tikkuaskin kokoinen ,liitin(releessä oleva) vasemmassa ylänurkassa..rele musta ja liitin osa valkoinen tai punainen...ei voi erehtyä..releenkin voi mitata ,mutta pitää tietää minkä värinen se releen liitin on...
Sitten sulla on vielä sulakerasian vieressä "Boost sensor",johon menee alipaineletku (en nyt muista kumman sylinterin)kaasarin kurkulta..Vaikuttaa bensapumpun toimintaan jos letku on irronnut tai vuotaa jommasta kummasta päästä...Jos sensorissa pelkkä tumppi niin eikun irtonaisen letkun etsintään...Toivottavasti näillä eteenpäin...Mulla vaati muutamat ilmaukset pumpun kanssa..Ja laita tankki täyteen..
Jos ei noilla korjaannu niin kerro releen liittimen väri ja pistän mittausohjeita tulemaan....
-Olen pysytellyt tähän asti erossa jeesuksesta ja poliiseista sekä väittelyistä naisten kanssa,enkä aio hyväksi havaittua elämäntapaani muuttaa.-
Mun vanha seiskapätkä temppuilu juuri tuon bensapumpun osalta niin, että huono liitos pätki välillä tärinän vaikutuksesta ja jäinpä kerran tienposkeenkin ihmettelemään tovin pysähdyksen syytä. Koputtelin virta päällä pumpun kylkeen ja huomasin että se hyrähti päälle. Syyksi paljastui pumpulta tulevien piuhojen huonot liitokset, jotka vaihdoin uusiksi ja johan pelitti.
Tulipahan viimein kuntoon! Koville otti ja pähkäillä sai yöhän asti monet illat. Taisi olla kaksikin vikaa. Pumpun katkojan kärjet oli hapettuneet ja huonolla kosketuksella. Hioin paperilla puhtaaksi ja alkoi toimia. Meinaan kun otti virran suoraan akusta. Toinen vika oli siinä releessä. Ei yhdistäny pumppuun virtaa kun käänsi avaimesta tai yritteli käyntiin. Edellinen omistaja oli ilmeisesti viritelly systeemä. Releeseen tulevat piuhat oli irrallisia (erkkarilla teipattu). Mä kun vetäisin ne pois ni ei enää tienny miten päin ne pannaan takasin releeseen. Releen liitinosa on muuten punainen ja siihen tuli 4 piuhaa kiinni. Pani piuhat miten päin vaan ni ei mitään virtaa. Valokynällä virta tuli 2 piuhaan, mutta rele ei yhdistäny niitä niihin toisiin paluupiuhoihin, joista toinen meni suoraan pumppuun. Vahingossa kosketin virta päällä pumppupiuhaa ja toista piuhaa, johon virta tuli ja pumppu hörähti käyntiin. Eli heitin releen veke ja juotin nuo piuhat kiinni ja toivoin parasta. Ainakin eka ajelu sujui normaalisti. Sulakkeen kauttahan virta menee, joten ei kai pyörä kärähdäkään ihan heti. Mietin vaan mikä tarkotus oli sillä toisella piuhaparilla, joita en yhtistäny? Ainakaan ei huomaa mitään puutosta. Elikä ainakin tällä haavaa ongelma on ratkaistu. Meni vaan aurinkoiset syyskelit pyörää rassatessa... mutta kuntoon tuli.![]()
TYHMÄ MINÄ!-88 mallissa ei sähkökuvien perusteella ole boost sensoria...
joka tapauksessa..punasen mallin mittaus
Asetat releen siten että liitin on vasemmassa ylänurkassa...
Tällöin liittimen vasemmassa alakulmassa liitin on nasta1,vasemmassa yläkulmassa nasta2,ja HUOM!!oikeassa yläkulmassa nasta4 ja jäljelle oikeaan alanurkkaan jää nasta3.
Huomaa poikkeava numerojärjestys.
mittauksista tulee kilo-ohmeja...(ä=ääretön)
1 2 3 4
1 ä ä ä
2 ä ä ä
3 ä 10-100 ä
4 ä 20-200 1-5
Eli vastusmittaukset nastasta nastaan...Näin sanoo Clymerin korjauskäsikirja...
Piuhojen värityksiä en muista ,mutta jos tarvit niin palaa asiaan ja selvitän...
Se miten kauan pumppu kestää jatkuvalla pumppauksella on arpapeliä???Itsekkin kävi jo välillä mielessä kun oli bensan saanti vaikeuksia....
Se minne piuhat menee riippuu mallista eli jenkki/saksa/kanada malli....Tilaa alfameriltä clymerin kirja,se tosiaan kannattaa!!
-Olen pysytellyt tähän asti erossa jeesuksesta ja poliiseista sekä väittelyistä naisten kanssa,enkä aio hyväksi havaittua elämäntapaani muuttaa.-
Ongelma on vaan siinä ettei johdoista tiedä mikä menee minnekin nastaan, vaikka nastat tietäiskin. Tietty johtojen värin perustella vois selvitä. Mutta nyt pumppu toimii kuitenkin hyvin! Kannattaako yhdistellä lainkaan releeseen, jos vaikka on viallinen. Ei mikään yhdistelmä saanut pumppua pelaamaan.(STUG @ Syys. 19 2003,19:20) kirjoitti
Mutta pumppuhan pumppaa vasta kun virran panee päälle ja yleensä kun virran kytkee niin myös käynnistää pyörän heti kohta, jolloin viimeistään pumpun pitääkin käydä. Ja lisäksi kun kaasarit on täynnä niin pumppu ei edes pumppaa vaikka virran paneekin päälle. Ja jos on vajausta kaasareissa niin on hyväkin että täyttyvät ennen käynnistystä. Vai olenko käsittänyt pumpun tarkoituksen oikein. Mulle on oikeestaan epäselvää mitä se rele tekee siellä välillä, miksi sen pitää olla ylipäätään. Toimii mainiosti ilmankin sitä.
Pitänee investoida siihen clymerin kirjaan, toivottavasti pidän tään pyörän ettei jää sitte lojumaan nurkkiin kirjat. Mutta paljon tuli taas opittua pyörästä, se on näitten ongelmien hyvä puoli.
Ongelma on vaan siinä ,ettei tiedetä sun pyörän mallia...
Joten en pysty toistaiseksi enempää auttamaan.
Eri malleissa eri toteutus...Joissain piuhotus menee puolipuristimen ohjain yksikölle tai sytkäpoksille,kytkimenpainalluksen tunnistinkatkaisijalle...variaatioita monia...ja eri piuhojen värejä..
Kun tiedossa ei ole mitä viestejä rele ottaa/lähettää,millä jännitteillä ja miten ne vaikuttavat varsinkin sytkäboxiin(orkkis pirun arvokas) ja puolipuristimen ohjausyksikköön en lähtisi arpomalla kokeilemaan(yleensä kallis harrastus) vaan yrittäisin saada vehkeen pelaamaan kuten pitää..
Malli selviää runkonumerosta..
Mulla on VX51LD-108xxx
Eli eturimpsulla ja kolmella ekalla sarja numerolla malli/vm selviää..
Sen kun laitat tulemaan niin homma etenee...
Ja sitä myöten piuhotus...
-Olen pysytellyt tähän asti erossa jeesuksesta ja poliiseista sekä väittelyistä naisten kanssa,enkä aio hyväksi havaittua elämäntapaani muuttaa.-
Tsekkasin tuon nummeron pyörän kyljestä. Panen koko rimpsun: JS1VX51L 7J2101396 ja vielä malli on VS1400GL. Pyörä näyttää käynnistyvän vain kun kytkimen painaa pohjaan. Pyörän kyljessä näytti vielä olevan 12/87 eli onko -87 mallia vaikka on otettu käyttöön -88. Auttaisko tämä mitään? Ainaski nyt pyörä pelaa moitteitta, paitsi tuo vapaavirtaussuodatin ja liian ilman saanti. Mutta tieten paha jos poksahtaa jossain vaiheessa. Tuossa releessä on kuulemma tasasuuntaaja mukana, yksi sähkömies sanoi kun näki merkinnät rasiassa. Mitä meinaakaan sitten...![]()
Relehän on virtapiirissä yleensä sen takia että joku laite
kuluttaa VIRTAA niin paljon että sitä ohjaava laite ei
kestä sitä kuormaa.Tässä tapauksessa mitä ilmeisemmin
säästetään virtalukkoa jonka kautta ohitettuasi releen menee
sähkö bensapumpulle.pelaa niin kauankun virtalukonkärjet
kestää.olette varmaan kuulleet joskus vanhoista autoista
jotka ei käynnistynyt ja vika oli virtalukon pohjassa.
Releen KÄÄMI toimii pienellä virralla jolloin virtalukkoa ei kuormiteta mutta tukevien releenkoskettimien kautta kulkee sähkö suoraan bensapunpulle...
Kytkentäkaavio löytyy jonkinlainen täältä.
http://www.yankeecruisah.com/yank-int.html
Hieno juttu! Nyt mäkin alan ymmärtää systeemin jotensakin. Tuo kytkentäkaavio tuliskin tarpeeseen. En tiedä sitten miten ed. omistaja on tehnyt omia virityksiä ja miten kytkennät vaihtelee mallin mukaan. Osaisko joku sähkömies tulkita ko. kaavion ja päätellä miten ne piuhat releessä kuuluis olla? Tai ainakin minkä niminen tuo ko. rele on ja missä se on kaaviossa. Siinä puhutaan johtojen väreistäkin. Mäkin koetan katella sitä kunhan kerkeen, vaikka kokemusta moisesta ei kyllä ole.Viime keinona meen sähköinsinöörille, mutta sekin tarttee asianmukaisen kytkentäkaavion.
Ari
Todellisena maallikkona aloin ite tutkailemaan kytkentäkaaviota ja jotain olin ymmärtävinäni. Tuo rele on siellä "Fuel pump relay" ja siitä tosiaan lähtee 4 johtoo joiden värit vastaavat pyörääni. Kaaviossa johdot on releessä rinnakkain. Tarkottaako järjestys nasta1, nasta2, nasta3 ja nasta4 luettuna vasemmalta oikeelle tai päinvastoin? Edellä tuli ilmi mitkä on mitäkin nastoja releessä, joten jos tulkitsee kaaviota mikä siellä vastaa mitäkin nastaa niin sen perusteella johdot saa oikeeseen järjestykseen. Mä vaan ummikkona en osaa tulkita kaaviota. Kaaviossa vasemmalta oikeelle johdot kulkee: O/W, Y/R, Br/B, B/Y. Miten sovitetaan releeseen, jossa nastat on neliön muodossa ja tiedetään mikä on nasta1, nasta2 jne.?
Kun yhdistin oranssin johdon valk. raidalla ja ruskean johdon mustalla raidalla niin pumppu toimii. Ruskea johto menee releestä suoraan pumppuun. Oranssi johto näyttää kulkevan "engine stop switch" ja "starter button" kautta. Sitten siitä on linkit "ignition coil" ja "ignitor".
Toinen johtopari, jolla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta kulkee "clutch switch" kautta ja toinen "ignition coil" kautta. Mitään jalustimen virrankatkaisijaa ei tässä pyörässä ei ole.
Tää on siis ihan ummikon tulkintaa, mitä tarkottaa käytännössä on toinen juttu, mutta niiden johtojen oikeen järjestyksen releessä haluaisin tulkita oikein? Eri asia on onko tuo kaavio mun pyörän mallille pätevä. Jos rele on viallinen niin mistä kannattaisi kysellä uutta?
Ari
Sori, en ymmärrä 4 lukemisella tota sun viestiä, mutta olisko tästä apua?
O/W = ?/White, Y/R = Yellow/Red, Br/B = Brown/Black, B/Y = Black/Yellow.
Jos ei niin en osaa auttaa enempää.... Eikä mulle kannata alkaa tulkkaamaan uudelleen sitä viestiä, koska en sähköstä tiedä muuta kuin että se on harmaata.Mutta englantia osaan vähän.... Toivottavasti auttaa...
No nii...
Toi sun pyörä on -88 u.s malli.....
Kyseessähän on kaikkea muuta kuin tavallinen rele...
Olis todellakin mielenkiintoista tietää mitä elektroniikkakomponentteja tuolla hartsiin valetussa releessä on...sieltä saattaa löytyä "integroitu" ajastinkin joka käyttelee pumppua harvakseltaan..?..mutta asiaan...
Eli taas aski käteen liitin osa vasempaan ylä nurkkaan ja kun katsot liitintä niin kytkentä on
B/Y Y/R
O/W Br/B
Mittausohjeet releelle annoin aiemmin ,löytyy tästä aiheesta ylempää..
Jos on kömönä niin uusi suzukilta...villi veikkaus 60e...
huonossa tapauksessa "hakukytkentä" on saattanut aiheuttaa jotain hallaa sytkäpoksille(toivottavasti ei)...jolloin uusi relekään ei ehkä toimi..?...
Ehkä edellinen omistajakin on saattanut vaihtaa väärän releenkin,2 vaihtoehtoa...
-Olen pysytellyt tähän asti erossa jeesuksesta ja poliiseista sekä väittelyistä naisten kanssa,enkä aio hyväksi havaittua elämäntapaani muuttaa.-
Äsken juuri yhdistelin johdot, kokeilin ja taitaa tosiaan toimia systeemiKäyttelin tyhjäkäynnillä hyvän tovin ja kävin pikku lenkin ajelemassa. Kaasuttelin kierroksia ja odottelin josko alkaisi tukehtua mutta ei. Jos pumppu ei toimisi niin kammioiden tyhjennyttyä bensasta kone ei kestä kierroksia, mutta nyt kävi ihan normaalisti. Kokeilin pumpun kyljestä kädellä ja tuntui sykkivän harvakseltaan. Olisko tosiaan releessä jokin ajastin, joka käyttää pumppua sykäyksittäin.
Mutta nyt pyörä tuntuisi olevan kunnossa. Aattelin vielä heittää kunnon lenkin sillä ja varmistaa asian. Mutta kiitokset porukalle avusta ja kommenteista, yhdessä hyvä tulee...![]()
ignitor =sytytysyksikkö
ignitorcoil=puola
vääriä kytkentöjä on parempi välttää suuremman vahingon
välttämiseksi.jos pyöräsi toimii nyt kunnolla niin ajoa vaan.