Sulkavan suursoutujen motoristin mieleisiin maisemiin pääsee letkeästi esimerkiksi Savonlinnan ja Mikkelin väliseltä valtatie 14:ltä Kallislahden kohdalta alkavaa tietä nro 435 myöten.
Esilämmittelyä kurvailuun saa, kun kääntyy ennen Sulkavaa Imatralle johtavalle 438:lle ja vänkää prätkän noin kilometrin ajon jälkeen Sulkavan kirkonkylää kohti. Sulkavan keskustan kautta matka jatkuu omakoti- ja maalaistalojen reunustamaa kiemuraista pikkutietä länteen kohti Puumalaa, kunnes se yhtyy jälleen 435:een ja varsinainen kallistelukiva alkaa. Siis käännös kohti etelää!
Tie 435 liittyy Juvalta tulevaan 434:een ja reitti jatkuu edelleen etelään päin. Tie on hyväkuntoinen muutamia pikipaikkauksia lukuunottamatta ja upeita vauhtimutkia riittää toisensa jälkeen Mikkeliin menevän tien risteykseen saakka.
Tällä kohdin kannattaa tehdä syrjähyppy Anttolaan ja takaisin. Matkan varrelta löytyy sekä erinomaisia kurvitaipaleita että veret seisauttavia järvimaisemia (esim. Pistohiekka ja Lietvesi).
Jos alla on hiekkatiekelpoinen menopeli, voi sen vielä ohjastaa 4321-tietä Ristiinaan ja sieltä Hurissalon kautta 4323:ta käyttäen takaisin tie 62:lle. Mahtavia maisemia piisaa jälleen enemmän kuin silmä ennättää tajuta.
Tie nro 62 vie Puumalaan, jossa on mainio mahdollisuus virvoittautua vilkkaassa satamassa sijaitsevassa motoristien suosimassa kahvilassa.
Mutta ajamaanhan sitä on tänne tultu! Pikaisen kaffetauon jälkeen suunnataan kohti Imatraa huiman näköalan tarjoava silta ylittäen.
Suunnilleen 5 km jälkeen pyörä ohjastetaan vasempaan Viljakansaareen vievälle tielle. Kietävälänvirran lossin avustuksella siirrytään Partalansaareen ja vauhdikas mutkittelu metsä- ja järvimaisemissa jatkuu, kunnes saavutaan jälleen Sulkavalle.
Sulkavalta Imatralle johtava 438 on varsinkin Lohilahdelle asti mannaa motoristille, joten sekin väylä on syytä ajaa vaikkapa edestakaisin (loppupätkä Ruokolahdelle on aika suoraa junnausta). Pienenä vinkkinä voisi vielä mainita perinjuurin pittoreskin paikan nimeltä Lieviskä (sijainti: Lohilahdelta 438:a vajaat 10 km etelään päin, sitten oikealle hiekkatietä pari kilomeetteriä). Rauhallisessa koskimiljöössä lahoavaa uittoränniä tarkastellen kelpaa rauhoitella ajoekstaasin kiihdyttämää päänuppia.
Tuon on tosiaan Itä-Suomen parhaita mutka- ja maisemaseutuja, jos haluaa / täytyy pysytellä pois hiekkateiltä. Ikävä kyllä maamme itäisissä osissa on päällystetty enimmäkseen suoria teitä.
![]()
Reissuverkko
- Naura itelles ennenku muut kerkiää. -
- Emmie mittää tiiä, ku mie vain istun kyy'issä. -
"Ja nyt onkin jo aika kiiruhtaa
pahaa tekemään ja syntiä
sen lyhyen ajan mikä jäljellä on."
- Harriet Löwenhjelm, runoilija
"Harrasta seksiä talvella, älä kesällä. Syksyllä ja keväällä se tärvelee vähemmän kuin muulloin, mutta aina se rasittaa ja haittaa terveyttä." - Pythagoras, filosofi
hienot pätkätasfaltti on suht hyväkuntoista ja nyppyä ja kurvia piisaa
![]()
![]()
Tuli viikonloppuna ajettu noilla seuduilla pääasiassa 3-numeroisia teitä n.700 km, täytyy sanoa, että ovat parhaita pätkiä pitkään aikaan![]()
Porhalsin mainitun reitin 15.4. kun keli oli mitä parhain. Saavuin Mikkelin suunnasta ja päästelin Anttola - Puumala - Sulkava -reittiä ja kohti Savonlinnaa. Täytyypä sanoa että varsinkin Puumala - Sulkava -väli oli kertakaikkiaan veretseisauttava pätkä. Rytmiltään ja mutkiltaan niin mukava kurvailtava, että sille on vaikea löytää vertaista. Myöskin Anttola - Puumala -välillä on upeat maisemat, Pistohiekat ja muut. Tuonne täytyy hakeutua toistekin. Ei ole liian kaukana vaikka aamulla lähdettiinkin Espoosta.
Voin todella suositella kaikille pyörätyypistä riippumatta. Upeat maisemat ja mutkat.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Juu samoja reittejä kiertelin minäkin 15.5. Keli ei voi kyllä enää parantua siitä mitä se oli silloin ajella
. Reitti oli Varkaus-Mikkeli-Anttola-Puumala-Sulkava-Juva-Varkaus.Pituutta kertyi jotain 280 km. Ei voi kuin suositella lämpimästi
.
Ei voi kuin huokailla ,olen ajellut noita reittejä
ainakin 10 kertaa,eikä mielenkiinto lopahda
- -Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Jep, tuli viikonloppuna kotilolla pyörähdettyä pitkästä aikaa reitillä Mikkeli-Puumala-Ruokolahti-Imatra ja hitusen poltteli päästä ajamaan kaksipyöräisellä ko.tienoille. Lietveden tienoilla on tosiaan MAHTAVAT tiet/maisemat. Toivottavasti kerkiää reitille tänäkesänä vielä mopottimellakin...
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Ihanata että muutkin on tämän seudun ihanuudet löytäneetTervetuloa ensi suvena taas kurvailemaan
![]()
Sitä tehdään, mistä milloinkin nautitaan ;0)
Aprilia Shiver 750
Joo.. Tuli viime kesänä pari kertaa hurauteltua väliä Anttola-Puumala-Sulkava-Savonlinna/Juva, käännös ja takaisin (5-tielle ei kannata mennä, se on tylsä...).. Upeat maisemat ja paikoitellen jänniä yllätyksiä (esim Kietävälänvirran lossi risteys tulee melko yllättäen ja siinä kohtaa kannattaa uskoa mutkasta varoittavaa liikennemerkkiä..). Hauskempaa tietä saa hakea...![]()
Sentään yritän...
This looks suspicious... But delicious...
H. Simpson
Joo tuolla on huippu maisemia ja hyviä mutkateitä!!! Mökkikin kun on tuolla Puumalassa, niin on tullut tutuksi nuo tiet... Juva - Puumala väli on hyvä ja samoin Mikkeli - Anttola - Puumala! Morjestellaan ku nähään...![]()
-Muista Hanaa-
Tuttu reitti ja kuuluu joka kesäiseen kurvailuun.
Puumalan satamassa hamppari tauko ja siitä sit vaikka Imatran suuntaan, Lohilahdessa uintitauko ja Sulkavan kautta lossilla takas kotiin..![]()
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Kohta olis tehtävä mutka satamaan, mut ei viel taida saada niitä hamppareita(Petsku @ Huhti. 03 2005,18:12) kirjoitti
![]()
Talvella ainakin muuten rajoitus laskettu 70 km/h Puumala - Ruokolahti välillä, en tiedä jääkö rajoitus voimaan kesäksikin!?
Eli kannattaa varoa tutkia...
Tuohon reittiin muuten voisi lisätä todella mukavan mutkapätkän, jos kerkeää ajelemaan "umpikujan", eli Puumala-Ruokolahti välillä kääntyy tie Utula/Kyläniemi, joka vie Kyläniemen "saareen". Todella hyväkuntoinen ja kaunis asfalttipätkä Saimaan äärellä ja matkan varrellahan on yksi Saimaan suurimpia hiekkarantoja, eli Huuhaan hietikko...![]()
Joo piti käydä vkl:na tsekkaamas, eli nopeusrajoitus on muutettu 80 km/h kyseisellä pätkällä...
![]()
Kyllä.., tuli viime kesänä ajettua toi reitti ja hyväksi havaitsin. Tosi komeet maisemat varsinkin Puumalasta Anttolaan päin mennessä. Tarkotus olis ajaa myös tulevana kesänä, jos aikaa riittää..
![]()
Juu, hienot on maisemat ja mutkat.
Tuo nopeusvalvonta kannattaa tosiaan pitää mielessä. *Kun lähtee sieltä Lietveden kioskilta yli sillan kohti Puumalaa tahtoo nopeus alamäkeen väkisin nousta yli sallitun. *Heti kohta parin mutkan jälkeen on levikepaikka josta on erittäin hyvä suuntailla tutkalla kohti tulevaa hurjastelijaa kertoo nimimerkki kokemusta on
Kyseisellä kohdalla on nopeusrajoitus 60km/h ja ajamalla siihen reipasta 90:ä ei pelkillä nuhteilla selviä (autotkaan). *Onneksi noilla yksillä oppirahoilla olen selvinnyt jo viitisen vuotta.
Paljon useemmin ne tutkien kanssa siinä Pistohiekan tanssilavan parkkipaikalla, saa hyvin Puumalasta tulevat ja Mikkelin suunnasta. Molemmista 60 km/h.(triumph_masa @ Huhti. 11 2005,18:56) kirjoitti
Siinä kun on viel Mkl suunnasta niiiiin pirun hyvät mutkat patotiellälasetella...
Eilisiltana Imatra-Puumala-Sulkava-Lohilahti-Imatra reitti taaseen testattu ja nautittavaksi havaittu![]()
![]()
Sitä tehdään, mistä milloinkin nautitaan ;0)
Aprilia Shiver 750
Asvalttia on.. Viljakansaarentie ja Kietäväläntie hieman huono (ainakin viime kesänä. ei kokemusta tältä vuodelta vielä) Sinne vaa ajelemaan!![]()
![]()
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Puumalan ja Anttolan välillä Lietvedellä on havaittu niissä pikkusaarissa jatkuvasti sinivuokkokukintoja. Mutta siinäpä on niin hienot paikat, että tulee ajeltua hiljempää ja katseltua maisemia....
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Täytyi ihan käydä ajamassa tänään tuo sulkava-partalansaari-kietävälä-lossi-puumala-sulkava.
En suosittele reittiä partalansaaren kautta,koska tiessä oli jopa pari
pahaa reikää.Lisäksi routavaurioita ja hätävara paikkauksia.
Sensijaan väli Puumala Sulkava oli yhtä juhlaa.Tie oli hyvä pintainen ja
puhdas hiekasta.Ei kun......
Minä pyörin tuolla Sulkava-Puumala suunnalla ja eksyin Röngänsaaren lossille. Menikö nimi oikein? Prkl mitä nimismiehen kiharaista hiekkatietä yli 10km.En muista enää tien numeroa, mutta navin pistin menemään Puumalasta Lohilahdelle. Karsea tie!
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Ihan kiva reitti on myös Mikkeli-Hirvensalmi-Kangasniemi-Mikkeli. Kun tulee t-risteykseen, josta voi kääntyä Hirvensalmelle ja Joutsaan, niin suunnaksi Joutsa, ellei ihan välttämättä halua bongata Hirvensalmen kylää. *
JUST heitin tämän lenkin eli; kun tulee H-salmen suunnasta Joutsan puolelle, niin siellä on uutta asfalttia laitettu ihan kilometritolkulla.Tätä reittiä voi todella suositella.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
No nimi meni sinnapäin.(ttuttu @ Heinä. 01 2010,10:38) kirjoitti
Rongonsalmen lossi siinä liikennöi. On tuo hiekkapätkä tullut ajettua gixulla useastikin ja se vaatii vauhtia sen verran ettei mene jokaisen montun pohjan kautta. Siina puolessa välissä on tutulla kalastustukikohta josta saa tuoretta ja purkitettua muikkua. On siinä joskus ollut kyltti perunoistakin. Ainakin oman maun mukaisia.
Viljakansaaressa mälläsin aikoinaan yhden 1100 gixun kunnon tankslapperin seurauksena. Viime kesänä se asfaltti oli aika pattista, mutta se oli aikaisin keväällä ja varmaan routaheittojen takia.
Pari päivää sitten ajoin Viljakansaaren/Partalansaaren kautta. Ei se päällyste nyt niin huonossa kunnossa ollut. Kietävälän lossimatkan kuljin juhlallisesti yksin koko lautalla. Takaisin sitten Sulkavalta Puumalaan mannerta pitkin eli yhtä Suomen parhaista mutkapätkistä. Tosin puoliksi kaistallani vastaan tullut rekka vähän säikäytti. Oma oikealle kaartuva mutka kannattaa kyllä mennä ihan sisäreunaa pitkin...
Tuli myös testattua reitti Lintusaloon niin pitkälle kuin päällystettä riittää. Hienot maisemat, mutta päällyste huonossa kunnossa. Loppupätkä pyörätien levyinen. Ja rajoitus jostain syystä se 80 km/h.
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Virmutjoelta pohjoiseen Sulkavalle, uutta pintaa laitettu...(zpete @ Kesä. 23 2010,11:14) kirjoitti
![]()
![]()
MTS 1200S -15
Virmutjoki on muuten lontooksi Vermouth river. Pitääpä käydä ajamassa sieltä Sulkavalle lähipäivinä. Muistelisin että aika suora tie on kuitenkin.
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
Tänään tuli ajettua Imatra-Puumala-Sulkava-Imatra. Mahtavaa pätkää varsinkin puumala-sulkava väli.![]()