Bemarissa on kunnollinen kuiva laturi kuten autoissakin ja latausjännite ajotietokoneen mukaan 14,6-14,7V. Bandit 1200:ssa oli myös vanhan ajan kuiva laturi ja akku kesti pitkään. Märkälaturihimmeleillä sitten akun kesto on missä pyörässä mitäkin 2v-1xV.
Lidlin laturi taitaa katkaista varsinaisen latausvirran 14,4-14,7V kohdalla latausmoodista riippuen. Ylläpitovirta sitten pikkuhiljaa nostaa jännitteen sinne päälle 14V, jos akku muuten tikissään.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kun näitä kirjoituksia lukee ja kuvittelee olevansa jälleen se 16v finninaama, niin tuskin uskaltaisi mopohommia aloittaa, kun akun lataaminenkin on näin vaikeaa. Itsellä on mennyt n. 45v akuilla varustetuilla mopoilla seuraavasti. Alkuvuosina syksyllä otettiin akku irti ja akun/kotelon pesu ja tarvittaessa tislattua vettä ylärajaan. Jos vettä lisättiin, niin lataus ja sitten hyllyyn. Keväällä pantiin hetkeksi laturiin, kiinni pyörään ja sitten ajoon. Sitten kun tuli näitä umpinaisia akkuja, ajonestoja yms. niin syksyllä pyörä talliin ja akku saa olla kiinni. Talven aikana pari kertaa virrat päälle ja käyntiin hetkesi. Laturi kiinni muutamaksi tunniksi, kenties vaikka yön yli. Keväällä ajokamat niskaan ja baanalle. Heti kun akku antaa ensimmäisen merkin, että on jotain häikkää, niin happoakuissa tehtiin nesteen tarkastus ja tarvittaessa lisäys ja lataus. Toki pyörän lataus pitää tarkistaa myös heti, sekä kaapelikengät. Jos nuo edellä mainitut asiat ovat kunnossa, mutta temppuilee niin sitten kauppaan, käsi taskuun uusi akku kiinni ja ajoon.
Varmaan jotain tullut tehtyä väärin, mutta vielä ei ole akkuvian takia jäänyt lähtemättä tai matka katkennut.
Viimeksi muokannut: nenoat; 22.09.2025 klo 20:48.
Itse olen pitänyt pyöriä parikymmentä vuotta tallissa Cetekin latureireilla kiinni aina kun eivät ole ajossa.
Niiden akkut ovat kestäneet tuolla sen normi 5..10v, joka lienee niiden normaali elinikäkin, mutta toimineet sen ajan hyvin.
Tämä ei ole koneelle kovinkaan terveellistä. Bensiini kun palaa, syntyy mm. iso määrä vettä. Sitä taas pääsee öljyn sekaan väistämättä kylmän koneen käydessä. Jos tekee noin, pitäisi käyttää niin kauan että öljyt myös kuumenee kunnolla ja vielä vähän aikaa sen jälkeenkin jotta tuo vesi haihtuisi pois.
Mieluummin vain se laturi kiinni seisonta-aikana silloin tällöin tai purkaa vielä erikseen sitä, jos välttämättä haluaa. Tosin purkautuu kyllä itsekseenkin, jos pyörässä on johdot kiinni.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Nämä akunlatauskeskustelut voisi siirträä omaan ketjuunsa, koska ei liity ketjun alkuperäiseen aiheeseen, eli siihen miten moottoripyörän sähköntuottojärjestelmä lataa ja tuottaa sähköä. CTEKIT yms. on oma juttunsa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tästä teemasta oli joku vuosi taaksepäin täällä isot parranpärinät kun palstan alkemistit jankuttivat kuinka kosteus pääsee ohipuhalluksen sijaan moottoriin -sittenkin- sen lämpötilavaihteluiden takia. En muistaakseni onnistunut heitä vakuuttamaan asioiden oikeasta tilasta.
Mitä tulee itse tuohon kommenttiin niin moottoriöljyllä on kyllä kykyä ottaa vastaan jonkin verran vettä. Sitten kun mennään tuon kyvyn yli niin vesi kasautuu öljyn alle öljypohjaan.
Isompi ongelma kuin vesi tuossa talvella höräyttelyssä on se, että tulpat eivät ehdi lämmetä itsepuhdistuslämpötilaan ja sitten keväällä vaihdellaan tulppia kun pyörä ei enää toimi kunnolla.
Jos käynnistät, käytä kuumaksi, älä höräyttele huvikseen. Koskee kesää ja talvea yhtälailla.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että polttomoottori laitetaan käyntiin muutamaksi minuutiksi ja taas annetaan olla viikkoja viltin alla.
Mitään etua en siitä löydä, mutta polttomoottorimaailma on täynnä erilaisia uskomuksia, joten jatkakaa toki valitsemallanne tiellä.
Voihan sitä konetta vaikka takapyörästä vaihde päällä pyöräyttää sen verran, ettei ole koko talvea samat venttiilinjouset puristuneina, mutten ole käynnistelemään alkanut. Akut irti ja latailee niitä vähän kerran kuussa, niin hyvin ovat kestäneet, paitsi Bilteman akku joka kypsyi jo eka kesänä.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Silti biltsun eduksi on kyllä katsottava niiden suhtautuminen takuuasioihin. Koskaan ei oo ollut mitään vääntöä, vaan aina on saanut uuden risan tilalle. Toista on motonetissa, missä kuollut akkukin testattiin yön yli ehjäksi ja palautettiin omistajalle. Siks mä otin kokeiluun bilteman litiumin. No ei sen kans oo ollu mitään ongelmia, niin ei oo tarvinnut edes palauttaa, mutta ei olis tuluut mieleenkään ostaa MTX merkistä halpaa litium akkua (en tosin tiedä tekeekö ne edes semmosta). Mun käyttöprofiililla ei oo ollut mitään ongelmaa ottaa pientä riskiä tuossa akkukokeilussa. Nyt sitten tietää, että ducatin latausjännite on tarpeeks korkea tuollaisele, niin voi sitten seuraavaksi ostaa jonkun laatutuotteen tilalle.
Old Suzuki never dies, it just looks that way.