^Tuo olis hyvä varotoimi. Tää oli tosiaan halpis Lidlistä, edellinen ja kalliimpi C Tek kesti kesti vähemmän aikaa, se petti kun lainasin tutulle. Mitä lie teki?
Vastikään tein kotariin latausliittimen ja laitoin 5A sulakkeen akun lähelle omatekoiseen adapteripiuhaan.
Tuo palanut kuulostaa vähän oudolle. Siis laturi itse on oikosessa? Vai joku liitin? Lidlin laturissa ei ole sellaista liitintä kuin esim ctec tai benton tms, mistä saa töpselillä tökättyä akkuun. Minullakin on lidlin laturi ja siinä on tehtaan jäljiltä vain hauenleuat piuhan päässä. Mitkä johdot ja mihin kytketty jotka siellä tankin alla paloivat?
Piti ihan kokeilla ja minun laturi ilmoittaa erroria jos latausjohdot laittaa yhteen eli oikoseen?
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Samoja kokemuksia Ctekistä. Kallista kuraa joka ei kestä.Tää oli tosiaan halpis Lidlistä, edellinen ja kalliimpi C Tek kesti kesti vähemmän aikaa, se petti kun lainasin tutulle. Mitä lie teki?
Ainakin laadukkaissa latureissa on yleensä sulake/virran katkaisu sitä varten, jos latauspiuhat menevät oikoseen. Vai olisiko tuo ihan CE-sääntö?
-- Brake later and open the gas earlier --
Vanhemmissa Ultimate Speedeissa oli myös kuvassa näkyvät piuhat eli mulla oli akussa kiinteästi kiinni ruuviliittimet ja sen piuhan päässä tuo narttu liitin. Siihen kytkettiin uroskappale ja sen piuha kytkettiin hauenleukoihin. https://aijaa.com/c8rh9q
Tuosta liittimestä lähti vastaavat piuhat akkuun kuin kuvassa ja kiinnitys navoissa oli samanlaisilla ruuvikiinnitysliittimillä. Akun puolen johdot joko paloi poikki tai repäisin ne poikki. Koko jutska kesti alle 10 sek. https://www.pienkonepiste.fi/autoilu...295-11-GBC007/
Njoo, mulla on himassa CTek ja Toi Lidelin laturi, mökillä vain Lidelin. Mökillä lataillu veneiden akkuja, no problem, kelvannut myös naapurille aoon, kun seissyt yön ovet levällään, ja kotiin lähtiessä akku tyhjä.
Kotona auto polttelee satunnaisesti pidemmän seisonnan jälkeen akun ihan tyhjäksi, jännitteitä jälellä alta voltin vuotoo ei ole saanut mitattua, epäilys että satunnaisesti joku rele jää päälle. Tällaista akkua CTek ei saa ladattua, pitää sitä 6 volttisena, Lidelin laturi taas herättää akun nätisti.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Jos auto on sen ikäinen että siinä on can tms väylä niin kuulostaa että väylä jää hereille,
ja sitä myöten joku boxsi myös mikä sitten syö akun tyhjäksi,
Semoinen Cetk missä on "viratlähde" toiminto (suply)
on toimiva tuohon samoin herätelle liian tyhjäksi mennet lifepo4 akut hyvin
samassa härvelissä on "recond" mikä näytää oikeasti elvytävän akkuja viimeks toissa talven tyhjäksi ja jäähän mennyt veneen akku toimii parin recond kieroksen jälkeen,
mutta aika älyvapaita on kyllä monet äly laturit kun ei tyhjää akkua lattaa, mitäpä sitä tyhjää akkua lataamaan...![]()
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Ladattaessa virta liikkuu korkeammasta jännitteestä matalampaan - siis laturista akkuun päin. Tietysti siinä vaiheessa kun letkuja kytketään ja laturi ei vielä ole 'päällä', kommentoijan kuvaama tilanne on mahdollinen. Silloin kuitenkin paikan päällä on vielä immeinen. Uskoaksemme eristeet eivät myöhemmin latauksen aikana pääse hieroutumaan rikki?
Oikari sanalla tarkoitin oikosulkua. Silloinhan muodostuu kaksi erillistä virtapiiriä. Akusta oikosulkukohtaan, jonka virtaa ei rajoita muu kuin akun sisäinen vastus. Ja toinen virtapiiri laturista oikosulkukohtaan, sen virta on sitten se pieni tai 0 , riippuen laturista. Sopinee kokeilla käytännössä, mutta suosittelen tekemään ulkona pihalla ja irtoakulla. Tulityökortin tarpeellisuudesta en osaa sanoa.
<p>CRF 300L</p>
^Hyvin sopii tuohon tilanteeseen. Oikosulkukohta oli mielestäni kuvan liittimessä, oliskohan siitä kuulunut extra ääni, crush, kun kytkin uroksen ja nartun eli luultavasti muovit oli hapertuneet ja liittäessä nuo päät ottivat yhteen. Akun puoleinen piuha hehkui ihan punaisena ja ehkä lopulta katkesi ellen repinyt katki, laturin puoleinen ei niin punainen enemmänkin suli. Ei ihan tarkkaan muista kun koko rytäkkä kesti alle 10 sek.
^Tuo kuvaus viittaa siihen, että laturiin menevien piuhojen kesken on laturin sisällä ollut oikosulku. Siis ei piuhojen eristeiden pettämistä.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Varmaankin tosiaan niin että se moottoripyörässä olevan "rengasliitin" johdon pikaliitin on mennyt oikosulkuun siinä kohtaa kun liitintä on kytketty laturiin. Joka siis oikosulkenut akun liittimen + ja - napojen kautta. Tässä olisi tosiaan auttanut se sulake siinä akun navan vieressä. Ilmeisesti ne laturin puoleiset johdot on kuumentunut johtumalla kuparia pitkin liittimen yli.
FJR -17
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"