<span style='font-family:Arial black'><span style='font-size:17pt;line-height:100%'>SUZUKI GSX1100EF</span></span>
------------------------------------------------------
* * * * * * * ** * * - Vuosimalli 1987 -
Esittelyvuorossa vihdoinkin meikäläisenkin peli, olkaa hyvät! Kyseessä siis vanha mutta hyväkuntoinen
puna-musta sotaratsu mielenkiintoisella designilla höystettynä ja legendaarisella moottorilla varustettuna.
Itse ostin pyörän 53 000km ajettuna, nyt on mittarissa 72 000km. Ostopäätös oli aikoinaan helppo,
etsinhän tuolloin pelkästään EF:ää välilä 86-87 (eli juuri tällä värityksellä). Prätkästä löytyy fyysistä kokoa
ja näköä. Moottorikin näkyy tankin alta päältä katsottaessa ja tekniikka on sellainen, että itse voin tallissa
kaiken tarvittavan tehdä.
Pyörä koivun varjossa suojassa kesäauringolta. Prätkä on alkuperäinen lukuunottamatta Laserin Pro d'Or
tehoputkea (+Factoryn suutinsarjaa)
Varusteena moiseen mammuttiin on asennettu Kapan teline ja laukut. Matkalle mukaan löytyy myös Heldin
tankkilaukku.
Laukut ja putki toimivat hyvin yhteen, putki ei tule liian lähelle laukuja ja enin metakka jää matka-ajossa
laukun taakse.
80-luvun designia, ah *. Etuvalo on mahtavat 8" ja se luo keulasta melkoisen muhkean junakeulan
(pyörähän menee kuin juna, joten...). Takavalosta on aistittavissa pientä ritariässämäisyyttä.
Yksityiskohtana pyörässä on tankinsuojat - vakiona. Startrekkimäinen mittaristo on täyteläinen
vaihdenäytöstä etu- ja takavalon varoitusvaloihin (palaa silloin kun ko. valo on palanut) sekä akkunesteen
vähyydestä kertovaan varoitusvaloon.
Ja se Pro d'Or: ääni on muhkea ja vääntö on mahtava! Tekniset tiedot lupaa vakiona 105Nm, tehopenkki
sanoo 103Nm takapyörältä. Ja 92% tuosta on käytössä 3500rpm:ssä, kaikki pelissä 6000rpm. Eipä tarvia
vaihteita vaihdella...
Ilo on ollut ajella, tosin tällä hetkellä vaivaa - yllätys yllätys - latausprobleemit. Noh, sateisina kesäiltoina
on tallissa mukava äherrellä...
Kesäterveisin,
KooMHooN
Viimeksi muokannut: KooMHooN; 10.09.2019 klo 12:13.
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Tässä vielä liitteeksi teho- ja vääntökäyrät tarkasteltaviksi. Väännössä tulee pieni kuoppa tuon 3500
kierroksen jälkeen, mutta ajossa sitä ei juurikaan huomaa. Ei kuulemma saanut säätämällä pois…
olisi muuten mielenkiintoista vertailla, jos jollakulla on samainen GSX:n moottori ja siitä tehokäyrät.
Löytyykö sama kuoppa?
Noihin mitattuihin vääntö- ja teholukemiin jos lisätään se 15% moottoritehon saamiseksi ->
Teho n.117.76hv
Vääntö n.118.335Nm
Hevosista on joutunut luopumaan, mutta nuo vääntölukemat ovat verraten hyvät. Tehdas kun lupaa
105Nm 6500 kierroksella. Hevosvoimia on tehdas luvannut 122/8700rpm eli niistä on muutama jättäytynyt
jo matkan varrelle.
Bike 2/1985 ilmoittaa 122hv/8100rpm, mutta mainitsee myös: ”Kauden aikana mittasimme kaksi erilaista
tehoa tälle pyörälle. Ne vaihtelivat Ruotsiin vietävissä malleissa lähes kymmenen hevosvoimaa 98:sta 107:ään.
Erot johtuivat myöhempien mallien erilaisista kampiakselista. Testasimme myös Australian vientimallin, jonka
teho jarrupenkissä oli peräti 130hv.”
Siinä on ollut säädöt kohdillaan.
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Pistetään vielä pisteeksi iin päälle mainos MP-1:stä 4/84. Tuona vuonna EF ilmestyi markkinoille ja ainakin
lehdistö arvosteluissaan otti pyörän hyvin vastaan. Koeajossa EF on ollut Bike:ssä 2/84, mutta vertailua tms.
ei minulla ole. Samoin tässä oleva mainos on ainoa, minkä olen divareita satunnaisesti kiertäessäni
löytänyt. Jos jollakulla on arkistoissaan mitä tahansa materiaalia ko. pärrästä, voisin olla kiinnostunut…
Mainosteksti:
SUZUKI:n lippulaivaan on yhdistetty moottoripyörien parhaat ominaisuudet. GSX 1100 EF on RR -tason
superpyörä teholtaan ja ajo-ominaisuuksiltaan, huippuluokan matkapyörä mukavuudeltaan ja
tyylikkyydeltään.
RG-500-RR-pyörässä testattu jarrukonstruktio, tuulitunnelitestattu kate, käyttötestattu TSCC -moottori,
kuopissa ja kaarteissa testattu Posi Damp Fork System –etupää ja Katanassa testatut perinteet tekevät
GSX 1100 EF:stä superpyörän parhaimmillaan!
Uutuus, johon Sinunkin tulee tutustua! Kysy kauppiaaltasi lisää!
Tehoa 122/90,3kW 1)
Vääntöä 10.7 kpm/105Nm 1)
Kuutioita 1135 2)
Polttoainetta mahtuu 20l
Etupyörä 16”, takapyörä 17”
Jousitus viimeisen päälle,
Jarru samoin
1) eniten voimaa
2) riittävästi
- - - - - -
Hyvä, että ovat Katanassa testanneet nuo perinteet, että ovat tulleet ilman lastentauteja
tähän prätkään… *![]()
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Yllättävänkin hyvän näköinen noin vanhaksi pyöräksi.Itse olisin tuota muutamaa vuotta vanhemmaksi veikannut
![]()
Ei ole riemulla rajaa, kun Aprilialla ajaa.
"Odottakaas vaan ens vuotta jumalauta" -Jysäri 2.8.03
Joo - kylhä miekkii tuosta tykkeen. *Ulkonäkö on sinänsä jo ihan veikeä kasari-look, mutta tosiaan vanhahtavan näköinen ikäistensä joukossa. Tuolloin oli Yamahalla jo FJ ja Hondalla CBR - seuraavaksi vuodeksi (1988) tarjottiinkin jo GSX1100F joka vastasi paremmin kilpailuun - ja ihan hyvällä menestyksellä.
EF:ssä on kikkailtu ovelasti rungossa, neliöprofiilia on vain näkyvissä paikoissa. Kaikki muu on perinteistä putkea... jäänyt pelkästään ulkonäölliseksi, FJ:ssähän koko runko on profiilia.
Mutta kyllä tuolla jo tänäpäivänäkin rivistä erottuu. Ikäähän sillä tosiaan on vasta 16 vuotta... *![]()
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Kiva pärrä sulla. Itselläni oli muinoin ton esimalli, eli GSX1100 vm. -81. Se neliölamppuinen.
Tykkkäsin kyllä siitä ja matka taittui myös takapenkkiläisellä mukavasti. Ja pomminvarma konehan noissa on ollut aina, paitsi se laturi..
Seuraava mallihan GSX:stä olikin sitten varsinainen matkamotoristin unelma hyvine katteineen, 136hp, 16" vanteineen, sähköplexeineen ja n.250 km/h todellisine huippuineen.
Todellinen reissuprätkä vielä tämänkin päivän mittapuulla.
Kyllä vieläkin hyvä GSX talliin mahtuis Zetan viereen.
Varsinkin 1100 Katana...![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Kiitokset! Oishan mulle riittänyt myös pelkkä GSX:ä E- tai G-mallina, mutta ovat yleensä näinä päivinä aika paljon ajettuja. Ja kuitenkin tuo matkaaminen ja eteneminen on sen verran miellyttävämpää katteen suojissa, niin miksei - kun noin tyylikäs kate oli tehdasvalmiina pyörässä kiinni!![]()
...vaan vielä se pitää joku päivä naku ostaa, mieluiten vm.-77... GS850G ois helmi![]()
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Noin kuvien perusteella törkeen siisti ikään ja kilsoihin nähden. Kaunis, ja hyvä väritys. Toi mainoskuvan punavalkoinen näyttää jotenkin mololta, punamusta taas varsin linjakkaalta.
Uusi konsti on parempi kuin vanha Bussi.
On kyllä kieltämättä hieno peli *
Ja pyörän esittelykin oli kyllä viimeisen päälle.
Kiitokset! Kyllähän noita kuvia rävelleltiinkin... huomasin tosin jälkikäteen, että ei noin paljon kuvia ois ehkä saanut laittaa (joku maininta max.koko 50kB) Sori modeemin käyttäjät, yritin kyllä pakata noita mahdollisimman hyvin... *
Tuosta värityksestä: 84-85 mallit olivat tuon mainoksen kaltaisella tarroituksella, 86-87 tällä linjakkaammalla. Siksi rajasinkin vuosimallin hakiessani tätä pyörää noille myöhemmille vuosille. Pyörää on saanut tuon puna-valko ja puna-mustan lisäksi myös "suomi-pyöränä", sini-valkoisena.
Heh, meikäläisestä kun moottoripyörän väri on joko punainen tahi musta - tässä kun sain niin otin molemmat! *![]()
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...