Jos *pyörässa, kuten tavallista lienee, on sekä maalipintaa, kromia ja alumiinia tai jotain kovametalliseosta, niin käykö pintojen suojaamiseen aina sama vaha?
Onko vahoissa eroja?
Kemian tietojeni perusteella tiedän, että esim. alumiinin pinnalle muodostuu vähitellen pintaa suojaava alumiinioksidikerros. Mutta alumiini on silloin aika ruman näköistä. Mieluummin sen pinnan suojaa jollain kuin antaa reilusti hapettua.
Pyöräni vanteet ovat jotain kovametalliseosta, jossa näkyy tummahkoja laikkuja. Näitä on vaikea puhdistaa. Mikä auttaa, saako niitä pois?![]()
Mä olem ainakin vetäny kaikkiin osiin Autoklymiä.... ei ainakaan viellä mitään ongelmaa![]()
Fun is not a straight line
En minäkään ole hommannut eri ainetta muoviosille. Hyvin on silti sama vaha toiminut molemmille aineksille!![]()
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
Mustille osille mustaa vahaa, muoville ja metalliosille tavallista. Vanteiden puhdistukseen vanteenpuhdistusainetta (merkkiä en muista, vihreää nestettä suihkepullossa). Vanteet vahataan tavallisella vahalla. Renkaiden puhdistukseen ja hoitoon crc:n renkaanpuhdistusvaahto. Kyllä kiiltää![]()
![]()
!!!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Minä erehdyin joskus laittamaan mittarin lasille vahaa, en suosittele. Hioi aika hyvin lasia
No pain no gain.
Jeps... allekirjoittanut kokeillut myös tuota mittarien vahausta ja en suosittele. Ite vetelen vaan sitä turtle waxin überspeedwahaa siitä vihreestä suihkepullosta. Pitäis varmaan vaihtaa johonkin asiallisempaan ihan mukiinmenevästi se kuitenkin on asiansa ajanut.
Ei ole riemulla rajaa, kun Aprilialla ajaa.
"Odottakaas vaan ens vuotta jumalauta" -Jysäri 2.8.03
Autoglymin Super Resin Polishia, sillä olen vahannut kaikki metalli- ja kromipinnat, ei ole hiova vaha, voi vahata ihan huoletta....sitä vaan.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Super Resin on hiova vaha!! Autoglymin sarjassa taysin hankausaineeton on Extra Gloss Protection (eli sopii myos mittaristoille, ja plexeille ja sensemmosille)(ShadowC2 @ Kesä. 15 2003,19:08) kirjoitti
itse asiassa olet hieman väärässä(patrika @ Kesä. 15 2003,20:22) kirjoitti
Suoraan Autoglymin purkin kyljestä: SUPER RESIN POLISH - Puhdistava yleisvaha puhdistaa, kiillottaa ja suojaa kaikentyyppiset uudet ja vain vähän vaurioituneet ajoneuvojen maalipinnat. Myös lakka- ja metallinhohtoviimeistellyt. Ei sisällä hiovia ainesosia.
Itse olen käyttänyt autoissa ja mopoissa Autoglymin tuotteita, koska ne ovat yksinkertaisesti PARHAITA!
I feel the need - the need for speed!
F.H.O.C
Minäkin tarkistin Super Resin Polish purkin kyljestä ennen kuin näin MGa:n tehneen samoin...
Juuri noin siinä lukee: "Ei sisällä hiovia aineosia"
Kolmella eri Autoglymin tuotteella minäkin olen pärjännyt.
Metal Polish (tuubi)
Super Resin Polish
Extra Gloss Protection
Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
Hmm.. lieko tullut kaannos/kirjoitusvirhe autokemilla. Resin Polishia kun ottaa sormien valiin ja hankaa, tuntee kylla karkeuden..(MGa @ Kesä. 16 2003,23:31) kirjoitti
Kotisivullaan eivat kylla mainosta hankausaineettomaksi vaan ' sisaltaa molekyylipainoltaan keveita hartseja '
Soitimpa tuossa autokemille kun alko vaivata.. vaha sisaltaa alumiinisilikaatteja tuon hartsin lisaksi, mutta nama on nimenomaan niita puhdistavia aineita, mutta kooltaan niin pienia etteivat varsinaisesti hiovia oleMielenkiintoinen selvitys ;)
Mutta kuten mainittu.. Jos ei ole tarvetta hankailla, vaan pelkastaan suojaavaa kerrosta ja kaunista kiiltoa, silloin Extra Gloss Protection on enemman se aine.
En ihan varma ole, mutta eikös siinä Extra Gloss Protectionissa sanota, että ensin pitäisi käsitellä SUPER RESIN POLISHilla![]()
F.H.O.C
Tais menna jotenkin etta parhaan tuloksen saamiseksi jos kyseessa ei ole uuden auton taysin virheeton maalipinta tai siihenmalliin.(MGa @ Kesä. 17 2003,13:43) kirjoitti
Eli pinnan puhdistukseen/ tasoitukseen (koska Extra Gloss ei hankaa)
Henk koht kasittelen pohjat mieluummin muilla aineilla, kuten clay barilla ja gloss exchanger tyyppisilla kemikaaleilla.
"vaha sisaltaa alumiinisilikaatteja tuon hartsin lisaksi, mutta nama on nimenomaan niita puhdistavia aineita, mutta kooltaan niin pienia etteivat varsinaisesti hiovia ole * Mielenkiintoinen selvitys ;)"
Niin todella, mielenkiintoista? Toivottavasti ette pahastu seuraavasta kemiaan liittyvästä luennosta...
Yli 90 % maankuoren kivistä muodostuu silikaattimineraaleista. (SiO4)- tetraedri on niistä yleisin, pii keskellä tetraedriä ja 4 happea ympärillä. *Silikaateissa pii voidaan korvata helposti alumiineilla. Siitä saadaankin sitten se alumiinisilikaatti. Tietenkin siellä hilassa voi olla paljon muitakin metalleja riippuen aineen puhtaudesta.
Mutta tärkein näistä alumiinisilikaateista on Zeoliitti. Se on yleensä pallomainen molekyyli, jossa on eri kokoisia koloja, jonne se voi absorboida (imeä) *epäpuhtauksia. * *
Zeoliitti puhtaana aineena on niin kallista ettei sitä käytetä tämäntapaisiin puhdistusaineisiin. Kyseessä täytyy olla muut silikaatit, *jotka kovuutensa takia ovat pelkästään hiovia eivätkä puhdistavia (zeoliittisia).
Niin, voinhan olla tässä asiassa väärässäkin. Ainoastaan aineen valmistaja voi tietää totuuden. *![]()
Nyt alkaa mennä toi vahaaminen jo henkimaailman touhuks...![]()
Täytyy varmaan jatkossa jättää toi pleksin vahaaminen väliin ja puunata se visiirinputsausaineella...
Mutta normaalilla autovahalla tulee vahattua, vahalla mä olen noi ketjurasvat saanut vanteistakin pois. Ostin alumiinipinnoille omaa vahaa, mutta en oo mitään hyötyä/haittaa normaaliin vahaan verrattuna huomannut.
Vahaus käy helkkarin nopeesti, kun vetää vanhan sukan käteen (mielellään pesty...) ja levittelee sillä vahat pintaan. Mulla ainakin nopeutu vahaus melkein ostos tv:n tasolle.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä että ei noi Autoglymin tuotteet niin paljon hiovia ole kuin esim. Korrek, Turtlewax ym.
Ja hioutuuhan sitä maalia jo pelkässä hinkkaamisessa todella pieniä osasia siihen rättiin
No joo tai luultavasti sitä lakkaa![]()
F.H.O.C
Eilen kävin hakemassa pullot Super Resin Polishia ja Extra Gloss Protectionia. Käsittelin pyörän ja täytyypä sanoa että jälki on todellakin loistava.
Kuinka paljon muuten on merkitystä tuolla Extra Glossin vaikutusajalla? Pullon kyljessä taisi lukea että pitäisi antaa vaikuttaa 15-60min. Jotkut kuitenkin ovat sitä mieltä että pitäisi antaa vaikuttaa useita tunteja. Miten on, onko vaikutusajalla suurikin vaikutus?
Extra Glossin pitaa olla tosiaan kuivaa ennen puffausta. Eli jos on kylmaa ja kosteaa, kannattaa vaikutusaikaa pidentaa. Sita ei voi pitaa liian kauan, eli jopa 24h on mahdollista. Sillon jos se ei kevyesti pyyhkaisten irtoa, se ei ole viela kuivaa kunnolla.(-mIDE- @ Kesä. 19 2003,08:46) kirjoitti
Jos pyörän katteissa on lasikuitua tai jostain muusta syystä haluaa joskus korjailla (nosiis kuka ny ikinä kompastelis) lasikuitumatoilla ja epoksihartseilla niin kannattaa varmistaa että vahassa ei ole silikonia. Noissa perus autovahoissa voi olla silikoonia vaikka kuinka hirveaästi. Jos niihin katteisiin 'imeyttää' muutaman vuoden ajan silikonipitoista vahaa on korjaaminen myöhemmin vaikeaa. Ei epoksit ja hartsit tartu olleskaa silikonoituun muovinpalaan. Sitten pitää soveltaa jotain muita korjausmenetelmiä.
Noi Autoglymit on varmaa parhaita. Sitten veneliikkeistä saa lasikuituveneisiin tarkotettuja vahoja. Ne voi olla voi kylläkin liian tujua tavaraa mopon kylkeen. Sisältää liuottimia ja hionta-aineita aikas runsaasti.
Hiovat ainesosat on hyviä mopojen vahoissa kun maalipinta vanhenee. Pinnan pitää olla puhdas ennen vahaamista. Jos auringon polttamalle vahapinnalle levitetään joka vuosi uusi kerros vahaa siihen kertyy paksu kerros joka pitää hioa pois mekaanisesti että pinnasta tulee taas kiiltävä. Esimerkiksi Autoglym on niin tukevaa tavaraa että siitä ei vuoden käytön jälkee ole kulunut pois kuin ihan murto-osa.
Noin minäkin olen asian käsittänyt(MGa @ Kesä. 17 2003,14:43) kirjoitti
?
Extra gloss protectionia muuten käytetään aika yleisesti kaikissa autonäyttelyissä (siis näitä tuning-juttuja). Ja tietäähän sen, miten ne kotilot siellä kiiltelee![]()
!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Noh, tassa on Extra Glossia ilman Resin Polishia, kuorrutettuna carnauballa ja hyvin tehdyilla pohjatoilla..
Minua ihan tyydyttava kiilto![]()
Mitämitä, olet mennyt tuhlaamaan hyvää vahaa kotiloon?!?(patrika @ Kesä. 24 2003,16:48) kirjoitti
![]()
Kuka tunnustaa myyvänsä Hesan paikkeilla litkua nimeltä "DRI WASH'n GUARD"? Ostin MP-messuilta moista ainetta ja aika mainiota tuntui olevan. Täyttöpulloa vailla vaan olen ja varta vasten Kiiminkiin asti en kyllä lähde litkua hakemaan... Hmmmm!! Toisaalta kai sitä voisi kesälomalla rautaperseenkin (lähinnä SaddleSore 1000:n) ajella.... Mahtaisiko muita kiinnostuneita löytyä..
. Jos litkukauppiaita tai mahdollisia ajokumppanitarjokkaita löytyy, laittakaa privaviestiä.
olen käyttänyt Lahegan tuotteita ja ei ole ollut valittamista on meinaan todella hyviä menee samaan kategoriaan autoglymin kanssa
Täytyy olla vähintään 4 eri pyörää kesän aikana.....
Tuli ostettua tuolta Kx-centeristä sellasta Hondan merkillä varustettua puhdistus/vahaus srpaytä.... puhdistaa tosi hyvin ja jättää erittäin kiiltävän ja likaa hylkivän pinnan!! Puhdistin sillä' kypäränkin ja kyllä lähti vesikin hyvin visiiristä ajon aikana!
Fun is not a straight line
Sain samanlaisen kuivavahan ystävän kautta.Aika metkaa ainetta..siitä vain hiekkaiseen pintaan ja puhdasta ja kiiltävää tulee..Varsinainen matkapuunausaine..(Kawaman @ Kesä. 26 2003,23:32) kirjoitti
Tässä muutama osoite mistä sitä DWG ihmepesuainetta voi tiedustella. Itse olen vielä vähän epäluuloinen naarmuuntumisen suhteen. mitenkähän esim kromatut osat pitää hiekkahankauksesta.(Kawaman @ Kesä. 26 2003,23:32) kirjoitti
Tilaukset ja tiedustelut:
Oy Enenet Ab,
Pääskyläntie 16,
01230 Vantaa.
Puh. 09-876 1381, fax 09-875 1329.
Sähköposti: kaj.nyqvist@nic.fi
Martti Peltola
Itsenäinen jälleenmyyjä
Lahdentie 15
04250 Kerava
Puh. 09-2423 936
Fax 09-2586 6330
Gsm 0400 493 565
martti.peltola@kolumbus.fi
Mcmuppe
Aika lailla off topic, mutta täytyy tuohon pistää pieni korjaus:(veeär @ Kesä. 13 2003,11:45) kirjoitti
Alumiinin pintaan muodostuu ilmassa aina alumiinia suojaava oksidikerros, melko nopeastikin vieläpä. Jos suojaavaa oksidikerrosta ei jostain syystä syntyisi, lähtisi alumiini syöpymään. Käytännössä emme näe luonnossa (siis emme myöskään moottoripyörässä) paljasta alumiinia, vaan alumiini on aina oksidikerroksen peitossa. Yleisesti puhutaan alumiinipinnoista, mutta kyseessä on aina alumiinioksidi alumiinin pinnalla. Jos alumiinia työstää, naarmuttaa tms., tulee paljas alumiini näkyviin hetkeksi, mutta pinnassa oleva alumiini hapettuu lähes välittömästi. Hapettumista ei käytännössä voi, eikä suojausvaikutuksen takia pidäkään välttää.
Alumiinin lujuuteen oksidikerroksella ei ole mitään vaikutusta, sillä kerros on paksuudeltaan luokkaa 0,01-0,1 mikrometriä eli vähemmän kuin millimetrin kymmenestuhannesosa.
Niin ja suojausvaikutuksesta vielä sen verran, että alumiinioksidi on kovempaa kuin itse alumiini. Ainakin muistaakseni, metalliopin kursseista on apaut 7 vuotta aikaa...
Ihminen on tilaisuuden tullen viisastelevainen... *![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Mä en taida pestä pyörääni enää ollenkaan
Menee liian vaikeeksi!!!
Siis ensin huuhdellaa hyvin irto lika pois, sitten pestään hyvin, kuivataan, sitten kiillotellaan Super Resin Polishilla annetaan kuivua mielummin vaikka viikko jos on aikaa ja sitten suojataan Extra Gloss Protectionilla?? Oliko Patrika se kuorrutettuna carnauballa??? Onko tää jotain syötävää!!!
Oletko leipuri??
Ja ei useasti että ei tarvi hioa tulevaisuudessa ja joku puhu vielä alumiinin pinnasta (eikö saanut vai pitikö suojata???)
Ja kyllä kiiiiiiiiiiiiltäääääää![]()
Kannattaisko viedä ammattipesijälle???
Tulee havemmaksi. Tietääkö joku hyvää ammattitaitoista edullista firmaa pirkanmaalla?
Nyt selkeet parhaat ohjeet mulle!!!
Alkaa olla musta mopo aika kuranen.![]()
Back in business.
(Tenkanen @ Kesä. 30 2003,21:16) kirjoitti
Ei se niin henkimaailman hommia ole.. eiku kokeilemaan..
Ensin pesu runsaalla vedella, ja poistaaksesi mahdolliset vanhat vahajaamat, pesuaineeksi Fairya (tata ei sit normaalioloissa, vahausten valilla, poistaa vahan)
Huuhtele huolella, ja kuivaa hyvaksi 100% puuvillapyyhkeella (keinokuidut naarmuttaa)
Ensin pintaan resinpolish, reippaalla rannelikkeella ja kevyesti painaen (levitykseen taas puuvillapyyhetta) ja toisella puhtaalla rievulla puffaat sen suurinpiirtein heti pois, kun vaha muuttuu valkeammaksi.
Sitten extragloss, levittele (ihan vaan sivellen, ei pyoritella)erittain ohut ja tasainen kerros, ja anna kuivua hyvin. Vaha on silloin kuiva kun se lahtee hinkkaamatta pois. Kuivumisaika voi kylmilla ja kosteilla keleilla olla jopa vuorokausi, toisaalta taas kesakelissa kuivuu helposti vartissa.
Halutun kiillon syvyydesta riippuen extra glossia voi laittaa ihan miten monta kerrosta vaan, kunhan se on kunnolla kuivunut ennen puffausta. Omassa kotilossa taitaa olla nyt nelja kerrosta.
Carnauba on jotain milla saa kiiltoon syvyytta ja ns. maran vaikutelman.. friikkien touhua
Muistat vaan puhtaat tyovalineet, ja ei suorassa auringonpaisteessa, jytkahtaa vahat kiinni vaaralla tavallaEi nuo ammattisutarit mitenkaan autuaaksitekevia ole, pienella vaivalla ja oikeilla aineilla saa itse kasipelissa parempaa jalkea
Juuh, ja kylla alumiiniakin saa vahata, siihen vaan oksidikerroksen paalle, huomattavasti helpompi on sitten pesta kuraroiskeet pois![]()