Niin, kun motoristikokemusta on vasta vähän toista vuotta, niin juolahtipa mieleen, mukaillen yhtä kysymystä tuolla Kawatalk-puolella, että mitä bensaa pyörään.
Usein kuulee 98:aa suositeltavan, mutta sitten kun mennään perustelujen puolelle, niin sanotaan kuitenkin että periaatteessa 95 riittää enemmän kuin hyvin. Onko puristussuhde ainut asia, jolla soveltuvuutta voi arvioida. Joskus olen kuullut puhuttavan, että oktaanit vaikuttaa jotain myös kaasaripuolen kuntoon / kestävyyteen.
Aina on tullut 98:aa tankattua, turhaanko? Ite en ainakaan osaa itselleni perustella miksi, kokeneemmat vaan on suositellu...![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Tästä oli jo äänestys taannoin, joten jatketaanko juttua sinne?
Linkki TÄSSÄ
Laskekaapa piruuttanne että paljonko kalliimmaksi omalla kulutuksellanne tulee ajokauden aikana tankata 98:a 95:n sijaan. Se on aika halpaa kun vertaa harrastuksen muihin kuluihin. Halpa hinta myöskin mikäli sillä saa hankittua mielenrauhan. ;)
n. 100 euroa. Maksan sen sitten kun joku osoittaa mulle miksi mun pitäisi tankata 98:a ysivitosen sijasta.
Niinpä niin... Pointtihan tuossa edellisessä viestissäni oli että jos sillä sadalla eurolla saa mielenrauhan niin siitä vaan jos p3rse kestää. Itse tankkaan ysivitosta kun en ole mitään toiminnallista eroa huomannut nesteiden välillä.
Luin muuten yhdestä "omistajan käsikirjasta" tekstin
Max. Teho xxkW/95E
Paljonkohan nuo tehot paranee vaihtamalla 98:iin??
![]()
Eli ajat ajokaudessa reilusti yli 50 tkm?(Jussi @ Kesä. 17 2003,11:09) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Eräs mopon myyjä käski käyttää bensan seassa jotakin lisäainetta. Onko hyötyä, haittaa? Jollakulla on varmaan kokemuksia asiasta. *![]()
RTFM elikäs mp:n minimi oktaani vaatimus löytyy lukemalla sitä omistajan käsikirjaa. Mikäli sellaista ei omista, niin sitten voi käydä täällä lukemassa mitä Neste suosittelee käytettäväksi. *
Jos valmistajan minimi oktaani vaatimus on esim. 91 (RON), mikä on hyvin yleinen, varsinkin uudemmissa, ja mp on suht' vakio, niin ei ole mitään järkeä käyttää 98:ia, ei edes "mielenrauhan takia", ... ellei sitten halua välttämättä tukea öljyyhtiöitä ylimääräisilllä euroilla aina tankatessaan. *
Putken/sliparin/ilmanputsarin vaihdolla ei muuten sitten ole mitään vaikutusta tuohon oktaani vaatimukseen. Ainoastaan silloin kun alkuperäistä sylinterin puristesuhdetta nostetaan tai sytytystä säädetään ennakolle, niin kannatta miettiä josko jatkossa pitäisi tankata korkeampi oktaanista, kuin mitä ennen. * * *![]()
Käytän 98 oktaanista kun ei varsinkaan nyt kovemmilla puristussuhteella kestä ajella 95:lla. Kone kilisee, eli tarkoittaa
että pa syttyy aikaisemmin kuin oli tarkoitus, syö tehoja ja rasittaa konetta.
Ruiskupeleissä automatiikka taitaa säätää sytkää itsestään, ettei kilinää kuulu. Periaatteessa 98lla pitäisi kulkea paremmin,
paremman sytkäajoituksen takia. Onhan siellä puristussuhteet
männillä kuitenkin 11 - 13 tasoa, joka vaatii pa:lta ominaisuuksia.
Nurkkari
Mopo vie 6.5 l/100 km(KMSwallower @ Kesä. 19 2003,00:15) kirjoitti
15 000 km => 975 litraa
Hintaero n. 0.10 e/litra
975 litraa x 0.10 e kalliimmalla = 97.5 e
mot?
Jaa, täälläpäin hintaero on 2 senttiä.![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Ja täällä 3 senttiä. Silti olen aina ajanut 95E:llä, vaikka konettakin on rimmattu. Ei nakuta. Tarvetta korkeampioktaanisen bensan käytöstä ei ole yhtään mitään hyötyä. Tehoa ei tule enempää, eikä bensa pala sen puhtaammin eikä mitään muutakaan. Tankatkoon kukin sitä, mikä antaa mielenrauhan ja hyvältä tuntuu. Jos kone nakuttaa, on syytä käyttää korkeampioktaanista, ei muuten.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
No helkkari, taitaa tämä paikallinen bensakauppias nyt viilata linssiin(KMSwallower @ Kesä. 19 2003,16:33) kirjoitti
![]()
Tulisikohan laskea allensa, ihan varmuuden vuoksi? Jopa Nesteen bensanvalintaopas vinkkasi mun käyttävän mopossani 98e, aina on tankkiin vilahtanut 95e. Taitaa fillari olla nyt hylkytavaraa :/ Harmi kun en ole itse mitään huomannut? Joko hyvä tuuri tai huonot aistit
Tuo Kiwasikaruisku on saanut naposteltavakseen aina 98:a, mutta erään kaupan pihassa (Halapahalli) oli tarjolla vain 95:ttä. Tankkasin sitä, eikä pitänyt pahanakaan. Eli taidan ostaa oman mielenrauhani aika kalliilla, sillä silloin tällöin sujahtaa tankkiin myös Lubrication Engineersin lisäainetta varmistamaan venttiilien voitelua ja vahvistamaan kuskin uskoa.
Periaatteessa suomalainen bensiini on kuivaa, sillä lisätty happi aiheuttaa myös suuremman kulutuksen. Joka ikinen kerta kun olen käynyt pyörällä mannermaalla olen päässyt litraa pienempään kulutukseen puolta suuremmilla matkanopeuksilla.
Tosiasiahan on se, että jokainen bensaa nauttinut ottomoottori särkyy ennemmin tai myöhemmin.
Periaatteessa huononee.(Kaz @ Kesä. 17 2003,16:26) kirjoitti
Korkeaoktaanisemman bensiinin käytöstä ei ole mitään hyötyä jos ei moottori sitä vaadi.
Itse käytän 98:a koska ruttuakin on jonkun verran vakiota enemmän, 95:ta olen joutunut joskus tankkaamaan, enkä silloinkaan nakutusta huomannut. Pitkässä juoksussa omalle koneelleni toi 98 lienee kuitenkin parempi vaihtoehto.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Uudessa -04 GSX-R600:ssa on mielenkiintoisesti ilmoitettu tämä oktaani vaatimus:
Suomenkielinen käyttöohjekirja sanoo bensiinistä näin "suositeltu bensiini on 98E". Kun taasen ottaa sen saksalaisen manuskan käteen niin siellä seisoo että "lyijytön yli 91 oktaaninen kelpaa". *
Sponssaako öljy-yhtiö Suzukin käyttöohjekirjan suomenkielistä käännöstä vai mistä tämä ristiriitaisuus johtuu?? *
//CBF600SA -11
wekkulin kysymys on hyvä ja sitä ovat olleet asialliset vastauksetkin. Olen kanssa jopa kustomissa käyttänyt 98 bensaa. Bensayhtiöiden edustajat puhuvat julkisesti toista kuin yksityisesti. Todennäköisesti 95 käyttävät ovat varsin oikeassa siinä, että oktaanit on riittäviä. Myös bensan laadusta tehdyt ”puolueettomat” tutkimukset kertovat, että bensa on täällä hyvää ja tasalaatuista. Nämä bensayhtiöiden edustajat eivät yksityisesti useinkaan sano samaa, mutta kun kaverit on vuosia ajellu 95:llä alkaa todistustaakka olla täytetty. Taidan siirtyä 95 käyttäjäksi minäkin. Kaikki ropot säästettynä on jees.
Noi lisäaineet on kanssa kiinnostava juttu. 90-luvun alun pyörissä venat voi hyvinkin niissä elää pitempään. Lisäaineiden koostumus vaan tahtoo olla vaikeasti selvitettävä ja se, miten hyvin ne toimii lyijyn korvikkeena, on usein uskon asia.![]()
... jotain piti muistaa
Omassa 86-kawassa kyllä lisäaineen käyttö oli perusteltua. Jos kone on suunniteltu lyijylliselle bensalle niin autotalli-wannabe-insinöörin on sitä varmaan turha kyseenalaistaa.
Sama juttu pätee tuohon oktaanilukuun. Jos konetta ei ole suunniteltu toimimaan 98:lla niin miksi pitäisi sitten käyttää kun ei siitä ole mitään hyötyä. Turhaa rahanmenoa.
Jaa, tekniikasta, koostumuksista, lisäaineista taikka puristushässäköistä en tiedä mitään, mutta sen tiedän, että kun tankkaan pyörääni 95 oktaanista, niin ei lähde, ja äänet ovat jos mahdollista vielä kauheammat kuin normaalisti.
Kuin taas tankkaan 98 oktaanista, niin pyörä käy paremmin, lähtee paremmin, ja kuullostaa paremmalta...siksi minä käytän 98...muut mitä huvittaa.![]()
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Edellisen kanssa samoilla laduilla. On se kumma, kun on 95.a tankissa niin perstuntuma jotenkin erilainen, laimeempi..?
Ja mihinkäs voit luottaa yhtäpaljon kuin perstuntumaan??
98:a jatkossakin..
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Mitä itse olen kysellyt, niin joka paikassa missä huoltavat mopoja ovat kyllä suositelleet 98 käyttöä (luulisi heidän tietävän), toimivat kuulema luotettavammin ja paremmin *(kyseessä on siis aina olleet kireät kyykkärit).
Se että uusiin mopoihin voi tankata vaikka 91 perustuu siihen että niissä on nakutuksenestolaite, mikä huomaa jos gason oktaanit eivät ole kohdallaan -> eli polttoaine palaa väärään aikaan.
Ja ihan varmasti moposta saa enemmän tehoa jos se säädetään käyttämään vain 98, eikä esim 91. Sitä en osaa sanoa paljonko tehoa voi saada 95 / 98 muutoksella, siis ei yhtää suoraan, mutta jos kone säädetään käyttämään 98 niin varmasti silläkin tehon lisäyksen saa.
Missä mp-malleissa on nakutuksenestolaite? *(bujahasa @ Huhti. 01 2004,15:48) kirjoitti
*
![]()
Eiköhän. *(SPL @ Huhti. 01 2004,10:55) kirjoitti
*Englannin kielisessä manuskassa on nimittäin sama 91 suositus. Mikäli mittarikentältä saisi 100 oktaanista, niin ko. suomenkielisessa manuskassa lukisi suosituksena todennäköisesti 100E. * ... *Tai sitten raaka tosiasia on, että suomalainen 98E vastaa todellisuudessa maailmalla myytävää 92:sta. *
*Tai sitten kyseessä on taas hieno suomalainen, TV:sta tuttu, käännös (esim. Spencer for hire => Kovaa peliä Bostonissa). *
*
Todennäköisesti tuo 100E tuntuisi "perstuntumalta" vieläkin paremmalta kuin 98E. *![]()
![]()
Väh 91 lukee banditin ohjekirjassakin. 98 tankkaan aina.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Meikkiksen zetori juopi ysikasia..
tuntuu olevan aikast janoinen heti näin kauden alussa.![]()
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
-henkka
Meitsin 97 gixxeri syö 98 ehkä joskus myös 95 kun ei muuta tarjolla
Neste näytti myös suosittelevan 98
Kyllä se siitä
Aiankin busassa on, (lupaan tarkastaa asian vielä service manuaalin piirikaaviosta).(Fastm8 @ Huhti. 02 2004,10:09) kirjoitti
Ko. laitehan on ns. piezo-kide, joka "kuuntelee" tietyn taajuista värähtelyä (=ääntä). Hintaa ja kokoa moisella kiteellä ei ole paljon mitään joten luulisin sen lötyvän aika monesta moposta.
Näin minulle ainakin on väitetty, korjatkaa jos olen (taas) väärässä.