Katso äänestykset tulokset: Korvatulpat - käytätkö?

Äänestäjät
1788. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Aina.

386 21,59%
  • Pidemmillä matkoilla mutten kaupunkikruisailuilla

792 44,30%
  • Silloin kun muistan...

113 6,32%
  • Harvoin

154 8,61%
  • En koskaan.

343 19,18%
Sivu: 12 / 13:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 210111213 ViimeinenViimeinen
Tulokset 331:stä 360:een 361:sta
    Lainaa (JeTi @ Touko. 06 2011,12:52) kirjoitti
    Lainaa (Talttapää @ Touko. 06 2011,12:37) kirjoitti
    Lainaa (specka @ Touko. 06 2011,12:31) kirjoitti
    Kuulovaurion kans saa elää lopun ikää ja äkkiä ajatellen- se haitaa melkein kaikkea muuta paitsi lukemista.
    Pidemmässä parisuhteessa kuulonalenemasta ei ole kuin pelkkää hyötyä.
    Hitto, mä repesin

Ei vaan, tulpat ois kyllä ihan suotavat. Mut kun ne on niin karseet *
    juu, normi vaahtotulpat on helposti aika tukkosen oloset.
    noi muotin mukaan tehtävät tulpat onki reiälliset - siinä on pieni reikä läpi, niin ei tuu semmosta pää pullataikinassa oloa.

Niillä kuulee esim poppikonsertissakin musiikin hyvin - tosin takarivissä -25bd on ehkä vähän voimakas vaimennus, lähellä lavaa mulle iha sopiva.

Talttapää, toi on vissi (tosin ihon väriset tulpat toimii kans ;-) ja vaimoon on muutenkin pidettävä hyvät välit - Ja hvyäksi väliä voi sanoo kun on yli 200 kilometriä.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Tulen käyttämään tulppia ajossa.
    töissäkin tulee pidettyä vaikka ei olekkaan mikään älytön meteli kokoonpanohallissa. Mutta ilman ei pystyisi olemaan.
    Tulee melustressiä.

Tänään kävin ajamassa kaupungissa pääasiassa, ja huomasin että kyllä ne tulpat sielläkin tarvitsee.

Eli ääni tuolle että aina kun vain muistaisin ne mukaan ottaa
    -Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

* * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
    Tulppia en käytä kuin rumpuja soittaessa.

Tuli nyt vaan mieleen, että ensin ostetaan tonnin putkisto ja sitten sen äänet tapetaan muutaman euron korvatulpilla?
    Pidemmillä matkoilla kyllä tulee tulppia käytettyä mutta kaupungilla en ole käyttänyt. Jotenkin tuntuu turvallisemmalta kaupungissa kun kuulee edes vähän paremmin ympäröivän liikenteen äänet.

Mutta yksi kysymys olisi aiheeseen liittyen. Nyt käytössä varmaan suht identtiset tulpat tuon allaolevan linkin kanssa, eli tuollaiset muutaman euron "joukukuusi"malliset tulpat:

About tuollaiset tulpat

Mutta onkohan nuo FinFonicin MotoSafet oikeasti hyvät hintaansa nähden? Alla linkki:

FinFonicin MotoSafe-tulpat

Tuollaiset voisi kyllä hankkia jos noista on mihinkään, ja jos nuo toimivat myös hitaammassa kruisailussa aiheuttamatta tukkoista tunnetta niin voisi harkita myös nurkkaralliin..

Tästä mielellään haluaisin kuulla jokusen kommentin käyttäjiltä.
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

Suzuki GSX-R 750 -93
    Kuulosuojaimien käyttökokemukset on hyvin yksilöllisiä. Itse käytän MotoSafe suojaimia ja olen erittäin tyytyväinen niihin. Kannattaa muistaa 100km/h nopeudella altistuu yli 90db melulle, jatkuva yli 80db melu on riski kuulolle. Ilmeisesti mikään tällä hetkellä markkinoilla oleva kypärä ei suojaa kuuloa ilman erillisiä kuulosuojaimia.
    Mulla oli tuommoset motosafet ennen muotista tehtyjä.

Jos korvat kestää tuommosen kuusen niin ne on varsin hyvät.
    Niissä on sama periaate kuin valetuissa, tuo kuusi tiivistää ja sulkee korvan ja sen läpi menee reikä, jossa on vaimennin elementti.
    Vaimennin elementin, läpi menee pieni reikä, jonka koolla jne saadaan haluttu vaimennus. Mulla oli 2 eri vaimenninta.
    Tuo reikä tekee sen että paine tasottuuu eikä sitä tukkoista tunnetta tuu -ainakaan niin helposti kuin umpitulpilla.

Ehdottomasti sen 10-15e väärti, minkä muistelen niistä maksaneeni.

McJäykät
    Lainaa (specka @ Touko. 10 2011,09:57) kirjoitti
    Ehdottomasti sen 10-15e väärti, minkä muistelen niistä maksaneeni.
    Googlaamalla näyttäisi hinta olevan järjestään sen ~30 euroa mutta eiköhän perse sen kestä. Tai siis korvat. *
    Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi

Suzuki GSX-R 750 -93
    Mulla onkin aikaa tuosta jo kun noita käytin, tilasin Enklannista:
    Sensorcom

Tosin 100e, tai vähän yli, lisää ja saa sit vuosiksi varmasti toimivat ja istuvat.

Tää on vähän kuin kypärissä: lisää hintaa ja saat mukavuutta ja muita ominaisuuksia mutta pää asia et käyttää jotain riittävän hyvää.

Erona tosin on se että kypärää tarttee huonolla tuurilla - tulppia tarttet varmasti.

McJäykät
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JaySon1 @ Touko. 10 2011,09:05) kirjoitti
    FinFonicin MotoSafe-tulpat

Tuollaiset voisi kyllä hankkia jos noista on mihinkään, ja jos nuo toimivat myös hitaammassa kruisailussa aiheuttamatta tukkoista tunnetta niin voisi harkita myös nurkkaralliin..
    Mä ostin nuo ja oli yksi huonoimmin sijoitetuista parikymppisistä. Ostin aika pianheti apteekista vitosella pussin sellaisia keltaisia pehmeitä toisesta päästä pyöristetyt tulpat. (Ei siis perushalpa pötkö-eareja, ne on eritulpat!)

A) Kun motosafe tipahtaa parkkikselle olet joko kontallasi hakemassa sitä jonkun auton alta, tai parikymppiä köyhempänä ja ilman korvatulppia, jos se tipahti siihen sadevesikaivoon.

B) Tekevät kipeää jos sille päälle sattuu, keltaiset pehmeät ei tee ikinä kipeää.

C) Keltaisia pehmeät vaan on helpommat käytännössä; niitä ei tarvitse varoa, ovat edulliset ja vaimentavat paremmin ja pidempään käytettäessä mukavemmat (ei kipua).

D) Motosafet on ihan samaa settiä kaikkien muiden saman näköisten joulukuusitulppien kanssa, brändätty vaan mp-tulpiksi.

E) Audio-ominaisuudet... no joo.. voi unohtaa, suurinpiirtein yhtä paskat kun muutkin tulpat, mussunsuttua se ääni niillä on.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Ns ongelmakohdat A), B) ja C) uskon pystyväni selättämään sillä nuo parin euron joulukuuset eivät ole vielä hävinneet, pudonneet eivätkä puristaneet. Mutta nuo kohdat D) ja E) pistävät kyllä vähän empimään.

Ehkä heitän kolikolla haenko tuollaiset vai ajanko lähimpään apteekkiin ostoksille.

Suzuki GSX-R 750 -93
    pitemmillä ajeluilla ja maantie päristelyssä tulee tungettua tulpat.
    Katsos Martta Tarzanin käsivartta.

nyk. Z750 -2004
    ex. FZ6-S *-2006
    ex. *FZS600 -2002
    ex. AR125 -1984
    ex. Suzuki S1 -1990
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    No juu en mä oikeasti tiedä onko ne samanalaiset kuuset kaikilla, mutta vakaasti niin kyllä epäilen. Joo, mulle tuo aavistukseni parempi äänimaailma on kuitenkin siinämäärin huono, että vaivattomuus mulla menee ykköseksi – ja huom, mulla ei tuo tukkoisuudentunnepuoli ole erityisesti ongelma. Mulla vaakakupissa on tosiaan tuo ettei tulppia tarvi varoa tai säästellä ja se että ne on mun korviin pehmeämmät fyysisesti. Ja... noi pehmeät on helpompi asentaa korviin verrattuna sen putkenpätkän kanssa korvaan tunkeminen (mikä sekin lähtee tuulen mukana...) No joo, mut näin mulla..
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Lainaa (shyhander @ Touko. 10 2011,14:40) kirjoitti
    Mä ostin nuo ja oli yksi huonoimmin sijoitetuista parikymppisistä. Ostin aika pianheti apteekista vitosella pussin sellaisia keltaisia pehmeitä toisesta päästä pyöristetyt tulpat. (Ei siis perushalpa pötkö-eareja, ne on eritulpat!)

A) Kun motosafe tipahtaa parkkikselle olet joko kontallasi hakemassa sitä jonkun auton alta, tai parikymppiä köyhempänä ja ilman korvatulppia, jos se tipahti siihen sadevesikaivoon.

B) Tekevät kipeää jos sille päälle sattuu, keltaiset pehmeät ei tee ikinä kipeää.

C) Keltaisia pehmeät vaan on helpommat käytännössä; niitä ei tarvitse varoa, ovat edulliset ja vaimentavat paremmin ja pidempään käytettäessä mukavemmat (ei kipua).

D) Motosafet on ihan samaa settiä kaikkien muiden saman näköisten joulukuusitulppien kanssa, brändätty vaan mp-tulpiksi.

E) Audio-ominaisuudet... no joo.. voi unohtaa, suurinpiirtein yhtä paskat kun muutkin tulpat, mussunsuttua se ääni niillä on.
    A-C: Kukin tavallaan. Korvatulpista huolehtimista en ole itse kokenut koskaan ongelmalliseksi- mut totta vahinkoja voi sattua joten yleensä on jossain jemmassa varalle foamitulpat, semmoset jotka on yksittäis pakattu, tankkilaukusa, takapaksissa tms -koskaan en kyllä oo tarvinnu ite.
    Ja omalla kohdalla käyttö sinällään ei ollu ongelma - lyhensin niitä varsia vähän ja luovuin sen putken käytöstä.
    Mut korvan kipukynnys pitempään käytetynä oli se miksi niistä luovuin.

D: totta- samoilla arvoilla näyttäs olevan vastaavaa muillakin nimillä.
    Saman näköistä löytyy mm laukkukauppojen/laukkuosastojen telineistä joissa on matka tilpehööriä, adaptereita, pussukoita,pakkaushihnoja yms.

E: Ei se hifiä se läpituleva ääni ole, mut mun mielestä selkeempi kuin vaahtomuovisilla - tämä tosin riippuu jonkin verran siitä miten tulppa asettuu korvaan, se kun on pehmeä. Vaimennus on kans pienempi kuin hyvillä foameilla. - mutta ei tuu sitä korva tukkossa tunnetta.

jos äänenlaatu on oikeesti kriteeri, niin sit ei auta ku kaivaa kuvetta ja teettää tulpat. Sit alkaa toimia.

McJäykät
    Kyllä tulee tulppia käytettyä, ihan normi 3M tulppia ja ei sitä enää osaa ajaa ilman. Hyvin nekin päässä kuulee pörinät ja suhinat
    Triumph Tiger 800 XCx -18
    ex- Triumph Speed Triple -08
    ex- Triumph Street Triple -09
    Mulla on kaksi settiä Motosafeja, joita käytän pitemmällä matkalla. Hyvin on kumpikin setti pysynyt tallessa (asennusputkineen, SE ON IHAN TARPEELLINEN) eri ajotakkien taskussa omassa säilytysrasiassaan. Jos haluaa suojausta, mutta silti kuulla jotain, niin nuo on hyvät. Riippuu tietysti korvan anatomiasta, itsellä on sellainen keskiverto, johon nuo ainakin käy. Asennusputkella ne saa korvaan oikein, sopivan syvälle.

Yksi halvahko ja mukava vaihtoehto on Pro-fit, omaan korvaan valettava silikonitulppa. Tämä vaimentaa melkoisen paljon, 29dB luvataan, eikä niiden kanssa tosiaan paljon kuule. 16€ + 2,50 kulut tuolta:
    Pro-fit
    Aina ajaessa tulpat päässä.

Firman puolesta tullut joskus korvakäytävän mukaiset tulpat, on niin sairaan helpot nykästä korvaan ja sielä on ja pysyy.
    Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
    Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
    Moi,

Minä teen kanssa noita korviin valettavia tulppia.
    Ollut välillä ratapäivillä niitä tekemässä.

Hinta on 50 euroa pari ja saa mukaansa.

Itse ajan kilpaa sekä 2- että 4-pyöräisillä ja kyllä tulpat löytyy aina päästä

Timo McKeown
    EarInc Finland
    Born to be wild
    Minä tilasin tuommoisia kokeeksi ja yllätys oli positiivinen. Mukavat tulpat ja laadukkaan tuntoiset:
    http://cgi.ebay.com/ws....EWNX:IT

Ensimmäinen (ikinä) kunnon pyörälenkki takana ja täytyy sanoa, että enpä enää ilman tulppia ajele. Pari lyhempää keikkaa heitin ilman tulppia ja meluisaa oli. Kypärä ei ole se paras ja kallein, joten melkoiset suhinat käy matkavauhdissa ilman tulppia.
    2007 Suzuki Intruder 1500
    Kertakäyttöiset korvissa... melkein aina.

Varmaan ihan hyviä noi valetut yms. mutta meikäläistä ei innosta korvavaikkujen kierrättäminen ulos/sisään mahdollisten roskien ja muiden sivutuotteiden kera ja niiden tulppien puunauskaan ei oikein innosta.
    ~SV1000N~
    Mulla on vissiin niin ahtaat korvakäytävät, että nämä tavan puristeltavat ei mene kunnolla paikalleen joten en käytä mitään.

Ei ole kyllä metelitkään mitään mahotonta. Täytyis vissiin kokeilla jotain mittojen mukaan valettua. Paree ois varmaan käyttää jotain.
    Lainaa (Tisha @ Touko. 21 2011,20:28) kirjoitti
    Mulla on vissiin niin ahtaat korvakäytävät, että nämä tavan puristeltavat ei mene kunnolla paikalleen joten en käytä mitään.

Ei ole kyllä metelitkään mitään mahotonta. Täytyis vissiin kokeilla jotain mittojen mukaan valettua. Paree ois varmaan käyttää jotain.
    Tulpissa on todella paljon eroja, joten kannattaa kokeilla, ellet ole jo kokeillut, useampia malleja. Itsellänikin on kaksia tulppia, joista toisten kanssa saa taistella kovasti jotta menevät korvaan. Toiset menevät todella helposti pieneenkin tilaan, mutta turpoavat sitten tiiviiksi. Ja varmaan tiesitkin, mutta noiden laitossa on vielä oma tekniikkansakin, joka avaa korvakäytävää. Nostat toisella kädellä korvalehteä ylöspäin samalla kun laitat puristellun tulpan korvaan.
    2007 Suzuki Intruder 1500
    Korvakitti (apteekista) toimii eikä kipeytä korvakäytäviä. On kyllä sen verta tiivis että alkuun tulee lievä akvaario-olo mutta siihen tottuu nopeasti.
    BMW K1300S -13
    Ducati Multistrada 1200S -15
    BMW R1200GS -13
    BMW K1300S -09
    BMW R1200GS -07
    BMW R850R -04
    Yamaha RD 125 -85
    Tunturi Start -??
    Aina pidemmilla matkoilla en kaupungissa JOS muistan ! Alkaa olemaan tinnitystä siihen malliin että ei sitä enää aina muista....ja miäs -muistikin on nykyään vain 2 päivää
    Nykyään vain pitkillä. Tilasin juuri Orelolta muotin mukaan tehdyt, sitten on kyllä päässä aina.
    990 SM -08
    Lähes aina käytän kertakäyttökorvatulppia.
    Onko kellään kokemuksia, että mites tollaset tulppamalliset kuulokkeet toimisi ajossa?
    Parhaat kertakäyttöiset tulpat, jotka olen tähän mennessä löytänyt ovat Moldex Spark Plug merkkiset. Vaimennusta noin 30 db. Rakenne on napakka ja menee helteelläkin korvaan. Paketin kyljessä vielä kehutaan Nascar hyväksyntää, mitä se sitten tarkoittaakin.
    Itse olen käyttänyt Bilteman oranssisia...pikkuisen kartion mallisia ja menevät mukavasti korvaan ja pysyvät siellä myös kypärän päähän laiton jälkeenkin...menettävät kimmoisuutensa muutaman käytön jälkeen mutta sitten roskiin ja uudet korviin
    ex. varadero xl 125
    ex. cbr 1000f
    nyt fjr 1300

http://meltorautahanuri.blogspot.fi/

Ajan minne haluan, minulla on vaimon lupa sanoa niin.
    Ennen käytin lähes aina = äänekäs pyörä+kypärä. Ajopeli vaihtui ja tulppien tarve on nykyään akuutti lähinnä pidemmillä moottoritiepätkillä kypärämelusta johtuen.
    En käytä
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

30.  
    Jos putkistossa on kunnolla soundia niin ei niitä korvatulpat tapa.

Koko kesä meni 3M:n tulpilla ja vasta ihan loppukaudeksi tuli kaikenlaisen härväyksen jälkeen eli kahden kuukauden odottelun jälkeen elacinin muotoon valetut tulpat vajaan 30 db:n vaimennuksella.

Puheesta saa selvää kun valoissa pysähtyy emännän rinnalle, moottorin äänet kuuluu paljon selvemmin kuin noilla superlonisutturoilla, helppo tökätä korvaan kun oppii.

Koko kesän siis käytin tulppia kuten edellisenkin ja silti tuntuu toisessa korvassa vähän tinnituksen oireita.

Ainoastaan sen verran ajoin ilman kun noita vaahtokumitötteröitä en kuumalla ilmalla saa korvaan kuin pakastimen kautta.

Äkikseltään laskettuna 170 € tulpat tulee halvemmiksi kuin ostaa kokoajan kertakäyttöisiä joita ei tahdo saada korvaan edes.
    Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
    Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Sivu: 12 / 13:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 210111213 ViimeinenViimeinen