Aina.
Pidemmillä matkoilla mutten kaupunkikruisailuilla
Silloin kun muistan...
Harvoin
En koskaan.
Ajelin aluksi ilman tulppia myös maantienopeuksissa, mutten enää. Eli käytän pidemmälle lähtiessä, mutten tässä pikkuajossa.
*** mopoton ***
Ennen en käyttänyt koskaan... sitten jonkun kanssamotoristin huomautettua asiasta kokeilin moisia... sen jälkeen en ole kyllä pitkää matkaa ajanut ollenkaan ilman, niin mukavat ovat!
Ei sitä ennen tajunnutkaan kuinka paljon meteliä varsinkin "suurissa" nopeuksissa korviin kantautuu, matkustusmukavuus on ihan eri tasolla kun äänet kuuluvat hieman hiljempaa.
Kaupungissa en käytä...![]()
Pegaso IE
Käytän tulppia lähes aina,nyt on ollo Bilsom merkkisiä "anastettuja".(sinisiä)
Muina kesinä oon pitänyt eareja,siis niit keltasia..
Bilsomit on parempia![]()
tämän aiheen jutut lukastuani kokeilin eareita.. ja hemmetti en taida enää mihinkään mennä ilman. todella mukavaa menoa. periaatteessa kaupunki pörräyksessä en käyttäis mutta espoossa kun asun ni on niin kätevä käyttää hyviä motareita et kyllä earit aina korvaan ku ajelee..
![]()
Kyllä joutuu käyttämään... maantielle lähtiessä ei tuo vanha ilma/öljyjäähdytteinen ratsu tehoputkella ole niitä hiljaisempia, siihen ajoviiman aiheuttamat vinkunat niin helposti saadaan se 100dB kypärän sisään...
EDIT: Kwasaki ZL-> on muuten mukavampi, kun ei kuule niitä kilinöitä, tesoo aina välillä että vastaa kaasuun ongelmitta niin hyvin menee!
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Aiemmin ei tullut käytettyä, mutta kun Italiaan lähdettiin, niin kokeilin ja... Kyllä ne loistavat on matka-ajossa. Kun ilman ajaa, niin tuntuu, että nyt mopo leviää just! Kaupunkiajossa ei kyllä jaksa korviin tulppia jaksa tunkea.
Sai Earit uuden nimenkin Italian reissulla: Harleyn kolinan poisto sarja. (Harley instant clicking removing kit)![]()
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Eipä tule käytettyä, motukan äänet kuuluvat mielestäni fiiliksiin. Tosin vois kyllä kokeilla muusikoille tarkotettuja eareita, kun sellaset kotona on. Laskevat siis suht tasaisesti desibelejä kaikilla hertsi alueilla, eli esim. kitaransoitto earit päässä ei kuulosta bassolta.![]()
"Ei se hae kauneutta,
Ei tavoittele totuutta,
Ei se pyri selittelemään selittämätöntä
Sade joka kastelee lehdet"
A.W.Yrjänä
Siellä ne on tarpeelliset varsinkin jos pyrkii olemaan sen aidan lähellä. Muuten mopoillessa pidempää matkaa käytän tulppia, ainut huono puoli niissä on kokoajan nouseva nopeus, kun ei kuuloaisti varoita siitä. Joten tulpat korviin ja muistaa vilkuilla mittariin.(bandit63 @ Kesä. 13 2003,13:07) kirjoitti
Zetassa on niin mukavat pörinät, että en käytä korva- enkä muitakaan itseeni työnnettäviä tulppia
Nenätulpat olis kyllä joskus ok...
Sytytystulppia kyllä ja mitä ehkä tulee joskus tulevaisuudessa käytettyä on veritulppa. Tällä menolla...
Ja jos kuulo menee niin ei kaikkea piipitystä tartte kuullakkaan.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Aivan! Työkaverilta lähti viime syksynä kuulo toisesta korvasta jostain mystisestä syystä. Lääkäri antoi viime viikolla tuomion, ettei palaudu koskaan. Sukellus ja korkealle paikalle kiipeäminen kielletty loppuelämäksi, tasapainoaisti sen verran sekaisin. Kaveri kertoi, ettei tuo muuten mitään, mutta kun korva tinnittää koko ajan! Aika karseeta kolmekymppiselle... *(bubblefaerie @ Kesä. 25 2003,14:45) kirjoitti
Niin ettei se kuulon menetys aina tarkoita täyttä hiljaisuutta, eikös ne muusikotkin sano että tilalle tulee tinnitys? Mutta jokainenhan taplaa tyylillään *ei tässä enempää viitsi moralisoida.
Myytävänä Suzuki GSX 750 F
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?reg_no=yt-730
Mimmi jolta on lähtenyt mopo käsistä...
Juu en käytä. Just viimeviikolla koitin ajaa tulppien kanssa ja 6 kilsan jälkeen otin pois. Tuli aika höntti olo. Ne vaimensi ehkä vähän liikaa.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Matkalla aina tulee käytettyä, mutta kaupungissa ei vain tule laitettua tulppia korviin.
Sitä vain tulee ihmeteltyä että tuolla autourheilupuolella sekä Sparco että Peltor laittavat kuulosuojaimet suoraan kypärän sisälle, lupaavat vaimennusta jopa 25 db, samanlaisia suojaimia en ole kuullut laitettavan kuitenkaan näihin normaaleihin tieliikennekäyttöön tarkoitetuissa kypärissä. Ei sen luulisi olevan ostajalle iso kustannus ostovaiheessa, nieleehän tämä harrastus jo muutenkin viimeset ropposet, jos kerralla saisi hiljaisen ja hyvän kypärän. Tarvittaessa olisi kypärään saatavissa myöskin nämä puhelinkypärät jo valmiiksi asennettuna, kuten näissä Peltorin rallikypärissä on. Harkitsin itse kypärän hankintavaiheessa Sparcon umpipottaa, mutta kun eivät olleet tieliikennekäyttöön sallittuja, niin ostin Shoei Raidin. Sen olen huomannut kyseistä kypärää käytettäessä, että jos visiiri on kokonaan kiinni, niin melu on suurempi kuin jos visiiri on hiukan auki, johtuneekohan jostain ilman läpivirtauksesta vaiko mistä?
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
En edellisellä pyörällä käyttänyt kertaakaan mutta nyt tuntuu että tuuli suhisee ja vinkuu korvissa enemmän. Vaihdoin kyllä kypärääkin mutta en ainakaan huonompaan suuntaan
Varmaankin koitettava pitemmällä reissulla miten tulpat toimii.
liekkö sahalla valot.......
Varmaankin kate/katteettomuuskin sekä kypärä vaikuttaa paljon tulppien tarpeeseen.
Ajan yleensä nakulla, ja tuulen suhina on kokemuksieni mukaan suht' sallituilla nopeuksilla hiljaisempaa kuin katteella varustetuissa prätkissä, joissa kate tekee aina enemmän ja vähemmän pyörteitä jotka taas aiheuttavat epämieluisia suhinoita ja pähinöitä.
Pokkeuksena isot touring-katteet, joitten takana voi vaikka röökiä poltella matkavauhdissa ja kuunnella samalla cd:tä.
Kypärissä myös on paljonkin eroja. Scubertissa jota käytän enämpi, on n.s. leukasuoja joka estää hyvin äänen kuulumista verrattuna edestä alhaalta avonaiseen pottaan.
Joten tulppien käyttötarve on monesta seikasta kiinni...
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Nyt alkaa "moralisointi"...
Luin herra ties kuin kauan aikaa sit artikkelin kuulonsuojauksesta kypärän kanssa ja siitä lähtien oon käyttäny tulppia!
Vaikka olis miten v###n hyvä kypärä niin suosittelen tulppia..!
Nii jos haluu kuunnella heinäsirkkoja eläkeiällä...![]()
...shit happens...
Ympäri käydään ja yhteen tullaan..
Ukkosässältä ekat tulppani sain (Kiitos vain)
sitten aina uudet kaupasta hain
ilman tulppia en aja mä lain
Ainoastaan lyhyitä pätkiä vain
************************
Apropoo..
Schuberthin S-1 on tosin niin hiljainen, että jos ajaa nakulla rajoitusten mukaan, ei ehkäpä tartte aina tulppia...
Poikkeus vahvistaa säännön, sanotaan..![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Aina on tulpat päässä, paitsi silloin kun ei oo. No joo aina on käytössä. On muuten tosi kätevät kotonakin. Emäntä kun valittaa ylipitkäksi venyneistä ajoreissuista, niin mitä turhia tulppia pois ottamaan kun suodattavat ton erittäin haitallisen taustavalituksen ja marmatuksen pois myös kotosalla.
Olen aina käyttänyt tulppia korvissa,nyt on korvakäytävän muotoon valetut tulpat käytössä.Niissä on hyvät ja huonot puolensa.Korvavaikku joutuu putsailemaan useammin mutta taas puheääni tulee hyvin läpi joten ajofiilikset ovat loppujen lopuksi paremmat
,ja ei pää soi nukkumaan mennessä![]()
~~ KTM990Adv ~~
Yamaha xt350.Honda VF750.Suzuki DR800.Triumph Tiger900.BMW F650GS Dakar.KTM950Adv.Aprilia Caponord.KTM950SE.KTM990Adv.KTM 1190ADVRJotenkin se elämä on vaan paljon parempaa SORALLA
Kyllä se tulppien käyttö rauhottaa ajamista,jotenkin pystyy keskittymään paremmin kun ei tuu kuunneltua kaikenlaisia kilkatuksia ja kolinoita mitä pyörästä kuuluu
Kokeilin isoa matkapyörää ja huomasin yllätykseni, että kypärähän ei suhise, ainut meteli oli moottorin ääni. Nopeus oli maksimissaan 90km/h, joten en voi kommentoida moottoritie käytössä. Mutta pienemmillä teillä ei tulpilla tee mitään, edes visiiriä ei tarvinnut laittaa kiinni, kun ei sellaisen pleksin takana tuule yhtään. Joo, taitaa olla niin, että meikäläinen käyttää tulppia aina ajaessani, kun ei nuo matkapyörät juuri kiinnosta... ehkä 20:n vuoden päästä?
Obelix käyttää persiljaa. Onko kukaan kokeillut?(*star* @ Kesä. 12 2003,14:50) kirjoitti
![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Kyllä kannattaa käyttää!
Kuulo on aika "löyhässä", varsinkin jos paljon ajelee ja pitkiä reissuja! (Kuka nyt kauppareissulle jaksaa laittaa..?)
Mulla on jo valmiiksi kuulon alenema toisessa korvassa, joka on
osaksi melusta tullu, osaksi ihan fyysinen juttu, kun on luonnottoman kapeat korvakäytävät!
Pitemmän reissun jälkeen, ilman eareita, kumisee korvissa vielä aamullakin ja tasapaino heittelee.
Niin ja muuten, kyllä ne earit mahtuu kapeisiinkin korvakäytäviin, kun tarpeeksi pyörittelee.![]()
-paljon tuli tehtyä oikeinkin-
jes, teetin 2002 keväällä earfoonit. Aluksi tulivat liian pieninä ja irtosivut kun otin kypärän päästä. Mutta menivät takuuseen korjattavaksi.
Ovat mukavat, nopeat laittaa ja ottaa pois, vaimennus on valittavissa. Ja tulevat ajan myötä halvemmaksikin...
Maksoivat noin 200e. Jos kertakäyttötulppa maksaa euron/pari ja niitä voi käyttää noin 5 kertaa, niin vautsi, jo tuhannen käyttökerran päästä olen omillani. Selvää säästöä
Edellisen pyörän kanssa korvatulpat oli ihan must, mutta RT:n kanssa voi ajaa hidasvauhtista ajoa ilman tulppia jos nostaa tuulilasin pystyyn. Kypärä on Suupertin konsepti.
--
BMW R1200ST 2006
Sellasista EAR in valmistamista joulukuusen mallisista, eli mis on niiku 3 erikokosta sateliittilautasta peräkkäin modifioin mopokäyttöön sopivat, eli sellaset että asetinvarren ovat niin lyhyet etteivät osu kypärään... hiton hyvät ja lähes ikuiset, eli pestävä malli..... helppo laittaa ja hyvä vaimennus![]()
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Mukana ne on aina mutta korvaan ne eivät ole vielä kertaakaan eksyneet!!
Muistaakseni jokin testi oli noista kypärien melutasoista ja voittajalla oli 120 km/h vaihdissa melua jotain reilu 100 db:tä eli yli rajoitusten menee jo hiljasemmassakin vauhdissa.
Kun analogiset lähetykset loppuvat...
... siirrymmekkö oralogisiin???
En käytä tulppia vaan ihailen rombon ääniä... kyllä mopossa täytyy ääntä olla!!!![]()
How can i be lost if i got nowhere to go...
Jos EAR:it tuntuu liian suurilta käy ostamassa Bilsom:it, niitä on eri kokoja! Ne on sellasia vähän saman näkösia keltasia kun EAR:it mutta materiaaliltaan pehmeämpää ja ennen kaikkea ne on hieman muotoillut. Tuuppaat sellaset S koot korviin niin ei varmaan ole liian suuret.(bubblefaerie @ Kesä. 12 2003,14:17) kirjoitti
Itte oon huomannu, et EAR:it hankaa korvakäytävän rikki pidempiaikaisessa käytössä (karheat kun ovat). Bilsom:it ei sitä tee... ne ei myöskään kutise (ainakaan mulla)! Ne pakataan sellaseen pieneen läpinäkyvään saumattuun pussiin...
Tossa saitti lafkaa, joka niitä myy (on vaan aika isoja eriä, ja hinnat markoissa): http://www.silikotek.fi/tiedosto/tulppa.htm
nii, ja vältä niitä spärdärin näkösiä "tulppia" jossa on pumpulia sisässä! Ne on ihan *
Isoilla pojilla pitää olla isot vehkeet...
Kyllä ne tulpat on hyvät olla korvissa pidemmillä matkoilla. Olen kokeillut perinteisiä EAReja, EARsofteja ja korvakittiä. Minulla kun on herkät ja pienet korvakäytävät, olen tullut siihen tulokseen että korvakitti toimii minulla parhaiten, mutta valitettavasti kitti likaantuu tosi äkkiä. Kuusitulpat ovat kuulemma myös hyvät, mutta sama ongelma kuin tavallisissa tulpissa, eli raapivat korvakäytäviä. Ne muotoonvaletut silikonitulpat olisi varmaan kaikkein parhaat, mutta maksavat mansikoita.
Pidemmillä matkoilla ne kuuluu ajomukavuusvarustukseen.
Kaupunkipörräilyssä niitä ei juuri kerkeä tunkemaan korviin, kun meno on vaiheittain varsin hektistä. Enkä niitä koe cityajossa tarvitsevani... Radalla se vaihtelee muistin mukaan. *![]()
"Tässä taas puhutaan asiantuntemuksella, jonka tuo tullessaan vain täydellinen tietämättömyys.."
"We ride together, we die together, Bad Girls For Life!"
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * -TMB "Martin Lawrence"-
Yamaha YZF-R1, vm.-06