Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Elikäs tahtoisin kovasti tietoa noista -80 luvun 400/500/550 Z-sarjan kawojen ilmamyllyistä. Millaisia kokemuksia porukoilla niistä on ja mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon.

    Tehot liikunevat esim. 550 mallista riippuen 50-->65 polleen. Millaisilla teknisillä eroavaisuuksilla nuo tehoerot on saatu aikaan?



    Jovain sanoi näyli
  2. #2
    Veikkaisin tehoerojen syntyvän pääasiassa nokka-akseleiden erolla - tallilla olisi kyllä huoltomanuaali, josta tuon voisi tarkistaa, mutta kun laiskottaa. Noiden pikkunelikoiden kone on teknisiltä ratkaisuiltaan pienennetty versio Z650/750 -myllystä eli mylly on todella luotettava. Tyhjäkäynnillä kuuluvaa kolinaa ei kannata pelästyä, jos se häviää kierrosten noustessa yli 1500 rpm:n. Tuo kolina on oikeastaan noiden myllyjen ominaisuus ja se aiheutuu kytkinkehän kutistuneista ja kovettuneista nykäyksenvaimenninkumeista. Koneesta irtoaa kokoonsa nähden yllättävän paljon potkua - vain pienoinen väännön puute pakottaa ahkeraan vaihteiden käyttöön. Sangen kelpo pelejä siis. Ainoa ongelma noissa saattaa tulevaisuudessa olla varaosien yhä vaikeampi saatavuus, koska myllyn valmistus on loppunut reilut 15 vuotta sitten. Z650:een saa paremmin osia, koska sen myllyä valmistetaan 750 kuutioisena vieläkin (ZR-7). Itse siis valitsisin ennemmin kuuspuolikkaan - varsinkin SR-mallin, jos sellaisen sattuu jostain löytämään.
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  3. #3
    Z 650 F:n nykyisenä ja Z 500 F Unitrak:in entisenä omistajana, noista menopeleistä ei ole juurikaan mitään pahaa sanottavaa. Z 500:lla tuli ajettua muutama Ruotsin reissukin, eikä kestävyydessä ollut mitään ongelmia. Ainoa mikä jäi muistoksi reissusta oli lievästi luistava kytkin, mikä nyt ei varmaankaan ole mikään tyyppivika noissa pyörissä. No jos elopainoa on yli 100 kg, niin jonkin paikan on kiihdytyksessä annettava periksi.... . Mutta ei kyllä ollut mikään matkapyörä, siihen ei teho eikä jousitus riittänyt, mutta noin "allround" pyöränä ihan ok.
    "THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
  4. #4
    Onko z650 sr mukamas hyvä ostos?
    Onko se custom-malli?
    Kertokaa jos tiedätte siitä mallista kaikki!
    Aattelin semmosen serkkupojalta lunastaa
    2000€ hintaan, onko paljon? (ajettu 80tkm)
    Kiitti
  5. #5
    SR on sen ajan "custom malli", ei ole paljon ajettu jos hyvänä pidetty, ja niin... osta joku muu jos tuohon hintaan paremman löydät. Oliko tarpeeksi pyöreä vastaus....
    "THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
  6. #6
    Oikeastaan SR ei ole edes sen ajan puhdas custom-malli. Toki siinä on joitain customeista tuttuja piirteitä eli 16 tuuman takarengas, loiva keula ja lyhyt akseliväli, mutta keula ei ole kuitenkaan niin äärimmilleen venytetty ja tankokin on aika tavalla matalampi kuin puhtaassa customissa. Näin ollen SR soveltuu todella hyvin myös matka-ajoon, mutta ei vierasta kaupunkicruisailuakaan. Yleiskäyttöinen peli siis - itse ajelin aikoinaan SR:llä myös montulla, sorateillä eli sanalla sanoen kaikkialla. Myllyssä on riittävästi potkua myös kahden ihmisen ja matkatavaroiden kuljettamiseen - vielä kun se olisi kardaanivetoinen, niin kyseessä olisi likimain täydellinen peli. Siinä on sekin kiva piirre, että jos vakiot 65 heppaa ei jostain syystä riitä, niin siihen käy vaikka GPZ750:n sylinteriryhmä mäntineen ja kansi nokkineen (ja kaasareineen) heittämällä kiinni, jolloin koneessa on 86 heppaa. Alapää noissa malleissa on täsmälleen sama!
    Eli jos tuollaisen 80 tkm ajettuna saa parilla tonnilla, niin siihen kannattaa tarttua kiinni.
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  7. #7
    Jees. Kävin äsken pyörän hakemassa pois. Vähän sain tingittyä pois hinnasta. Ihan makee peli. (z650sr)
    On siinä voimaa, ainakin mulle riittävästi.
    Ei ole kaaduttu mutta on tankki maalattu v. 99 uudestaa, ihan komee metallin hohto punainen.
    Onko kyseisessä pyörässä mitään tyyppivikoja joita voi alkaa sitten seurailemaan? Kone kyllä käy tosi komeasti. Eli on ajettu 80tkm, milloin alkaa olla aika koneremontin?(jos on aihetta) Ja paljonko noilla on ajettu ennenkuin on vaatinut esim. koneen aukaisua? Kaveri vaan sano että joku on joskun ajanut sr:llä 130tkm ilman mitään remonttia...
    kiitti vaan kaikesta tiedosta...
  8. #8
    Onnea laatupelin oston johdosta! Koneen aukaisun ajankohta määrittyy oikeastaan ensiö- ja nokkaketjun kunnosta. Kummankin kestoikä on noin 100 tkm. Öljyjen kanssa kannattaa kyllä olla tarkkana eli SR:ään ei kannata kaataa mitä öljyä tahansa - esim Gastrol GP ei ole hyvä valinta. Tavallinen huoltoasemalta saatava 20W50 mineraalipohjainen moottoriöljy riittää vallan mainiosti. SR ei kaipaa mitään huippukalliita mp-erikoisöljyjä, koska kun sen mylly ja kytkin on suunniteltu, ei mp-öljyjä ollut olemassakaan.
    Mistäspäin, Tero, tuo SR on oikein kotoisin? Meinaan vaan, että möin viime vuonna tuollaisen v.-99 punaiseksi maalatun 80 tkm ajetun SR:n Joensuuhun.
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  9. #9
    Täällähän me Oulun korkeudella ollaan Tupoksessa!
    Kiitos vaan neuvoista, aattelin vaihtaa heti uudet öljyt koneeseen, mutta nyt on tyhmällä öljynsuodatin hakusessa.
    Jossain koneen pohjassa se varmaan on?!?
    onko helppo vaihtaa itse öljyt ja suodatin.(millä suodatin on kiinni) Ja sellaista vielä että käykö ihan Nesteen 20w50 öljyt suoraan huoltikselta??? (ei meinaan olisi edes kalliit, että voi öljyt huoletta vaihtaa useasti)
    P.s Onko öljyn määrä joka on koneen kylkeen mainittu oikea?
    Moi vuan...
  10. #10
    Morjens vaan. Olen itsekkin z650sr mallin uusi omistaja.(on tosin vielä huoltoliikkeessä huollettavana)
    Kiitti vielä KawaGT:n tuomasta kokemuksesta mopon ostoon ja vilpittömästä auttamisen halusta neuvoa muita motoristinalkuja.
    Mulla on ajettu 70tkm ja hinta sillä on 1700€.
    Eli suurinpiirtein samassa hintaluokassa pyöritään.
    Turvallista matkaa...
  11. #11
    Lainaa kirjoitti
    Kiitos vaan neuvoista, aattelin vaihtaa heti uudet öljyt koneeseen, mutta nyt on tyhmällä öljynsuodatin hakusessa.
    Jossain koneen pohjassa se varmaan on?!?
    onko helppo vaihtaa itse öljyt ja suodatin.(millä suodatin on kiinni) Ja sellaista vielä että käykö ihan Nesteen 20w50 öljyt suoraan huoltikselta??? (ei meinaan olisi edes kalliit, että voi öljyt huoletta vaihtaa useasti)
    P.s Onko öljyn määrä joka on koneen kylkeen mainittu oikea?
    Suodatin löytyy sieltä koneen alta takaosasta eli se pyöreä rivoitettu kansi. Ei kun pultti (17 mm kanta) auki. Kannattaa muistaa, että siinä jousen ja putsarin välillä on metalliprikka, joka jää helposti huomaamatta vanhaan putsariin. Öljynputsari kiristetään 2.0 kilon momenttiin ja öljyproppu 3.8 kiloon. Öljyä menee suodattimen vaihdon yhteydessä 3.5 litraa ja muuten 3.0 litraa. Tosin suodatin kannattaa vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä (5000 kilsan välein) - se on väärä paikka säästää. Nesteen 20W50 (muistaakseni Special) käy vallan mainiosti.

    Lainaa kirjoitti
    Morjens vaan. Olen itsekkin z650sr mallin uusi omistaja.(on tosin vielä huoltoliikkeessä huollettavana)
    Onnittelut Tuomas! Kelpo pyörän sait - kunhan siellä huollossa vaan vaihdetaan ne takahaarukan laakerit ja sen ylimääräisen äänen aiheuttaja selviää. Eturengas muuten kannattaa vaihtaa alkuperäisen kokoiseksi (100/90-19) mahdollisimman pikaisesti. Se nykyinen 90/90-19 on turhan kapea! Jos liikut täällä Askolassa päin, niin otapa yhteyttä - tarjoan ainakin kahvit!!
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  12. #12
    Moi vaan KawaGt! Pyörän saatuani kyllä ajelen sinnepäin!
    Katellaan sitten missä kunnossa pyörä on...
    On se vaan komeempi kuin "kyykky"pyörät yhteensä... (junou)
  13. #13
    Lainaa (KawaGT @ Touko. 30 2003,08:55) kirjoitti
    Oikeastaan SR ei ole edes sen ajan puhdas custom-malli.
    Tuohon aikaan ei ollut oikeastaan millään muulla tehtaalla, kuin Harleylla puhdasta customia (jos nyt sekään), vaan sana custom en ehkä vaan kansanomaisempi ilmaus täällä suomessa kyseisen tyylin pyörille. Tänä päivänä kun on shadowit sun muut viragot joita kutsumme customeiksi, niin ne parikymmentä vuotta taaksepäin tehdyt "customit" saattavat vaikuttaa melko reppanoille.... Cruiser on aikkas hyvä ilmaus, mutta hiukan tuntematon näillä sana leveysasteilla....
    "THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
  14. #14
    Lainaa (kawaboy @ Kesä. 02 2003,11:38) kirjoitti
    Tuohon aikaan ei ollut oikeastaan millään muulla tehtaalla, kuin Harleylla puhdasta customia (jos nyt sekään), vaan sana custom en ehkä vaan kansanomaisempi ilmaus täällä suomessa kyseisen tyylin pyörille.
    Niinpä, minä tiedän tuon jo 80-luvulla SR:llä ajaneena. Mutta kuitenkin väitän yhä, että SR ei ole niin "custom" kuin monet aikalaisensa kuten Kawan LTD:t, Hondan CX500 custom yms. Suurin ero SR:ssä tuon ajan japsi-customeihin on nimenomaan ajoasennossa - SR:ssä on huomattavasti matalampi ohjaustanko eikä niitä keulaputkia ole venytetty ihan niin pitkiksi!
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  15. #15
    Okei, uskotaan....
    "THE OVERTAKER GETS THE UNDERTAKER"
  16. #16
    Nyt jokusen sata kilometriä tuolla 440 ltd:llä ajelleena täytyy sanoa että alkais olla veropäätös siihen 550zetaan melkoisen tervetullut...

    Kaasukahvan kun muistaa tuossa ltd:ssä pitää kokoajan pohjassa, niin muun liikenteen mukana pysyy justiinsa. Ja ajoasento on meikäläisen kokoiselle jo aikasta tiukka (186 cm).

    Mukava kaupunkipyörä se tuntuu olevan, mutta ei oikein tuolla maantiellä iske.

    Mutta jahka sais sen 550 zetan alle niin tietäis sitten sanoa mitä ne kaksi lisäsylinteriä ja 110 kuutiosenttiä lisää kuutiotilavuutta oikein vaikuttavt. Toivottavasti riittävästi. Nelikkoa siis odotellaan.
    Jovain sanoi näyli
  17. #17
    Juuh, nyt on zeta alla ja kyllähän tuo hieman paremmin etenee jo kun tuo LTD. Mutta mutta, olisikohan joukossa joku niin viisas, joka osaisi kertoa mikä ihmeen kone tuossa vehkeessä on? Motin numero alkaa KZ550DG..... jollaista en löytänyt Hayesin opuksista. Runkomalliltaan vekotin on ZR550A2, mutta moisessa ei pitäisi olla tuota konetta.

    Olen ymmälläni.
    Jovain sanoi näyli
  18. #18
    Jos kyseessä on -81 mallinen peli, niin tuo D motin numerossa viittaa GPZ-mallin myllyyn. Eli olisiko alapää tai koko motti vaihdettu? Noiden myllyjen ero on siinä, että GPZ:n myllyssä on 4 heppaa enemmän (58 hv) kuin tuossa A2:n alkuperäisessä myllyssä.
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  19.  
  20. #19
    Kyseessä pitäisi runkonumeron perusteella olla pyörän tyypiltään ZR550A2 malli, jota alettiin kasata -83. Rekisteriotteessa kuitenkin mainitaan ensimmäiseksi käyttöönottovuodeksi -86

    Hirvittävästihän tuolla ei ole väliä mikä tuo motti tarkalleen on, samat rojuthan niissä suurinpiirtein on, mutta mielenkiintoistahan tuo historian selvittäminen toki on. Kiitokset vinkistä kawaGT!
    Jovain sanoi näyli