Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Teitääkö kukaan miksi, R 850 R erityisesti eturenkaan kulutuspinta kuluu vasemmalta puolelta nopeammin ?
  2. #2
    Kun tiet on kaltevia niin sieltä ne kuluu
    - Fly on, little wing... -
  3. #3
    Oma alkuperäinen on juuri vaihtorajoilla (14tkm takana) ja mielestäni aivan symmetrisesti kuluneena... Jotkut kuitenkin sanovat (kuten tuossa edellisessäkin vastauksessa), että epätasaista kulumista aiheuttaa a) teiden kaltevuus b) ajotyyli - eli missä kohdin tietä (=uraa) olet tottunut ajamaan...

    Seppo @ R850R
    <p>2002-2014</p>
  4. #4
    Lainaa (harjanne @ Touko. 29 2003,21:42) kirjoitti
    Teitääkö kukaan miksi, R 850 R erityisesti eturenkaan kulutuspinta kuluu vasemmalta puolelta nopeammin ?
    Tämä on kai kaikkien R-sarjalaisten bemujen ominaisuus. Painopiste on pikkuisen oikealla, joten pyörä on aina hieman vasemmalle kallellaan, kun sitä ajetaan suoraan.

    Eli käy useammin mutkateillä, niin kuluu molemmin puolin
    --
    BMW R1200ST 2006
  5. #5
    Tämähän muodostuu ihan kiinnostavaksi threadiksi. Voisivatko ne huuta HEP, jotka ovat törmänneet tuohon epätasaiseen (vasemmanpuoleiseen kulutukseen). Itse kun en moiseen ole millään pyörällä vielä törmännyt saati R-mallin painopisteen toispuoleisuutta rekisteröinyt.

    Seppo @ R850R
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Sattuipas sopivasti,illalla oli juttua kaverin fzr eturenkaan vasemmanpuolen kulumisesta.
    olisko yksi mahdollinen aiheuttaja iskunvaimennuksen erilaisuus
    etuteleskoopis,oikea puoleinen olis löysempi ja vasen jäykempi
    ~~ KTM990Adv ~~

    Yamaha xt350.Honda VF750.Suzuki DR800.Triumph Tiger900.BMW F650GS Dakar.KTM950Adv.Aprilia Caponord.KTM950SE.KTM990Adv.KTM 1190ADVRJotenkin se elämä on vaan paljon parempaa SORALLA
  7. #7
    Sama juttu, vasemmalta kuluu nopeammin.
    Iskarit ei Bemarissa voi olla toispuoleiset (edessä on vain 1).
    Painopiste taitaa olla vähän oikealla, R 1100 RS:ssä näkee kun katteet poistaa että tankki on toispuoleinen eli oikealla on enemmän tavaraa.
  8. #8
    Olen huomannut saman. Vasemmalta loppuu pinta aikaisemmin, pyörämerkistä huolimatta.
    Olenkin siis muuttanut hivenen ajotottumustani ja pyrin ajamaan välillä myös uran oikeaa reunaa, siis kulutan renkaan oikeaa syrjää myöskin.
    Euroopassa ajellessani huomasin, että siellä tiet ovat vaakatasossa suorempia kun taas täällä tiet on tehty kuperiksi.
    Joudumme siis ajamaan kaltevalla pinnalla. pyörä ei kulje 90 asteen kulmassa tiehen nähden niikuin esim autossa.
    Ilo ilman mopoo on teeskentelyä.

    http://mpsivut.pp.fi
  9. #9
    Lainaa (Seppo@R850R @ Heinä. 14 2003,17:42) kirjoitti
    Tämähän muodostuu ihan kiinnostavaksi threadiksi. Voisivatko ne huuta HEP, jotka ovat törmänneet tuohon epätasaiseen (vasemmanpuoleiseen kulutukseen)...
    HEP!

    * Olen havainnut ilmiön kaikilla pyörillä joilla olen ajanut sen verran että ehtii eturengas kulua (bmw r100, ducati paso ja joku honda ja sutsuki..). Älkää siis arvon bemaristit omiko tätä mielenkiintoista ilmiötä itsellenne. *
    * Olen saanut ilmiöön kattavan selityksen monelta taholta, ja kaikki väittää tienpinnan kaltevuuden olevan syynä. Tie rakennetaan hyvin kuperaksi jotta vesi valuisi ajokaistalta tien oheen. Toinen, ei ehkä niin merkittävä tekijä on se, että valtaosa kuljettajista on taipuvaisia kurvaamaan vasemmalle riuskemmin kuin oikealle. Tämä ei johdu poliittisesta taustasta vaan mopedi-ikäisenä opitusta tavasta laittaa lapikasta maahan kurvatessa, ja vasen jalkahan se helpommin pannaan maahan kun oikealla polkaistaan takajarrua. Näin on opittu jo lapsena kurvaamaan vasemmalle rivakasti. Kokeilkaapa vaikka hiekalla polkaista jarrua ja kurvata takapyörä lukossa oikealle, ei ole niin helppoa kuin vasemmalle. Yleensä.
    * Mene ja tiedä. Istu ja pala.



    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  10. #10
    Syy voi olla yksinkertainenkin: aikanaan duunimatkalla jouduin ajamaan eritasoristeyksen läpi joka oli menosuunnassa oikeaan kääntyvällä pitkällä rampilla, samoin kotiinpäin tullessa. Seuraus oli se että oikeanpuoleiseksi kummit kuluivat aika äkkiä.
    Kaverit kyllä epäilivät vaikka mitä runko- ja iskarivikoja, mutta siinä se syy oli !
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  11. #11
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (tapjar @ Helmi. 24 2004,15:52) kirjoitti
    Tämä ei johdu poliittisesta taustasta vaan mopedi-ikäisenä opitusta tavasta laittaa lapikasta maahan kurvatessa
    Vaikea sanoa, onko syy juuri tämä mainitsemasi, mutta joka tapauksessa myös lentämisessä on tämä sama juttu mukana. Vasemmalle kaartaminen on helpompaa kuin oikealle kaartaminen. Oikean puoleiset kaarrot onnistuvat kyllä ihan yhtä puhtaasti kuin vasemmalle, mutta jostakin syystä tunne on koko ajan hieman "vasenkätinen", vaikka oikealle kaarretaankin.

    - Tero
    1000
  12. #12
    Luin tällaisenkin selityksen joskus: oikeanpuoleisessa liikenteessä kaarretaan vasemmalle pitempi matka pitkän ajan kuluessa. Siis joka kurva mennään vasemmalle "ulkokaarretta" pitkin ja oikealle "sisäkaarretta". No, jokainen näistä selityksistä tuntuu yhtä järkevältä
  13. #13
    Tuota olen kyllä itsekkin tallissa iltoja ihmetellyt mistä moinen toispuoleinen kuluminen voisi johtua, rengas on hieman enemmän kulunut vasemmalta puolelta. Taitaa olla vaan runko kiero
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
  14. #14
    Kyllä se varmimmin riippuu ajo tyylistä ja tien kaltevuudesta
    Suzuki rg125R
    Kawasaki gpx600R Ninja
    Kawasaki ZX9R Ninja
    Yamaha YZF1000R Thunderace
    Suzuki 1300R hayabusa
    Ehkä seuraavaksi kawasaki *
  15. #15
    Niin, kun on peli vasemmassa lahkeessa niin siintähän se johtuupi
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
  16. #16
    Lainaa (thannula @ Helmi. 24 2004,17:40) kirjoitti
    ... myös lentämisessä on tämä sama juttu mukana. Vasemmalle kaartaminen on helpompaa kuin oikealle kaartaminen. Oikean puoleiset kaarrot onnistuvat kyllä ihan yhtä puhtaasti kuin vasemmalle, mutta jostakin syystä tunne on koko ajan hieman "vasenkätinen", vaikka oikealle kaarretaankin.

    - Tero
    Näin on. Siis en tiedä lentämisestä muuten kuin pc:llä, mutta oikealle kaartaminen on vaikeampaa. Kallistuskulman ja mutkan tai kaarroksen hamottamien kokonaisuutena tuntuu jotenkin omituiselta, kun taas vasemmalle menee kuin luonnostaan. Mulla on tapana muutella pään kallistusta oikealle kaartaessa ja hakea sopivaa katselukulmaa nähdäkseni parhaiten ajettavan kaarroksen suhteessa tiehen. Kaveri joskus kysyi ajettuaan takanani että mitä mä oikein heilutan päätä mutkissa kuin pöllö.
    Mielenkiintoinen ilmiö.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  17. #17
    Funduron eturengas ei kulu, ajoin Myllynkivellä 30tkm ja vaihdoin koska takarengas tuli kypsäksi. Eturenkaassa oli vielä reilusti kangasta jäljellä.
  18. #18
    Jos kyseessa olis kwaski 9är vuodelta -99 niin syy voisi myös olla etupään toisen jousen väärinpäin lipsahtaminen tehtaalla, mut ei liene mahdollista muilla merkeillä.

    Huipulla luulee
    -Polkupyörällä ei vielä kukaan ole ajanut niin kovaa kun sillä pääsee-
  19. #19
    Kannattaa istua hieman vasemmalla laidalla satulaa, niin pyörä kallistuuu aavistuksen oikealle ja renkaat kuluu tasaisemmin.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  20. #20
    omasta kätisyydestä se johtuu!
    vasenkätinen kanttaa mieluummin oikealle ja oikeakätinen taas vasemmalle. *mopoiässä jo huomattiin kun porukan ainoalla vasurilla rengas kului oikeelta ja muilla taas vasemmalta.
  21. #21
    Lainaa (nore @ Maalis. 06 2004,11:01) kirjoitti
    omasta kätisyydestä se johtuu!
    vasenkätinen kanttaa mieluummin oikealle ja oikeakätinen taas vasemmalle. *mopoiässä jo huomattiin kun porukan ainoalla vasurilla rengas kului oikeelta ja muilla taas vasemmalta.
    No ei... Kierosta luonteestani vaiko siitä johtuen, että poikkeus vahvistaa säännön - juuri päinvastoin...
    <p>2002-2014</p>
  22. #22
    Lainaa (Seppo@R850R @ Maalis. 06 2004,11:56) kirjoitti
    Lainaa (nore @ Maalis. 06 2004,11:01) kirjoitti
    omasta kätisyydestä se johtuu!
    vasenkätinen kanttaa mieluummin oikealle ja oikeakätinen taas vasemmalle. *mopoiässä jo huomattiin kun porukan ainoalla vasurilla rengas kului oikeelta ja muilla taas vasemmalta.
    No ei... Kierosta luonteestani vaiko siitä johtuen, että poikkeus vahvistaa säännön - juuri päinvastoin...
    ajetaanhan speedvaykin vasempaan päin koska enemmistö on oikeakätisiä. ja näyttää toi poikakin kiertävän pihaa crossilla oikealle. vasenkätinen kun on...
  23. #23
    Siis poikkeus vahvistaa säännön...
    <p>2002-2014</p>
  24. #24
    HEP!

    Edelliseltä omistajalta perin [B]vahvasti[B] vasemmistoon kallellaan olevan Macadam:n R1100RS:n etupäähän kiinnitettynä.

    Itse olen ajanut BT020:llä nyt 8000 ja suoraan näyttäisi kuluvan.

    => Vasemmistolaisuus viittaisi kuskiin

    Jokun kuulin vasurin kulumista perustelevan näillä nykyisin niin muodikkailla "kier(t)o"liittymillä...

    Siitä teiden kallellaan olosta tuli mieleen, että kumpikohan puoli mahtaa briteillä kulua, kun ajavat siellä toista puolta.
    Onko tietoa?

    Edessä BT020 muuten menee omituisesti rakkuloille,
    myös kaverin 1100 ZZR:ssä.
    -En taida enää toista kertaa sortua siltakiviin.
    Onko kukaan muu törmännyt rakkuloihin?
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  25. #25
    Tie viettää oikealle. Urissa voi ajella myös oikeaa reunaa; tasoittaa reunakulumista.
  26. #26
    Lainaa (tapjar @ Helmi. 24 2004,15:52) kirjoitti
    Lainaa (Seppo@R850R @ Heinä. 14 2003,17:42) kirjoitti
    Tämähän muodostuu ihan kiinnostavaksi threadiksi. Voisivatko ne huuta HEP, jotka ovat törmänneet tuohon epätasaiseen (vasemmanpuoleiseen kulutukseen)...
    HEP!

    * Olen havainnut ilmiön kaikilla pyörillä joilla olen ajanut sen verran että ehtii eturengas kulua (bmw r100, ducati paso ja joku honda ja sutsuki..). Älkää siis arvon bemaristit omiko tätä mielenkiintoista ilmiötä itsellenne. *
    * Olen saanut ilmiöön kattavan selityksen monelta taholta, ja kaikki väittää tienpinnan kaltevuuden olevan syynä. Tie rakennetaan hyvin kuperaksi jotta vesi valuisi ajokaistalta tien oheen. Toinen, ei ehkä niin merkittävä tekijä on se, että valtaosa kuljettajista on taipuvaisia kurvaamaan vasemmalle riuskemmin kuin oikealle. Tämä ei johdu poliittisesta taustasta vaan mopedi-ikäisenä opitusta tavasta laittaa lapikasta maahan kurvatessa, ja vasen jalkahan se helpommin pannaan maahan kun oikealla polkaistaan takajarrua. Näin on opittu jo lapsena kurvaamaan vasemmalle rivakasti. Kokeilkaapa vaikka hiekalla polkaista jarrua ja kurvata takapyörä lukossa oikealle, ei ole niin helppoa kuin vasemmalle. Yleensä.
    * Mene ja tiedä. Istu ja pala.
    Tämä on tutkittu juttu. Kaartaminen vasempaan voi olla todella paljon agressivisempaa. Onhan paljon helpompi kaartaa
    myötäpäivään??? Tellus kun sattuu pyörimään vastapäivään.
    Kyl se täst sit lakka helpottamast
  27.  
  28. #27
    Tää on kyllä aika mielenkiintoista lukee näitä juttuja että oliskohan tässänyt jotain poliittista, vasemmistolaisilla kuluu rengas vasemmalta enemmän kun kerran pyrkivät vimmatusti siihen suuntaan ja sitten oikeistolaisilta kuluu tietenkin se oikea puoli vastaavasti pyrkiessään kaikinvoimin siihensuuntaan, no sittenhän on vielä niitä keskustalaisia jotka kuluttaa vain keskigummia eivätkä katsele sivuillensa Mitäs luulette löytyköselitys
    Älä koskaan siirrä huomiseen sitä minkä voit välttää jo tänään.