Bmw K100 -86 8-venttilinen käy mahottoman rikkaalla.
Pumppu,pa-paine,suuttimet,tulpat yms "chek".
Ennen ko metsästää ecua maailmalta, olisiko mahdollista lainata
ecua kokeiluun joltakulta ystävälliseltä.
t:Ppe 0405444627
Termos. Mulla ei oo lainata ecua, mistä pahoittelut mutta...
Tässähän on LE-jetronic. Ennen ecun vaihtoa kannattaisiko tutkia ilmamäärämittari ja kaasuläpän asentotunnistin? Omien hatarien muistikuvien mukaan tuo vanhan mallin kaasuläpäntunnistin ois joskus voinut porsia. Sittenhän siinä on myös se typerä ryyppy, jota ei ikinä tarvi. Onko sen toiminta ok?
Onnea vianhakuun!
T.Ile, entinen k-bemaristi
Mahtaako se "ryyppy" tehdä mitään muuta, kuin nostaa tyhjäkäyntiä vähän korkeammalle. Isällä oli kerran -76 -vuosimallin Saab 99 GL Injection, jossa oli Bosch K-Jetronic. Siinäkin oli "ryyppy", ja muistaakseni sekin vaan nosti tyhjäkäyntiä vähän korkeammalle, käynnistyvyyteen se ei vaikuttanut.
https://www.youtube.com/@mekwerk0
K-jetin "ryyppy" rikastaa. Siinä on se kylmäkäyntisäädin, jossa kaksoismetalliliuskan antaman "tiedon" perusteella rikastetaan, kunnes moottori saavuttaa sopivan lämpötilan. K-jetronic on toki melko alkeellinen mekaaninen suihkutusjärjestelmä, jota ei oikein voi verrata modernimpiin aikakauden sähköisesti ohjattuihin järjestelmiin, kuten tuo LE-jetronic. Toimiva värkki kuitenkin toimiessaan.Isällä oli kerran -76 -vuosimallin Saab 99 GL Injection, jossa oli Bosch K-Jetronic. Siinäkin oli "ryyppy", ja muistaakseni sekin vaan nosti tyhjäkäyntiä vähän korkeammalle, käynnistyvyyteen se ei vaikuttanut.
-- Brake later and open the gas earlier --
Näiden lisäksi tarkastuslistalle varmaan joutaisi jäähdytysnesteen lämpöanturi liitoksineen (todennäköisesti eri anturi kuin mikä syöttää tietoa mittaristoon). Lisäksi kysymys, että onkos näissä alipainekellolla varustettu bensanpaineensäädin? Jos se vuotaa ja päästää bensaa alipainelinjaan, sekin voi kummasti rikastaa seosta.
Joo kaksi on. Toinen "temperature sensor" ilmeisesti ilman lämpötila ja sitte 6-napainen "temperatu sensing switch" joista yksi toiminto on flektille. Itse koneen lämpömittari näissä oli lisävaruste, että oisko sitte toinen pari tästä tarkoitettu tälle ja kolmas Eculle?
Ja siellä paluulinjassa on tosiaan tuo alipainesäätäjä.
Onko tämä saitti tuttu? https://www.k100-forum.com/forum
Itse löysin tuolta avun, kun moottori sammahteli ajossa (2-3s kuollut ja taas mentiin). Tuolla kertaa oli kyseessä HALL probleemos.
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Tere.
Em. mainitut on tarkisteltu ja mittailtu. Pa linjat, tankki putsattu, pumppu, suuttimet uusittu.
Pa paineet/regu mitattu. Sytkä, hall, jakoketju/ajoitus/ventt.sääädetty. Ilmamäärämittari
termreineen ol juur mitattavana.
Yksinkertainenhan tuon ajan ruisku on. Sen ajan "eleaivo boksi" taitaa ny vaan arpoa suuttimille omiaan.
Ny vaan pukilta toivomaan että netin ihmemaata löytysi boxi joka olisi sopu hintainen.
Saatais vanharouva viä liikenteeseen.
T: Ppe