Ruotsin 'aken' sivuilta voi ajoneuvon rekkarin perusteella hakea tietoa: omistajien lukumäärän, tyyppihyväksyntätiedot yms. Kätevä apu ja ihan ilmainen.
Ehkä tyhmä kommentti, mutta eihän vaatimustenmukaisuustodistus tarvita, jos ajoneuvossa on tyyppihyväksyntäkilpi, eikö SeniorRR:n autosta sitä ollut?
Suzuki DL 650 V-Strom -10
Suzuki DR-Z 400 SM -06
Tätä kilpeä/tarraa ei mun autosta löytynyt, vaikka kävin koko saatanan pirssin pohjasta kattoon läpi. Löytyyköhän vasta uudemmista autoista..?(Subastar @ Marras. 16 2009,12:13) kirjoitti
Tää mun vuosimallia 1996. Virkailija TUV-Nordissa väitti kiven kovaan, että auto USA:n markkinoille tarkoitettu, vaikka se oli tuotu papereitten mukaan Ruotsiin "virallisen" maahantuojan toimesta. Autossa oli mm. valot, ikkunat, turvavyöt e-merkitty, integroitu takasumuvalo, ajovalojen kork. pikasäätö. Sain sitten siis tahtoni läpi ja vaat.muk.todistuksen postissa. Säästin yli 300euroa kinastelulla ja auto meni moitteitta rekisteröintikatsastuksesta läpi.
Tuo mainitsemasi Ruotsin AKE:n sivusto on muuten tosi kätevä ja informatiivinen. Käytin sitä vertaillessani eri autovaihtoehtoja, ennen kuin auton sitten ostin.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Tuokin selviää, eli onko auto ulkomailta käytettynä tuotu, noilta em. Ruotsin AKE:n sivuilta.(psi @ Marras. 16 2009,09:16) kirjoitti
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Ruotsista löytyi pyörä, mutta pitäisi Ruotsissakin päästä viikko ajamaan ja sitten kotiin ajamaan. Mitähän vakuutuksia tarvitsen ja mistä? + Mitä papereita tarvitsen Suomeen rekisteröintiä varten? Tarviiko vaatimuksenmukaisuustodistuksia?
Kun ajat pyörällä Suomessa tarvitset tietysti liikennevakuutuksen. Ja varmasti myös Ruotsissa ajaessasi. Sitä en tiedä myöntävätkö Suomen vak.yhtiöt Ruotsin kilvessä olevaan mopoo vakuutusta. Mä sain autoon vakuutuksen pelkästään valmistenumeron perusteella.(Thimba @ Heinä. 13 2010,20:42) kirjoitti
Ruotsalaista rek.kilpeä sun(tai edellisen omistajan) ei tarvitse palauttaa. Mulla on Proben ruotsin kilvet edelleen kaapissa, eikä niiden perään ole kukaan kysellyt...
Rekisteröintiä varten tarviit ruotsalaisen rek.otteen, teknisen- ja ilmoitusosan. Pyörän vuosimallista riippuu, tarviitko vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Mulla tais lisäksi olla kauppakirjakin, mutta en muista oliko tuo "pakollinen". Tullin ja AKE:n sivuilta selviää ilman mutuilua kaikki tarvittavat dokkarit.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Liikennevakuutuksen saa runkonumeron perusteella.
Soitto vakuutusyhtiöön heti oston jälkeen ja otat liikennevakuutuksen runkonumeron perusteella.
Näin tein itse hakiessani pyörän briteistä.
Kyllä, kauppakirja kannattaa ehdottomasti tehdä. Tullissa tätä pyydetään myös.
KTM
Kiitoksia Suzuki Finland hankalasta toiminnasta ja yhteistyö kyvyttömyydestä vaikka papru kuukausien päästä tulikin.![]()
Airheads
Moi. Tilasin ruotsin tuliaiseen, 98- vuoden BMW R 1200 C pyörään maahantuojalta( BMW Suomi) vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Pienten kyselyjen jälkeen lähettivät , mutta hinta oli noussut viimekevään 100 eurosta 150 euroon. Kohtuullista?
Vieläkö on tänä kesänä kyselty katsastuksessa sitä yhtenevyystodidtusta? Kuus vuotta sitten siinä Saksan TÜV ja Dekra versiossa oli muistaakseni 12 kohtaa ja se maksoi noin 50-60 €.
Pari viikkoa intin silloin katsastuksessa, että miksi mulla pitää olla se erikseen, koska kaikki samat tiedot löytyy rekisteriotteesta (Fahrzeugbrief). Lopulta ne väsyi ja sain mopotin kilpiin pelkällä rekisteriotteella.
Nyt tulevaan mopottiini olis tarjolla Ducatin oma 52 kohtainen EC-certifikaatti jonka pitäis olla pätevä paperi 24 erikseen mainittuun Euroopan maahan. Pitääkö sen lisäksi olla joku erillinen COC, vai riittääkö esim. Pyörän viimeisin saksalainen katsastustodistus jossa on mukana pakokaasumittaus.
Kannattaako vaihtaa katsastuksen ajaksi vakioputki? Vai riittääkö, että on db-killeri tehoputkessa paikallaan.
reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano