Ennen vuotta 2006 autoveropäätöksen saaneet voivat tehdä Tullille vahingonkorvausvaatimuksen autoverosta kannetun arvonlisäveron (elv) palauttamiseksi
Täytät vaan valmiin lomakkeen ja lähetät tulli:lle
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...e_02082013.jsp
veturi
Olipa helppo täyttää anomus ELV palutuksesta, ei kysytty kuin nimi, hlö tunnus ja pyörän malli. Saavat selville veron määrän sos.turvatunnuksen mukaan. No se saako mitään on eri kysymys, mutta onpa edes anomus laitettu sisään.
Toin 2003 BMW K1200RS vm 2000, tullille maksoin silloin 4561,15. Tuontikulut olivat 610. Pyörän hinta oli 7950.
miten tulee tullia jos pyörän tuo osissa? esim iipeistä motti, runko yms. erikseen?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
mietein että mistä repivät "hinnan" pyörälle joka tuotu osissa ja koottu täällä vuoden aikana, ja miten laskevat tullit ja alvit siihen?
Näin se meni. Soitin just ja kysyin. Muuten ei kuulemma pysty arvioimaan kuntoa. Toisaalta toveri sanoi, että olisi ollut mahdollisuus rikkinäisen ajoneuvon tuontiin, muttei selvitellyt sitä sen enempää. Mopo tuotu siis maahan ehjänä pyöränä, tosin laatikoissa.
No, toisen käden tietoa idioottifiltterin läpi suodatettuna, että älkää luovuttako.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko joku nyt saanut palautuksia noista vanhoista väärin perityistä veroista? Itse laitoin tuon lapun eteenpäin loppukesästä, mutta eipä ole kuulunut mitään.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Odottavat varmaan tämän lakialotteen kohtaloa.
Ymmi sanoisi, että ei se yhteiskunta sillä pyöri, että kansalaisten rahat automaattisesti palautetaan.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
ite täytin hakemuksen,tuli vastaus tullilta hakemusta ei käsitellä niin kauaa kuin korkeinoikeus antaa päätksen asiasta,eli viivyttävät tahalaan jotta saavat sen aika määrän umpeen,samalailla tekivät niille autoille.
Kun mennyt yli 3v hakemus ns.vanhentuntu maksoivat joitain veroaja alle 3 vanhoista.Tuskin noita palayuksia koskaan saa takas,onhan ns.vanhentunut jo......ois kiva tietää onko kukaan saanu tullilta palautuksia....![]()
ex.kawasaki zx6r-97 zzr600-91 red devil
Pyörä: Kawasaki Versys 1000, Virosta
Käytt. otto: xx.xx.2012
Ajomäärä: n.18000 km
Veropäätös: Heinäkuu 2014
Veron määrä n. € 2300,00
Työnteko on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä!
Mopo; VFR 1200 F
Aj.12000 km
vm.2010
Tulli vei 2480 €
päätös tuli syyskuussa.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Jos on kotiloita tuotu v. 2011 niin muutama päivä vielä aikaa laittaa valitus sisään, muuten vanhenee. Viimeviikollahan tuli pari keissiä jotka ovat tullin kannalta epämiellyttävät. Lisäohjeita --> http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/...atkaisemiseksi
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Tuohon tullin "veronpalautuksiin":
Itse rekisteröin aikoinaan KTM 520 EXC:n suomen kilpiin, joka oli uitettu aikoinaan muistaakseni Saksasta. Pyörä oli siis ollut Suomessa kahdella omistajalla rekisteröimättömänä. Siihen aikaan (taisi olla vuosi 2006) piti veron päälle maksaa vielä alv, joka todettiin sittemmin laittomaksi ja ilman mitään valituksia tai muuta vastaavaa palautti tulli viekkaudella ja vääryydellä perimänsä rahat minulle. En tiedä onko toiminta muuttunut, mutta halusin vain antaa elävän esimerkin, että tulli on joskus pyytämättäkin rahoja palauttanut.
PS. Tosin tässäkin tapauksessa maahantuontirekisteröinnistä vai oliko veronmaksupäivästä piti olla kulunut alle 3v oikeuden päätöksestä.
Kawasaki ZX-10R -05
V-strom 2007, tuotu Virosta
7000 km
Tullattu 10/2014
Veroja noin 700 eur
Ja itse juurikin odottelen noita todennäköisesti EU-oikeudelta asti haettavia palautuksia vuodelta 2004Tulli ei niitä vapaaehtoisesti tule maksamaan, odottelee päätöstä siitä, onko tällaisen virheen jälkeen vanhenemisaikaa tapaukselle/valitukselle. Hävitty juttu, koska jo ihan vastaava on kerran EU:ssa ratkottu, ja sen mukaan valtovallan on korvattava aiheuttamansa virhe.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ducati Multistrada 1000 vm.2005 ajettu 27 tkm
Tuotu Virosta 12/2014
Veroa 570,08
Yamaha FJ1200-92 ex:Yamaha FZ1-S 2007,Ducati Multistrada 2004,Ducati ST2 2002,Kawa Z1000 2004,Kawa Zephyr 750 1993
Tulli on saanut päiviteyttyä KHO:n ratkaisuun perustuvia muutoksia autoveroon. Toivottavasti tämä ei innosta tuomaan vanhaa kalustoa Suomeen. Nopeasti katsottuna tämä "uudistus" on paluuta vanhaan. Yhden pyörän autoveron esimerkkinä "koelaskin", maksettava autovero laskee n.38,5%. Harmi vaan että moottoripyörissä autovero laskee, jos laskee, vain 2002 ja vanhemmissa malleissa.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/..._182/index.jsp
Tuossa tuomassani Multistradassa (2005)oli aavistuksen pienempi vero kuin odotin. Tullin nettisivujen vuoden 2014 " taulukoita sovelletuista verotusarvoista" löysin pari-kolme vastaavaa pyörää joista oli mennyt yli 700 euroa veroa.
Pyörässäni verotuksen vireilletulopäivä ja arvonmääräytymispäivä oli 15.12.2014 ja päätös tuli vasta 14.01.2015. Ehdin jo "hätäillä" kun verotuspäätöstä ei kuulunut ja soitin tullin puhelinpalveluun,jossa nainen kertoi koko autoverotuksen olevan kokonaan seis KHO:n tuoreen päätöksen takia. No viikko puhelusta Tullin kirje olikin laatikossa ja vero oli 570 euroa.
Mukana oli lausunto ajoneuvon yleisestä pyyntihinnasta: nettimotosta 3 vastaavaa pyörää,joiden keskiarvosta -15% ja korjaukset:ajokilometrit (0,8%/5000km) ja vuosimalli (9.2%/vuosi).Lisäksi 2 laskelmaa ja Tullin perustelut:
PERUSTELUT
"Tulli on tehnyt veron määrästä kaksi laskelmaa, autoverolain mukaisen laskelman ja vertailulaskelman. Vertailulaskelmalla lasketaan, kuinka paljon autoveroa samanlaisissa Suomessa jo rekisteröidyissä ajoneuvoissa on jäljellä.
Laskelmien veron määrää on verrattu keskenään korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussaan KHO:2014:182 vaatimalla tavalla sen varmistamiseksi, ettei ajoneuvosta kanneta enemmän autoveroa kuin samanlaisissa Suomessa jo rekisteröidyissä ajoneuvoissa on veroa jäljellä.
Kannettavan autoveron määrä on vahvistettu sen laskelman pohjalta, jonka mukainen veron määrä on pienempi. Jos veron määrä on sama molemmissa laskelmissa, on kannettavan autoveron määrä vahvistettu voimassa olevan lain mukaisen laskelman perusteella."
En tiedä vaikuttiko verooni vireillepanovuosi 2014, nyt veroprosentti oli 20%. Olin jostain lukevinani että 2015 tonnikuutioisen veroprosentti olisi 24,4..? 24,4 prosentilla vero olisi aika tasan 700 euroa.
Yamaha FJ1200-92 ex:Yamaha FZ1-S 2007,Ducati Multistrada 2004,Ducati ST2 2002,Kawa Z1000 2004,Kawa Zephyr 750 1993
Enpä ollut kiinnittänyt huomiota tähän aiemmin, mutta äsken laskin KHO:n päätöksen vaikutuksen tuolle 2009 tuomalleni 998sille. Autovero laskee 24,4% -> 23%. Ei tosta nyt isoa summaa tule, mutta periaatteessakin on tehtävä.
osaako kukaan sanoa mitä valtio perii veroa tämän vuoden bmw r1200gs pyörästä, onko se sama määrä kuin uuden vero ja miten paljon nuo lisävarusteet vaikuttaa veroon esim. saksasta 2017 bmw r1200gs rallye hinta n. 17000eur siellä, muutamia satoja kilometrejä ajettuja kun suomessa uusia myydään keskimäärin 28000eur hintaan
Olikos se uuden ajoneuvon raja 5tkm ja 6kk?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ja painotus vielä että molempien ehtojen tulee täyttyä. ALV:n saaminen takaisin ostomaasta voi olla todella hankala prosessi. Varsinkin jos pyörä on 6kk käytetty mutta alle 6tkm ajettu, tällöin voi olla että ostomaassa se katsotaan käytetyksi, mutta Suomessa uudeksi pyöräksi. Ja saa varautua todella hankalaan prosessiin jota voi olla vaikea hoitaa Suomesta käsin. Vaikka kaksinkertaista ALVia ei pitäisi periaatteessa joutua maksamaan, mutta sen välttäminen voi vaatia melkoista byrokratiaa ja jos se toinen maa on Saksa niin siellähän siitä byrokratiasta tykätään.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Noin vähän ajettuna tulee yhtä kalliiksi kuin Suomesta jos toi 6 kk ja 6 tkm toteutuu niin veron osuus 5-6 t€ ja tilpehööreistä kun ei mainitse mitään niin eivät lisää veron osuutta. Voit katsoa tullin sivuilta jotain osviittaa https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat...Moottoripyörät - taulukoita sovelletuista verotusarvoista _
pl
Yhden pyörän ja yhden auton olen tuonut täysin uutena maahan.
Jos ostaa liikkeestä, ja hinnassa lukee, että arvonlisävero on vähennettävissä (ja sama lukee tietysti kauppakirjassa), niin paikallisen ALV:n olen saanut nätisti takaisin, kun olen lähettänyt myyjälle kopion kotimaisesta rekisteriotteesta.
Aikaa tietysti hieman kuluu, mutta rahat ovat tulleet.
Suomeen olen maksanut tietysti Suomen ALV:n ja autoveron.
Simppeli homma ja helppo laskea mikä on homman kannattavuus.
Usein kannattaa
P.S. Jos pyörän / auton lisävarusteet ovat ns. varustepaketteja, jotka on asennettu tehtaalla, niin niihin tulee autovero, jos ne ovat taas esim. myyjän asentamia, ei autoveroa tule. Tämä hyvä tietää, kun veroilmoituksen sanamuotoja hakee...