Tuli mieleen tuosta tankkilaukkua kehuessani mieleen myös sen negatiivinen puoli asiasta![]()
Varmasti moni on naarmuttanut mopottimen tankin tankkilaukkua käyttäessään.
Miten suojaatte tankin naarmuuntumiselta? Kuulemma jotkut ovat käyttäneet kontaktimuovia, onko kokemuksia?
Kuten "Hyvä/Paha/Turha" otsikossa kerroin, käytin Tankkilaukun alla mopotarv. kaupoissa myytävää silikonikumista verkkoa laukun alla. Se estää tehokkaasti laukun liukumisen. Tuote on tähän tarkoitukseen tehty ja toimii oivasti. Ei tullut naarmun naarmua.
Itse ajattelin kuukauden päästä myös ostella tankkilaukun Saksasta Louisilta tai Pololta kun niissä vierailen. Ja ilmeisesti tuo alunen on ehdoton ostos samalla.
Tarvitsisin myös toisen tankkilaukun, jonka saisin TL 1000 R:n takapenkille. Olen nähnyt tälläisiä virityksiä, mutta kuinkakohan käytännössä tuo kiinnitys tapahtuu? Pitää varmaankin olla remmeillä.
Onko tankkilaukuissa suuria eroja? Ja minkälaisia tankkilaukkuja ym. olette kokeneet hyviksi? Tietysti jos vielä kelta-mustalla värityksellä löytyisi niin olisi bueno.
"Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (JP-800 @ Helmi. 20 2003,22:47)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Tarvitsisin myös toisen tankkilaukun, jonka saisin TL 1000 R:n takapenkille. Olen nähnyt tälläisiä virityksiä, mutta kuinkakohan käytännössä tuo kiinnitys tapahtuu? Pitää varmaankin olla remmeillä.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kaverillani on Busassa semmoinen takapenkille kiinnitettävä laukku systeemi ja se on vetoketjulla ja neppareilla kiinnitettävä malli.Kyllä pysyy kiinni,eikä oo hassumman näköinenkään.Varmaan löytyy Tellu R:ään vastaavanlainen laukku myös.
Suzuki Gsx-R 1000 L5
kävin tänään ajelemassa mopollani![]()
ja laitoin tankin ja laukun väliin ohuen kiilloitus kankaan..
laukku on magneetti kiinniteinen mut ku vauhti nousi yli 200,löysin tankkilaukun sylistänitäytyy katella jostain sellanen silikoni setti............
"If it can´t kill you,it is not fun!!!"
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (JP-800 @ Helmi. 20 2003,22:47)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Onko tankkilaukuissa suuria eroja? Ja minkälaisia tankkilaukkuja ym. olette kokeneet hyviksi? Tietysti jos vielä kelta-mustalla värityksellä löytyisi niin olisi bueno.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Bagsterin systeemin olen henk. kohtaisesti todennut parhaaksi. Varsinkin kätevyys on erinomainen. Esim. tankkaukset ovat "juhlaa" magn. laukun jälkeen, kun ei tarvitse irrottaa laukkua ja asetella sitä sivuun tai pa. mittarin päälle.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Kaverillani on Busassa semmoinen takapenkille kiinnitettävä laukku systeemi ja se on vetoketjulla ja neppareilla kiinnitettävä malli.Kyllä pysyy kiinni,eikä oo hassumman näköinenkään.Varmaan löytyy Tellu R:ään vastaavanlainen laukku myös. [/QUOTE]<span id='postcolor'>
Mistäköhän voisi Telluun löytää vastaavan? Käsittääkseni busassa ja tellussa on tuo takapenkki suhteellisen samanlainen... löytyisikö jostain kuvia, hintoja ym.
"Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
Joo varmaan se voi käydä myös Telluun se Busaan käyvä.Onhan nuo penkit melko samanlaiset sielä takana.Se oli ostanut sen laukun tosta Tuusmotorista ja hinta oli jotain 120-150 euron luokkaa.![]()
Suzuki Gsx-R 1000 L5
Tankin suojauksesta?
Louisilla ja Pololla ja varmaan Hein-Gerickelläkin on myynnissä vasittuja tankisuojia?? Monen mallisia ja värisiä varsinkin kyykkypyöriä varten...Luulis niitä olevan Suomessakin kaupoissa jos vain osaa kysyä?
Tosin kuulin erään kaverin sanovan ettei kelpuuta muuta kuin pehmeän nahkan tankkilaukun alle, ettei kuulema hankaa hienoa maalipintaa...jäin vain miettimaaä...milläs kiinnität?Tankin alta??![]()
Aikanaan, kun käytin tankkilaukkua RD 350:ssä, liimasin vain tylysti kontaktimuovia laukun kohdalle. Ei välttämättä kovinkaan esteettinen näky ilman tankkilaukkua ajettaessa, mutta tarpeen kylläkin. Tankkilaukku piti näet irroittaa aina tankatessa.*Raapaleita olisi tullut varmasti. Ja kyllä! Tankin altahan se laukku aina riuhdottiin irti ja kiinni.
...while I'm working, 'am working on the road...
se mikä ei naarmuta tankkia on käyttää säämiskää,eli nahkasta
kuivausriepua,
magneetit ottaa hyvin kiinni tankkiin rievun läpi.
Itse ostin sellaisen pienen 15l tankkilaukun merkkiä en muista, laitan myöhemmin. Siinä on kumi taskut magneettien päällä. Ei naarmuta tankkia.
Kun analogiset lähetykset loppuvat...
... siirrymmekkö oralogisiin???
Hankalin hetki magneettikiinnitteisen tankkilaukun kanssa on kun joutuu irrottamaan sen ja nostamaan väliaikaisesti toiseen paikkaan (tankkaus). Magneetit imuroivat itseensä hiekanmuruja ja vastaavaa kamaa, joka väliin jäädessään hinkkaa tankin naarmuille. Tähän ei kiinteät kumityynyt auta vaan kunnon erillinen alusrätti tai verkko tankkia vasten. Jopa pölyssä ajaminen näkyy laukun kiinnikkeissä. Laukun ja tankin välinen rako vetää hiekanmuruja puoleensa. Ts. Kantsii olla tarkkana.
Olen saanut säilymään tankin naarmuuntumatta pitämällä laukun pohjan/-tankin pinnan puhtaana ja laittamalla väliin ns. elmukelmua. Ainut vitutus tulee vastaa tuulella jos jostain syystä joudut ottamaan kalvon välillä pois ja asentamaan sen tuulessa takaisin paikoilleen...
Hyvin on muuten tämä systeemi pelannut jo n.30-40TKm.
Että näin meillä päin.
-B52-
-Quid licet lovi, non licet bovi-
Aika hysteeriseltä kuulostaa. Kannattaa varmaan päällystää kontaktimuovilla koko mopo, tai mieluiten olla ajamatta kokonaan jos naarmut pelottaa. Omassa käytössä ei ole kyllä magneettikiinnitteisistäkään tankkilaukuista tullut naarmun naarmua, kun on vaan pyyhkäissyt pahimmat hiekat pois sekä tankista että tankkilaukun pohjasta ennen kiinnitystä. Kolme vuotta käytetty kahdessa eri mopossa ehkä 30 tkm. Yleensä niissä on pohja kumia sen takia, että se pysyy liukumatta paikallaan, eikä naarmuta. Mitä se ylimääräinen t-paita, silikoniverkko tai muovikelmu muka auttaa? Varsinkin t-paita liukuu ja voi naarmuttaa enemmänkin.
Bagster on kyllä loistava systeemi. Varmaan joku säikähtää senkin alle mahdollisesti joutuvista pölypartikkeleista ja niiden aiheuttamista naarmuista. Bagsterista on kahden vuoden kokemus. Irrotin suojan aina kauden päätteeksi, vähän siellä oli kosteutta pesun jäljiltä, mutta ei likaa, ja tankki naarmuton, myös polvien kohdalta. Nykyisessä kotarissa on vähän bagsterin tyylinen KTM:n oma ratkaisu, joka vaikuttaa ihan toimivalta. Ei kylläkään peitä koko tankkia, toisaalta tankki on mattamusta joten ei siinä varmaan pikkunaarmut näkyisikään.
Suosittelen siis Bagsteria sekä naarmuhysteerikoille, että kaikille muillekin joiden mopoon se on saatavissa: Bagster
Minä rakensin tällaisen itse. Ensimmäinen syy takalaukkuun on muovinen tankki jossa magneetti jostain syystä ei pysy -> pitäisi käyttää remmejä, ja toinen tuo naarmuuntumisen pelko.(JP-800 @ Helmi. 20 2003,22:47) kirjoitti
Lyhyt resepti takalaukkuun;
Ylimääräinen takapenkki
Tankkilaukku irroitettavalla magneetti/remmipohjalla
Sopivankokoinen aluslevy (puuta/muovia/metallia..)
Pultteja, muttereita yms. kiinnitystarvikkeita
Irroitettava laukkupohja kiinnitetään aluslevyyn jotta siitä saadaan suora. Aluslevy johon laukkupohja siis on kiinnitetty, kiinnitetään takapenkkiin. Takapenkki laitetaan paikalleen. Laukku kiinnitetään laukkupohjaan omalla vetoketjullaan. Valmis.
Tätä täytyy tietysti jokaisen soveltaa oman pyöränsä penkinkiinnityksien yms. mukaan.
Itselläni oli tuo ylimääräinen takapenkki, koska Triplen lisävarusteena ostettavan kauhukahvan mukana tulee myös penkki. Jos en tarvitse laukkua niin penkin tilalla on seat cowl, joka ei siis tule penkin päälle vaan korvaa sen. Laukun pohja on siis aina kiinni penkissä/pyörässä josta itse laukku on helppo irroittaa tai kiinnittää yhdellä vetoketjulla.
Aluslevynä käytin muovilevyä, koska lastulevy tai vaneri alkaa helposti lohkeilemaan, vettymään ja homehtumaan kosteissa oloissa.
Kustannukset;
Takapenkki - uuden hinta olisi ollut n. 100€
Laukku - 14€ Aldista (vrt. Lidl)
Aluslevy - 2€ musta leikkuulauta Ikeasta
Kiinnikkeet - muutaman euron edestä, löytyi omasta varastosta.
Omalla asialla jo vuodesta 1978
Meitä on niin monenlaisia, ja tästä(kin) asiasta on väänneetty täällä jo monesti. Ainakin mulle pyörä on paljon enemmän kuin kulkuneuvo, ja yritän siitä vaalia niin hyvin kuin mahdollista. Toisille Pyörät tai muutkaan esineet ei ole mitään muuta kuin kertakäyttöisiä tavaroita ja niitä kohdellaan sen mukaan. Kukin tyylillään.(Jori @ Elo. 12 2005,11:44) kirjoitti
Itse olen naarmuttanut erään pyörän tankin magneettilaukulla yhden viikonlopun ajoreissulla. Kyllä vitutti.
Bagster voi olla mainio keksintö muuten, mutta en todellakaan halua päällystää pyöräni kaunista maalipintaa nahalla tai kankaalla.
Omalla asialla jo vuodesta 1978
Todellakin, kukin tavallaan. Mutta lähinnä ihmetyttää nuo ratkaisut, varsinkin liukuva kangas tms. joka voi jopa edesauttaa naarmuuntumista ja heikentää laukun pysymistä. Naarmuuntuminen on varmasti edelleen mahdollista vaikka olisi kuinka huolellinen, puhdistaisi pohjan tai käyttäisi silikoniverkkoa. Jos naarmuuntumisen käytännössä voi estää vain kontaktimuovilla, niin jättäisin kyllä sen mieluummin laittamatta ihan ulkonäön vuoksi.(SpeedFour @ Elo. 12 2005,12:04) kirjoitti
Bagster ei tietysti kaikissa pyörissä näytä niin hyvältä, mutta IMO se sopii useimpiin pyöriin todella hienosti, erityisesti jos satula on modattu vastaavasti. Niillä on nykyään jotain kiiltäviä tosipimp-materiaaleja myös...Toisaalta ei ne perälaukutkaan useimmiten mitään kaunistuksia ole, joten jos pärjää yhdellä laukulla niin minä valitsisin tankkilaukun, mieluiten Bagsterin, jo ajo-ominaisuuksienkin vuoksi. Niin, ja en ole missään kytköksissä Bagsteriin tai maahantuojaan. Asustelen Ranskassa ja täällä vaan näyttää olevan lähes joka mopossa ko. systeemi, ja monessa myös saman firman satulanmuokkaus.
Kontaktimuovi vs. naarmuuntuminen
*
Kontaktimuovi laitetaan jotta maalipinta pysyy hyvän näköisenä?
Onko kontaktimuovi hyvän näköinen? Onko se paremman näköinen kuin tankki jossa on pari huomaamatonta naarmua?
*
Ihmettelen vaan.
~SV1000N~
Ennen reissua pesin pyörän... aina ennen kuin laitoin tankkilaukun paikalleen putsasin tankin kiillotusliinalla... reissussa kun sato niin sateen jälkeen pesin pyörän sellasella puhdistusliinalla... ja kun yön aina seisoi niin sitten aamulla taas kiillotusliinalla... ei ollut välissä mitään, eikä tullut naarmujakaan... Niin laukku on mallia Lidl (10e), pohja vähän kumimainen ja kesti hyvin reilu 2000km matkan...
ElmuKelmukin on ihan hyvää & halpaa ja tarraa jonkun verran iteksieen kiinni. Ja puhtaaseen tankkiin!
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Juu naarmuttaahan tuo..En oo laittanu mitään väliin. Kai sitä täytyy vähän naarmuja olla..
![]()
KTM 390 adv