Kyllä. Teltta kuuluu ajovarusteihin *![]()
Telttani täytti tänä keväänä kuusi vuotta, ja päätin, että se on 150mk teltalle ihan tarpeeksi. Lisäksi ottaa jo kaaliin lyödä krapula-aamuna päänsä teltan kattoon. On meinaan hiukan pieni teltta. Itse olen tällainen persjalkainen 172 senttinen, eikä paljon pitempi ihminen siellä mahtuisi nukkumaan, ainakaan jalat suorassa.
Suositelkaapas kohtuuhintaista kupolitelttaa yhden henkilön majoittamiseen. Tärkeimmät ominaisuudet ovat, että se pitää vettä (siis ei pidä vettä sisällä, vaan pitää veden pois sisältä), vie pakattuna vähän tilaa, ja purkaminen onnistuu krapulassakin. Olen nähnyt sellaisia telttoja, joista ei näitä kaaria tarvitse irroittaa ollenkaan, vaan ne taittuvat kokoon muun teltan mukana. Ovatko nuo yhtä käteviä, miltä kuulostaa? Miksi niissä muuten yleensä aina on ns. sisäteltta, eli vasta tuon päälle asetellaan vesitiivis kangas? Tuohan pilaa koko systeemin helppokäyttöisyyden.
Omassani kun ei ole kuin se yksi "kerros" telttaa, niin pystytys sujuu tyyliin "kahdesta kulmasta työntää kokoontaitettavat lasikuitukaaret sisään", ja teltta on pystytetty. Niin kovaa ei ole edes tuullut, että olisi tarvinnut vaarnoja käyttää.
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Ite ostin Biltemasta (Joo, olen hullu) teltan ja hyvin on toiminut. Tilaa on ja löytyy "eteinen" *ja kaikki. Muutenkin ihan asiallinen.
ooo
Mua kiinnostais myös sellanen teltta, joka vie mahdollisimman vähän tilaa. Eli esim. reppuun mahtuu muutakin kuin teltta. Tälläinen olisi kätevä niin matkalle lähdettäessä ei tarvitsi miettiä yöpymispaikkoja. Pyöräkin on vielä niin pieni ettei siihen oikeen kovin helposti mitään isoa telttaa viritellä.![]()
Minulla on joku 2 hengen kupoliteltta, jonka saa ihan hyvin mukaan vaikka laukkuun. Ei ole mikään vedenpitävä tms., mutta ihan hyvä kuitenkin
Die, spamming faget.
Louis:lla vieraillessani talvella näin todella pieneen tilaan menevän kahden hengen teltan. Paketti oli pienempi kuin puolentoista litran limupullo. Olisi pitänyt ostaa se silloin. nyt olisi myös käyttöä pieneen tilaan menevällä teltalla.
"Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (JP-800 @ Kesä. 16 2002,13:13)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Louis:lla vieraillessani talvella näin todella pieneen tilaan menevän kahden hengen teltan. Paketti oli pienempi kuin puolentoista litran limupullo. Olisi pitänyt ostaa se silloin. nyt olisi myös käyttöä pieneen tilaan menevällä teltalla.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Missäs tämmönen liike on?! Haluu tommosen!
![]()
Seuraavassa Bike-lehdessä näytti olevan testissä teltat ja makuupussit, jotka soveltuvat MP käyttöön. Jos pystytte niin malttakaa hetki, niin saamme tietää testitulokset.
K 100
Mulla on The North Face Mountain 25, kiipeily teltta. Itse asiassa teltta on yhteisomistuksessa broidin kanssa, ja on nyt veljeni käytössä... tällä hetkellä teltta ja broidi löytyy varmaankin jostain kohti läntisen pallonpuoliskon korkeimman vuoren (Aconcagua) rinnettä.
Teltta menee pieneen tilaan, nopea pystyttää ja varmasti pitää niin veden kuin tuulen... Nortin elinikäinen takuu, on myös varmasti parhaimpia maailmassa.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Planet @ Kesä. 17 2002,11:31)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Hintakin on varmaan sitten korkeimpia maailmassa... *[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Ei oikeastaan... jos telttaa käyttää paljon (vaikka muussakin kuin mopolla reissaamisessa) niin on hyvä teltta hintansa väärti.
Suomesta en rupeaisi iki päivänä ostamaan mitään Northin tuotteita, koska maahantuoja (tai joku) on vetänyt hinnat ihan älyttömiksi ...mutta jos sattuu jossain Suomen ulkopuolella reissaamaan, niin ehdottomasti kannattaa painaa merkki mieleen.
Kävin vähän katselemassa telttoja, ja näyttää siltä, että nuo kaarineen kokoontaitettavat "pikateltat" ovat jostakin syystä kadonneet markkinoilta. Mistähän sellaisen vielä saisi?
Liikkeessä meinasivat, ettei noilla pikateltoilla tee mitään, kun eivät pidä vettä... #####tti, en minä aio metsään asumaan muuttaa. Yksiosainen (eli ei erillistä sisä ja ulkokerrosta) telttani on pitänyt vettä juuri sen verran mitä on kokkareissa ollut tarpeen, ja joskus on tullut vettä rajustikin. Parhaiten se valitettavasti piti vettä sisäpuolella, kun kerran jäi yöksi teltan ovi auki. Oviaukko oli sopivasti alamäkeen, ja siellä jalkopäässä oli noin 15 senttiä vettä syvimmillään herätessäni. Oli ajonahkat tietysti siellä, ja kesti viikon ennenkuin olivat täysin kuivat.
Olis tietysti ollut tosi noloa, jos teltta olisi ollut tasamaalla, ja olisi sattunut hukkumaan sinne. Ei ollut edes juhannus.![]()
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Joo, ostin Tampereen Anttilasta (Hämeenlinnan Anttilasta viime kokoontumisessa ostin muuten aurinkolasit ja siippa mekon)yli 10 vuotta sitten Jotos-merkkisen 3 hengen kupoliteltan hintaan 199 mk ja edelleen on kuosissaan. Parisen kiloa se painaa ja jonkin verran ottaa tilaa kuskatessa mutta vetet ja ötökät pysyy taivasalla, eikös se ole tarkoituskin. Ne pikateltat on kai jollain "sateenvarjo"- mekanismilla/tekniikalla ja kuulemma käypiä vimpaimia...
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Tiedoksi, niitä sateenvarjon tavalla kokoontaittuvia telttoja myy "Hoppu Halli"![]()
Hintaa on väristä riippuen jonkin verran päältä sata eunukkia.
Haittapuolena pitäisin kokoonpakatun teltan suhteellisen suurta kokoa. Halkaisija on vain 15cm, mutta paketin pituus 73cm. Tuo on ikävän leveä paketti pyörän perässä.
Itse kyllä laitoin siitä huolimatta tilaukseen. Nykyinen teltta on niin pieni, että pitää vaihtaa vaatteet teltan ulkopuolella![]()
Eilen City-Marketissa pisti silmään kahden hengen harjateltta, eli mallia perinteinen. Pohja-ala 120X190, hinta oli jotai vähä alle 100FIMEi varmaan mikään laatuteltta, mutta suurimpana plussana oli pieni koko, pakattuna jotai n.50cm/10cm.
Ostin minäkin viime kesänä McKinleyn Ranger 4 -teltan, mutta eipä ollut silloin vielä pyöräilyt mielessä. Ei tuota pötikkää voi ottaa pyöränpäälle mukaan.
![]()
"Ei se hae kauneutta,
Ei tavoittele totuutta,
Ei se pyri selittelemään selittämätöntä
Sade joka kastelee lehdet"
A.W.Yrjänä
Mullon Haltin semmoinen 3-4 hengen kupoliteltta. Ostin pari vuotta sitten Partioaitasta. Sekin on hieman pitkä pötkylä. Mutta samoin on nuo retkipatjatkin. Niinpä hankin viime talvena venemessuilta Ortliebin Rack Pack XL:n( http://www.ortlieb.com/rackpack_e.htm ). Löytyy myös mp-messuilta. Se on hyvän kokoinen. Teltta ja patjat mahtuu kivasti ja makuupussit vielä sinne päätyyn. Ja aika paljon muutakin. Lisäksi systeemi on vedenpitävä. On olkahihnat sun muut rensselit. Parilla hihnalla kiinni tarakkaan ja vot. Sen mitä olen sen kanssa ehtinyt reissata, niin ei valittamista. Hinta oli siinä 100 euron kieppeillä. Noilta löytyy kyllä muutakin pussia. Tankkilaukuista alkaen.
edit: korjasin linkin..
Jos motoristi (yksin tai kaksi liikkuva) haluaa teltan, johon voi
majoittua missä päin maailmaan lähes milloin tahansa, suosittelen kokemukseni perusteella Hillebergin Nalloa, sitä pie-
nempää 1-2 hengelle tarkoitettua. Painaa 1,5 - 2 kg. Toimii,
kestää ja mahtuu mukaan. Hinta taitaa nykyään olla jossain
lähellä 500 euroa.
Erä-lehti on testannut telttoja melkein vuosittain retkeilyosioissaan. Tosin kategoriat ovat yleensä aika kalliita pelkkää mp-käyttöä ajatellen. Halpistelttatestiä en nyt ihan heti muista mistään. Tuo biken testi voi olla hieman yksipuolinen, testiryhmällä tuskin on tarvittavaa kokemusta alalta jotta voisi arvioda luotettavasti muitakin ominaisuuksia kuin näitä joihin motoristi törmää selvästi.
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (xerxes @ Heinä. 01 2002,12:24)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Mullon Haltin semmoinen 3-4 hengen kupoliteltta. Ostin pari vuotta sitten Partioaitasta.[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Näytti olevan tossa tarjouksessa 119 euroo.
Tämä tulee vähän myöhään tätä kesää ajatellen, mutta kuitenkin...:
Ostin kesällä Everestin Halti II:n (muistaakseni II:n), ovh TopSportissa 129€, syksymmällä sai ~-70%.
Paino 1,4kg, tunnelimallinen vaellusteltta, kaaret paketissa mukana. Koko kuin 1,5L pullo, ehkä vähän pitempi. Se mitä tänä kesänä satoi, kesti hyvin. *Koottuna muistaakseni 250cm * 120cm(levein kohta). Virallisesti 2:n hengen, mutta yhdelle hyvä, mahtuu kamatkin. Nopea pystyttää.
Päälliteltta erikseen ~5cm irti sisäteltasta joka käytännössä tosi tiheätä "verkkoa", lämpöiseltä tuntui ja hengittää enemmän kuin hyvin.
Uutta en osta ennenkuin pakko!
Huonoina puolina se, että kun tunnelimallinen niin edes istumaan ei mahdu, mutta saa sitä istua reissuilla riittävästi muutenkin! Vaatii myös sellaisen maaperän johon alumiiniset kepit uppoaa hyvin koska täytyy saada aika tiukalle, mutta kuka sitä huvikseen kivikossa nukkuu?? Vaatii myös pituussuunnassa enemmän tilaa kuin kupoli, yli 3m tarpeen.
Ei nyt ollut vastaus ihan topicin mukainen, mutta jos muut kuin kupoli kelpaa, niin loistava. Ja päälliteltan voi antaa olla kiinni, kiinnittyy sisätelttaan muoviklipseillä, mallia "vyölaukku". Kun ottaa paketista niin lyö 2 kaarta sisään ja sitten tarvii kyllä muutaman "kepin" maahan työntää, mutta ei sentään naruja mihinkään suuntaan... Mutta krapulassa purkaminen erittäin helppo, säilytyspussiinkaan ei tarvi tunkea hampaat irvessä.
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Ajattelin nostaa tämän aiheen taas ylös kun kesäreissut ja kokoontumiset alkaa taas lähenemään ja ainakin itse olen telttaa hankkimassa. Itse olen tsekkaillut vaihtoehtoina Haltin multisporttia tai gravitya taikka mckinleyn duoliteä. Menevät kaikki suht pieneen tilaan pakattuna ja kestävät kunnon kesäsateenkin. Mainittakoon sateenpitävyyden rajaksi minimi 1500 mm ja kunnon vaellusteltta tulee tietenkin alumiinikaarilla.
-jarrut on vauhdin surma-
Tällainen tuli sitten tilattua eilen muun kaman ohessa: Linkki Louisin sivulle
Tärkeimpänä kriteerinä oli pieni koko pakattuna ja halpa hinta. Teltta näyttää ainakin tietojen perusteella olevan ihan ok, sateenpitävyyden rajakin 1500mm (mitä ikinä sitten käytännössä tarkoittaakaan... ** Paketti tullee viikon-kahden sisään, joten sitten ollaan viisaampia.
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
Tilasin ite samanlaisen, pitäis vaan päästä koepystyttämään ennen reissuun lähtöä. Näyttäs olevan sellanen systeemi, että sisäteltta leväytetään ensin halutulle paikalle. Sitten päällyteltta siihen päälle ja kaaret paikoilleen. Sitten sisäteltta kiinnitetään jollain konstilla päällytelttaan. Aikasemmista teltoista on sellanen kokemus, että kaaret tulee sisätelttaan, jonka päälle sitten ulkoteltta leväytetään. Saapi nähdä, millasta ähellystä on tuo teutoonien teltan pystytys. Pitäskö järkätä galluppi "kuinka kauan pystytät telttaasi"?(Julle @ Huhti. 23 2003,18:29) kirjoitti
Humppaa taikka kuole
Voidaan vaikka sitten Jysärissä ihmetellä noita teutoonien virityksiä yhdessä(virago750 @ Huhti. 24 2003,20:34) kirjoitti
![]()
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
No näin tehdäänkin! Siinä voi joutua jonkun neuvooantavan ottaa, tosin siihen mennessä kerkee toivottavasti jo harjotella jonkin verran.
Humppaa taikka kuole
JULLE: Onko näin että tuo teltta on tosissaan pakattuna noin pieni.. Saksankielentaitamattomana päättelin seuraavasta "Packmaß nur: 20 x 36 cm"
Vai onko tuo telttanaulojen koko![]()
"Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
Mulla on tollanen ja kyllä tuo niin pieneen tilaan menee. Jää kantopussi jopa vähän väljäksi, sinne voi vaikka tunkee vaihtokalsarit lisäksi. Tiedä häntä, kuinka suuren säkin teltta tarttee sen jälkeen, kun sen on eka kertaa pystyttänyt ja yrittää sulloa samaan pussiin takaisin.(JP-800 @ Huhti. 25 2003,17:34) kirjoitti
Humppaa taikka kuole
Nyt tultiin taas tähän legendaariseen!yleensähän se onkin niin että turha yrittää...
![]()
C B R
sateenpitävyyden rajakin 1500mm (mitä ikinä sitten käytännössä tarkoittaakaan...
Kankaan pitäisi kestää 1500mm vesipatsas päästämättä vettä sisälle ja tuo luku taisi olla juuri se jota pidetään vedenpitävänä.
Teltan kasausaikahan riippuu siitä, tehdäänkö se heti yhden kaljan voimalla vai sitten " myöhemmin"
Itse ostin viime kesänä Haltin Basecampin(tunneli) ja vaikka se viekin tilaa, niin on kiva kun on eteinen johon voi laittaa ajokamat kuivamaan.Luxusta pitää olla tässä iässä
![]()
Mitäköhän Freud tästä sanoisi?
JP-800: Kyllä minä ainakin ymmärsin pakkauskoon olevan juuri noin pieni. Suapi nähdä, millainen pakkaus kotio saapuupi. Mutta ainakin virago750 lupaileepi paketin olevan juuri noin pieni.
Suzuki Bandit 1200T -97
KTM 690 Enduro R -15
Niin, itse löysin sitten hoppu hallista sen threadissa kyselemäni "automaatti" teltan, ja täytyy sanoa, että ihan saakurin hyvä se on. En ole ostostani katunut hetkeäkään.
Ainoa haittapuoli siinä on, että pakattuna se on suhteellisen leveä, joskin ohut paketti. Moottoripyörän päällä siis näyttää vähän hullulta, mutta kyllä se siellä ainakin viime kesän reissut hyvin keikkui.