Itse olen tavallaan vanhan kansan kasvatteja, eli on synti ja häpeä olla tekemättä huoltoja itse. Kiireen vuoksi olen joskus joutunut jotakin teettämään, mutta periaatteena on, että kaikki mitä osataan, tehdään itse, ja mitä ei osata, niin katsotaan kirjasta ohjeita![]()
Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
Kertopaaka huoltomotoristit mistä noita korjausoppaita saa hankittua? Onko korjaamokäsikirjojen hankkiminen kuinka helppoa? Opiskelijalle tuo itsehuoltaminen olisi oiva ja edullinen vaihtoehto pitää pyörä kunnossa. Kiitos vastauksista etukäteen.
Alfamer
tuolta löytyy lähes kaikkiin malleihin lontoonkielisiä opuksia.. yhden huoltokirjan hinnalla (30-50,-) ei montaa merkkihuoltoa tehdä.. ja edelleen suosittelen tota motovelhojen tee-se-itse hallia, on huomattavasti mukavampaa ähertää pyörän kimpussa kunnon hallissa ja tarvittaessa nostaa pyörä nosturin päälle.. ja kyllä ne motovelhon kaverit tarvittaessa neuvovatkin... **
Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
Alfameriltä löytyy myös suomenkielinen opus "Moottoripyörän tekniikka" erinomainen yleisteos iltalukemiseksi..![]()
Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
Itse olen opiskellut kantapään kautta, oppirahojakin on maksettu -ehkä liikaakin, tuntuu että olisi tullut halvemmaksi ostaa kirja kun kämmiä homma... mutta nytpähän osaa!![]()
C B R
Jälleen kerran haluan suositella valmistajan omia huoltokäsikirjoja. Kokemukseni mukaan Alfamerit ovat aika vajavaisia näihin verrattuna.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Clymer on hyvä startti, mutta kyllä se osaaminen tulee kantapään kautta.
Esim. olen synkannut kaasareita nyt 3 iltaa ja vasta nyt olen varma siitä kuinka se tehdään oikein ja jälki oli niin hyvää että luulenpa että huoltoliikkeessa ei samaan tasoon ylletä!
... ja rahaa säästyi eurokaupalla !
Nuo valmistajan käsikirjat kun vaan ovat aika kortilla, pääosin kaikki omistajille suunnatut omistajan käsikirjat kun ovat rajoittuneet tulpan vaihtamiseen., tosin maahantuojalta kannattaa kysellä valtuutetuille huolloille suunnattuja oppaita jossa neuvotaan merkkikohtai´set poikkeavudet ym. näitä voi tilata jälleenmyyjien kautta jos maahantuoja ei suostu niitä käyttäjälle lähettämään.
C B R
Taas tulee pääsiäinen ja mp.n huolto tee se itse periaatteella.
Siitä se ajokausi alkaa. Hyvää ajokautta kaikille motoristeille.
![]()
Juke kaivoi tosi vanhan threadin esiin. Hyvä!!
Juuri näistä syistä näitä säilytetäänkin.
Vielä kun tästä saataisiin pikku riita aikaiseksi...![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Ja minähän en mopooni öljynvaihtoon vie, kun maksaakin 40e![]()
![]()
Kyllähän noi huollot on tosi törkeen hintasia.Esim jammun r6 * *
-1000km huolto 106e
-10000km huolto 220eEi ollut tehty edes kaikkea mitä huolto opas vaatii tarkastaa,on öljyn vaihdosta törkee hinta.Eli kyllä huollan takuu ajan päätyttöä ihan itse ,venttiilit käyn kyllä säädättää ammattilaisella.Siihen on onneksi viellä aikaa(42tkm).Itse kyllä vaihdan 5tkm välin öljyt,vaikka suositus 10tkm *
![]()
Tässä olisi linkki muutamaan huoltomanuaalin
Tösös !
Joo ja renkaan vaihtokin onnistuu kotona hikoilematta varsinkin tubelesit . Ostat vaan kunnon rengasraudat eikä meisseleillä niinko fillariin ja sata reikää sit .
Tasapainotus Rossimiesten tyyliin tehään ratapyöriinkin samalla systeemillä varikolla ja 5g tarkkuudella . Ei monet koneet tee niin tarkasti .
Muista viedä sit vanha rengas sinne liikkeeseen ko rengaskierrätysmaksun väkisin perivät paitsi Virroilla .
Oula
Triumph Tiger 800 XRX
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten, OULA, saat tubeless-renkaan vanteelle tai vanteelta ilman rengaskonetta? On nimittäin aika tiukassa tuo "bead"-osuus.
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Ite oon vaihtanu yhet tubelessit ja jonkun verran sisärenkaallisia ja mun mielestä tubelessit oli _huomattavasti_ helpommat vaihtaa rengasraudoilla. Se oli suorastaan hupia sen jälkeen ku sai renkaan(jayr_86 @ Maalis. 23 2005,10:47) kirjoitti
painettua irti vanteen reunasta. Kumi tuntu menevän niin helposti paikalleen ja pois, eikä tarvinu varoa sisäkumin rei'ittämistä huolettomalla raudankäsittelyllä. Että tubelessit ne vasta helppoja on... tai sit mulla on susirenkaat (Macadamit pois ja Mez Z6 ja Pirelli dragon GTS (tms.) tilalle)
Niin, paras vinkki on se, että laittaa raudoilla sitä kumia paikalleen ihan vaan sentti kerrallaan, eikä yritä liian pitkää pätkää kerralla. Ja toki pitää muistaa laittaa se vastapuoli renkaasta keskellä vannetta olevaan uraan, jos sellanen löytyy, helpottaa huomattavasti.
No myy mulle! Saat satasen tai oikein hyvästä enemmänkin. Turhaa sitä on siellä varastossa makuuttaa(Finnpeakzor @ Huhti. 04 2003,22:24) kirjoitti
Ihan oikeesti, jos tekee mieli myydä, niin ota yhteyttä. Katellaan kiinnostaisko.
Olis tuossa uudet tubeless gummit oottamassa, tarttee varmaan hankkia ne rengasraudat ja testata TI-menetelmää![]()
Tulee aika jolloin p.....t tervataan! Ja niin tosiaan, asiantuntijalausuntoja aiheesta riippumatta. Takuu!
Pitäisiköhän vielä tarkentaa...
Siis puhummehan me molemmat, MadMan, katupyörän renkaista? Itse olen krossipyörään vaihtanut renkaan (sisäkumi), ja tuntui ettei siitäkään oikein tule mitään. Ehkä en vaan osaa...
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Intissä tuli mopolähetin ominaisuudessa pariinkin kertaan vaihdettua kotariin renkaita. Trälleborgin piikkirenkaat alta ja uudet samanlaiset alle. Aivan järkyttävän kova profiili niissä; kahdella rengasraudalla joten kuten pärjättiin, vaikka tuli jonkun verran taisteluhaavoja sormiin operaation jälkeen.
Niillä renkailla pystyi muuten ajamaan varovasti vaikka olis ollu sisäkumi puhki. :)
Säkylässä oli käytössä KTM LC4 400cc Military special edition (20l polttoainetankki) ja painoi ihan rutosti. Siinä sitten muisteltiin että KTM tulee sanoista "Kevyt Työntää Maastossa".
"If William Shatner ever pulls you into the bathroom and asks
if you want to see the captain's log, just say no. I fell for
that nine times!"
-Patrick Stewart
heh joo(Guest @ Huhti. 04 2003,22:16) kirjoitti
vein kerran joskus 10 vuotta sit vanhan 500cc hondan huoltoon takatalolle saloon kun hain pyörän se alkoi kolisemaan 80 ajetun kilsan jälkeen
nooh mopo autoon ja takas meni muutama päivä ja hain pyörän pois
kolinat oli loppuneet mut roiski ruhtinaallisesti öljyä ulos joka saumasta heh en enää viitsinyt viedä vehjettä sinne vaan laitoin itse niin olin varma et tulee kunnolla tehtyä
sinne en veis ees potkukelkkaa huoltoon
et sillai
rento rehellinen tavallinen motoristi
Takuulla aina itse jos on mahdollista. Tietää mitä on tehny ja mitä jättäny tekemättä... Joku öljynvaihtokin nyt on jo häpeä teettää liikkeessä... Tai ainakin se käy lompakolle ihan suotta!!!
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Tuli tuosta renkaan vaihdosta mieleen yksi juttu jonka joskus mopo aikoina keksin miten saa helpoiten kummin irti vanteelta ilman rengasrautoja tai konetta. Eli kunnon peltisaksilla tai vastaavilla leikataan kummi poikki ja sopivilla sivareilla tukiraudat poikki ja kummi on irti. Eikä edes tule naarmuja vanteeseen. Tuli testattua tätä konstia taas kun piti vanteen reunaa kiillotella ja piti saada kumi irti. Hyvin toimi ivieläkin ja aikaa meni ehkä puoli tuntia eikä tullut edes hiki. Ja kumi oli 160/70-17 Battlaxi.
Red Meat
Tösös !
Kyllä pemarin vanteelta lähtee ihan helposti rengasraudalla väliin ja kantapäätä lisäksi . Joskus kun pisempään etunen ollunna vanteella täytyypi väkivaltaa lisätä . Vanne lattialle ja auton eturenkaalla varovasti painaa .
Fairia olen asennuksessa käyttänyt niin mukavasti muljahtaa päälle eikä tartte hillittömiä paineita kun on varmasti suorassa vanteella .Mezelerissä kun laittaapi sen maalitäplän venttiilin kohalle ei pariakymmentä grammaa enempää tasapainoa tartte ! Monesti takarenkaalle varsinkaan ei ole epätasapainoa jäänyt yhtään . Muita matka-ajoa kestäviä renkaita kun ei taho ollakkaan !
Siis puhummehan me molemmat, MadMan, katupyörän renkaista? Itse olen krossipyörään vaihtanut renkaan (sisäkumi), ja tuntui ettei siitäkään oikein tule mitään. Ehkä en vaan osaa...
Jay[/quote]
Kokemus luo varmuutta, tarpeeks monasti kun tekee, niin rupee sujumaan. Itse olen joskus vaihtanut kuorma-auton renkaitakin rengasraudoilla.Niissä pitää olla tosi varovainen, muuten voi murtaa sormensa!!!
Jää muuten
vähiin.
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Kaikki minkä woi teettää muualla ,, myös teetetään....
sitten ajaa körötellään mamman kanssa Sunnuntai kaffelle....
Mitäwarten ne huoltomiehet sitten on ! HÄH![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Sitä minä en vaan voi käsittää et kuin maailmassa ne takuut pysyy paree voimassa sillä että käyn tasasin väliajoin heittään setelitukun merkkihuoltoon???Tyhymä mää varmaan...
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Kaveri ehti ajaa vajaa 2000 km uudella 600 gixerillä sit kone paukahti onneks oli takuu!![]()
Ihan tyhmää huoltaa itse! En ymmärrä mitä hienoo siinä on(iama @ Helmi. 25 2005,22:27) kirjoitti
et itte ropaa!
Vielä kaiken näköiset pullakuskit![]()
![]()
![]()
Life is hard, then you die...