Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
    Tarkoitus oli tarkastaa K100RS:n (8v) nokkaketjun kunto. Tämä vaatii tietenkin nokkaketjun kotelon irroittamisen ja ainakin korjausoppaan mukaan kopan tiivisteiden vaihdon. Yllätys oli suuri, kun merkkiliikkeen varaosaluettelo ei tuntenut ko. tiivistettä.
    Onko joku joskus vaihtanut tämän? Myydäänkö tiiviste osana jotakin suurempaa tiivistepakettia vai saako sitä erikseen? Mitä maksoi? Vai voiko vanhaa tiivistettä käyttää uudelleen, vaikka korjausopas kehottaakin sen vaihtamaan?
    Itsellä oli tuo koppa irti kopan maalauksen takia. Itse en uutta tiivistettä laittanut, eikä vuotamaan kyllä alkanut.

Silloin selvittelin miten usein ovat yleensä sen ketjun vaihtaneet ja ymmärsin että se taitaa olla aikas ikuinen, jos ei se pidä metakkaa tms. Eli itse tarkastin silmämääräisesti laahustimien kunnon. Omalla oli tuolloin ajettu n. 110tkm

Kysy tiivistettä Myllymaan Reijolta 03-6741059
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
    No niin, homma tehty ja moottori kasassa. Kaikille tiedoksi (myös merkkihuollolle), että nokkaketjun kopan tiivistämiseen käytetään tiivistemassaa. Erillistä tiivistettä ei siis ole olemassa.
    Elekee panna sitä tiivistemassaa ylenmäärin, tukkii irrotessaan öljykanavat ja on isompi remontti edessä. No, onneksi on öljynsuodattimen imupuolella ko tapauksessa.

2V K-sarjalaisissa ei ole ainakaan huolto-ohjeissa mitään jakopäästä mutta K 1100 LT:ssä oli ohjeiden mukaan vaihdettava se kiristimen puolella oleva ohjuri 60 tkm välein. Kerran vaihdoin ha vanha oli tuskin kulkunut mutta ei uusikaan maksanut kuin muistaakseni 15 FIM. Työn tein itse samalla kun säädin venttiilit eli irroitin nokka-akselit kun pari kuppia piti vaihtaa. 16V:ssä vaihdetaaan nostinkupit ja säätö/tarkistusväli on 30 tkm.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    Mistä kannattaa bmw-k 1100 16v:n nostinkupit ostaa/vaihtaa,jos itse mittaa/vaihtaa/sekoittaa keskenänsä?
  7.  
    Iisalmen Urheiluliikkeeltä kävin itse vaihtamassa. Siellä oli ja on kai edelleen sarjat koska oli vielä 90-luvulla BMW-dealer. Hintaa en muista mutta olisiko vaihto ollut 30 FIM. Ja eiköhän ne saa mistä tahansa BMW-huollosta. Paitsi ehkä ei siitä espoolaisliikkeestä, sopisi ainakin tyyliin.

Itse säätötyöhön kannattaa ryhtyä vain jos tietää mitä tekee...
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45