![]()
![]()
![]()
![]()
Eikö tää jo kerro kaiken. Ton jälkeen kuulostaa Porschetkin jo arkisilta![]()
![]()
Kyllä niiden vaan kelpaa
![]()
![]()
joilla pätäkää riittää...
![]()
"Life sounds like a V-Twin"
*
Ajattelin herätellä tätä ketjua henkiin, kun viimeisen viestin jälkeen on 'pari ämpärillistä virrannut vettä Vantaassa'.
Jos suosiolla sivuutetaan tuo tuotipyörä kontra suomipyörä -keskustelu ja keskitytään oleelliseen, eli Valkyrien syvimpään olemukseen. Minusta se ei oikeastaan ole Custom pyörä. Pikemminkin tyrkkäisin sen luokkaan Power Cruiserit. Se on siis pyörä joka hiljaa ajettaessa puhuttelee ulkoisella olemuksellaan, mutta tarpeen vaatiessa pistää myös ison kasan muita kikottimia polvilleen liikennevalo- yms. -kiihdytyksissä. *
Sitten pari sanaa nimestä, eli citytarina:
Ko. peliä myytiin kaikialla muulla maailmassa nimellä Valkyrie, paitsi pohjoismaissa. Täällä virallinen myyntinimi oli Honda GL 1500 F6C. Näin siksi, että Valkyrie on Norjan kansantarustossa esiintyvä hahmo -naispuolinen soturi. Joku oli kait ottanut nimestä porot nokkaan ja Honda päätti muuttaa markkinontinimeä.
Edellinen pyörämme oli Shadow VT 1100 ACE2:nen. Minä olin haaveillut Valkyriestä jo vuoden -97 mp-näyttelystä... Noh, -04 kesällä käytiin sitten koeajamassa F6C ja senhän tietää, mitä siitä seurasi...
Tallissamme on ollut ko. laite heinäkuusta 2004. Ostohetkellä mittarissa oli reilut 9tkm, nyt ~ 40200. Ajamme emännän kanssa suurimman osan kilsoista kaks päällä (yksin ei frouva päästä... *). Takana on cruisailua kotomaassa ja kaksi reissua Saksaan, kansainvälisiin VRCC kokoontumisajoihin.
VRCC = Valkyrie Riders Cruiser Club, http://www.valkyrieriders.com. Tuo on kansainvälinen Valkyrie -omistajien kattokerho USA:ssa. Jäseniä siinä on noin 27000. Kansallisia kerhoja löytyy ympäri maailmaa. Jäsenyys on maksuton eikä velvoita mihinkään. Niin paljon hurahdimme F6:seen, että ryhdyimme aktiivisesti keräämään omistajatietoja nippuun ja viime vuoden mp-näyttelyssä perustimme Suomeen oman mallikerhon. http://www.vrccfinland.com. Nyt on nimiä listalla 39, 39 pyörää joista 37 on tällä hetkellä Suomen kilvissä.
Suomen Valkyrie kanta on siinä 70 yksilön paikkeilla. Asia on tasan kuten tuolla aiemmin joku kirjoitti: pyörä ei jätä ketään kylmäksi. Se ei ole mikään joka pojan mopo. Jos haluat moottoripyöräillä huomaamattomasti, ei se ole sinun pelisi.
Koska kanta on pieni, ei niitä ole ihan joka kylässä. Mm. eräs motoristi kertoi ajelleensa jo yli 20 vuotta erilaisilla prätkillä, mutta hän ei ollut koskaan nähnyt F6C:tä.
Se on ISO pyörä, pitkä akseliväli ja suuri kokonaispaino. Juuri nuo seikat tekevät sen todella vakaaksi ajaa. Valkyrie sietää yli puolentoistasadan kilsan marssivauhteja kahden hengen reissukuormalla mukisematta. Autobahnoilla suurin yllätys oli, että vauhdin nosto tuntui pikemminkin vakauttavan menoa, kuin päinvastoin...
Sitten käyttökokemuksiin:
kulutus on kuin amerikkalaisessa autossa. Mitä enemmän annat satsia, sen enemmän palaa soppaa. Meidän ajossa alimmillaan on päästy 5,6l, siistillä mutkatiecruisailulla. Enimillään palaa reilu 10 ja ylikin, autobahn yms tai sitten *kaupunkikepitystä. Matka-ajossa kahden hengen reissukuormalla ja ~ 110km/h menee sellaiset 7 - 7,5l/100km.
Kotimaassa ajan Shellin V-Power bensalla. Ennen käytin norm. 95:sta. Siirtyminen V-Poweriin pienensi kulutusta 1,0 - 0,5 l/100km.
Renkaita menee noin 16 tkm välein. Olen ajanut Bridgestonen renkuloilla. Eturengas kestää parhaimmillaan 18tkm takarengas on yleensä vaihtokypsä 12tkm kohdilla. Ja me siis ajamme 95% km:stä kaks päällä. Renkaat eteen ja taakse alle laittoineen maksavat vähän merkistä riippuen siinä 500€:n paikkeilla.
Renkaiden vaihto ei ole ihan simppeli juttu, kuten joku jo mainitsi. Siksi olenkin suosiolla jättänyt sen ammattimiesten huoleksi. Ei muuten tuokaan onnistu ihan joka verstaalla. Pitää olla riittävän raju nosturi... Jos rengasliike ilmoittaa: "Ei GW:ejä" ei onnaa Valkyrien renkaatkaan.
Huolto- yms. kuluvat osat saa Suomesta. Mutta jos haluat ostaa lisävarusteita tai isompia osia, on netti oiva työkalu. Kannan pienuudesta johtuen tarjontaa Suomessa ei käytännössä ole. Ja jos jotain on, hinnat ovat pilvissä.
Omaan pyöräämme on laitettu mm: Ultimaten penkit selkänojineen, plexi, tavarateline, lisäpitkät, 'sumuvalot', valkoiset vilkut, Kuryakin lepuutustapit, astinlaudat taakse, kahvat, grilli, K&N putsari, syttypyörä, Cobran 6 - 6 putket (ne Porschen äänet) *![]()
jne...
Huonona puolena mainittakoon, et kun on kerran Valkyn ostanut, ei ole enää mitään mihin vaihtaa. Honda lopetti Valkyrien valmistuksen 2003. Uusi malli on Honda Rune, jossa on tuo Wingin 1800:nen patti. Se on kuitenkin aivan eri tyylinen pyörä. Otto B. on tuonut Suomeen yhden Runen. Se on ollut parissa mp-näyttelyssä. Pelin vakituinen majapaikka on Vantaan Bike Worldin ikkunassa. Viime kesänä tuotiin ekat kaksi Runea liikennekkäyttöön yksityisen tahon toimesta.
Kansainvälinen Valkyrie -kansa odottaa ja toivoo, että Honda tekisi Runesta uuden Valkyrie -verion. Joka vuosi siitä huhutaan, mutta toistaiseksi ei putken päässä näy valoa.
*L*
***********
El Presidenté
VRCC Finland
Ja vielä kuva:
http://vrccfinland.com/gallery....mId=561
*L*
***********
El Presidenté
VRCC Finland
Löytyykö Suomesta remmiahdettua Valkyrieta?
Olis mahdollisesti mielessä laittaa tuollainen...
Honda Valkyrie SuperCharged
Ei tietääkseni.(imohtep @ Loka. 25 2010,21:53) kirjoitti
Nykylainsäädännöllä se onnistuu ilman isoja päästömittauksia. Joten ei muutakuin Eatoni koneen päälle ja ahtoja kasvattamaan. Ole härmän ensimmäinen ahdetun lätän omistaja.
Noin 140 heposta voipi olla papereissa, jotta katsurit tykkää...
Oli itselläkin vastaava viritys mielessä, mutta hommasin toisen projektin tilalle.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Kiitti vastauksesta.
Eiköhän toi projekti lähde käyntiin tänään tilauksella pyörästä
ja Eatonista Jenkkilästä *
Edit: Oliko noissa leimasäännöksissä miten sen vuosimallin kanssa, että voipi saada leimaan?
Honda Valkyrie SuperCharged
Ei pitäisi lain puolesta olla mitään vaatimuksia.
Vanhimmat lättäkutoset 1997-1998, pitäisi mennä heittämällä. Ja taas vuoteen 2003 asti laissa on vaatimuksia, jos on katti asennettu. Lehmässä ei ole, joten nou problem.
Ainoa mikä tulee eteen, on teho-painosuhde, joka on 0.3kw/kg, lehmässäkin tulee tuo vastaan aikas nopeasti, vaikkakin on painava peli kyseessä, tosin voipi odotella sellaista 150 nm vääntöä lähes tyhjäkäynniltä.
Eaton 45:sta on käytetty virityksissä lähes poikkeuksetta.
Ja toki suositeltavaa on sitten laittaa sopivat putket siihen, jotta se kuullostaisi tarpeeksi "räkäiseltä"
Lisätietoa mmaf -foorumilta
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Hieno homma!
Juu, tuo teho/painosuhde on tosiaan yksi homma, mikä pitää muistaa...
Ei kun laittamaan kasaan.
Honda Valkyrie SuperCharged
Tulossa on kohti kotomaata...(imohtep @ Loka. 26 2010,10:55) kirjoitti
Ja sekös naurattaa![]()
Honda Valkyrie SuperCharged
Hienoa, nyt sitten rekisteröitymään ->http://www.teamcustom.org
Ja projekti -osiolle juttua, olisi kiva vähän seurata tuota projektia.
CU:n projekti -osio on tällä hetkellä vähän tyhjäkäynnillä, joten juttua sinne kaipailisi. Vaikea muuten arvata kenen projekti siellä yksin nököttää.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!