Ja sieltähän se vika lopulta löytyi! Kalvo revennyt n. 3cm matkalta!
En käsitä miten pyörä voi käydä ollenkaan kun kalvo on noin pahasti rikki, mutta eipä sitä löytänyt BikeDoctorikaan vaan diagnoosi oli että käy laihalla ja pyörään laitettiin Dynojetin suutinsarja ja säädettiin penkissä. Vika piti olla siis poistunut, mutta kotimatkalla huollosta sama puutuminen taas ensimmäisessä ohitustilanteessa..
Pyörä takas huoltoon ja huoltomies oli ajellut pyörällä moneen otteeseen ja vikaa ei muka ollut..
Haettiin pyörä taas pois kun kerran pelasi.. taas kotimatkalla samat puutumiset..
Epäilyt kohdistuivat nyt vahvasti hanaan kun kerran seokset piti olla kunnossa, ja vika selvisi melko nopeesti kun saatiin hana avattua.
Eli jos jollain nyt sattuu olemaan jotain käyntihäiriötä tai puutumista ajossa niin tarkistakaa heti tuo hana kuten JTI tuossa yllä kehotti!
Nyt hanan korjaussarja tilauksessa ja sen jälkeen vielä kerran BikeDoctorille penkkiin, jossa varmistetaan että säädöt kunnossa nyt kun se pyörä saa sitä bensaa kunnolla.
Viimeksi muokannut: ylilammikko; 07.08.2014 klo 11:16.
Honda VTR 1000 F 2003
Hyvä että vika löytyi! Paljon maksaa korjaussarja?
Mulla on ilmennyt sellanen että kun lähtee rivakasti paikaltaan niin kytkin päästää ihmeellisen "kirkaisun". Kytkin ei kuitenkaan luista ollenkaan jos esimerkiksi vedättää ykkösella tai kakkosella tappiin asti. Onko vika kytkinpakassa vai voisiko vika olla kytkimen työsylinterissä? Tuskin mitään hirveän vakavaa ja ajattelin avata kytkimen sitten ajokauden jälkeen mutta vinkit tervetulleita.
t.Roope
Honda VTR1000F
No mut aika paljon tuli hintaa kalvolle ku laskee sihen suutinsarjan asennuksineen ja säätöineen. Plus kaikki ylimääränen harmi siitä ku pyörä ei oo ajossa, vaan seisoo pajalla. Ei ny ihan hirveen hyvää kuvaa jätä tällaselle sivustakatsojalle putiikin toiminnasta. Varsinki jos kaikesta on laskutettu normaalit taksat ja katteet?
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Osaako täällä joku antaa neuvoja kun on pikkuruinen onkelma..
Ostin motonetistä akun n. viikko sitten ja parin lenkin jälkeen huomasin että oli kussu happoo jonku verran..
No siinä tuli sitten mieleen että olisko latauksessa vikaa.. mittasin tyhjäkäynnillä latausjännitteeks 14.25V.. Onko liikaa?
Akun mittasin omanaan latauksen jälkeen ja anto 12.9V..
Sen jälkeen koitin startata mutta virta ei riittäny..
Kummassa vika? pyörässä vai akussa?
PS. Kysyn täällä jos vaikka sattuis oleen jollain kokemuksia samoista ongelmista veturin kanssa!
VTR1000F
Mun nähdäkseni toi on varsin normaali ja hyvä latausjännite. Huolto-ohjekirja sanoo et sen pitäis olla välillä 13,5V-15,5V. Koita vielä vähän korkeemmillaki kierroksilla, ellet tehny niin jo, ettei mene yli tuon 15,5 voltin.
Jos akun kenno on kussu ison osan hapoista pihalle, sen kennon sisäinen resistanssi kasvaa aika roimasti. Tarkottaa, että ilman kuormaa yleismittari kyllä näyttää suht normaalia jännitettä, mutta kun startti haluaisi haukata useita kymmeniä amppeereita, sen vaurioituneen kennon kasvanut vastus tiputtaa akun napajännitteen niin alhaiseksi, ettei startti jaksa pyöriä. Takasin kauppaan se akku ja uus tilalle motonetin piikkiin.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
14.25V on mielestäni kans ihan ok kuten tuossa jo mainittiin.. kunhan ei ylitä kierroksilla tuota 15,5V.
Veturissahan akku on melko kallellaan, en tiedä onko mitään vaikutusta jos ihan perus akku eikä ns suljettu huoltovapaa??
Itellä ei muuta kokemusta ole akun kanssa pelaamisesta muutakuin että virtaa täytyy olla tarjolla, muuten ei lähde käyntiin. Itsellä edellisen omistajan ostama SHORAIn akku (sika hintainen) ja sillä ainakin lähtee nätisti.. kylmällä en ole testaillut, nuo litium akut kun ei vissiin oikein kylmällä tykkää toimia.
Honda VTR 1000 F 2003
http://www.motonet.fi/fi/tuote/90002...150xL87xK110mm
Tollanen euroglobe.. en sit tiä voiko kusta sen kaltevuuden takia kun edellinen akku oli samanlainen eikä tota ongelmaa ollu.
VTR1000F
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Ei oo mitään kahvanlämppäreitä tai muuta virransyöjiä..
Korkkien välistä ei vuoda mitään..
Ja toi kallistus ei kyllä voi syynä olla kun ei edellinen samanlainen akku vuotanu..
VTR1000F
Sami, sähän olet kunnon kyrpä. Eiköhän toi pyörä ole suunniteltu siten että siinä happoakku toimii...eli tuskin tässä se olematon kallistuskulma on vikana
Honda VTR1000F
No en nyt kyllä koe tuota nimitystä ansaitsevani. Tuossa muutamaa viestiä aiemmin vtr:n omistaja sanoi, että akku on "melko kallellaan". Kuitenkin tässä ihmetellään sitä, että myyjän vuotoherkäksi ilmoittama akku vuotaa vaikka latauksen on todettu olevan kunnossa, eli akku ei kiehu sen takia. Vuotamattomat agm-akuthan ovat ihan yleinen käytäntö pyörissä joiden akkupaikka on kalteva, joten ihmettelen miksi tuohonkin ei sellainen kuuluisi...
Tältä foorumilta löytyy kasapäin viestejä parin päivän - parin viikon käytön jälkeen piloille menneistä euroglobeista, joten se on ilmiselvä epäilyksen kohde. Varsinkin kun latauksen kunto on mittaamalla todettu.
No niin veturimiehet, nyt olis tarjolla suutinsarja ja vaparisuodatin. Sopii 97-05 malleihin
Dynojet Stage 1 E1185.002 suutinsarja. http://www.dynojet.com/pdf/European/Honda/E1185.002.pdf
K&N vapaavirtaussuodatin HA-0011 http://www.knfilters.com/search/prod...x?prod=ha-0011
Molemmat uusia ja käyttämättömiä alkuperäisissä paketeissaan. K&N myy omilla sivuillaan suodatinta hintaan 159€ Dynojet:n setin hinta 95€.
Tästä koko paketti 150€
Laita YV jos kiinnostaa
e: nämä on jo vaihtaneet omistajaa![]()
Viimeksi muokannut: Salmon; 08.09.2014 klo 10:05.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kuten ylilammikko tuossa totesi on suutinsarjasta hyötyä.
Pari viestiä ylempänä tarjolla vapaavirtaussuodatin ja suutinsetti K&N:n hinnalla, vink vink
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Tilasin Hollannista Ameriikkalaiset manuaaliset nokkaketjun kiristimen nostajat. Kokemusta ei vielä ole kuin n. 500 km, mutta toistaiseksi voin kyllä suositella. Takemman pytyn ketju on niin venyny ja/tai ketjun kiristin niin kulunu, että orkkiksen kiristimen nostajan voima ja/tai liikevara ei riittäny poistamaan rallatusta. Tolla manuaalisella ääni hävis tyystin, hiljasemmaks kuin mitä alkup. nostajilla vielä sillon ku ne riitti ja toimi...
http://www.exhausist.com
Kaiffari on joku ihan yksityinen kaiffari, ni mitään hienoa kauppaa sielä ei ole. Sähköpostilla tarttee asioida. Mutta hyvin toimii kommunikaatio. On sielä jotain muutaki kilkettä marmoritiskiä edullisemmin myytävänä. Ja purkuosia pieni valikoima. Ihan aattelin kertoa, ku en varmaan oo ainoa, jolla on ajokausien väliseksi ajaksi varattuna enemmän tai vielä enemmän touhuamista pyörän parissa
Jos ny joku sieltä jotain tilaa, ni vihjaappa et mä mainostin. Katotaan saisko jotain promootioboonusta. Lupaan jakaa mahdolliset miljoonat ;)
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Tänään alkoi pyörän purku moottorinvaihtoa varten. Vanhalle kertyi mittariin 96051 ja uudella on pohjilla 25661. Sakasalaisen purkaamon mukaan ainakin... Vanhakin toimii kyllä, mutta sen vaatimat remontit on niin suuritöisiä, että päätin nyt koulukiireiden takia varsin ropausaikarajoitetun talven kynnyksellä tarttua tilaisuuteen, kun tuommoinen vähän ajettu löytyi etullisehkosti teutoonien tantereilta. Koitan yrittää ottaa kuvia ja kirjoittaa raporttia operaation edistymisestä tänne. Täydellä teholla projekti starttaa vasta n. parin viikon päästä, kun Storm saa toimitettua vielä puuttuvia tarvikkeita ja erikoistyökaluja.
Samalla vaihtoon menee kaikki takahaarukan ja linkuston laakerit. Tai sellainen suunnitelma ainakin alustavasti on vetämässä. Moottorin myyjä rikkoi konetta pakatessa vesipumpun kotelon, joten sain korvaukseksi takaiskarin siitä samasta purkupyörästä, vaihtoon siis sekin. Kaasarin luistit on kanssa enemmän tai vielä enemmän epäilyttävässä kunnossa ja Ameriikasta sai uudet kaikkine kuluineen n. 175 eurolla -> vaihtoon. Uusi ohjauslaakeri odottelee hyllyssä, mutta sen vaihtamisesta samassa hässäkässä en vielä ole tehnyt päätöstä. On tuota puuhaa tuossa jo muutenkin... :P
Vanhaa mottia en aio mihinkään hukata, vaan kunnostaa sen uusia seikkailuja varten. Jos kilometrejä kertyy tulevina kesinä edellisten tahtiin, niin tuo uusi moottori saattaisi kaivata hengähdystauon n. 4-6 vuoden päästä. Siinä vaiheessä vanha on, mikäli hommat menee suunnitelmien mukaan, kokonaan läpi käyty, eli täysin uuden veroinen. Villeimmissä unelmissa siinä on myös polttoaineen ruiskutus ja remmiahdin...
Veturista en siis näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ole luopumassa. On se sen verran mukava kapine. Mikäli täysin epärealistinen varallisuuden kasvu koittaa kohdalle, sille saattaa kyllä tulla kavereita talliin...![]()
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Moottorin vaihto Veturiin on kohtalaisen nopea toimitus. Itse olen tehnyt sen kolme kertaa, ja työaika on lyhentynyt 20 tunnista 11 tuntiin.
Pyörä kannattaa roikuttaa taljan varassa niin on helpointa, kun ei tarvitse nostaa painavaa moottoria vaan voi liikutella runkoa.
Mitään erikoistyökaluja en ole vaihtotyössä tarvinnut.
Osasyynä uuden moottorin halpaan hankintahintaan oli se, että siitä oli keretty jo irrottamaan ja myymään vauhtipyörä, staattori ja staattorikoppa. Se ei ostopäätostä tehdessä juurikaan mieltäni vaivannut, sillä toimivien osien siirto vanhasta moottorista piti olla pikkuhomma.
Uudesta moottorista on helpompi tarkistaa venttiilin välykset, kun se on vielä irtonaisena. Venttiilien välyksen tarkastaminen miltei vaatii, että vanhasta moottorista siirtää ensin vauhtipyörän uuteen moottoriin. Tilasin toimenpiteeseen vaadittavat tarvikkeet Stormilta n. 6 viikkoa sitten torstaina, arvioituna toimitusaikana 3-6 viikkoa. Tavaroita ei tänäänkään (teknisesti eilen) kuulunut.
Jossain vaiheessa historiaansa uuden moottorin eturattaan stefa on ottanut lievää kolhua kohdalleen. Todennäköisesti se olisi edelleen ollut täysin tiivis ja toimiva stefa, mutta kun ei muutakaan tekemistä ollut, ja hyllyssä oli valmiiksi uusi, napautin ruuvimeisselin läpi vaurioituneesta stefasta ja aloin kampeamaan sitä irti. Toimenpiteestä seurasi n. puolen tunnin kamppailu. Lopulta vanha stefa oli tallin lattialla arviolta kuudessatoista kappaleessa ilmiselvänä osoituksena siitä, miksi sen irti saaminen oli niin vaikeaa. Siellä on laippa, joka tekee stefan vaihtamisen moottoria halkaisematta mahdottomaksi. Hurraa!
Honkkelin oma huolto-ohje sanoo, että takempi sylinterinkansi tulee irroittaa ennen koneen halkaisemista. Onko tämä todellakin välttämätöntä? Ainoa syy moiselle, mitä huolto-ohjeesta keksin, oli se, että yksi lohkoja kiinni pitävistä pulteista on sylinterikannen "sisällä". Venttiilikopan irroittamalla kyseisen pultin saa kuitenkin helposti näkyviin, ja nokkaketjun irroittamalla siihen pääsee aivan erinomaisesti käsiksi. Onko kannen irroitukselle mitään muuta syytä? Ylettääkö joku kannen pulteista lohkon alempaan osaan saakka?
Jos on pakko löytää jotain positiivista: Vaurioituneen stefan huomattuani suunnittelin, että vaihdan sen sitten kun kone on kiinni pyörässä. Asiat tärkeysjärjestykseen nääs. Jos kaikki olisi mennyt suunnitelmien mukaan, ja olisin moottorin asennuksen jälkeen ruvennut vaihtamaan sitä stefaa samalla teknikalla (milläpä vittu muullakaan), olisin stefan vaihtamisen takia taas joutunut irrottamaan moottorin rungosta...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Epäonnistuin... Tässä nyt pientä yhteenvetoa operaatiosta.
Ensinnäkin:
Mulle erikoistyökalu on jo se avain, jolla vasemmalla puolella olevia erikoismuttereita väännetään. Sen sai kiinasta halvalla. Ihan korjausoppaan mukainen vempain ei ole, mutta hoiti hommansa. Kai. Tuolta se pyörä paljaimmillaan näytti:
Toisekseen: Ensimmäistä kertää mitään läheskään näin haastavaa operaatiota pyörälle tehdessä käytin aikaa reilusti. Lähtökohtaisena periaatteena oli, että parempi miettiä kolmesti, kuin suorittaa kahdesti. No tämähän periaate meni aivan keturalleen innostuksen ottaessa vallan, mutta kiirettä en missään vaiheessa pitänyt, enkä tunteja laskenut.
Itse vaihtotyö sujui helpommin, mitä odotin. Ennen sitä oli pieniä vastoinkäymisiä. Saksasta tulleessa moottorissa oli pari pikku puutosta, jotka piti korjata ennen sen asentamista pyörään. Ja yksi, jota ei välttämättä olisi tarvinnut, mutta jonka ajattelin hoitaa, kun työkaluja ja osia odotellessa ei muutakaan puuhaa ollut. Virhe!
Eturattaan stefassa oli näet pari kolhua, jotka olivat menneet kumista läpi paljastaen stefan metalisen rungon. Arvioin stefan todennäköisesti edelleen olevan tiivis, mutta päätin vaihtaa sen silti, koska omasta varastosta löytyi valmiiksi uusi stefa. Tässä vaiheessa sattui talven toiseksi suurin moka. Huolto-ohje ei kerro kyseisen tiivisteen vaihtamisesta tasan mitään, enkä yhtään katsout sitä uutta stefaa, kun rupesin irrottamaan vanhaa. Uuden mulkoilu jo pelkällä silmällä olisi paljastanut tulevan ongelman.
Normaalistihan huulitiiviste vaihdetaan vetämällä vanha ulos ja painamalla uusi tilalle. Eturattaan stefan kyseessä ollessa katsoin ensimmäisen vaiheen hoituvan helpoiten napauttamalla ruuvimeisselin stefan läpi ja vääntämällä sen ulos. Hienosti se meisseli läpi meni, mutta ulos vääntäminen osoittautui vaikeaksi. Mittavan kamppailun jälkeen stefa vihdoin suostui ulostautumaan, tosin usammassa kuin yhdessä kappaleessa. Tässä vaiheessa syykin irtoamisen takkuiluun kävi selväksi. Sielä tiivisteessä on laippa, joka pitää sen paikallaan. Toisinsanoen: Uutta stefaa ei saa paikalleen halkaisematta lohkoa. Hur-vitun-raa!
Lohkon halkaisemiseen ohjeet oli onneksi paremmat, kuin stefan vaihtamisen. Hiukan järkeä käyttämällä ihan kaikkea ei tarvinnut purkaa, mitä ohje käski. Tuossa kuva vintturin alakerrasta halkaistuna niille, jotka ei moista ole nähneet, mutta vähän kiinnostaa:
Periaatteessa koneen halkaisu ja uudelleenkasaus meni melkein ihan mallikkaasti. Teoriassa siinä saattoi tapahtua virheitä, jotka tulevat esiin vasta ajan kanssa. Tietää en voi, vielä. Yksi isompi kämmi kävi...
Kytkimen mutteria kiristäessä avain pääsi lipeämään. En vieläkään ihan ymmärrä, miten se oli mahdollista, mutta niin kävi. Se vedetään suurehkoon momenttin se mutteri. Ihan siinä vääntämisen huippuhetkinä kuului kolaus, kilaus ja viimeistely kiroilulla. Lyhen tutkinnan jälkeen paljastui seuraavaa:
Yksi kytkinkorin sakaroista poikki. Hur-vitun... eiku tää käytettiin jo. No jotain pykälää pahempaa. Olisihan se ollut mukava, jos 26 megametriä ajetussa koneessa olisi ollut kiinni saman verran, tai vähemmän, ajettu kytkinkori. Mutta jos elämä on jotain opettanut, niin se on se, että ihan aina ei ihan kaikkea voi saada. Siellä on pyörässä nyt sitten 96 miljoonaa metriä rullattu kytkinkori. Kulunut se on, mutta uudempi hommataan, jos on pakko. Ennen sitä ei ole varaa. Hyvissä hinnoissa moiset...
No mutta lopputulemana pyörä on tekniikan osalta nyt kasassa. Ensikäynnistys:
Pam, sanoi pakoputki, kun oli polttoainetta kerinnyt nielaista :P
Sivuprojektina talvella oli kaikkea pienmpää. Mein mopoissaha kilventeline on tasoa susiruma. Sahasin vahingossa mittavat määrät muovia pois ja tein duralumiinista uuden:
Katteet on vielä viimeistelyssä. Maaliskuun ekalla viikolla pitäis mopon olla valmis kesää varten.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Poikani osti veturin. Ollaan etsitty siihen sopivaa ohjaustankoa. Joku edellisistä omistajista on vaihtanut siihen hieman korkeamman tangon. Mistä sitä kannattaisi etsiä. Alkuperäinen tai sen mallinen sopisi hyvin.
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Kannattaa kysellä osia purkaamoilta, esim. Korvanto Nakkilassa on paikka josta minä olen saanut osia Veturiin.
Nii ja siis cliparithan vintturissa alunperin on. Jos se ed. omistaja on sihen semmosen tanko-sarjan asentanu, ni alkuperäistä hakiessa sen joutuu nakkaa mäjelle ihan kokonaisuudessaan. Siitä tosin en ole ihan vakuuttunut, että kannattaako ropojaan alkaa alkuperäisiin clipareihin investoimaan. Suurin osa mp-tarvikeliikkeistä myy ihan saman asian ajavia tarvikeosia.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
KTM 690 SMC R
Suzuki B-King
Beta 450 RR
KTM RC8
Kawasaki ZX-9R
Honda CB 1300F
Terve!
Olisin tiedustellut onko kenelläkään myynnissä sliponeja vtr:ään, mieluiten Leo Vince, Yoshimura tai Laser. Saa olla naarmujakin, kunhan halvalla lähtee ;)
Edit.
Devil tms. käy myös.
mika.laaksonen@palait.fi
Viimeksi muokannut: skunkk1; 17.03.2015 klo 11:59.