moro. ittellää olis veturi kanssa suunnitteilla. mites kun siinä on se taka-akseli "lohkossa" kiinni niin onko missäänpäin maailmaa ollut tapausta että akseli menny rikki ja hajottanut koko lohkon?![]()
millä vauhdilla,minkälaista ajoa?(jaaja @ Touko. 14 2009,21:08) kirjoitti
kyllähän se vie muttei noin paljoa...
itsellä 3 piikkiä alirattaita ja 110km/h nopeudessa kierrokset n4500rpm ja vie semmoset 6-7l
tänään alastarossa sitten 108km tripissä ja 17l meni löpöä
uskallan väittää ettei normi maantieajossa vie 10l/100km
jotain vikaa![]()
VeTuRi,Bussi
10 l kulutus kuulostaa siltä, että jossain on jotain vikaa. Mulla vie "normi" ajossa n. 6,1 l. Pyörässä on dynojet, K&N vapaavirtaus suodatin ja Morivakin kannut putkistoineen. Pienin mittaamani kulutus on 5,8l/100km.(jaaja @ Touko. 14 2009,21:08) kirjoitti
<p>Yamaha yzf R1 2005</p><p>Honda VTR 1000 f 2003</p><p>Honda VFR 750 f 1996</p><p>Kawasaki KX 80 1990</p>
Onnekas varmaankin sitten ;)..tosin itsellä oli ajettu 74Tkm ennenkuin tuo jännitteensäädin sanoi sopimuksensa irti ja noita nokkaketjun kiristimiä en ajatellutkaan odottaa koska hajoaisivat joten vaihdoin ihan hätävarjelun liiotteluna ;)(vma @ Touko. 14 2009,21:48) kirjoitti
Eipä kyllä ihme jos tuo säädin hajoaisi varsinkin jos umpeenvalettua kumia eikä mitään jäähdytysripoja ainoastaan tuo alumiini pohja ja sekin vasten levyä joka takarungossa eli tuuletus/hengittävyys luokkaa 0:lla
Ja tuosta kulutuksesta..itsellä 185 km ja 13.5l vaihtelevaa ajoa kaupungissa ja motarilla..suutinsarja k&n suodatin ja laserin hotcam sliparit eli jotain vikaa täytyy olla jos normi ajossa kuluttaa noin..suodatin tukossa ??
Indian Sport Chief -23
ex. BMW R1200R -17
ex. Triumph ST 1050 -10
ex. Aprilia SL1000 Falco - 01
ex. Honda VTR1000F -98
ex. Honda CB750F -83
ex. Honda CB125TDC -84
jos sitä ajamassa on ollutkin oikein vetomies, joten viehän se(maneesi @ Touko. 16 2009,00:04) kirjoitti
bensaa saa bensakaupasta ja viinaa alkosta
ajokokemus aivan jotain muuta kuin rykkösessä, joten kyllä mä siitä vaikka maksankin![]()
VeTuRi,Bussi
Tervehdys.
Noista VTR:än jakoketjun kiristäjistä vielä. Sen mitä olen tätä ketjua lukenut, niin ymmärtänyt että niissä kiristäjissä olisi nimenomaan ogelmana jousen katkeaminen.
Eikö kukaan pelle peloton ole vaihtanut pelkästään niitä kiristäjien jousia uusiin / parempiin ?
Ja jos on, niin mitä on tilalle laitettu.
Se mikä ei tapa, sattuu saatanasti
Miulla hajos jännitteensäädin 80.000 km kohalla VFR:ssä ja 45.000 km kohdalla VTR:ssä.
Monet vaihtaa noi veturin nokkaketjun kiristimet varmaan varmuuden vuoks kun alkaa kuuluu pientä raklatusta. Joillakin sit tietty hajoo ihan oikeestikin.
Miun veturista edellinen omistaja oli vaihdattanut ne 27.000 kohdalla, aiheesta vai aiheetta? En tiedä.
Kulutus on kaasukahvan asennosta riippuen 6-10 l/100km, normaalissa rivakahkossa (aina jonkinverran ylinop) seka-ajossa noin 7.
Testasin muuten huvikseni veturii tossa keväällä vakioputkilla. PIKKASEN vehkeen luonne muuttui!! Se oli kuin mikä tahansa riviompelukone!! Tuntu paljo laiskemmaltakii... sit äkkiä titaani high-mount sliparit paikoilleen ja taas alko tuntuu ja kuulostaa moottoripyörältä. Jännä juttu miten se äänimaailma tekee pärrän. Ne pakoputkesta tulevat paineaallot on se juttu joka tekee sen voiman ja seikkailun tunteen, näköjääOn se vaan helvetin hauska ajaa.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Tulipa tuosta mieleen jekku jota en enää voi tehdä[1]. VTR:llä ajelin kapungin rantaraittia hitaasti, kaveri perässä omalla pyörällä. Sain päähäni pamauttaa kunnolla, joten kierrokset noin 3000:ssa tein tappokatkaisijapamauksen. Kyllä siitä vakiopönttö-VTR:stä myös lähti ainakin silloin ääntä, ja painettakin sen verran että perässä ajaneen kaverin kypärän visiiri loksahti alas[2].(Nevalan Tiikeri @ Touko. 19 2009,06:14) kirjoitti
Mitä vielä VTR:n kulutukseen tulee, olen ajanut yli 275km tankillisellä, mutta myös saanut tankillisen menemään noin 100km matkalla (kiire lautalle Rostokkiin, autobaanalla hana auki...). Pitää huomoida se että VTR:ssä oli tullessaan aikansa suurimmat kaasarit (olisko ollut peräti 52mm muistaakseni), ja kaksi aika janoista sylinteriä niitten ruokittavana.
/MarcusB
[1] Kaasarikoneissa on ehdottomasti omat puolensa.
[2] Tiedä sitten josko oli "paine"aallosta vai siitä että pää hieman hätkähdyksestä heilahti. Ainakin ihan sattumalta jalkakäytävällä juuri siinä vieressä olleet pimut tekivät nätit ryyd-loikat.
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Juuh jousihan siellä se heikoin lenkki on..ja tuosta jousien vaihdosta tuonne kiristimen sisään voikin olla pikkasen hankalempi homma koska jousi on ohuesta langasta ja ei muutenkaan kovin normaali... jos uudet kiristimet maksaa n.55€ kpl en usko että kannattaa alkaa teettämään jossain jousia sen takia(Esa Gee @ Touko. 18 2009,23:47) kirjoitti
Muutenhan ajatuksena ihan hyvä![]()
Indian Sport Chief -23
ex. BMW R1200R -17
ex. Triumph ST 1050 -10
ex. Aprilia SL1000 Falco - 01
ex. Honda VTR1000F -98
ex. Honda CB750F -83
ex. Honda CB125TDC -84
omassani 2003 mallisessa ei ole kiristimiä vaihdettu.
48tkm ajettu.
olisikohan tuon ikäisessä jo lastentaudit korjattu.
jos ei niin ajetaan...
kiristimiä saa kiristinkaupasta ja venttiilejä venttiilikaupasta![]()
VeTuRi,Bussi
Onkos kanssa veturisteilla paukkunu imupuolella, kun sellaisen ilmiön huomasin kaasareita synkatessa? Putkikin paukkuu miehekkäästi... Oiskoha liian laihalla vai ihan vuotoa?
Putki ja ilmansuodatin vaihdettu vapaamminvirtaaviin ja ei säädetty.
Kone pätkäsee ja kierrokset tippuu, kurkkuun kurkatessa sieltä tulee vastaan liekkiä...
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Imupuolella paukuttelu, jopa ajossa pienillä rundeilla, on veturin ominaisuus, ei vika *
Tätä ominaisuutta saa pienemmäksi kun säätää TPS anturin oikeisiin lukemiin. Anturi löytyy takimmaisen kaasarin kaasukäden puoleisesta kyljestä. Anturin navoista löytyy kaasu suljettuna vastusta noin 800ohmia ja sen kuuluis olla 500 ohmia. Tohon kun säätelee vastuksen oikeeks, ni käynti paranee tasasemmaks ja tuntuu et vetokii paranee.
Oma veturi ainakin käy enemmänkin liian rikkaalla mut silti paukutteli ennen tota säätöä.
Kannattaa tietty käyttää säätöpenkissä koko mopo jos hyvän haluaa...
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Poikkihan se jousi napsahti, vaihtoon meni molemmat, hintaa oli 56 € kpl. Jäi ylimääräiseksi 1 ehjä ja 1 jousivikainen, jos joku haluaa askarrella paskarrella, niin aihiot saa hakupalkalla.(GamlaBilar @ Touko. 19 2009,19:19) kirjoitti
CB 1300 -07
Kyseessä veturin ominaisuus. Paukahdus kuuluu siinä vaiheessa kierroksia, kun läppä aukeaa tai menee kiinni. Tässä vaiheessa kone menee joko laihalle tai rikkaalle riippuen siitä mennäänkö kierroksia ylöspäin vai alaspäin. Mikäli läppä aukeaa hankalilla kierrosluvuilla ajon kannalta, niin sitä luistiläpän aukeamista voi säätää alemmille kierroksille laittamalla neulaan 0.5mm prikan lisää eli neulaa pitää nostaa. Yksi prikka tekee noin 500 rpm. Itsellä paukahdus kuului 3500 rpm eli juuri hankalassa kohtaa kun nopeutta oli 60 km/h. Nostin neulaa niin ominaisuus siirtyi 3000 rpm ja oli huomattavasti lievempi.(kylaenmies @ Touko. 22 2009,00:45) kirjoitti
Kaasuttimen huonot ominaisuudet tulevat veturissa selvemmin esille, koska yhtä kaasuttajaa kohti on 0.5 l sylinteri ja kaasutin on vielä pudotusmallinen,eli bensa valuu sylinteriin ylhäältä.
ennen vfr,nyt vtr.siinä on vaan luonnetta.kait nuo paukkumiset kuuluu v-twinin ominaisuuksiin. osta tie, loistavan tuntune voorumi.![]()
joo kuuluu...(einarihöpö @ Touko. 23 2009,20:18) kirjoitti
onnea OIKEAN pyörän valinnassa.
twinissä ei ole tehoa, siinä on luonnetta!
VeTuRi,Bussi
Pahus kun tuli omat aihiot heitettyä pois..molemmissa jouset vielä ehjinä..olisihan se hyvä jos tuohon sen "räikkä" mekanismin olisivat kehitelleet...siis uusiinkin kiristimiin(mustapera @ Touko. 22 2009,16:25) kirjoitti
Silloin tällöin paukuttelee ja puutuneet ranteet enemmän kuin tavallistamutta ei todellakaan luonnoton rivinelikko
Indian Sport Chief -23
ex. BMW R1200R -17
ex. Triumph ST 1050 -10
ex. Aprilia SL1000 Falco - 01
ex. Honda VTR1000F -98
ex. Honda CB750F -83
ex. Honda CB125TDC -84
Tervehdys.
Paikalliselta marmoritiskiltä saisi uusia kiristimiä hintaan 56€ / pala. Ovat kuulemma päivitettyjä versioita, eli kai niihin jotain parannusta tehtaalla keksitty.
Toinen vaihtoehto olisi APE:n manuaalisäätöiset kiristimet, hintakin pyörisi samoilla nurkilla. Onko kohtalotovereilla käyttökokemuksia noista APE:n kiristimistä ? Eli tarviiko niitä sitten säädellä kuinka tiheään ja onko se sitten kuinka hankalaa / tarkkaa hommaa ?
Käsitykseni mukaan olisivat sitten luokkaa "pomminvarmat" nuo manuaali kiristimet.
Se mikä ei tapa, sattuu saatanasti
TPS:ään en saanut kuin minimissään 550ohmia ja tällöin imupaukuttelu siirtyi ikävästi käyttökierroksille, olisiko vihjeitä miten saisin pienemmäksi oohmeja vai onko nää pyöräkohtaisia säätöjä? Mitä haittaa tuosta sitten on kun nyt arvo on siellä 800ohmia? Kaasunavauksessa viivettä?
Ajokauden alkaessa eilen huomasin ajossa säksätyksen tapaista ääntä, joka korostui kierroksia nostaessa ja ajonautintoa parantaakseni avasin sitten venttiilikopat ja onnekseni välykset olivat hyvät(35tkm), mutta etummainen pako oli hampaan pielessä, liekö entinen omistaja säätäny?!?
Tuskin ketjunkiristimen vaihdon yhteydessä kuiteskaan hyppää, kun ketju tuntu olevan aika tiukassa ja ohjureissaan.
Operaation jälkeen pyörästä hävisi säksätys ja raaka käyntiääni katosi. *![]()
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Kun mulla anturin perussäätö oli pielessä, viilasin kiinnitysreikiä hiukan isommiksi (=ovaaleiksi) ja säätö riitti taas oikeille ohmilukemille.(kylaenmies @ Kesä. 04 2009,12:26) kirjoitti
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Tai vaihtoehtoisesti ottaa TPS:n ruuvinreiistä ne metallirinkulat pois, irtoaa naputtelemalla varovasti. Mun pyörässä ei olis muuten säätövara piisannut.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Onkos kukaan vaihtanut alkuperäisten tilalle korkeampia clip-oneja? Tai jopa normi stongaa?
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Juu älkää nyt kaikki yhtäaikaa huutako...![]()
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Kärsivällisyys on hyve...paitsi jos oma etu kyseessä(tth78 @ Kesä. 10 2009,16:49) kirjoitti
mutta asiaan.. itsellä oli pyörässä ostettaessa muistaakseni lsl:n palikka joka asennettu alkuperäisen kolmion päälle ja siinä normi tanko eli sai vaihdettua mieleisensä jos halusi.. ilmeisesti entinen omistaja ei ollut ajatellut tarpeeksi pitkälle tankoa ostaessaan että tanko otti ääriasennossa kiinni tankkiin ja siitä muistutuksena molemmilla puolillä ikävät jäljet tankissa ja maali lohjennuja tietysti nuo johdot ja jarruletkujen mitoitukset hieman "tiukat"
ainakin vakaampi ajaa kaupungissa pystymmän ajo-asennon takia ja muutenkin paljon pystympi eli tuuli otti hieman häiritsevästi nopeammassa ajossa.. vaihdoin ihan kokeilu mielessä alkuperäiset tangot kiinni "onneksi olivat tallessa" ja itseäni ainakin miellytti alkuperäinen..
Indian Sport Chief -23
ex. BMW R1200R -17
ex. Triumph ST 1050 -10
ex. Aprilia SL1000 Falco - 01
ex. Honda VTR1000F -98
ex. Honda CB750F -83
ex. Honda CB125TDC -84
Itse itselleni vastaten löysin superhawk.com foorumilta aika yksityiskohtaista tarinaa vaihdosta. Täytyy laittaa harkintaan joko VFR:n clip-onit tai ihan kunnon tanko
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
vfr:n clipit käyvät veturiin olisiko ollut vm 98-01 mallisten, joissa putkien halkaisija sama.(tth78 @ Kesä. 13 2009,07:00) kirjoitti
ajoasento muuttuu niillä varmasti pystymmäksi.
sivusilmällä katsellut itsekin sellaisia, mutta tuntuvat olevan kiven alla, ellei hae marmoritiskiltä...
VeTuRi,Bussi
Moro,
Ebaystä löytyy ainaki yksin kappalein
Meneekö vanhat kilkkeet/namiskat noihin ja letkut ylttää?
Btw. Mutkapätkää kun ajelin nopeusrajoitusten mukaan oli n. 6l/100km eli kahvan asento määrää kulutuksen. Viimevuonna ei meinannu päästä millään alle 8l, no ehkä taas syksymmällä se on niin...
vtr -> pc-25 -> pegaso -> RD-04
Juu ebaystä löysin kaksi paria, vielä en ole tilannut kun tiedustelen kotimaisten purkaamojen tilanteen.
Tuolla on ainakin joku onnistunut saamaan löysiä sen verran letkuihin ettei ole tarvinnut niitä vaihtaa.
Superhawkforum
oma vieteri nielee sen 6.5 - 7.5, mut uutuuden innostus varmaan säätelee tuota kaasua vähän turhankin rankasti...
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Laitetaas tähänkin ketjuun vähän tarinaa.
Eli tarkoitus oli korottaa ajoasentoa hankkia VFR:n clip-onit ja ne tulikin tilattua eBaysta (tosin tuli kaksi oikean käden kahvaa...vasenta kahvaa odotellaan) onnekseni sain yksityiseltä ostettua ABM:n tankosetin, jonka sitten viikonlopun aikana asentelin.
En raaskinut silpoa alkuperäistä etukatetta, niinpä irrotin siitä sivuposket ja jätin etuosan paikalleen. Näin sain myös käytettyä alkuperäisen lampun.
Töötin johtoa jouduin jatkamaan kun ei riittän. Samoin jouduin viilaamaan siitä töötti-, vilkku-, valokatkaisijahärdellistä sen asennon lukitus nupikan pois eli siis sen mikä menee tangossa olevaan reikään ja asentuu "oikeaan" asentoon.
Kytkinletkun uusin teräspunosmalliseksi ja otin siihen 10 senttiä lisää pituutta, asentui kuin unelma.
Sama homma etujarrulle. Hyödynsin myös töötin kiinnityspaikkaa ja laittoin siihen kohdille yhden jarruetkun kiinnikkeen ja letkut menemään siitä.
Hieman haastetta hommassa oli kun oli "myrsky"-nimisessä kioskissa tehneet pyytämäni 10 sentin sijaan 20 ekstraa toiseen jarruletkuun...mut kyl sen sai matkalle hukattua.
Kaasuvaijeri riitti kun reititti sen uudestaan. Alunperin tulee siis etuputken ja rungon välistä ulos niin vaihdoin sen tulemaan etuputken oikealta puolen ulos. Ainoastaan ihan ääriasennossa kaasu palauttaa hitaammin, muutoin toimii.
Mitähän vielä, niin ja alkuperäiset peilit eivät enää asentuneet paikalleen kun niiden kiinnityspulttien juuressa on sellaiset kiertettömät osat joiden on tarkoitus upottua katteeseen ja pitää ne paikallaan, joten laitoin pyörän mukana tulleet tarvikepeilit kiinni, ne samalla kiinnittää tuuliohjaimen ylhäältä.
Etukatteen alareunan kiinnitin katteen alareunassa olevista ruuveista nippusiteellä(toistaiseksi kunnes keksin pysyvämmän ratkaisun) mittariston kannakkeeseen.
Vilkuille porasin 10mm reiän tuohon etuvalon kannakkeisiin.
Mittaristolle meneviä sähköjohtoja ei tarvinnut löysätä, mutta starttijohdon joutui irroittamaan johtonipusta ja laittamaan nippusiteellä oikeaan etuputkeen. Pituus riittää juuri ja ei tule vetokuormaa johtoon.
Hieman sai miettiä kuinka noita johtoja lenkittää kun täytyi huomioida ettei mikään jää minnekään väliin puristuksiin saati sitten kiristämään, siksi joutui vähän tekemään lenkkejä.
Suosittelen huolella(ja varoisuudella) asennusvaiheessa kääntelemään tankoa edestakaisin riittävän monta kertaa, jotta löytää kaikelle oman paikkansa.
Voi olla et tulee kertauksena, mut apteekista kannattaa hankkia lääkeruisku (100 ml) ja kirkasta letkua (etola?) jolla voi sitten imaista jarrunesteet talteen ja asennusvaiheessa voi alakautta työntää uudet jarrunesteet tilalle. Helpottaa jarrun ja kytkimen ilmausta huomattavasti. Sai nimittäin pumpata etujarrua puoli tuntia et tuli kaikki ilmat ulos....
Kannattaa ottaa jarru- ja kytkinletkut mukaan kun lähtee uusia hakeen, tulee kerralla oikeat. Niin ja jarruletkuja hankkiessa kannattaa muistaa pyytää se tuplabanjopultti niin säästytte ylimääräiseltä ajelulta kun tuosta etujarrusta lähtee kaksi letkua. Alkuperäisessä letkusarjassa lähtee yksi ja haarottuu myöhemmin kahdeksi.
Lisää laittelen sitä mukaa jos muistan jotain unohtuneen. Kysellä saa ja pitää niin ei kaikkien tarvi samaa prosessia montaa kertaa opetella...
kuvia:
http://kuvaboxi.fi/julkinen/2cvdq+tth78-fighter.html
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Moi vaan taas,kyllä pitäs mahtuu tollanen tanko paikalleen ilman katteen silpomistakin.Mulla oli veturissa paikallaan tollanen kun sen ostin ja hyvin mahtui mitä nyt rystyset otti peiliin kiinni jos ihan linkkuun käänsi tangon.Vaihdoin sitten myöhemmin pois tuon tanko setin kun ei ollu oikein minun mieleen,ottaa nimittäin aika reippaasti tuulta käsien alle jos vähän reilummin päästelee menemään ja sit alkaa etupää vispaamaan![]()