Tehoja puuttunu viimeaikoina siitä mitä aikasemmin keväällä oli. Epäilin roskaa kaasarissa ja siks aloin purkamaan. Mitään ilmiselvää ei kuitenkaan löytyny ja olin ihan kahden vaiheilla, et avaanko luistien puolta ollenkaan, vai lähenkö koittamaan auttoko kohokammioiden putsailu. No avasin kuitenki onneks. Olin mä jo talvella, ku kaasarit viimeks oli auki, kiinnittäny huomiota sihen, että toisessa kalvossa on semmosia murtumia. Sillon ne ei vielä ollu puhki asti. En nyt sit kuitenkaan moista muistanu ennenko huomasin sen rikkoutuneen.
Eiköhän tuo ihan vanhuuttaan oo menny. Jotku kaasarien putsaukseen ihan tarkotetut aineetki saattaa kuulemma haurastuttaa niitä kalvoja. En ihan varmaksi voi sanoa, ettenkö olis saattanu joillain toimillani edesauttaa moista tapahtumaa, mut 80 tkm tuli pyörän mittariin viime keskiviikkona, ni ehkä tolle tuli vaan kilometrit täyteen. Ja siitä mitä edellinen omistaja on tehny, ei tietenkään oon mitään tietoa. Siinä toisessa kalvossa ei oo pienimmäistäkään murtumaa missään, ni epäilen et se on vaihdettu joskus...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Ny on tehot takas pyörässä! Ellette oo huomannu, ni mulla on pieni periaatteellinen vastustus noita animoituja hymiöitä kohtaan, mut tää vaatii jo:
Ei se operaatio kyl ihan oppikirjamaisesti menny. Rähmäkäpälöin luistin neuloineen lattialle sillä seurauksella, että neula väänty. No sen ny ties jo valmiiks mitä siitä seuraa ku sitä vissiin alle millin paksusta almiinista neulan päätä alkaa suoristamaan. Juu-u, poikki se meni. No sen verran vähän katkes kuitenki, että ei pääse tulemaan ulos sieltä putkestaan ku luisti on ylästopparia vasten. Pyöristin kasisatasella hiekkapaperilla neulan pään ja ruuvasin pyörän kasaan. Hienosti käy ja kukkuu. Kalvon reiät ku on todennäkösesti kasvanu sillai pikkuhiljaa, ni tehot on vähentyny oikeestaan huomaamatta. Nyt ku ne sai kertalaakista takasin, ni ihan muutaman kilometrin koeajolenkillä melkein tuntu, että eihän toi laitos pysy enää lapasessa. Kuitenki vaan melkein... ;)
Tottakai mä tilaan uuden neulan ihan tässä samantien, mut pystyy tolla ny pakolliset ajot ajelemaan. Lupasin auton lainaan pikkuveljelle perjantaista eteenpäin, ni ei tartte sitä alkaa perumaan. Se on jopa teoriassa mahdollista vaihtaa se neula kaasareita irrottamatta. Takemman kanssa operaatio olis jopa helppo, etummaisen kanssa voi olla vähän ahdasta. Kokeilemalla se sit selviää ku se uus neula saapuu...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mistäs tilasit nämä ja mitä suunnilleen maksaa? Saattaisi tilata ja muun huollon yhteydessä nuo vaihtaa, metrejä kuitenkin jo tuo +70tkm tällä hetkellä.
Tarkoitin niitä kumikalvoja mutta edellinen postauksesi taisi sisältää senkin vastauksen. Silveriltä?
Ei ku luistin sain tolta JTI:ltä, hällä oli moinen ylimääräinen tallin nurkassa. Kevyesti käytetty eli vasta 160 tkm ajettu. Ja ei muuten ollu melkein yhtään murtumaa siinä kalvossa. Eli ei ne ajamisesta tahi vanhuuttaan hajoo, kyl se jollain kemikaalilla tarttee rikkoo. Tai niin mä ainakin oon taipuvainen uskomaan tehtyjen havaintojen perusteella.
Varaosanumerolla 16111-MBB-640 googlettamaan ni löytyy aikamoisella hintahaitarilla. Jos molemmat ostaa kerralla, ni ameriikasta tilaaminen saattaa jopa kannattaa suurehkoista toimituskuluista ja tulleista sun muista huolimatta. Irlannissa olis semmonen ku www.mototoro.com ja Briteissä www.davidsilverspares.co.uk, niistä voi vilkasta.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Jaahas ite itelle vastaten täähän meni paremmin kun hyvin!
tilasin ebaysta jenkeistä kiristimet, nyt ruokatunnilla posti kiikutti oven taakse kyseiset kapistukset ilman tulleja tai mitään...postikulutkin oli vain 12 dollaria.
Ja tosiaan tilaus laitettu sisään 2.5 eli ei kauaa jenkkilästä tullut!!
m*0*m
Nyt on uudet kiristimet kiinni...Ja kyllä hävis kaikki ylimääräinen säkätys kertaheitolla!
Aikaa meni kaverin kanssa säätäessä hieman alle 3tuntia.
Oli kyllä etummainen kiristin siinä kunnossa että jos olisin tiennyt niin olisi mennyt vaihtoon jo aikaisemmin...
Oli niin löysä että ei paljon tarvinu aravailla mistä johtu.
m*0*m
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Mulla on kans molemmat pyörän mukana tulleet kiristimet tallessa. Purin opiskelumielessä palasiks toisen niistä. Tuossa kuvia, mikäli ketä kiinnostaa: https://www.dropbox.com/sh/9c42dpr4h...VlxijwwmftNtxa En jaksa räpeltää tänne foorumille näkymään, ellei joku oikein painokkaasti sitä toivo.
Pyörään meni kiinni takas se, mikä sielä on ollukki siitä asti, ku toissa talvena ne vaihoin. En vaan löytäny sen toiminnasta mitään vikaa. Ja nyt ku pistin sen takasin kiinni ni ei pidä taas mitään ääntä. Tein itseasiassa saman operaation tossa viime torstaina jo ihan samasta syystä ku nytki. Ääni palas tänä aamuna. Vähän pelko perseessä tässä ajellaan ja alan itekki pikuhiljaa lämpeemään ajatukselle niistä sormikiristeisistä...
Ton yhen vanhan purkamisesta oli semmonen hyöty, että keksin kuinka tota jousta saa oman mielen mukaisen määrän kireemmälle, mikäli joskus niin haluttaisi tehdä. Sitä sen sijaan en keksinyt, miten ketjun löystymisen voisi estää siinä onnettomassa tapauksessa, että se jousi sieltä katkeaa.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Olis kiva joskus nähdä ja kuulla toisia vetureita niin voisi sitten vertailla niitä rallatuksia ja muitakin koneen ääniä...
Honda VTR1000F
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Nyt tarvitaan apuja..
Veturissa ilmeni heti kevään ensikilometreillä vika joka esiintyi satunnaisesti jo viime syksynä.
Oireet seuraavat: ripeän kiihdytyksen jälkeen alkoi puutumaan ja pysähdyttäessä sammui. Lähti kuitenkin heti käymään uudestaan ja pelasi normaalisti jonkun aikaa. Saman tyylinen takkuilu toistui mutta pyörä ei kuitenkaan sammunut. Välillä ilmeni myös vain pientä nykimistä, aivan kuin toinen pytty olisi pois pelistä välillä..
ONKO KELLÄÄN OLLUT SAMOJA OIREITA ja mikä avuksi?
Pyörä on ollut itsellä vajaan vuoden ja mitään erityisiä huoltoja ei ole minun aikana tehty, keväällä laitoin uudet öljyt ja tulpat.
Honda VTR 1000 F 2003
Nyt en osaa suoraan vastata esitettyihin kysymyksiin. Toi mikä mullaki oli eli vuotava luistin kalvo vaikuttaa nimenomaan sinne yläkierroksille. Tyhjäkäynti toimii sillon ihan normaalisti, ku luistin kuuluuki olla kokonaan alhaalla. Mitä enemmän hanaa kääntää, sitä laihemmaksi seos jää, kun luisti ei nouse niinku pitäis. Sen pystyy tarkistamaan karkeesti niin, että ilmanputsari irti, sit pitkällä ruuvimeisselillä nostaa luistin ylös, ja päästää "putoamaan" jousivoimalla takas alas. Jos kalvo on ehjä, luisti liikkuu ikäänkuin hidastetusti semmosta vauhtia mitä luistin päässä olevista rei'istä pääsee ilmaa virtaamaan kalvon yläpuolelle. Jos kalvo on oikeen kunnolla paskana, napsahtaa se luisti oitis ala-asentoonsa. Ihan pienen vuodon havaitseminen tällä metodilla on tosin miltei mahdotonta. Lähinnä voi yrittää vertailla luistien toimintaa toisiinsa. Vakioluistien pitäis liikkua samaa vauhtia keskenään.
Mut sit taas ihan samanlaiset oireet ainakin teoriassa aiheuttaa tukkeutunu pääsuutin. Ei saa bensaa, vaikka luisti nouseekin normaalisti. Sen tutkiminen vaatii kaasarien irrottamisen. Luistien toiminnan tutkimisesta kannattaa sen takia aloittaa, kun se on helpompaa. Takemman luistin saa jopa vaihdettua kaasareita irrottamatta...
Toivottavasti saat kylmän sään aikaan kuntoon, ni pääset taas naatiskelemaan, kun ajokelit palaa
EDIT: Asiaa meditoituani, ei sen kyllä pitäis kummassakaan ylempänä olevassa skenaariossa sammua sen jälkeen ku kaasun päästää. Roska kohoventtiilissä olis semmonen, että isommilla tehoilla kohokammio pääsee tyhjäks ja ku kaasun päästää ni yks pytty ei enää jaksa pitää konetta käynnissä tyhjäkäynnillä. Sit ku roskan ohi kohokammioon pääse taas poltsikkaa, toimii pyörä pienemmillä tehoilla ihan normaalisti.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Mietin että koittaisko jotain liqui moly tai vastaavaa polttoaineen lisäainetta joka puhdistaisi kaasareita.. vika on kuitenkin satunnainen.. en vaan tiedä kärsiikö kalvot kuinka noista aineista? Tässä kun on lueskellut niin hyviäkin kokemuksia noista aineista on ollut, vaikka ei toki vastaakaan kunnon puhdistusta.
Honda VTR 1000 F 2003
Ei oo kauaa siitä, ku olisin ihan varauksetta ollu sitä mieltä, että anna mennä. Yleensä vianetsintä kannattaa aloittaa sieltä helpoimmasta päästä, ja noita puhdistusaineita helpompaa ei ole. Itseasiassa keväällä just pikkuveljellä oli 500cc suzukinsa kanssa jotain mystistä käyntihäiriötä, ni moista litkua passitin sen ostamaan. Nyt ku iteltä meni se kalvo vaihtoon, enkä tiedä mikä sen on rikkonu, olen hiukan varautuneempi. Itelle on tullu sen verran harjotusta kaasarijumppaan, että omaan pyörääni en heti tuntemattomia vaikutuksia sisältävää tököttiä laittais, vaan avaisin ja katsoisin silmällä. Ymmärrän kyllä hyvin houkutuksen olla ryhtymättä moiseen, jos ei ole tiloja / työkakuja / kiinnostusta alkaa availemaan mitään.
Mitenhän tän vetäis yhteen... Kerro sit miten sen puhdistustökötin kanssa kävi![]()
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Tökötti (STP Fuel system cleaner tms) tankissa ja pieni lenkki takana.. ei vaikutusta ainakaan nyt heti..
Mutta vikaa pystyn nyt taasen kuvailemaan ehkä paremmin:
Tuntuu että polttoaineen saanti loppuu kierroksilla (5000->).
Rauhallisesti ajellen n. 4000rpm koneessa ei mitään vikaa, sitten kun siitä lähtee nostamaan kierroksia pyörä kiihtyy nätisti hetken kunnes alkaa puutumaan. Sitten kun heittää kaasun kiinni niin hetken päästä ampuu kerran putkessa ja toimii taas normaalisti sen jälkeen. Tämä toistuvaa jos saman setin tekee uudestaan.
Täytynee varmaan ottaa vaan ne ruokintaleitteet sieltä käteen ja katsoa mitä linnunsiemeniä ovat syöneet.
Hain lisäaineen paikallisesta motoliikkeestä ja sielläkin kaveri epäili ruuanpuutetta koneessa ja kaasarien paskaisuutta. Kalvoista oli kans puhe että jos on vain pienen pieni reikä saattaa aiheuttaa yläkierroksilla ongelmia. Onko nuo kalvot minkä hintaisia ja löytyykö helposti varaosaliikkeistä?
Honda VTR 1000 F 2003
Sieltä joutuu vaihtamaan koko luistin ja etullisimmat mitä ettiessäni löysin oli jotaa 130€/kipale luokkaa. Suomen hinnoista en tiedä, tilaustavaraa nuo on jokatapauksessa, enkä yhtään ihmettelis vaikka hinta kiipeis yli kahden hehtoeuron. Toivottavasti on vaan kakkaa jossain rakosessa. Putsaaminen on paljon halvempaa. Kohan ei touhutessaan riko mitään, kuten kaasun asentoanturia, nimim. kokemusta on... :P
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Minä olen käyttänyt "ensiapuna" noita bensaan sekotettavia. Ne on kohtuu turvallisia, käytännössä liki pelkkää kerosiinia. Mitään kaasariin ruiskutettavaa puhdistusainetta en käytä (itsekin särkenyt yhden pyörän kalvot). Niissä on paljon tujumpia liottimia (xsyleeni yms.), ja saattavat toimia ei-kalvollisissa kaasuttimissa, mutta taatusti pehmentävät kumiosia.
Toi bensaan sekotettava yleensä auttaa, jos kyseessä on lievä tukos joka ei ole kuivunut vuosia. Näkyy yleensä pieninä käyntihäiriöinä. Siinä vaiheessa kun pyörä ei enää käynnisty tai käy tyhjää, ei ole muuta keinoa kuin kaasarijumppa. Pieni tukoskaan ei aukea heti, vaan vaatii useamman päivän ajelun.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Vaihoin muuten eturattaan tänään. Vloppuna huomasin ihan sattumalta, että olis ehkä syytä ryhtyä moiseen operaatioon. Tässä kuva siitä vanhasta, Honda orkkis 26 tkm ajettuna:
Olishan tolla tietty vielä ajanu... :P Odotettua aikaisempaan vanhenemiseen on saattanu vaikuttaa kylmillä keleillä ilmenneet toimintahäiriöt pro-oilerissa. Ja tietty se ku nää mein laitokset kuulostaa niin hiton hienolta, että nopeuden kasvatus tulee miltei poikkeuksetta suoritettua aivan tarpeettoman suurella ranneliikkeellä...
Nyt sinne meni Motonetista hintaan 19,90 € hankittu JT Sprocketsin valmistama vakiokokoinen. Muistaakseni toi alkuperäinen ratas on hinnaltaan suuruusluokkaa kolminkertainen. En oikeen usko, että toi kumivaimennin oikeuttaa moiseen hintaeroon...
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Ei auttanut tökötit.. Sen verran on tullut lisädiagnoosia tehtyä että n. 120km/h asti pyörä pelaa täysin, ihan sama millä vaihteella (poislukien 1. ja 2.) ajaa ja millä kierroksilla.
Tuli mieleen että omassa veturissa ei ainakaan ole mitään kunnollisia ilmanohjaimia jotka vauhdissa ohjaa ilmaa ilmanputsasrikoteloon (kaaduttu joskus ja katteet purettu yms.) niin että kotelon voisi sanoa jopa "paineistuvan" ilmavirrasta. Kaikkea kun on tässä järkeillyt niin tullut mieleen tuo ilmansaantiongelmakin jos esim jokin ohjuri puuttuu ja ilmansaanti vaikeutuu kovassa vauhdissa.
Honda VTR 1000 F 2003
Tässä ketjussa aiemmin on ollut juttua Veturin matkaominaisuuksista. Tuli heitettyä jokunen viikko sitten Norjan reissu 4000km viiteen päivään ja tuli kaksi rautapersettäkin ajettua joten kyllä se on matkapyörä
Innokas lähdön hetki ja edessä noin 1700km alle vuorokauteen..
Vuorilla. Yksi monista uskomattoman kauniista paikoista.
Edessä Trollstigen ja liki 2000km kotimatka eksymisineen. Mahtavaa!
Kotimatkalla koin heräyksen tunteen ja päätin myydä Veturin neljä vuotta ja erittäin hyvin palvelleena. Tilalle tuli suunnilleen viikkoa myöhemmin Yamaha FJR. Matka jatkuu
Kiitos teille kaikille mainioista vinkeistä ja tästä VTR -talkista.![]()
Viimeksi muokannut: jleino; 22.06.2014 klo 17:58.
Nyt on eri Honda-huoltojen ja huoltopäälliköiden kanssa keskusteltu tästä viasta, seuraavana koitetaan ilmanputsarin vaihtoa vaikkakin se näyttää aivan priimalta.. on kuulemma tapauksia että on tukossa vaikka ei siltä näytäkkään..
Mutta kysymys enemmänkin ilmanputsarikotelossa olevista pikkusuodattimista (2kpl). Oletteko vaihtaneet myös ne putsarin vaihdon yhteydessä? vai meneekö pesemällä tms? ovat jotenkin liitoksissa luistin alipaineohjaukseen tms.
Honda VTR 1000 F 2003
Kannattaa tarkastaa polttoainehana. Jos alipainekalvo voutaa niin ei saa riittävästi bensaa.