Itse rakensin 1,5 mm pellistä omat kannakkeet vilkuille et tulee riittävän ulos. Valitettavasti dokumentointi jäi väliin kun tuli rakennettua ihan silmämääraisesti sovita-muotoile-sovita-muotoile- menetelmällä. 90-asteen kulma tuli sinne "sisäkatteeseen" ja kannakkeen taivutin menemään (silmämääräisesti) samaan linjaan katteen ulkopinnan kanssa, tosin muutaman millin sisälle jätin että vilkun juureen tuleva peitelevy asettui kivasti peittämään oman työn jäljen....
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Ehtoota kaikille onnellisille(?) VTR kuskeille!
Perjantaina ois tarkotus kävästä kattomassa -00 vtr 1000 f ja mitä nyt tätä foorumia ja muita selanneena, mietityttää lähinnä tuo hirmunen bensan kulutus ja muut viat mitä täällä on pohdiskeltu.
Onko se pyörä tuon kulutuksen "arvoinen"?Tosin laskeskelin, että 5,5 litraan verrattuna ei siinä säästäis ku 150 euroa jos ajelee 4 tkm kesässä. Ja sehän ei opiskelijan budjetissa edes näy (enemmän näkkäriä ja hernerokkaa
)
Ostopäätös menee vasta ensviikolle (ku opintolaina tipahtaa tilille), eli kerkeette hyvin vastailla![]()
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Terve,
no se on varmaan vastaajasta kiinni ja siitä millasiin pyöriin vetoa tuntee, mut mä en vaihtais ihan heti omaani pois. Se kulutus tosiaan on aika suuri, mutta ei se mua haittaa sen takia että se maksaa, vaan koska toimintasäde on niin pieni. Eli jos meinaat paljon reissaa ni vaivattomampiakin pyöriä on. Mut etkö oo kyseistä pyörää ajanut kun tollasia kyselet? Mulle oli ainakin ensimmäisestä koeajosta asti selvää että haluun vtr:n, eikä ole kyllä kaduttanut kertaakaan että sellaisen myös ostin! (No ehkä sen kerran kun ei aamulla lähtenyt käyntiin!)
Ja sen kulutuksen mietin niin (kun itsekkin vielä opiskelijana tollasen ostin) että mielummin ajan vähemmän tolla ku enemmän jollain sellaisella joka ei anna mulle niit fiiliksiä mitä veturi tarjoaa! Eli mukavia kilometrejä!
-Roope
Honda VTR1000F
Micronin putket + dynojet (keskitason)suutinsetti = normiajossa 6,5l/100 km ei se niin paha ole. Siihen on vaikea ottaa kantaa onko se sen arvosta kun nää on tunnejuttuja. Itsellä menis vaikka söis kympin satkulla, ei toista yhtä luonteikasta pyörää ole tullut ajettua.
Rivineloset on olleet miellyttäviä ja vaivattomia käytökseltään, mutta minun makuun hajuttomia ja mauttomia. VTR on kuin hmm, miten sen nyt kuvaisi; rodeohärkä jonka palleihin on isketty sähköä...Sillä on luonnetta ja suorastaan vaatii mutkatietä ja asenteellista käskytystä.
Itse luovun tosta vasta sitten kun selkä ei enää taivu ajoasentoon, neljäs kausi lähtee käyntiin yhtä innolla kuin ensimmäinen.
Kokeile! Pidät tai et niin ainakin tiedät mistä täs ketjus puhutaan
Niin tuota niistä vioista. Vaihdatin nokkaketjun kiristimet heti kun pyörän hankin 27 tkm oli mittaris eikä se nyt kallis homma ollut, sai ainakin mielenrauhan ettei niihin tarvi enää koskea. Samoin jännitteensäätimen vaihdoin samoihin aikoihin (kun jätti tielle ekal reissul), mut muutoin ei tuos ole kuin takarengas mikä kuluu kun ei jarruja tarvi käyttää voimakkaan moottorijarrutuksen vuoksi![]()
Viimeksi muokannut: tth78; 29.03.2012 klo 20:20.
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Mulla ei kyllä noin pienellä mene. Normiajossa sellaset 7,5-8 litraa satasella. Täytyy viedä säädätettäväks ens kesänä jos se kulutus vaikka vähän tipahtais. Ja pyörässä siis dynojet ,putket ja syttypyörä vaihdettu.
Honda VTR1000F
Moottoritiel lennättäessä kuluu tuon verran mut normiajos vähemmän. Tosin tuo on säädetty himpun laihalle tuppaa välil nykimään ja paukkumaan, vois säädättää himpun rikkaammalle
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Nokkaketjunkiristin (NKK) löytyy kummallekin sylinterille omansa. Sylinterien takapuolella, näkyy varsinkin takimmaisesta hyvin, sormen pituinen ja paksuinen mekaaninen osa joka pitää nokkaketjua oikealla kireydellä.
Omaani vaihdoin ne alkuperäiset viime kesänä juuri sen takia ettei tulis mitään ylimääräsiä harmeja retkellä. Tiedän yhden tapauksen jossa oli tehty tällainen "varahuolto ja laitettu ne manuaali-kiristimet. Siinä kävi niin että ketju oli jäänyt väärälle kireydelle ja moottori kilahti ensimmäisellä käynnistyksellä
Kannattaa ne vaihtaa. Toinen mikä on, jännitteen säätimet käsittääkseni hajoaa liittimen hapettumisen johdosta, eikä niinkään säätimen huonoutta. Eräs alan ihminen neuvoi sen liittimen puhdistamaan jollakin kontaktisprayllä niin ei tarvii olla sen säätimen kanssa ihmeissään.
Missä se koko säädin muuten sijaitsee?
Veturi on mainio luonteikas pyörä, suosittelen ostamaan sen, vaikka niillä ylempänä mainitulla opintolainallaKulutus pyörii avarretuilla putkilla siinä seitsemän litran hujakoilla. Ainoa miinus on tuo lyhyt toimintasäde, noin 200km. Tulevaa pohjoisen reissua varten pitänee olla varakanisteri mukana, tai olla tieto mistä sitä gasoa saa
![]()
Mukavaa kevättä kaikille Veturisteille!! Kohta ajetaan![]()
Hyvä selvitys kiristimistä. Jännitteensäädin löytyy pyörän oikealta puolen takasivukatteen etureunasta. Katteen joutuu irrottamaan vaihtotyössä. Stormilta saa satkulla uuden, jossa on jäähdytysrivat niin pysyy lämpökin aisoissa.
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Kysäisenpäs nyt täälläkin ihan piruuttani että mites on, olisko tällänen Veturi hyvä laite hankittavaksi tollasen R6 kyykyn seuraajaksi?
Viime syksynä myin Yammun pois ja siirryin autoon, suunnitelmissa palata kaksipyöräisten pariin vasta muutaman vuoden päästä mutta arvaahan sen että onnistuiko moinen suunnitelma
Rahaa olis laittaa hieman vajaa 4000e ja yllättävänkin hyvää veturitarjontaa löytyy jo siinä hintaluokassa, vai löytyykö?
Onko tuollaisessa 40-50tkm ajetussa veturissa muita "miinoja" kuin noi paljonpuhutut nokkaketjun kiristimet?
Muita vaihtoehtoja mielessä on toki pyörinyt myös, kuten Suzukin nakutuotokset eli kuussatanen bandiitti tai sitten samankuutioinen SV mutta tavallaan tuntuu että R6 jälkeen ne laitteet olisivat lähinnä askel sivuun taikka jopa takavasemmalle, kun taas 1000cc VTR olisi ehtaa edistystävaan toisaalta vakuutusmaksut moisille olisivat pienemmät ja bensanhimokin ehkä hillitympi kuin janoisessa (?) Hondassa mikä on näin opiskelijalle kyllä plussaa
Ajatuksia?
Moro,
Vaihdoin tuossa nokkaketjunkiristimet ja kun vaihdon jälkeen yritin pyörittää konetta räikällä vasemman puolen aukosta, niin tökkää kuin seinään. Onkohan nokkaketju hypännyt pari pykälää ja mäntä ottaa venttiiliin kiinni? Takimmaisesta kun otin vanhan kiristäjän pois, niin kuului kolahdus. Ohjuri ilmeisesti 'tipahti' alas? Vai voiko olla jotain muuta? Voisiko tässä vaiheessa ketju siirtyä alarattaalla?
Otan kyllä venakannen irti ainakin takaa ja katson ajoitukset.
Linkki Hondan "verstas" manuaaliin: http://www.mediafire.com/?5u5qsfqgh9f9ejg
Sivulta 8-20 käydään läpi nokkien ajoituksen säätöä. Kätevä manuaali muutenkin olla. Ihan mukava projekti tiedossamutta kyllä siitä selviää. Mitään peruuttamatonta tuskin on tapahtunut jos et väkisin oo kääntäny konetta.
Veturi
Juuri näin. Mitään ei ole vielä tässä vaiheessa menetetty kun mopoa ei ole väkisin yritetty veivata tulille. Jossakin vaiheessa tätä topiccia noin vuosi sitten "Nevalan Tiikeri" laittoi tänne pirun hyvät ohjeet joitten kanssa sain omaani vaihdettua ne aivan leikiten. Kiitos siitä vielä hälle
Tämähän ei ole mikään vakuutus-topicci mutta minä maksan Tapiolaan Liikenne 45% + Laajaosakasko jää karvan alta 300€/vuosi joka on tosi halpa hinta.
Veturiin on siis kaiken lisäksi edulliset vakuutuksetkin
Oon lukenu ulkolais foorumeilta että monet on saaneet Haynesin kirjaa seuraamalla ajoituksen 180 astetta väärin. Ilmeisesti kirjassa on siltä osin joku virhe. Ite tehny saman mokan mutta kyseessä oli vain omaa tyhmyyttä. Pyörää starttaa ihan hyvin mutta kun annat rinkiä niin pätkii. Siinä vika jos noin käy sitten![]()
Viimeksi muokannut: Juntas; 12.04.2012 klo 01:32.
Veturi
Vakuutuksen hinta riippuu asuinpaikasta. Minä maksan Turus 850€/vuosi ja ajan 4kk touko-syyskuu, eli seisonnassa 2 kk ajokaudella, josta alennuksia. Liikenne 30%, kasko 70% bonusta ja vakuutusyhtiö Turva. Vois olla halvemmatkin vakuutukset..
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
mulla on vakuutukset Trygissä ja liikennevakuutuksessa on bonuksia 35 ja niillä bonuksilla maksan vuodessa 497€. niin ja ikää on 28 ja asuin kunta on jämsä.
sitten muuten jos jollakin on tarvetta Kappan 1 laukun telineelle niin mulla on ylimääräisenä sellaiset,hinta vois olla vaikka 40€
Trygg:ltä tarjous 1347€/vuosi....
Pohjola 1070
If 1203
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Onkohan tuo akun vai laturin tai jonkun muun heikkoutta, kun tänään 70km ajoin Kosot lämpimänä ja sammutin tankkauksen ajaksi. Ei lähde enää käyntiin vaikka ne lämppärit sammuu samalla kun mopo sammuu. Vei siis ajossa niin nahkoilleen ne että apuvirralla käyntiin, kun ei tuota työntämälläkään saa.
Onhan toisilla kytketty mopoon lämppärit, navit ja takit
Kokeilin tossa ihan mielenkiinnosta miten noisekillerit vaikuttaa mun veturin Leo Vince ovaalien ääniin. Noh melko lailla hiljeni ja tuli sellaseks melko sivistyneeks äänet eli toisin sanoen aikalailla lähti fiilistä ajamisesta operaatiolla.. Onneks ei mee montaa minuuttia huomenna niiden poistamiseen
Asiaan: Hiljaisemmilla äänillä havaitsin koneesta keskikierroksilla jonkinasteista naputtavaa ääntä (en kuullut ilman killereitä sitä) Voisiko tulla venttiileistä vai onko se kuuluisa ketjunkiristäjä mahdollisesti äänen tuottajana..? En tiedä koska venat on viimeksi säädetty 31tkm ajetussa pyörässäni...
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
Kuinkas usein venttiilin säätö pitää Veturiin tehdä? Pientä ääntä omanikin ehkä pitää mutta toisaalta olen ajatellut että nämä V2:set ovat hieman karkeampia kuin rivinelkut..
Kuinka teillä muilla akku/laturi on riittänyt sähköisiin lisälaitteisiin? Tuota edellista postausta kirjottaessani olin niin jäässä ettei ajatus riittänyt tuon selkeämmän tekstin tuottamiseen![]()
Itse olen harmitellut etten ole löytänyt db-killereitä noihin Micronin pönttöihin kun matkaa ajaessa olisivat tarpeen. Micron taisi mennä konkkaan jo vuosia sitten joten ei taida toivoa olla muuta kuin itse piirtää ja mitoittaa ja teettää jossain konepajal = turhan kallista.
Tuo naputtava/rämisevä/resonoiva ääni voi hyvinkin tulla niistä kiristimistä, jos se ilmenee vain tietyillä kierroksilla. Venttiilit naputtaisivat kyllä läpi kierrosalueen. Omassa piti kanssa sellaista ääntä ja päätin varmuuden maksimoimiseksi vaihdattaa ne kiristimet, nyt on hiljainen (niinkuin v2 nyt voi olla). Niin ja kuului se naputus Micronien läpi...Toisaalta jos on Ducatin moottoria kuullut niin se kyl normioloissakin kuulostaa kuin aterimet olisivat betonimyllys pyörimäs.
Venttiilin välyksien tarkastus oli muistaakseni 24 tkm:n välein, en nyt satavarma ole joten korjatkaa jos muistan väärin.
EDIT: Itsellä ei ole ylimääräisiä sähköhilppeitä käytössä, mut silti tuntuu ettei kylmemmillä ilmoilla akun virrantuotto riitä pyörittämään mottia riittävästi, ei yuasan eikä bilteman akku. Akkukengat, maadoitukset yms. kontaktipinnat on tullut käytyä läpi eikä ole ollut vaikutusta. Jännitteensäätimen uusimisen jälkeen on latausjännitteet ollet sitä mitä pitääkin eli 13,8-14,4V. Latausvirtaa en ole päässyt mittailemaan kun en omista pihtivirtamittaria.
Olen yleensä ajellut kotiinpäin pelkät parkit päällä viimeiset kilometrit, mutten tiedä onko sillä vaikutusta. Ajattelin ehkä tän kesän modauksiksi asentaa LED-huomiovalot pyörään sekä näkyvyyden että virrankulutuksen tähden, voisi nuo aamukäynnistykset sujua paremmin
Viimeksi muokannut: tth78; 22.04.2012 klo 10:18.
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Nuo LED-valot on kyllä varmasti hyvä idea. Jännä miten joskus tuntuu että sopivassa asennossa moottori kun on niin vaivalloisesti eka pyöräytys sujuu. Olen käynyt myös nuo maadoitukset läpi. Pakko varmaan ostaa uusi akku vaikkei tuokaan käsittääkseni vanha ole, ennen kuin reissuun lähtee. Paha juttu jos ei saa tankilta startattua. Aina ei ole välttämättä apuvirtaakaan saapusallaEDIT: Itsellä ei ole ylimääräisiä sähköhilppeitä käytössä, mut silti tuntuu ettei kylmemmillä ilmoilla akun virrantuotto riitä pyörittämään mottia riittävästi, ei yuasan eikä bilteman akku. Akkukengat, maadoitukset yms. kontaktipinnat on tullut käytyä läpi eikä ole ollut vaikutusta. Jännitteensäätimen uusimisen jälkeen on latausjännitteet ollet sitä mitä pitääkin eli 13,8-14,4V. Latausvirtaa en ole päässyt mittailemaan kun en omista pihtivirtamittaria.
Olen yleensä ajellut kotiinpäin pelkät parkit päällä viimeiset kilometrit, mutten tiedä onko sillä vaikutusta. Ajattelin ehkä tän kesän modauksiksi asentaa LED-huomiovalot pyörään sekä näkyvyyden että virrankulutuksen tähden, voisi nuo aamukäynnistykset sujua paremmin![]()