Hahaa, itsekin itseäni olen säikytellyt ja hermostuttanut noilla bensaletkuilla. Sattui kesällä nkk:ta vaihtaessa. Millaset välit meinasit laittaa? On tullut itelläkin mieleen noilla aavikko välityksilla ajellessa![]()
Elämäntapa motoristi.
No aiemmin on kokemuksia yks piikki eteen pienemmästä Banditissa, mutta 14 piikkinen söi ketjua hieman nopeemmin... Taakse vastaavasti sitte 3 piikkiä isompi, mutta sillä en ehtiny ajaa montaa tonnia. Varmaan se menee takarattaan isontamiseksi, 3 piikkiä vissiin...
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
-1 ja +2 on aika hyvä nurkissa pyörimiseen ja radallekin. Speedo healeri kannattaa laittaa samalla.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Moro,
Veturin meno aika nykivää, ketjut alkaa olee aika loppu! Nyt pitäis ketjut ja rattaat vaihdella. Saako veturiin vaihdettuu päättymätöntä ketjua ilman svingin irroitusta? Vai pitäiskö suosiolla harjotella niittaamaan ne kiinni. Taidan itsekkin kokeilla noita tossa yllä mainittuja välityksiä, mut mietin et saako tohon vm.97 speedohealeria? Mites pitääkö välitysten vaihto huomioida ketjun pituudessa, vai käykö alkuperäinen pituus?
Kiitos jo etukäteen ja viel on hyvät kelit vähän ajella![]()
-Roope
Honda VTR1000F
Saa.(RBA @ Syys. 29 2011,23:22) kirjoitti
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Mitenkähän mahtaa sattua pituus kohdilleen kerta sen suoraan saa vaihdettua??
Onko Speedohealerin asennus millanen tehdä?
Elämäntapa motoristi.
Nix-nax liittimet kiinni ja ohjelmointi Speedohealerille välitysten mukaan ja toimii, eli simppeliä on. Mun pyörä on kanssa -97. Valmistajan nettisivuilta ohjelmointiin vinkit.
Ketjun pituutta en ole omasta ole laskenut, mutta olen siihen kokeillut vakiovälien lisäksi monenmoisia ratavälejä, eikä ole tarvinnut ketjua jatkaa, tahi lyhentää. Olettaisin olevan "vakiopituinen".
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Mullakin on meno nykivää mutta ketjut hyvät. Syynä ne "vaimenninkumit mitkä on siinä takahampin/vanteen välillä. Entiseen Hondaan ne jouduin vaihtamaan kans. Oli helppoa ja melkoisen halpa homma.
Ettei sulla vaan olisi sama?
Elämäntapa motoristi.
No nyt on sitte veturissa vilkut sekasin..ei vissiin mikään iso vika kun oikeelle toimii niinku pitääkin mut vasen etuvilkku ei pelitä ja ilmeisesti siitä johtuen vasen takavilkku vilkuttaa vitun nopeeta..liittimet tarkastanu ja virtakynällä kattellu..voiko vilkkurele aiheuttaa moista vai vetääkö rele rikki mennessään kaikki pimeeks/sekasin? Ja sellanen viä et mistä ootte putket hankkinu? omat menee talvella vaihtoon mutta mistään ei tahdo löytyä..
VTR1000F
Vaihtoehtona speedohealerille klik-klik
Itellä on toimi hyvin tuo ja on todella pieni = helppo asentaa minne vaan
En ihan koko threadia jaksanut selata apua ettimässä:
Olen tekemässä keväällä kunnon huollon Veturiin ja samalla huollan etupään. Talven aikana kerään kaikki tarvittavat osat.
Mitä kaikkea tuolta edestä kannattaa vaihtaa kun sen kerran avaa? Riittääkö tuollainen korjaussarja?
Ketjut+rattaat menee myös vaihtoon. Kannattaneeko nuo vaimenninkumit vaihtaa myös?
Tietenkin muutaman hyväksi todetun kauppasivuston linkki ei olisi pahitteeksi.
KTM 640 "Monster"
Jostakin syystä Veturi nauttii öljyä niin että sitä saa lisäillä useamman kerran öljynvaihto välillä. Asiantuntija sano että öljyrenkaat vaihtoon. Ei pöläyttele savua esimerkiksi kaasuttaessa jota tekisi jos esim venttiilivarren kumit olisi lopussa. Ajettu vajaa 60tkm.
Onko paha rasti tuo koneen remontointi, mistä siihen löytyisi räjäytyskuvat tai ohjeet, vähän kuten Alfamerin korjausoppaat autolle.
Laittakaahan kokemuksia millanen homma ajallisesti ja rahallisesti jotka on tehny tai teettäny.
Elämäntapa motoristi.
Moikka,
mulla vuotaa vähän sielt juorureiän kautta, joka viittaa ilmeisesti vesipumpun stefaan? Mut vuoto ei ole hirveen suurta. Toi Haynesin korjausopas on hyvä ja tais maksaa alta 30€ Stormilla. Niil on myös postimyynti jos ei löydy liikettä lähipitäjästä. Siin oppaas on neuvottu miten koko kone puretaan ja kasataan.
Honda VTR1000F
Searchilla löytyy viestiketju netistä ladattavista korjausmanuskoista. Sieltä löysin VTR:äänkin tehdas manuskan. Varsin pätevä verrattuna Haynesin ym. "näin vaihdan öljyt ja lisään painetta renkaisiin" -mallisiin kirjasiin.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Kiitti vinkeistä! Käyn melkein viikoittaine tuossa Oulun Stormin "naapurissa niin käyn kysymässä. Kyllä ainakin esim Alfamerin auto-oppaissa on hyvät ohjeet kuvineen moottorinkin purkamisesta. Jommasta kummasta sitten
Elämäntapa motoristi.
Alkoi veturissa esiintymään pientä ärsyttävää nykismistä tasakierroksilla ajokauden lopussa ja laitoinki sen levolle jo syyskuun alussa. Ajattelin käyttää sitä dynossa nyt ens kesänä että kaikki tulis kunnolla säädettyä kohdalleen. Missä täälä Seinäjoen seudulla sitä vois käydä näyttämäs? Tai vaikka Vaasas päin?
Veturi
Itte kävin veturin säätämäs lehtimäellä http://www.letec-motors.com/
Suosittelen.![]()
vtr1000 f -99
Veturin vilkut kikkaili jo syksyllä, välillä osa ei toiminut. Nyt talvisäilössä kaikki vilkut jo mykkänä.. Joku relekö paskana?
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
Helkama jääkäri...
ex. VieTeRi 1000F '99
ex. Suzu gsxf 750
ex. Yammu DT125
ex. Vespa Primavera 125
ex. Tunturi Tiger
ex. Tunturi SS
ex. Honda XR80
Vika ei välttämättä ole releessä. Mun pyörässäkin vilkku takkusi syksyn kylmillä keleillä. Suihkuttelin katkaisijalle cerssiä noin ensihätään ja tuntui toimivan (ainakin kauden viimeiset 200km). Vielä kun pitkien valojen vaihtokin takkuaa, niin taitaa olla puhdistus ja voitelu ko kilkkeille paikallaan kun vaan ehtisi pyörän luokse tallille.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Mulla oli vain likaa katkaisijassa. Auki ja puhdistus ja toimii kuin unelma.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Mories
Uusi VTR:n omistaja ilmoittautuu. Lokakuussa tuli vaihdeltua tuollainen -05 ~40tkm ajettu kampe enemmän kuin sopuisaan hintaan. Eipä sillä ehtinyt kuin pari sataa kilsaa ajella ennen kuin vein talviteloille. Voitte arvata millaiset poltteet jäi kevättä varten, kaikin puolin mukavan olonen kampe
Keväällä vaihdan uudet öljyt ja suodattimen ja siinä samassa tarkistan venttiilien välykset+tulppien vaihto+ilmansuodattimen vaihto. Seuraavaksi joitain kysymyksiä:
Olisiko Gastrol Grand-Prix 10W-40 hyvää keittoa Veturille?
Tuossa linkkiä ko. litkuun http://www.louis.de/_1037841c04cb6f3...artnr=10038255
Askarruttaa mieltä, kun tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa näistä nokkaketjun kiristäjistä. Samallapa nuo vaihtais, mutta onko järkeä? Sen mitä on tullut kyseltyä huoltomiehiltä niin eivät näe vaihtoa tarpeellisena. Toisilla taas saattanut kosahtaa jo 20-30tkm kohdilla.
Tarkoituksena ostaa uudet ketjut ja rattaat. Rattaat melko ok, mutta ketjut venyneet jo niin, että kiristysvara melkein tapissa. Lähinnä katellut D.I.D ketju-ratas-paketteja ja niistäkin löytyy montaa vaihtoehtoa. Onko järkeä satsata erikoisvahvistettuihin ketjuihin? Hintaa tulee noin 50€ lisää (ei tosin paha). Lisäksi ratastus mietityttää. Täälä porukka paljon vaihdellut välejä tiheämmäksi. Itsellä on matka-/kaupunkiajo melko 50/50. Niin vähän tuli kilometrejä syksyllä, että ei edes enää muista miten kone kiersi ~110 vauhdissaVakiovälit taitaa olla 16/41 ja mielessä pyörinyt 15/41 välitykset. Veikkaisin kierrosten olevan nuolla väleillä jossain 3500 kierroksen paikkeilla?
Täydellinen huoltokirjakin tälle pyörälle löytyy ja vaikuttais olevan jopa totuudenmukainen.
Ajokelejä odotellessa![]()
Öljyistä on väännetty niin paljon että jokainen varmaan löytää merkkinsä ja viskositeettinsä lopulta. Mä käytän Veerassa Delvacia. Toimii ja syö sitä samalla tavalla kuin mitä muuta tahansa.
Nokkaketjun kiristäjiä kannattaa hieman seurata ja jos alkaa ketju rallattamaan menee ketjut ja kiristäjät uusiksi. Kiristäjäksi voi tehdä/ostaa mekaanisen version. Kuvia löytyy näiltäkin sivuilta. Ei tule silloin yllätyksiä, mutta joutuu aina silloin tällöin kiristämään.
Mulla on kerran mennyt jousi poikki etummaisen sylinterin kiristäjästä. Ei tehnyt edes jälkeä männän päähän. Kiristäjän jousi katkesi kun löin kaasun kiinni aivan täydestä laulusta ( yli 8000rpm). Ketju putosi alas eikä ottanut enää kiinni kampiakselin päässä olevaan hammasrattaaseen, eikä siis pyörittänyt nokkia lainkaan. Nenät ylös ja venttiilit kiinni.
Tuuria vai V-2 koneen ominaisuus. En tiedä, mutta helpolla pääsin siitä säikäyksestä.
Välitykset on myös makuasia. Itse vaihdoin taakse 4 hammasta isomman kiekon. Pystyy ajamaan "mukavammin" kaupungissa. Jos Vaihdat välityksiä niin älä vaihda eteen kuin korkeintaan 1 hampaan pienempään. Joutuu ketju muutoin kovemmalle kuin normaalisti.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Kertokaa hyvät kollegat mikä/mitkä olis helppoja ja halpoja tapoja saada Veturiin lisäpotkua?
Tekninen osaaminen mulla on aikalailla verrattavissa johonki puutarhuriin tai sisustus-suunnittelijaan ja rahaakaan ei olis laittaa kauheen montaa satkua..![]()
VTR1000F
Ehkä helpoin tapa lisätä tehontunnetta on lyhentää välitystä, samalla kaupunkiajo käy helpommaksi. Näissä kun on melkoinen aavikkovälitys vakiona. Seuraavaksi vaimentimet, suuttimet, ehkä sytkypyörä, korkearuttuiset männät, nokka-akselit, kansityöt jne. ei tuossa oikeen (halpaa) oikotietä onneen ole.
Mulla on omassa pyörässä vaihdettu suuttimet, sliparit ja sytkypyörä. Bike Doctorilla säädätetty. 109 heppaa löytyi takarenkaalta, kun vääntöä haettiin lavealle alueelle. Muistaakseni kisakoneista ovat britit ottaneet 130-140 heppaa.
Viimeksi muokannut: Tuoma5; 07.03.2012 klo 17:17.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Ok, aloitetaan aukaisemalla ja puhdistamalla
Mulla siis kokomusta pyörä punasilla teipeillä.. Aattelin pulverimaalata vanteet kullanvärisiksi ennen kautta, mutta vaivaa purussa ja kuljettelussa puhalluksineen tulee niin paljon, että en taidakaan jaksaa. Kikkakakkonen tummien vanteiden ehostuksen olis toi jo tuttu reunojen kiillotus, mielipiteitä tästä...?
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
Ootteko millasella toteutuksella vaihdellu minivilkkua eteen? itellä kävi niin että jäi lyhyeks vilkun varsi ja en oo viä hyvää tarkasua keksiny millä sais sitä sen pari senttiä ulospäin..laitelkaa kuvia omistanne?
VTR1000F
Mullakin jää minivilkut sillai naftisti edessä, mut musta se on ihan hyvä vaan ettei törrötä liikaa![]()
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
Terve,
olis undertailin asennus edessä ja vinkit olis tervetulleita. Eli pitääkö sitä vanhaa osaa paljon leikellä että toi sopii siihen päälle? Ilmeisesti kuitenkin toi siihen päälle asennetaan, koska se lokarihässäkkä on yhtä ja samaa kappaletta akkukotelon yms kanssa. Kannattaako ostaa kunnon pultit vai pysyykö se kiinni noilla omilla "muovinastoilla"? Kaikki muukin aiheeseen liittyvä ohjeistus tervetullutta! Ja kausi avataan ehkä jo tällä viikollaKiitos avusta.
-Roope
Honda VTR1000F