LOL!(Finnpaso @ Touko. 07 2006,14:38) kirjoitti
Siis mitä?!?!?
Perusteluja kiitos, vai veditko jutun täysin hatusta ?
Pätkä on todella mukava jos ei nyt ihan järjettömiä vauhteja siellä vetele, se on totta että paikalliset oikoo rajusti ja joskus sade on huuhtonut hiekkaa mutkiihin (missä nyt ei olisi), juu ja keväisin on routapatteja niinkuin tuhannella muullakin tiellä. .
Mutta ei se nyt mitenkään hengenvaarallinen ole.
Höpö höpö juttuja...
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Huh mitä skeidaa...(Finnpaso @ Touko. 07 2006,14:38) kirjoitti
Vaarallinen se varmasti on, jos ei todellakaan omaa itsesuojeluvaistoa. Mutta mikä tahansa tie muuttuu vaaralliseksi kun nopeus kasvaa olosuhteisin nähden liikaa.
Sillä tiellä on muistaakseni 60 kmh rajoitus, siihen 20 lisää, niin meikäläisen lehmä on metässä... On se vaan sen verran mutkainen, että sillä tiellä nopeudet ei yllä lööppeihin kuin muutamalla suoralla. Edesmennyt ukkini sanoi aina, että tien pisin suora on mäntlahden suora (silta)
Klamilan jälkeen tie hieman oikenee, mutta sitä ennen se on varmasti yksi mutkaisemmista mitä kotimaasta löytyy.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Perusteluja:
1. AINA autot nostavat sisäkurvista siellä hiekat juuri motoristin ajolinjalle! *
2. Paikalliset autoilijat oikovat siellä motoristille hengenvaarallisesti (tullen motoristin puolelle)väistämättä vastaantulevaa motoristia, joka ajaa omalla puolellaan! *
3. Pinnoite aika huonossa kunnossa! *
4. Ne routaheitot keväisin! *
5: Siellä on kaatunut todella monta mopoa! (ei onneksi minun!!!)*
6. Onpa siellä ollut nopeusvalvontaakin! *![]()
Tämä kaikki 10 vouden ajokokemuksella kaakkos-suomen teillä. Ajan kyseisen pätkän keskimäärin 4 kertaa kesässä ihan vaan todetakseni, onko mikään siellä muuttunut. Ei ole! Kaakossa on muita paljon parempia pätkiä.... Etenkin hieman vauhdikkaanpaan kurvailuun! (mm. Jurvala-Lemi, Selänpää-Tuohikotti, Tuohikotti-Savitaipale, Savitaipale-Taipalsaari, Ruotsinpyhtää-Elimäki, Kausala-Jaala, Kausala-Artjärvi-Porlammi-Porvoo, Hamina-Sippola, Orilammen maja-Voikoski, jne, jne....)
Onneksi tää mopilu on sellasta, että pääsee ajelemaan myöskin niitä "parempia" mutkateitä, kun mitä toi kyseinen pätkä on. *
Ps, asun kaakkois-Suomessa, joksi Valkeala luetaan toistaiseksi!
Sanonpa itsekin muutaman sanan tiestä kun kaakon kulmalla majailen.
Tien pinta ei tosiaan ole mikään hyvä. Asfaltoitu viimeksi varmaan 1980-luvulla. Ei varmaa tietoa kuitenkaan. Paikkapaikoin isohkoja halkeamia. Irtohiekkaa ei nyt niin kauheasti ole. Mun mielestä jokavuotinen kitinä myös paikallisilla, että on hengenvaarallinen tie. Menkööt ajamaan sitten vaikka motarille. Siellä ei varmaan hiekkaa ole eikä paikallisia kuskeja "oikomassa" kurveja.
Routapomppuja on aika paljon välillä Mäntlahti-Klamila. Mäntlahtea ennen on ihan hyvää pätkää ja korkeuserot on hyvät. Mäntlahden ja Klamilan väli ei kuitenkaan ole paha ajettava jos ajelee rauhakseen ja suht rajoitusten mukaan. Klamilan jälkeen on uudempaa pintaa ja pomppuja ei juurikaan ole. Mutkat on kallistettu kohdilleen. Myös muutama suoran tynkä on Klamila-Virojoki välillä. Jos haluua käyttää nopeuksia, niin 200km/h saa kyllä tauluun, mutta joo...Ala-Pihlajassa on varmaan ensikertalaiselle pahin paikka. Tie nousee lyhyellä matkalla jyrkästi ja kääntyy nyppylän jälkeen nopeasti. Nyppylän päällä pyörä on suht kallellaan. Tuossa kohdin on lähes aina irtohiekkaa, koska toinen tie erkanee nyppylältä hiekkatienä Virojoen kk:ään. Ehkä nautittavin paikka koko tiellä on pari kilsaa ennen Virojokea, kun tullaan loivaan alamäkeen peltoaukealle ja edessä on täydellisesti kallistettu vasen kurvi. Aukealla näkee, että onko ketään tulemassa vastaan, niin vauhdit on siinä mutkassa välillä aika kovia. Tie on niin kallellaan, että kuskilta loppu kantti ennen kuin renkaista. Sama tilanne kun ajaa tien toisin päin.
Kaiken kaikkiaan hauska tie. Jos ei muuta keksi, niin vetäisee tien molempiin suuntiin. Siinä tulee 70km pelkkää mutkaa!
Tulin ton Museotien viime lauantaina iltapäivällä, aivan helmi veto. Tien pinta on mun mielestä ihan OK kunnossa, paljon huonompiakin on nähty. Ei tuolla kyllä mitään tajuttoman kovaa pysty ajamaan, mutkat tulee ensikertalaiselle aika yllätyksellä... Parissa cornerissa oli hiekkaa aivan v*tusti, sellasta nollasta sormenpään kokoseen. Niistä selvittiin kuitenkin kunnialla. *
Mutta sanoisin että yks parhaista pätkistä mitä oon ajanu Suomessa. Ei muuta ku hanaa vaan. *![]()
There's a difference between living and being alive.
Aika suoralta tieltä toikin vaan motolla tuntui
En mä huomannut mitään valittamista tien kunnossa mutta mulla onkin neuvostoliittolaiseen tienpitoon soveltuvat joustovarat.
(Yamaha1 @ Helmi. 19 2006,02:17) kirjoitti
![]()
joo, sillä tiellä kyll tunnistaa "ulkopaikkakuntalaisen"... kukaan paikallinen kun ei tunnu sitä 60:iä ajavan
Tänä kesänä ollut Posliinit siellä mopojensa kanssa kyttäämässä ihan urakassa.....
CBR 1000F *Kaikki Liha Tottelee Kuria
http://www.hondariders.fi
olkaa varovaisia hamina virojoki tiellä.
paikalliset hullut vetelee autoilla ihan reikäpäässä.
ja kyntää reunoilta hiekat tielle!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
En malta olla miltei leuhkimatta, että olen jopa asunut ko. tien varressa Mäntlahdessa ja tie oli pässinlihaa kun sitä painettiin jo 60-luvulla. Ei ihan polvi maassa mutta kuitenkin isän 250 Jawan kyydissä...
Myöhemmin sitten omalla pyörällä lähes vuosittain mutta nyt viimeksi pari kertaa vuonna ´03. Hieno tie.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Ja ettei unohdu... Aloitin koulunkin vuonna ´68 Mäntlahden kansakoulussa, joka oli aivan tien varressa. Koulu oli tuolloin olemassa viimeistä vuotta kunnes lakkautettiin. Nyttemmin se on jo purettu ja paikalla on omakotitalo.(r1150r @ Tammi. 18 2007,16:42) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Hyvä pätkä on.
Ite ajellu monest sit toisest pääst vähämatkaa eteenpäin ja rajahovii kahville.
Suosittelen
Osuinpa tällaiseenkin keskusteluun...
Tässä paikallisen terveisiä museotiestä:
Ajan tiellä lähes päivittäin. Talvella autolla (joskus kuten tämän foorumin mukaan paikalliset ajavat: mutkia oikoen) ja kesällä kaksipyöräisellä (tulee silloinkin oiottua, joskus). Ei se ihan niin villiä se meno kuitenkaan ole, mitä useat kirjoittajat kertovat. Jäitä hattuun, kun tuntuu liian hyvältä, niin kyllä se siitä...
Ei ne kotilokuskit pyöriä tai pyöräilijöitä vihaa. Nekin vaan pitää hauskaa, ja hiekka lentää. Lupinmäen Haminan puoleisessa mutkassa on aina hiekkaa. Johtuu siitä, että pikkufiiujen pitää ottaa mutka suoraksi, että pääsee vaihtamatta mäen ylös.
Monta tietä on tullut koluttua, mutta kyllä tämä arvoasteikossani ylös kohoaa. Vaikka satoja kertoja on tietä tullut kulutettua lenkkitossuilla, Michelinillä ja Nokialaisella.
Tulkaa vaan kokeilemaan!
Jalkapohjat edellä, sillä pää on tärkeä.
Missä tuo Lupinmäki on??
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Lupinmäki löytyy edellisellä sivulla olevasta kartasta: Piirretyn nuolen luoteispuolella on mustalla korostetulta museotieltä lounaaseen (melkein etelään) risteävä punainen tie. Se risteys on Lupinmäen päällä. Jos tulet Haminan suunnasta, olet jo hiekat ylittänyt, jos Virojoelta, jännitys tiivistyy...
Jyrkkä, Haminasta päin tullessa nouseva mäki, ensin tiukka oikea, samassa mäessä vielä loiva vasen, mäen taakse nolla näkyvyys ja siellä päällä se risteys, josta ajo jatkuu loivassa laskussa melko tiukalla vasemmalla jne... Olisi tosi mahtava kaksisataametrinen ilman hiekanpelkoa!
Jalkapohjat edellä, sillä pää on tärkeä.
Jos rohkenee mennä Lupinmäkeä ylös hieman reilummin tulee melko jännä tunne kun nousu loppuu(lain sallimaa nopeutta).![]()
Tuo pätkä kuulostaa mielenkiintoiselta...
Pitänee lähteä koittaa, ja tosiaankin täällä kymenlaaksossa on niitä mutkaisia maalaisteitä (elimäki, kausala, artjärvi etc...) että teretulemas.![]()
Maitoautoja (ja lehemiä) on nykyään vähemmän liikkellä kuin 20 vuotta sitten jolloin jouduin oikaisemaan erään kynnöspellon halki ku sellanen perkuleen tankki änkes suzukini (sotanorsuni) eteen.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Kannattaa joo käydä ajamassa. Tosin saattaa kurveissa olla paljonkin hiekkaa, kun ajavat kotiloilla aika lahjakkaasti samaista pätkää...![]()
"Kuulkaas nuori neiti! Nuoruudessani ympärilläni oli lihaksia ja luoteja!"
-Jukka Emil Vanaja
- CBR 1000 RR Fireblade -
Ja ilmeisesti roikkuvat ihan takarenkaassa kiinni joten kateltava enempi peileihin ku eteensä?![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Kyllä sitäkin on valitettavasti havaittavissa...(Kawa LTD @ Helmi. 25 2007,17:29) kirjoitti
![]()
"Kuulkaas nuori neiti! Nuoruudessani ympärilläni oli lihaksia ja luoteja!"
-Jukka Emil Vanaja
- CBR 1000 RR Fireblade -
... hmmm... oman kokemuksen mukaan tuo on moottoripyöräilijälle yksi riskialtteimmista mutkapätkistä mitä on tullut koskaan ajettua.... mutta toisaalta muutaman kerran pyörällä pätkän ajaneena sekä vielä useammin autoilleena täytyy todeta että kyllähän tuo ihan mutkapätkä on - jos tietää missä kohdin ne hiekat ja isot asfaltin halkeamat siellä on.
Suurempi ongelma kuitenkin tulee siitä että rekkajonojen takia paikallisliikenne ja osa muustakin liikenteestä on siirtynyt kyseiselle tielle. Siellä tulee usein eteen normaalin autoliikenteen lisäksi rekan veoautoja, traktoreita, puimureita ja jopa ylileveän kuljetuksen rekkakin siellä on ajellut. Vauhdin kasvaessa hitaat samaan suuntaan kulkevat ajoneuvot tulevat mutkan jälkeen eteen nopeasti - ja kun tiellä ei valitettavasti ole tilaa väistää reunalle niin vaihtoehdot ovat vähissä. Itselle kävi esim. viime kesänä yhden nupin (rekan pelkkä vetoauto) kanssa niin että se tuli mutkassa nätisti vastaan väärällä puolella tietä meikäläisen omalla kaistalla.
En eppäile kertomaasi. Itse ajan usein tuota pätkää kaikenmaailman peleillä. Kerrankin tuli vastaan joku juhakankkunen toyotallaan pöllyttäen hiekkaa MINUN, vastaantulevan, sisäkurvissa. Ei riittänyt oikomiseen tien leveys, piti mennä vielä pientareen puolelle.(petrik @ Helmi. 26 2007,17:24) kirjoitti
Hitaat ajoneuvot taas ovat vaara ihan missä tahansa. Maaseudun pikkuteillä pitää aina muistaa, että mutkan takana voi olla heinä- tai tukkikuorma keskellä tietä.
Ja kun museotie tie nyt on vaan niin mukava ajaa, se on sitä myös autoille. Itekin tulee joskus innostuttua kopperolla.
Jalkapohjat edellä, sillä pää on tärkeä.
Morot!
Missäs kunnossa tämä pätkä mahtaa talven jäljiltä olla?
Olis tarkoitus johdattaa letkamme sitä kautta kohti järvisuomea tuossa kesäkuun alussa...
Kiitoksia infosta etukäteen!
Tänään käytiin pätkä ajamassa ja hauskaa oli. Mutkissa oli kyllä hiekkaa jonkin verran ja asfaltti oli paikoitellen rikkonaista, mutta ei häiritsevästi. Suurempi vaaratekijä minun mielestäni olivat kyllä vastaantulevat autot, jotka oikoivat mutkissa. Mutta nämä kuuluvat kai pätkän luonteeseen...
Suzuki GSF 1200 S -02
Hamina - klamila välille tulossa uusi pinnoite.... tosin öljysoralta näytti... ei kunnon asfaltilta... (12.7.2007)
CBR 1000F *Kaikki Liha Tottelee Kuria
http://www.hondariders.fi
Hamina- Klamila välille tullu uusi pinnoite. Ihän hyvältä näytti ja tuntu. Vähän oli vielä tuoreen näköstä, joten ihan polvimaassa ei vielä vedetty
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
^ eikä ollut ainakaa viime vkonloppuna hiekkaa kaarteissa, VIELÄ.
Metsäkylän pätkällekin on laitettu uutta pintaa.
ER5 -> Yamaha FZ6 -> XT660Z Tenere -> HYM 1100 -> VFR1200X -> GSX-S1000A
Eilen päästelin tuon pätkän.(zERopowa @ Elo. 05 2007,01:14) kirjoitti
Klamilasta muutama kilsa Venäjälle päin oli varmaan koko reitin jyrkimpään vasurimutkaan ilmestynyt irtosoraa. Irtosora ei minua sen kummemmin yllätä, mut tässä tapauksessa tuota "herkkua" oli koko tien leveydeltä paksuna mattona ja juuri jyrkimpään kohtaan mutkasta. Eikä edes autojen pyörät olleet tehneet raiteita tiehen. Tahallista??
Jättikiitos hetkeä aikaisemmin vastaantulleelle harmaalle tai beigelle V70-volvoilijalle, joka vilkutteli valoja ja varoitteli sormella. Säästyin sydänkohtaukselta sillä kertaa.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Ajoin tän reitin läpi lauantaina, mutkat ihan mukavia ja tälleen mut hiekkaa oli kyl harmittavan paljon, varsinki tuntu et vähän Klamilasta Haminaan päin irtohiekkaa oli joka mutkassa, söi ajonautintoa aika reippaasti. Eli ihan kiva pätkä mutta ei mun mielestä mitenkään ylivoimanen verrattuna muihin saman alueen teihin, esim. Onkamaantie Lappeenrannan tieltä 26 Suur-Miehikkälään on mun mielestä kivempi matka, ei hiekkaa ja hyvä kunto, myös hiljasempi tie.
Juu, olkaahan tosiaan varovaisia te jotka siellä käytte ajamassa.. Itse tänään ajoin kotilolla kyseisen pätkän, ja sitä hiekkaa todellakin on tuossa yhdessä kohtaa paksuna mattona koko tien leveydeltä. *(Jerry Cotton @ Elo. 12 2007,16:57) kirjoitti
Hirvitti ajatuskin että joku onneton ajaa siihen edes rajoituksen mukaan mopottimella. *
Oli sitä hiekkaa siellä muissakin mutkissa suht reilusti, mutta tuo on kyllä pahin kohta koko tiessä.
-Aanu-
"Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän."