Tietä 51 Helsingistä päin tullessa käänny n. 4km Inkoon jälkeen tielle 186 (en oo ihan varma tosta tienumerosta). Aja satamaan päin. Käänny Fagervikiin. Aluksi tie on vähän ryökkyinen mutta sitten se hauskuus alkaa!
Ajelin rouvan kanssa reitin pe 19.07.2002 Tammisaaresta - Inkooseen. Inkoosta päin tultaessa Fagervikin kahvilan jälkeen about parin kilometrin päässä on tielle levitetty kuoppiin öljysoraa, joten tien on itse asiassa hiekkatien tasoa. Pyörän putsaamiseen menee viikko.
![]()
Olkaapa varovaisia
Fagervikin tie on etenkin keväisin surkeassa kunnossa. Hiekkaa on reilusti, tie routii ja kuoppia on.
Tien mutkat ovat teräviä ja näkyvyys yleensä huono, lisäksi hirviä ja peuroja on alueella todella runsaasti. Eli ei ole kunnon "kaahauspätkä". Jos tykkää ajaa max 60km/h niin siihen pätkä on hyvä, maisematkin oikein mukavia.
Joo aika lailla näin on, sieltä löytyy kyllä aivan uskomattomia serpentiinimutkayhistelmiä ja muistelisin että lähenpänä karjaata on ihan pari kesää takaperin laitettua avalttia aika pitkän matkaakin...
V60
Enempi tollaseen rauhalliseen kruisailuun sopiva pätkä. Mut se sopii mulle.
Humppaa taikka kuole
Kannattaa käydä Barosundin lossin kupeessa kahvilla. Viikonloppuisin kesällä siellä näkee ainakin makeita veneitä. Olen tässä jo pari vuotta odotellut että tuolle pätkälle vedettäisiin uusi asvaltti...
-cardic-
Lauantaina kävin ajamassa pätkän läpi. Upeita maastoja, mutta tie osittain aivan kamalassa kunnossa. Jos ei ole liian kiire, niin ehdottomasta ajamisen arvoinen reitti.
Elämäni hyödyllinen opetus on se, että idiootit ovat yleensä oikeassa.
Inkoosta kannattaa ajaa myös tähtelän tie, joka alkaa kantatieltä tullessa, inkoon dalin ja tähtelän risteyksestä. Risteyksessä on muistaakseni huoltoasema tähtelän puolella. Tien päästä voi ajaa vaikka vasemmalle, takaisin kantatielle tai fagerviikkiin. *
Varsinkin kannattaa ajaa tähteläntietä, jos fagerviikkiin on menossa. Matkalla voi hyvällä säkällä moikata Koivistoakin.kirjoitti
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
Katos inkoon kunta on oikein törsännyt!Ei varsinaisesti liity Fagervikin tiehen mitenkään, mutta inkoon ohi on nykyään inhottava ajaa, kun ovat niitä kameroita asentaneet ympäriinsä!
No eihän niistä pyörällä tarvitse välittää.
![]()
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
kuuluu puskasta jotta on fagervik snappertuna karjaa kolmioon saatu uutta asfalttia viime syksynä. Itse en pysty vahvistamaan vaikka karjaalla asunkin kun pyörä laukes elokuussa jolloin asfaltti oli ilmestynyt.![]()
GSX-R 1100 -93
Kannattaapi sitten varoa kun tulee bärosundista pois päin siinä isossa alamäessä ennen siltaa on sellasia ikäviä pomppuja josta lähtee vaeltamaan aika ilkeesti...
tämän vuoden kokemus inkoon päästä lähdettäessä fagervikin tielle sanoisin että ei kyykkypyörä nautinto. aika surkeassa kunnossa kuoppia ,uria ja halkeamia .toivottavasti korjaavat kesään mennessä![]()
näin on, mutta sitten taas fagervikin kartanon jälkeen on tie ihan siedettävä - jopa nautinnollinen (paitsi irtohiekka keskellä kaistoja jarrutuspaikoissa) ja snappertunasta Karjaalle aivan nami.(fireblade 900 @ Huhti. 26 2004,21:45) kirjoitti
![]()
GSX-R 1100 -93
Sen lisäksi tuntui olevan, jos jonkinlaista elukkaa tiellä (hirviä, peuroja ja jäniksiä nyt ainakin)! Varsinkin ko. kartanon jälkeen Karjaalle päin. *![]()
http://www.etukaista.com/ Houkuttelevan helposti loistokaupat ja -kohteet
juuh, ne kun tekee suorastakin tiestä mutkikkaan-ne sarvipäät(Waterproof @ Touko. 01 2004,23:12) kirjoitti
![]()
GSX-R 1100 -93
Ajelin tänään sitä Fagervikin tietä Inkoon suunnasta aina Karjaalle, eli en jatkanut Raaseporille asti. Tie on edellen todella kaunis ja ihanan mutkainen, mutta ikävä kyllä asfaltilla on enemmän hiekkaa ku lasteni jäljiltä meidän eteisessä... ja se on siis todella paljon se.
Lisäksi mikä ajonautintoa vähentää huomattavasti on tien kunto muutenkin; routa on ilmeisesti koetellut tätä tietä todella pahasti, tai sit sille ei ole tehty vähintään pariin vuoteen yhtään ylläpitoa. Kuoppaa ja monttua, nyppylää ja kuhmua.. välillä kohtia jossa asfaltti oli korvattu jollain sepelillä.. Eli kunto siis aivan hirveä.
Fagervikin jälkeen tien kunto parani jonkin verran, ja kunhan pääsin kuntarajan yli Karjaan puolelle niin oli jo oikein hyvä.. sitä hiekkaa lukuunottamatta.
Eli suosittelen varovaisuutta tolla tieosuudella; nykykunnossa tie sopii lähinnä Westendiläisten ajoradaksi (niillähän on kaikilla citymaasturit)![]()
pahimmat mokat ovat ne jotka jättää tekemättä...
www.goexperience.fi
Se on joka keväinen ongelma tällä pätkällä. Parhaimmillaan se on vasta tuossa kesäkuun puolella, silloin on hiekat aika hyvin poissa. Routavaurioita ei paljoa sillä tiellä korjailla ja toivotaankin ettei niitä tulisi oikein pahoja.
Loppu kesästä ja syksyllä tarvii muistaa että siellä on paljon maanviljelystä, joten traktori voi olla minkä mutkan takana tahansa tai sitten savea traktorin renkaista. Varman päällekin ajaen se kuitenkin on ihan nautittava.
Kannattaa poiketa ennen Fagervikia sinne Barösundin tielle ja ajaa se lossilaiturille asti. Siellä on parkkialue ja kiva kahvila kallionjyrkänteellä. Aurinkoisena päivänä on mukava katsella sieltä kallioilta merta ja ohilipuvia isoja veneitä. Itse tuo Fagervik-Barösund-pätkä on ainakin aikaisemmin ollut ihan nautittavaa reittiä siltoineen ja maisemineen, loivia mutkia. Ja välillä sinivuokkoja..
Ajoin tuon välin (Fagervikintie / Vanha Rannikkotie) tänään.
Minusta tie oli aivan hirvittävässä(!) kunnossa.
Kuoppia ja möykkyjä niin että hakkasi pyörästäni peilin irti. Tie täynnä hiekkaa, hakkuujätteitä(!), maata, mutaa ja muuta irtorojua. Päällyste rikki kuin venäjällä ainakin.
Muilta osin Kuninkaantien läntinen reitti on kohtuullisessa kunnossa. Osa teistä on vielä siivoamatta, kun taas tärkeimmät pätkät (varsinkin Paimio - Halikko) on siivottu jo viikkoja sitten. Vain tuo rannikkotie oli sellaisessa kunnossa, että se on pakko suositella kiertämään - tosi kaukaa !
Niin. Nyt on paljon huonoja tienpätkiä. Rosoisia ja huonosti hoidettuja. Viime kesänä tämä Fagervikin tie oli jo aika huonossa kunnossa. Tänä kesänä ao. tie on vieläkin huonommassa jamassa.
Suomen tieverkosto alkaa todella olla huonossa kondiksessa. Se on päästetty tähän tilaan.
On surullista nähdä, ettei Suomessa ole varaa muuhun kuin puolalaistyyppiseen tienpitoon..
Näinhän se tuntuu olevan, mutta onneksi ei sentään tuo liikennekuri ole vielä samalla tasolla mitä olen ymmärtänyt Puolan liikenteestä.(kava10 @ Touko. 02 2006,21:23) kirjoitti
tänään tuli taas toi tie mieleen,kun olin isolla kotilolla siellä päin...pitänee ajaa tie läpi joskus ,tammisaareen päin..![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Joo tänne meille päin ei millään pilipali vehkeillä kannata tulla keulimaan...(mpuputti @ Touko. 02 2006,20:49) kirjoitti
![]()
Power is nothing without mojo!
Kannattaa hommata sellasia pyöriä millä pärjää Puolassakin.
Pitäis tuokin tie mennä kokeilemaan, ja mitä paskemmassa kunnossa se on sitä parempi
Eilen tie kokeiltu ja tosiaankaan ei reittiä Inkoo - Fagervik voi kenellekään suositella. Päällystettä revitty sieltä täältä tulevia korjauksia varten joten soraa on paljon ja routa vaurioittanut tien kauttaaltaan. Hyvä asia on se että tietä korjataan, mutta kyllä pinta pitäisi vaihtaa koko matkalta on se niin huono. Fagervik - Karjaa, Fagervik - Bärosund -osuudet paremmassa kunnossa
- Kun en ota niin ajan -
Kävin tänään ajamassa uusi takarengas sisään ja kyllä oli virhe tehdä se Barösund-Inkoo pätkällä. Tie on kyllä vihdoinkin korjattu ja uutta asfalttia on vedetty päälle, mutta mikä määrä hiekkaa ja soraa!!!!!
En suosittele kenellekään sitä pätkä ainakin kuukauteen.
Pätkä Snappertuna-Barösund on kunnossa.
FazerBoy
Tosiaan uusi asfaltti pinnassa koko matkalta mutta jälkihoito tekemättä eli soraa on runsaasti ja maalaukset tietysti myös tekemättä. Mutta kuten Paul Teutul sanoisi, it´s gonna be sweet...(FazerBoy @ Kesä. 08 2006,17:58) kirjoitti
![]()
Power is nothing without mojo!